Διόρθωση σφάλματος :
Κυρώθηκε από το :
Καταργεί την :
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 400Β_1989 | 346.56 KB |
ΦΕΚ 400Β_1989 | 910.15 KB |
1. Τας διατάξεις του Ν. 1558/26.7.85 «Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα».
2. Τις διατάξεις του Π.∆. 1156/1977 «περί οργανισµού του Υπουργείου Εργασίας».
3. Τις διατάξεις του Π.∆. 284/1988 «περί οργανισµού του Υπουργείου Οικονοµικών».
4. Τις διατάξεις του Π.∆/τος 259/88 «Οργανισµός Υπουργείου Εµπορικής Ναυτιλίας».
5. Τις διατάξεις του Ν.∆/τος 187/1973 µε το οποίο κυρώθηκε ο Κώδικας ∆ηµοσίου Ναυτικού ∆ικαίου.
6. Τις διατάξεις του Ν. 1568/85 «Υγιεινή και Ασφάλεια των εργαζοµένων».
7. Το άρθρο 19 του Ν. 1767/88 «Συµβούλια εργαζοµένων και άλλες εργατικές διατάξεις Κύρωση της 135 ∆.Σ.Ε».
8. Την απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εργασίας αρ. 98130/21.11.88 «Ανάθεση αρµοδιοτήτων Υπουργού Εργασίας στον Υφυπουργό Εργασίας Πέτρο Μώραλη», αποφασίζουµε:
(Κατάργηση άρθρου: άρθρο 77§α, ν. 1892/1990)
Συστήνεται εννεαμελής μικτή επιτροπή η οποία συγκροτείται από το Νομάρχη Πειραιά και έχει μέλη:
α. Έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
β. Έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Εργασίας.
γ. Έναν εκπρόσωπο του Εργατικού Κέντρου Πειραιά.
δ. Δύο εκπροσώπους των εργαζομένων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη.
ε. Έναν εκπρόσωπο του Τ.Ε.Ε. και
στ. Τρεις εκπροσώπους των εργοδοτικών Οργανώσεων.
Στην απόφαση συγκρότησης ορίζονται και τα αντίστοιχα αναπληρωματικά μέλη.
Η επιτροπή στεγάζεται σε χώρο του ΥΕΝ και εξυπηρετείται γραμματειακά από αυτό. «Η θητεία των μελών της επιτροπής είναι διετής».
(Προσθήκη φράσης: άρθρο 77§β, ν. 1892/1990)
1. Η Επιτροπή προεδρεύεται από τον εκπρόσωπο του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και όταν δεν παρίσταται αυτός από τον εκπρόσωπο του Υπουργείου Εργασίας και ευρίσκεται σε απαρτία όταν παρίστανται στις συνεδριάσεις τουλάχιστον πέντε (5) μέλη. Ο εκπρόσωπος του Εργατικού Κέντρου εκτελεί χρέη γραμματέα με αναπληρωτή ένα από τα υπόλοιπα μέλη οριζόμενο από τον Πρόεδρο κατά περίπτωση.
2. Η Επιτροπή συνεδριάζει σε τακτά χρονικά διαστήματα κάθε 15 ημέρες και εκτάκτως όταν την καλέσει ο Πρόεδρος ή το ζητήσουν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων. Οι αποφάσεις της επιτροπής λαμβάνονται με πλειοψηφία των παρόντων. Σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου της.
1. Ελέγχει το μητρώο των Ναυπηγοεπισκεαστικών επιχειρήσεων της Ζώνης που τηρείται από τις οικείες επαγγελματικές οργανώσεις επισκευής και κατασκευής πλοίων, αντίγραφο του οποίου αυτές υποχρεούνται να παραδίδουν στην Επιτροπή το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου εκάστου έτους και να την ενημερώνουν για τυχόν μεταβολές (εγγραφές, διαγραφές). Αντίγραφο του Μητρώου οι επαγγελματικές οργανώσεις υποχρεώνονται να καταθέτουν κατά την ίδια χρονική περίοδο στα Λιμεναρχεία, Λιμενικούς Σταθμούς και τις τοπικές Επιθεωρήσεις Εργασίας για τον έλεγχο εισόδου στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη των συνεργείων των επιχειρήσεων που είναι καταχωρημένες στο Μητρώο. Για το 1989 το Μητρώο πρέπει να παραδοθεί το αργότερο σε ένα μήνα μετά τη δημοσίευση της παρούσας. Η Επιτροπή έχει «δικαίωμα» να εγγράφει στο Μητρώο και επιχειρηματίες και επιχειρήσεις που έχουν προσόντα ανάληψης έργου και δεν είναι μέλη των οργανώσεων αυτών. Για την άσκηση αυτού του δικαιώματος καθώς και του δικαιώματος της παραγράφου 3 η επιτροπή επιδιώκει τη συνεργασία με τις επαγγελματικές εργοδοτικές οργανώσεις.
2. Ελέγχει δειγματοληπτικά την ύπαρξη των προϋποθέσεων έκδοσης των αδειών επισκευής, μετασκευής ή κατασκευής πλοίων, καθώς και την εφαρμογή τους. Τις παραπάνω άδειες δύναται να αναστέλει και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης προς γραπτές παρατηρήσεις και προθεσμία που μπορεί να δίνει, έχει το δικαίωμα να τις ακυρώνει για λόγους που έχουν σχέση με την τήρηση των όρων της παρούσας και των ισχυουσών διατάξεων για την υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων.
3. Διαγράφει από το Μητρώο των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων εκείνες που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις όπως αυτές καθορίζονται παρακάτω ή ύστερα από παραβάσεις των διατάξεων που αφορούν την υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων και λαμβάνοντας υπόψη την αμεσότητα, σοβαρότητα και έκταση του κινδύνου που εγκυμονούν οι παραβάσεις, τυχόν επαναλαμβανόμενη μη συμμόρφωση στις υποδείξεις των αρμοδίων οργάνων και παρόμοιες παραβάσεις στο παρελθόν.
(Διόρθωση σφάλματος: ΦΕΚ 527/Β΄/29.6.1989. Για το αρχικό κείμενο του άρθρου βλ. ΦΕΚ)
Για να αναλάβουν εργασία στην Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και να έχουν θέση στο Μητρώο επιχειρήσεις και επιχειρηματίες πρέπει:
1. Να έχουν άδεια λειτουργίας από το Υπουργείο Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας όταν απαιτείται τέτοια άδεια.
2. Τα μεταφορικά μέσα και ανυψωτικά μηχανήματα που χρησιμοποιούν να διαθέτουν τις απαιτούμενες άδειες κυκλοφορίας και λειτουργίας.
3. Να διαθέτουν Εργοστάσιο- Εργοτάξιο- Επαγγελματική στέγη και αντίστοιχο μηχανολογικό εξοπλισμό σύμφωνα με το αντικείμενο εργασιών της επιχείρησης. Ο ελάχιστος εξοπλισμός θα καθορισθεί με κοινές Υπουργικές αποφάσεις Υπ. Εμπ. Ναυτιλίας και των κατά περίπτωση συναρμοδίων Υπουργών.
4. Εάν η επιχείρηση είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου (Α.Ε., Ε.Π.Ε., Ο.Ε.) να διαθέτει Τεχνικό κατέχοντα πτυχίο μέσης, ανώτερης ή ανώτατης Σχολής ή έχοντα τουλάχιστον 10ετή προϋπηρεσία στο αντικείμενο ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών. Εφόσον ο επιχειρηματίας είναι φυσικό πρόσωπο, εάν δεν είναι ο ίδιος Τεχνικός με πτυχίο, οφείλει να διαθέτει Τεχνικό με τα παραπάνω προσόντα.
Η επιτροπή οφείλει:
1. Να συνεργάζεται και συντονίζεται με τις μικτές επιτροπές ελέγχου στη ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Πειραιά- Δραπετσώνας- Κερατσινίου- Περάματος- Σαλαμίνας που συγκροτήθηκε με την υπ' αριθμό 131782/26.10.1987 κοινή Υπουργική απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Εμπορικής Ναυτιλίας η οποία κυρώθηκε με τον Ν. 1767/88 και να τις ενημερώνει για κάθε σχετικό θέμα.
2. Να λαμβάνει δειγματοληπτικά γνώση των εγγράφων και λοιπών δικαιολογητικών που υποβάλλονται για την έκδοση άδειας εκτέλεσης εργασιών επί πλοίων.
3. Να ελέγχει δειγματοληπτικά την κατάσταση που συντάσσει και υπογράφει ο Πλοίαρχος ή ο κύριος πλοίου η οποία περιλαμβάνει τις συγκεκριμένες εργασίες που θα πραγματοποιηθούν σ' αυτό καθώς και το βιβλίο ημερήσιας παρουσίας απασχολουμένου προσωπικού.
4. Να ελέγχει δειγματοληπτικά τις υπεύθυνες δηλώσεις για την τήρηση μέτρων πυρασφαλείας και την ονομαστική κατάσταση των εντεταλμένων για την πυρασφάλεια.
5. Να συνεργάζεται με τα Υπουργεία Εργασίας και Εμπορικής Ναυτιλίας και να υποβάλλει προτάσεις για τη συμπλήρωση ή βελτίωση των μέτρων για την υγιεινή και ασφάλεια της εργασίας και για κάθε θέμα που αυτή κρίνει ουσιώδες.
6. Να τηρεί σχετικό βιβλίο με ακριβή περιγραφή όλων των ελέγχων και των ενεργειών που πραγματοποιεί και καταχωρεί σ' αυτό ότι θεωρεί χρήσιμο και αναγκαίο.
1. Η αριθ. 3232/16189/25.1.1989 κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Εμπορικής Ναυτιλίας καταργείται.
2. Η παρούσα απόφαση, που ισχύει από την υπογραφή της, «δημοσιεύεται» στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και θα κυρωθεί με Νόμο.
(Διόρθωση σφάλματος: ΦΕΚ 527/Β΄/29.6.1989. Για το αρχικό κείμενο του άρθρου βλ. ΦΕΚ)
Αθήνα, 27 Απριλίου 1989
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
∆ΗΜ. ΤΣΟΒΟΛΑΣ
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Π. ΜΩΡΑΛΗΣ
ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Α. ΝΤΕΝΤΙ∆ΑΚΗΣ
Οι πιο κάτω διατάξεις εφαρμόζονται σε ελληνικά ή ξένα πλοία και πλωτά ναυπηγήματα τα οποία ευρίσκονται στον Ελληνικό χώρο και ειδικότερα:
α) Όταν μεταφέρουν ή μετέφεραν καύσιμα, εύφλεκτα υγρά, εύφλεκτα αέρια υπό πίεση, χύμα χημικά προϊόντα και στερεά φορτία που έχουν ή απέκτησαν επικίνδυνες φυσιοχημικές ιδιότητες.
β) Aνεξάρτητα από το φορτίο το οποίο μετέφεραν όταν εκτελούνται εργασίες στις δεξαμενές καυσίμων και σε άλλους κλειστούς χώρους, όπως ειδικότερα ορίζεται στο άρθρο 2 παρ. 10.
Ισχύουν:
Για επιθεώρηση, επισκευή, δεξαμενισμό, μετατροπή, κατασκευή, διάλυση, αγκυροβόλιο παροπλισμό και οποιαδήποτε άλλη εργασία που από την Ελληνική Νομοθεσία προκύπτει ότι πρέπει να αρθεί η επικινδυνότητα ορισμένων χώρων του πλοίου.
Για την εφαρμογή του παρόντος Παραρτήματος νοούνται:
1. Χημικός Ναυτιλίας: Ο κάτοχος άδειας για την έκδοση πιστοποιητικού απαλλαγής από επικίνδυνα αέρα (GAS-FREEING).
2. Πιστοποιητικό απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια: Η γραπτή γνωμάτευση που εκδίδεται από τον Χημικό Ναυτιλίας σύμφωνα με τα ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ Ι και ΙΙ.
3. Εύφλεκτα υγρά: Υγρά με σημείο ανάφλεξης μικρότερο από 60o βαθμούς C (σε δομική κλειστού δοχείου).
4. Καύσιμα υγρά (COMBUSTIBLE LIQUIDS): Υγρά με σημείο ανάφλεξης μεγαλύτερο από 60 βαθμούς C (σε δοκιμή κλειστού δοχείου).
5. Εύφλεκτα αέρια υπό πίεση: Χημικά προϊόντα που σχηματίζουν αναφλέξιμα μίγματα με τον ατμοσφαιρικό αέρα και που έχουν συμπιεστεί ή υγροποιηθεί για τον σκοπό της μεταφοράς τους. Αέριο θεωρείται το χημικό προϊόν, που η πίεση των ατμών του υπερβαίνει τα 2,8 BAR σε θερμοκρασία 37,8 βαθμών C.
6. Επικίνδυνα χημικά προϊόντα: Χημικές ενώσεις μίγματα ή διαλύματα σε στερεά, υγρά ή αέρια κατάσταση, που μπορεί να είναι επικίνδυνα για την ανθρώπινη ζωή (ενδεικτικά αναφέρονται τοξικά, ασφυξιογόνα, «καυστικά»).
7. Θερμή εργασία: Η εργασία συγκόλλησης, κοπής, πυράκτωσης και γενικά κάθε εργασία που συνεπάγεται τη χρήση οργάνων ή συσκευών, που παράγουν φωτιά, φλόγα, θερμότητα, σπινθήρες ή ηλεκτρικά τόξα.
8. Ψυχρή εργασία: Κάθε εργασία που δεν είναι θερμή.
9. Επιθεώρηση κλειστού χώρου: Ο έλεγχος και η πραγματοποίηση μετρήσεων σ' ένα κλειστό χώρο και όχι η εκτέλεση εργασιών σ' αυτόν.
10. Κλειστός χώρος: Ο χώρος, που από την φύση του είναι πανταχόθεν κλειστός ή έχει περιορισμένη δυνατότητα φυσικού αερισμού. Ενδεικτικά αναφέρονται: στεγανό σύγκρουσης (FOREPEAK), χώρος ασφαλείας (COFFERDAM), δεξαμενές φορτίου, διπύθμενα, αντλιοστάσιο, αγωγοί διέλευσης σωληνώσεων (τουνέλια), δεξαμενές έρματος, δεξαμενές καυσίμων, δεξαμενές λιπαντικών, δεξαμενές καταλοίπων.
11. Κοινό σημείο: Οποιοδήποτε σημείο της διαχωριστικής κατασκευής και του χώρου που απέχει 50 εκατοστά του μέτρου από αυτή.
12. Δεξαμενή καυσίμων: Η δεξαμενή, που περιέχει καύσιμα υγρά προοριζόμενα για την λειτουργία των κυρίων και βοηθητικών μηχανών του πλοίου.
13. Χώρος φορτίου: Για τα δεξαμενόπλοια είναι οι δεξαμενές φορτίου και για τα φορτηγά πλοία τα κύτη (αμπάρια).
14. «Δεξαμενές» έρματος: Οι δεξαμενές που περιέχουν θαλάσσερμα.
15. Αδρανοποιημένοι χώροι: Οι χώροι που έχουν αδρανοποιηθεί με αδρανή αέρια (π.χ. διοξείδιο του άνθρακα, άζωτο, καυσαέρια) και η συγκέντρωση του οξυγόνου είναι μικρότερη ή ίση του 8% κατ' όγκο.
16. Ασφαλείς για τον άνθρωπο-Ασφαλείς για θερμές εργασίες (SAFE FOR MEN-SAFE FOR FIRE):
Οι χώροι στους οποίους:
α) Η συγκέντρωση των αερίων είναι κάτω από τα επιτρεπόμενα όρια έκθεσης, όπως «αυτά» ορίζονται στην Ελληνική Νομοθεσία. Ειδικά για το πετρέλαιο και τα προϊόντα απόσταξής του το όριο είναι 1% του κατώτερου ορίου εκρηκτικότητας.
β) Η περιεκτικότητα σε οξυγόνο είναι από 19,5% έως 22,5% κατ' όγκο.
γ) Τα υπολείμματα που υπάρχουν δεν μπορούν με τις ατμοσφαιρικές συνθήκες που επικρατούν και με θερμές εργασίες να παράγουν αέρια σε επικίνδυνη συγκέντρωση κατά την γνώμη του Χημικού Ναυτιλίας.
17. Ασφαλείς για τον άνθρωπο-μη ασφαλείς για θερμές εργασίες (SAFE FOR MEN-NOT SAFE FOR FIRE): Οι χώροι στους οποίους:
α) Η συγκέντρωση των αερίων είναι κάτω από τα επιτρεπόμενα όρια έκθεσης, όπως ορίζονται στην Ελληνική Νομοθεσία. Ειδικά για το πετρέλαιο και τα προϊόντα απόσταξής του το όριο είναι 4% του κατώτερου ορίου εκρηκτικότητας.
β) Η περιεκτικότητα σε οξυγόνο είναι από 19,5% έως 22,5% κατ' όγκο.
γ) Τα υπολείμματα που υπάρχουν δεν μπορούν με τις ατμοσφαιρικές συνθήκες που επικρατούν και χωρίς θερμές εργασίες να παράγουν αέρια σε επικίνδυνη συγκέντρωση κατά την γνώμη του Χημικού Ναυτιλίας.
18. Μη ασφαλείς για τον άνθρωπο-μη ασφαλείς για θερμές εργασίες (NOT SAFE FOR MEN-NOT SAFE FOR FIRE):
Οι χώροι στους οποίους:
α) Η συγκέντρωση των αερίων ή του οξυγόνου δεν είναι μέσα στα αναφερόμενα στην παράγραφο 17 του παρόντος άρθρου όρια ή
β) Τα υπολείμματα που υπάρχουν με τις επικρατούσες ατμοσφαιρικές συνθήκες παράγουν επικίνδυνα αέρια κατά την γνώμη του Χημικού Ναυτιλίας.
(Διόρθωση σφαλμάτων: ΦΕΚ 527/Β΄/29.6.1989. Για το αρχικό κείμενο του άρθρου βλ. ΦΕΚ)
1. Προκειμένου να γίνει άρση του χαρακτηρισμού, ως επικινδύνων και να επιτραπεί η είσοδος των πλοίων της παραγράφου (α) του άρθρου 1 του παραρτήματος της απόφασης αυτής σε επισκευαστική ζώνη, ο πλοίαρχος ή ο ναυτικός πράκτορας οφείλει, να ζητήσει τον καθοριζόμενο στο άρθρο 7 του παρόντος παραρτήματος, έλεγχο από Χημικό Ναυτιλίας, ο οποίος μεταβαίνει στο πλοίο και εκδίδει πιστοποιητικό απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια σύμφωνα με το υπόδειγμα ΙΙ.
Προ και κατά την διάρκεια του ελέγχου αυτού, τα πλοία παραμένουν υποχρεωτικά έξω από το λιμάνι με υψωμένο το σήμα που προβλέπεται από τον Διεθνή Κώδικα Σημάτων.
2. Προκειμένου να επιτραπεί η εκτέλεση εργασιών σε πλοία, όπως καθορίζεται στο άρθρο 8 του παρόντος, πρέπει να εκδοθεί από τον Χημικό Ναυτιλίας πιστοποιητικό απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια σύμφωνα με το υπόδειγμα Ι το οποίο υποβάλλεται στην αρμόδια Λιμενική Αρχή για να χορηγηθεί άδεια εκτέλεσης εργασιών.
1. Οι Χημικοί Ναυτιλίας πρέπει να είναι διπλωματούχοι Χημικοί ή Χημικοί Μηχανικοί των Πανεπιστημιακών ή Πολυτεχνικών Σχολών του εσωτερικού ή ισοτίμων του εξωτερικού με εμπειρία ενός (1) έτους τουλάχιστον, που έχει αποκτηθεί σε εργαστήριο που διαθέτει ήδη αδειούχους Χημικούς Ναυτιλίας και που πιστοποιείται με υπεύθυνη δήλωση του εκπαιδεύσαντος Xημικού Ναυτιλίας. Παρόμοια εμπειρία μπορεί επίσης να αποκτηθεί σε Ναυπηγοεπισκευστικές επιχειρήσεις, Διυλιστήρια ή σε άλλου είδους επιχειρήσεις σε εργασίες σχετικές με τον έλεγχο απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια (GAS FREEING) σε πλοία.
Η εμπειρία πιστοποιείται με βεβαίωση της εταιρείας και θα είναι ενός (1) έτους για Ναυπηγοεπισκευαστικές Επιχειρήσεις και δύο (2) ετών για Διϋλιστήρια και τις λοιπές επιχειρήσεις.
2. Η άδεια στους παραπάνω Χημικούς ή Χημικούς Μηχανικούς, σε όλη την επικράτεια, χορηγείται από τη Διεύθυνση Πετροχημικών και Βιομηχανικών προϊόντων του Υπουργείου Οικονομικών, μετά από γνωμάτευση επιτροπής που θα συγκροτείται από τον Υπουργό Οικονομικών.
Στην άδεια αναγράφεται η ημερομηνία χορήγησης ή ανανέωσης και ένας αριθμός χαρακτηριστικός για κάθε Χημικό Ναυτιλίας και ο οποίος παραμένει πάντα ο ίδιος.
3. Η επιτροπή θα αποτελείται από:
α) Χημικό ή Χημικό Μηχανικό της Διεύθυνσης Πετροχημικών και Βιομηχανικών προϊόντων του Υπουργείου Οικονομικών.
β) Εκπρόσωπο του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Χημικό ή Χημικό Μηχανικό ή Ναυπηγό Μηχανικό.
γ) Εκπρόσωπο της Ένωσης Ελλήνων Χημικών, ο οποίος ή είναι μέλος του Δ.Ε.Π. Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος και ειδικός στο αντικείμενο ή είναι κάτοχος του πτυχίου του τουλάχιστον 10 έτη.
δ) Εκπρόσωπο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ο οποίος ή είναι μέλος του Δ.Ε.Π. Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος και ειδικός στο αντικείμενο ή είναι κάτοχος του πτυχίου του τουλάχιστον 10 έτη.
ε) Εκπρόσωπο της Γ.Σ.Ε.Ε.
Η επιτροπή θα έχει απαρτία εφ' όσον παρευρίσκονται οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών, του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και τουλάχιστον ένας από τους υπόλοιπους εκπροσώπους.
4. Η επιτροπή θα γνωματεύει:
α) Μετά από προφορική εξέταση των υποψηφίων για την κατάρτισή τους σε γενικές αρχές ασφάλειας δεξαμενοπλοίων και άλλων πλοίων, γενικές γνώσεις επικίνδυνων φορτίων, μετρήσεις αερίων, χρήση εργαστηριακού εξοπλισμού, γνώση του περιεχομένου του παρόντος και
β) Για την πληρότητα και καλή λειτουργία του εργαστηριακού εξοπλισμού όπως αναφέρεται στην παράγραφο 2 του Άρθρου 5.
5. Η σχετική άδεια των Χημικών Ναυτιλίας ανανεώνεται κάθε χρόνο από τις Χημικές Υπηρεσίες των κατά τόπους Νομαρχιών μετά από εξακρίβωση από αυτές της πληρότητας και καλής λειτουργίας του εξοπλισμού που προβλέπεται στο άρθρο 5.
6. Η Δ/νση Πετροχημικών Προϊόντων, ύστερα από προτάσεις των Ελεγκτών Χημικών Ναυτιλίας ή των Χημικών Υπηρεσιών των Νομαρχιών ανακαλεί προσωρινά ή οριστικά χορηγηθείσες άδειες Χημικών Ναυτιλίας, εάν διαπιστώνεται ότι αυτοί δεν τηρούν τις διατάξεις του παρόντος.
Συστήνονται πέντε (5) οργανικές θέσεις Ελεγκτών Χημικών Ναυτιλίας οι οποίοι είναι πτυχιούχοι Χημικοί ή Χημικοί Μηχανικοί στη Δ/νση Πετροχημικών και Βιομηχανικών Προϊόντων του Υπουργείου Οικονομικών.
Οι υπάλληλοι αυτοί για τον έλεγχο των διατάξεων του παρόντος θα διενεργούν δειγματοληπτικούς ελέγχους σε χώρους πλοίων και λοιπών πλωτών ναυπηγημάτων και θα συνεργάζονται με τα μέλη των «μικτών» επιτροπών ελέγχου, που έχουν συσταθεί με την κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Εμπορικής Ναυτιλίας 131782/87 και του άρθρου 2 της παρούσας απόφασης.
7. Οι Χημικοί Ναυτιλίας, που ήδη διαθέτουν άδεια κατά την έναρξη εφαρμογής του παρόντος υποχρεούνται μόνο στην ανανέωσή της.
8. Με κοινή Υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας καθορίζονται οι λεπτομέρειες για τη χορήγηση της άδειας στους Χημικούς Ναυτιλίας, τον τρόπο αμοιβής των μελών της επιτροπής της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου, για τον τρόπο λειτουργίας της Επιτροπής, το χρόνο θητείας της επιτροπής, τα κριτήρια για την προσωρινή ή οριστική ανάκληση της χορηγηθείσας άδειας Χημικού Ναυτιλίας, ως και κάθε άλλη αναγκαία σχετική λεπτομέρεια.
(Διόρθωση σφαλμάτων: ΦΕΚ 527/Β΄/29.6.1989. Για το αρχικό κείμενο του άρθρου βλ. ΦΕΚ)
1. Βιβλία:
α) Ισχύοντες Ελληνικοί Κανονισμοί Μεταφοράς Επικινδύνων φορτίων με πλοία.
β) Ισχύοντες Κανονισμοί Λιμένων.
γ) Διεθνής Οδηγός Ασφάλειας δεξαμενοπλοίων και τερματικών εγκαταστάσεων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου.
δ) Διεθνής κώδικας για την κατασκευή και τον εξοπλισμό των πλοίων, που μεταφέρουν επικίνδυνα χημικά χύμα (IBC CODE) (Π.Δ. 126/87 ΦΕΚ 70/25.5.87).
ε) Διεθνής κώδικας για την κατασκευή και τον εξοπλισμό πλοίων, που μεταφέρουν υγροποιημένα αέρια χύμα (IGC CODE), (Π.Δ. 126/87 ΦΕΚ 70/25.5.87).
στ) Διεθνής κώδικας για την μεταφορά συσκευασμένων επικινδύνων ειδών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (INTERNATIONAL MARITIME DANGEROUS GOODS CODE).
ζ) Σχετική βιβλιογραφία για Πετρελαιοειδή και χημικά προϊόντα.
η) Οδηγίες χρήσης όλων των οργάνων και εξοπλισμού του εργαστηρίου.
2. Όργανα και συσκευές:
α) Δύο (2) μετρητές ευφλέκτων αερίων (εκρηγνυόμετρα) σε ατμόσφαιρα με επαρκή ποσότητα οξυγόνου (CATALYTIC FILAMENT COMBUSTIBLE GAS INDICATOR, INTERFEROMETER GAS INDICATOR).
β) Μετρητής ευφλέκτων αερίων σε αδρανή ατμόσφαιρα (NON CATALYTIC HEATED FILAMENT GAS INDICATOR, INTERFEROMETER GAS INDICATOR).
γ) Μετρητής περιεκτικότητας οξυγόνου (OXYGEN ANALYSER),
δ) Δύο (2) αντλίες αεριοδειγματοληψίας με τους σχετικούς σωληνίσκους ανίχνευσης και μέτρησης υδροθείου, μονοξειδίου του άνθρακα, διοξείδιο του θείου, οξειδίων του αζώτου και άλλων αερίων, ανάλογα με το είδος των επικινδύνων αερίων.
Είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί και οποιοδήποτε άλλο αποδεκτό, από το Γενικό Χημείο του Κράτους, μέσο μέτρησης.
ε) Συσκευή προσδιορισμού σημείου ανάφλεξης (FLASH POINT)
στ) Αυτόνομη αναπνευστική συσκευή, προστατευτικά ομματοϋάλλια ή προσωπίδα προστασίας οφθαλμών, κράνος, γάντια, υποδήματα από ελαστικό, ωτοασπίδες, φορητός φανός αντιεκρηκτικού τύπου, προσωπίδα προστασίας αναπνευστικών οδών και ζώνη ασφαλείας.
3. Οι Χημικοί Ναυτιλίας πρέπει να ενημερώνουν τις Χημικές Υπηρεσίες Νομαρχίας για κάθε μεταβολή, προσθήκη ή αχρήστευση στα όργανα και συσκευές των εργαστηρίων για να εξακριβώνεται, πριν από κάθε χρήση ή καταλληλότητα και η επάρκεια μετά τις μεταβολές, που έγιναν.
1. Περιεχόμενο
Τα πιστοποιητικά πρέπει να είναι γραμμένα στα Ελληνικά και Αγγλικά και να υπογράφονται από τον Χημικό Ναυτιλίας, που έκανε τον έλεγχο.
Το χειρόγραφο κείμενο πρέπει να είναι ευκρινές και χωρίς συντμήσεις.
Το περιεχόμενο των πιστοποιητικών πρέπει να είναι σύμφωνο με τα υποδείγματα Ι και ΙΙ του παρόντος.
2. Χρόνος ισχύος πιστοποιητικών
1. Η μεγίστη χρονική διάρκεια ισχύος του πιστοποιητικού απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια (GAS FREE) για είσοδο ανθρώπου ή εκτέλεση εργασιών είναι 96 ώρες εκτός των πιο κάτω περιπτώσεων όπου ορίζεται διαφορετική μεγίστη χρονική διάρκεια ισχύος πιστοποιητικών.
Συγκεκριμένα:
2. 36 ώρες για Δεξαμενόπλοια, τα οποία μετέφεραν τελευταίο φορτίο με σημείο ανάφλεξης μικρότερο από 21ο C (δοκιμή κλειστού δοχείου), όταν εκτελούνται εργασίες σε δεξαμενές φορτίου ή αντλιοστάσιο ή δεξαμενές καταλοίπων ή σωληνουργικές εργασίες ή όταν εισέρχεται άνθρωπος στους χώρους αυτούς.
3. 36 ώρες για Δεξαμενόπλοια τα οποία έχουν δεξαμενές φορτίου αδρανοποιημένες ανεξάρτητα αν εκτελούνται ή όχι εργασίες.
4. 10 ημέρες για Δεξαμενόπλοια, τα οποία μετέφεραν τελευταίο φορτίο με σημείο ανάφλεξης μεγαλύτερο από 60ο C (δοκιμή κλειστού δοχείου) ως και τα λοιπά πλοία, όταν εκτελούνται εργασίες σε χώρους, που απαιτείται η έκδοση πιστοποιητικού απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια (GAS FREE). Στην περίπτωση όμως που εκτελούνται εργασίες στις δεξαμενές καυσίμων η χρονική διάρκεια ισχύος του πιστοποιητικού που αφορά στις εργασίες αυτές καθορίζεται σε 96 ώρες.
5. 30 ημέρες για την είσοδο Δεξαμενοπλοίων σε επισκευαστικές βάσεις.
6. Για τον παροπλισμό δεξαμενοπλοίων 30 ημέρες για τον πρώτο μήνα του παροπλισμού και στη συνέχεια όχι μεγαλύτερη των 90 ημερών, με υποχρεωτικές επιθεωρήσεις τους μήνες Μάιο, Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο και «Σεπτέμβριο» λόγω καιρικών συνθηκών (υψηλές ατμοσφαιρικές θερμοκρασίες).
7. 15 ημέρες για τη διάλυση δεξαμενοπλοίων. Στο πιστοποιητικό αναφέρεται σαφώς ότι αυτό αφορά εργασίες διάλυσης.
8. 60 ημέρες για την διάλυση λοιπών πλοίων και πλωτών. Στο πιστοποιητικό αναφέρεται σαφώς ότι αυτό αφορά εργασίες διάλυσης.
9. Πιστοποιητικά, που αφορούν σε πλοία, που το τελευταίο φορτίο που μετέφεραν αποτελείτο από φορτία με διαφορετικά σημείο ανάφλεξης, έχουν μεγίστη διάρκεια ισχύος εκείνη, που αντιστοιχεί στον μικρότερο χρόνο.
Ομοίως εφ' όσον εκτελούνται διαφόρων ειδών εργασίες λαμβάνεται ως μεγίστη χρονική διάρκεια ισχύος του πιστοποιητικού ο μικρότερος χρόνος.
10. Τα πιστοποιητικά αφορούν αποκλειστικά και μόνο τις περιπτώσεις και εργασίες για τις οποίες έχουν εκδοθεί. Ο χημικός Ναυτιλίας δύναται να ορίσει διάρκεια ισχύος μικρότερη, όταν κατά την κρίση του λόγοι ασφαλείας το επιβάλλουν.
3. Ενημέρωση Λιμενικής Αρχής
Πριν από τον πρώτο έλεγχο και για δεξαμενόπλοια, ο Χημικός Ναυτιλίας ενημερώνει, για την έκδοση πιστοποιητικού την αρμόδια Λιμενική Αρχή, η οποία κάνει σχετική εγγραφή στο βιβλίο συμβάντων.
(Διόρθωση σφαλμάτων: ΦΕΚ 527/Β΄/29.6.1989. Για το αρχικό κείμενο του άρθρου βλ. ΦΕΚ)
1. Για όλα τα πλοία και πλωτά ναυπηγήματα της παραγράφου (α) του άρθρου 1 του παρόντος απαιτείται έκδοση πιστοποιητικού απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια (GAS-FREE) σύμφωνα με το υπόδειγμα ΙΙ προκειμένου να τους επιτραπεί η είσοδος σε επισκευαστική βάση (στην θάλασσα ή σε δεξαμενή).
Για να εκδοθεί το πιστοποιητικό αυτό θα πρέπει κάθε χώρος φορτίου να είναι τουλάχιστον ασφαλής για τον άνθρωπο-μη ασφαλής για θερμές εργασίες ή αδρανοποιημένος.
2. Για να επιτραπεί η είσοδος σε επισκευαστική βάση στα δεξαμενόπλοια, αυτά θα πρέπει να είναι κενά φορτίου με ευθύνη του πλοιάρχου. Επιτρέπεται να έχουν κατάλοιπα (SLOPS) στις προβλεπόμενες για αυτά δεξαμενές με την προϋπόθεση ότι οι δεξαμενές αυτές είναι «ασφαλείς για τον άνθρωπο-μη ασφαλείς για θερμές εργασίες» ή αδρανοποιημένες.
Εφ' όσον υπάρχουν αδρανοποιημένοι χώροι, τα δεξαμενόπλοια πρέπει να βρίσκονται σε καθορισμένο χώρο, ο οποίος καθορίζεται από τον αρμόδιο Οργανισμό Λιμένα ή Λιμενικό Ταμείο, που θα υπάρχει κατά περίπτωση σχετική έγκριση.
3. Στις πιο πάνω ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου στον όρο «χώρος φορτίου» περιλαμβάνονται και οι δεξαμενές καταλοίπων (SLOPS) και τα αντλιοστάσια φορτίου.
Για την εκτέλεση των παρακάτω περιγραφομένων εργασιών επί πλοίων, όταν αυτά ευρίσκονται σε επισκευαστική βάση, απαιτείται έκδοση πιστοποιητικού απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια σύμφωνα με το υπόδειγμα Ι.
1. Δεξαμενόπλοια
1.1. Επιθεώρηση κλειστού χώρου δεξαμενόπλοιου
Απαιτείται ο προς επιθεώρηση κλειστός χώρος να είναι τουλάχιστον «ασφαλής για τον άνθρωπο-μη ασφαλής για θερμές εργασίες».
1.2. Ψυχρές εργασίες σε χώρους φορτίων και άλλους κλειστούς χώρους
Για ψυχρές εργασίες σε οποιοδήποτε κλειστό χώρο Δεξαμενόπλοιου, απαιτείται ο χώρος αυτός και οι γειτονικοί του να είναι τουλάχιστον «ασφαλείς για τον άνθρωπο-μη ασφαλείς για θερμές εργασίες». Οι υπόλοιποι χώροι φορτίου πρέπει να είναι τουλάχιστον «ασφαλείς για τον άνθρωπο -μη ασφαλείς για θερμές εργασίες» ή αδρανοποιημένοι.
1.3. Καθαρισμός -χρωματισμός εξωτερικά
α) Για τον «καθαρισμό» -χρωματισμό Δεξαμενοπλοίου εξωτερικά θα πρέπει κάθε χώρος φορτίου να είναι τουλάχιστον «ασφαλής για τον άνθρωπο-μη ασφαλής για θερμές εργασίες» ή αδρανοποιημένος.
β) Σε περίπτωση ψηγματοβολής ή σφυροκοπανισμού οι γειτονικοί χώροι πρέπει να είναι τουλάχιστον «ασφαλείς για τον άνθρωπο-μη ασφαλείς για θερμές εργασίες» και οι υπόλοιποι χώροι φορτίου τουλάχιστον «ασφαλείς για τον άνθρωπο-μη ασφαλείς για θερμές εργασίες» ή αδρανοποιημένοι.
1.4. Θερμές εργασίες σε χώρους φορτίων και κλειστούς χώρους.
Για θερμές εργασίες μέσα σε χώρο φορτίου ή μέσα σε οποιοδήποτε άλλο κλειστό χώρο απαιτείται:
α) Ο χώρος που θα γίνουν οι εργασίες να είναι «ασφαλείς για τον άνθρωπο-μη «ασφαλής» για θερμές εργασίες».
«β) Οι γειτονικοί χώροι να είναι τουλάχιστον «ασφαλείς για τον άνθρωπο – μη ασφαλείς για θερμές εργασίες»».
β) Οι υπόλοιποι χώροι φορτίου να είναι τουλάχιστον «ασφαλείς για τον άνθρωπο - μη «ασφαλής» για θερμές εργασίες» ή αδρανοποιημένοι.
1.5. Εργασίες στο μηχανοστάσιο-λεβητοστάσιο, χώρους μηχανημάτων (MACHINERY SPACES), σήραγγα (ΤΟΥΝΕΛ) του άξονα, πτερύγιο πηδαλίου.
α) Εάν σε ένα από τους παραπάνω χώρους γίνουν θερμές εργασίες πρέπει ο χώρος αυτός να είναι «ασφαλής για τον άνθρωπο-ασφαλής για θερμές εργασίες». Εφ' όσον οι πιο πάνω χώροι γειτονεύουν με χώρους φορτίου οι συγκεκριμένοι χώροι φορτίου πρέπει να είναι τουλάχιστον «ασφαλείς για τον άνθρωπο-μη ασφαλείς για θερμές εργασίες» και οι υπόλοιποι χώροι φορτίου τουλάχιστον «ασφαλείς για τον άνθρωπο-μη ασφαλείς για θερμές εργασίες» ή αδρανοποιημένοι.
β) Δεν απαιτείται έκδοση πιστοποιητικού απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια (GAS-FREE) για ψυχρές εργασίες στους χώρους αυτούς.
1.6. Θερμές εργασίες σε υπερκατασκευές του ανοικτού καταστρώματος.
Για θερμές εργασίες σε υπερκατασκευές καταστρώματος (ανοικτό κατάστρωμα) πάνω από κάποιο χώρο φορτίου ή πάνω από οποιοδήποτε άλλο κλειστό χώρο, πρέπει ο χώρος αυτός καθώς και όλοι οι γειτονικοί του να είναι τουλάχιστον «ασφαλείς για άνθρωπο-μη ασφαλείς για θερμές εργασίες» και καθένας από τους υπόλοιπους, μη γειτονικούς χώρους φορτίου τουλάχιστον «ασφαλείς για τον άνθρωπο-μη ασφαλείς για θερμές εργασίες» ή αδρανοποιημένοι.
1.7. Σε όλη τη διάρκεια των εργασιών -συμπεριλαμβανομένων και των «καθαρισμών» - σε κλειστό χώρο θα πρέπει να υπάρχει επαρκής φυσικός ή τεχνητός αερισμός ώστε η συγκέντρωση των επικινδύνων αερίων να διατηρείται στα επιτρεπόμενα ανάλογα με το είδος της εργασίας όρια.
1.8. Στον όρο «γειτονικοί χώροι» που αναφέρεται πιο πάνω συμπεριλαμβάνονται και οι διαγώνια γειτονικοί.
1.9. Όταν γίνονται θερμές εργασίες σε κοινό σημείο με γειτονικό χώρο, αυτός πρέπει να είναι «ασφαλής για τον άνθρωπο-ασφαλής για θερμές εργασίες».
1.10. Στην περίπτωση που «γειτονικός χώρος» είναι δεξαμενή καυσίμων τότε αυτός αντιμετωπίζεται κατά την κρίση του Χημικού Ναυτιλίας και αναφέρεται στο πιστοποιητικό.
1.11. Στις πιο πάνω ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου στον όρο «χώρος φορτίου» περιλαμβάνονται και οι δεξαμενές καταλοίπων (SLOPS) και τα αντλιοστάσια φορτίου.
2. Λοιπά πλοία και πλωτά ναυπηγήματα
2.1. Για εργασίες στα κύτη πλοίων θερμές ή ψυχρές - που περιείχαν χύμα επικίνδυνα φορτία, θα πρέπει τα κύτη αυτά να είναι «ασφαλή για τον άνθρωπο - ασφαλή ή μη ασφαλή για θερμές εργασίες» ανάλογα με το είδος των εργασιών.
2.2. Για εργασίες σε οποιοδήποτε κλειστό χώρο θα πρέπει ο χώρος αυτός να είναι «ασφαλής για τον άνθρωπο - ασφαλής ή μη ασφαλής για θερμές εργασίες» ανάλογα με το είδος των εργασιών.
2.3. Για θερμές εργασίες στο μηχανοστάσιο-λεβητοστάσιο, χώρους μηχανημάτων (MACHINERY SPACES), σήραγγα (τούνελ) του άξονα, πτερύγιο πηδαλίου θα πρέπει οι χώροι αυτοί να είναι «ασφαλείς για τον άνθρωπο-ασφαλείς για θερμές εργασίες».
Δεν απαιτείται έκδοση πιστοποιητικού απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια (GAS-FREE) για ψυχρές εργασίες στους χώρους αυτούς.
2.4. Στην περίπτωση εκτέλεσης θερμών εργασιών πάνω σε κοινό σημείο με γειτονικό χώρο, ο γειτονικός αυτός χώρος θα πρέπει να είναι «ασφαλής για τον άνθρωπο-ασφαλής για θερμές εργασίες».
2.5. Στον όρο γειτονικός χώρος που αναφέρεται παραπάνω συμπεριλαμβάνονται και οι διαγώνιοι γειτονικοί χώροι.
(Διόρθωση σφαλμάτων και προσθήκη εδαφίου 1.4.β: ΦΕΚ 527/Β΄/29.6.1989. Για το αρχικό κείμενο του άρθρου βλ. ΦΕΚ)
Ισχύουν οι «απαιτήσεις» του άρθρου 8 με τις εξής επί πλέον κατά περίπτωση δυνατότητες για τα Δεξαμενόπλοια:
1. Ψυχρές εργασίες σε χώρους φορτίων και κλειστούς χώρους.
Οι γειτονικοί χώροι δύνανται να είναι γεμάτοι με θαλάσσερμα και ο καθένας από τους υπολοίπους χώρους φορτίου γεμάτος με θαλάσσερμα ή κλειστός και απομονωμένος.
2. Θερμές εργασίες σε χώρους φορτίων και κλειστούς χώρους. Καθένας από τους υπολοίπους χώρους φορτίου δύναται να είναι γεμάτος με θαλάσσερμα.
3. Θερμές εργασίες στο μηχανοστάσιο-λεβητοστάσιο, χώρους μηχανημάτων σήραγγα του άξονα.
Καθένας από τους υπολοίπους χώρους φορτίου δύναται να είναι γεμάτος με θαλάσσερμα ή κλειστός και απομονωμένος.
4. Θερμές εργασίες σε υπερκατασκευές του ανοικτού καταστρώματος.
Καθένας από τους υπολοίπους χώρους φορτίου δύναται να είναι γεμάτος «θαλάσσερμα».
(Διόρθωση σφαλμάτων: ΦΕΚ 527/Β΄/29.6.1989. Για το αρχικό κείμενο του άρθρου βλ. ΦΕΚ)
Όταν στα παραπάνω άρθρα αναφέρεται ως απαίτηση ένας χώρος να είναι αδρανοποιημένος, θα πρέπει αυτός να παραμένει συνεχώς αδρανοποιημένος και αεροστεγώς απομονωμένος και το σύστημα παραγωγής αδρανούς αερίου (πλοίου ή εγκατάστασης ξηράς) να είναι σε ετοιμότητα για συμπλήρωση τυχόν απώλειας αδρανούς αερίου. Υπεύθυνος της τήρησης της συνεχούς αδρανοποίησης είναι ο πλοίαρχος του πλοίου. Εφόσον απαιτηθεί απαδρανοποίηση ενός χώρου, η διαδικασία της απαδρανοποίησης πρέπει να πραγματοποιείται όταν το πλοίο ευρίσκεται εκτός της Επισκευαστικής Βάσης.
Τα δεξαμενόπλοια θα πρέπει να είναι εφοδιασμένα με όργανα μέτρησης εκρηκτικών αερίων (εκρηγνυόμετρα) και στην περίπτωση που το πλοίο διαθέτει σύστημα παραγωγής αδρανούς αερίου επιπλέον να υπάρχει και ένα τουλάχιστον όργανο μέτρησης οξυγόνου.
1. «Δεξαμενόπλοια»
Για τον παροπλισμό των δεξαμενοπλοίων θα πρέπει να είναι κενά φορτίου και υγρών καταλοίπων (SLOPS) και όλοι οι χώροι φορτίου τουλάχιστον «ασφαλείς για τον άνθρωπο-μη ασφαλείς για θερμές εργασίες».
2. Λοιπά πλοία και πλωτά ναυπηγήματα που μετέφεραν χύμα επικίνδυνα φορτία.
Για τον παροπλισμό άλλων πλοίων και πλωτών, που στα κύτη τους μετέφεραν χύμα επικίνδυνα φορτία, πρέπει όλα τα κύτη να είναι κενά φορτίου και τουλάχιστον «ασφαλή για τον άνθρωπο-μη ασφαλή για θερμές εργασίες».
(Διόρθωση σφαλμάτων: ΦΕΚ 527/Β΄/29.6.1989. Για το αρχικό κείμενο του άρθρου βλ. ΦΕΚ)
1. Δεξαμενόπλοια
1. Για τη διάλυση των δεξαμενοπλοίων θα πρέπει όλοι οι χώροι φορτίου καθώς και οι δεξαμενές καυσίμων να είναι «ασφαλείς για τον άνθρωπο-ασφαλείς για θερμές εργασίες».
2. Για θερμές εργασίες με σκοπό τη διάλυση κάποιου χώρου, θα πρέπει ο χώρος αυτός καθώς και οι γειτονικοί του (συμπεριλαμβανομένων των διαγωνίως γειτονικών, να είναι «ασφαλείς για τον «άνθρωπο» ασφαλείς για θερμές εργασίες».
2. Λοιπά πλοία και πλωτά ναυπηγήματα που μετέφεραν χύμα επικίνδυνα φορτία
1. Για τη διάλυση άλλων πλοίων και πλωτών, που στα κύτη τους μετέφεραν χύμα επικίνδυνα φορτία θα πρέπει όλα τα κύτη να είναι «ασφαλή για τον άνθρωπο-ασφαλή για θερμές εργασίες».
2. Για θερμές εργασίες με σκοπό τη διάλυση κάποιου χώρου, θα πρέπει ο χώρος αυτός καθώς και οι γειτονικοί του (συμπεριλαμβανομένων των διαγωνίως γειτονικών), να είναι «ασφαλείς για τον άνθρωπο-ασφαλείς για θερμές εργασίες».
3. Λοιπά πλοία και πλωτά «ναυπηγήματα»
Για τα πλοία αυτής της κατηγορίας δεν απαιτείται πιστοποιητικό απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια παρά μόνον όταν πρόκειται να διαλυθεί η δεξαμενή καυσίμων ή άλλος κλειστός χώρος, όπου υπάρχει η πιθανότητα να παραμένουν εγκλωβισμένα επικίνδυνα αέρια (π.χ. βόθρος).
(Διόρθωση σφαλμάτων: ΦΕΚ 527/Β΄/29.6.1989. Για το αρχικό κείμενο του άρθρου βλ. ΦΕΚ)