Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 1287Β_2009 | 753.76 KB |
1. Τις διατάξεις του ν. 1558/1985 «Κυβέρνηση και Κυβερνητικά όργανα» (ΦΕΚ Α΄ 137/1985).
2. Το άρθρο 36 του ν. 1568/1985 «Υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων» (ΦΕΚ Α΄ 177/1985).
3. Τις διατάξεις του π.δ. 212/2006 «Προστασία των εργαζομένων που εκτίθενται σε αμίαντο κατά την εργασία, σε συμμόρφωση με την οδηγία 83/477/ΕΟΚ του Συμβουλίου, όπως αυτή τροποποιήθηκε με την οδηγία 91/382/ΕΟΚ του Συμβουλίου και την οδηγία 2003/18/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου» (ΦΕΚ Α΄ 212/2006).
4. Το άρθρο 35 του ν. 3762/2009 «Αναδιοργάνωση Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε), ρύθμιση θεμάτων Οργανισμών εποπτευόμενων από το Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 75/2009).
5. Τη γνώμη του Συμβουλίου Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας (Πρακτικό 5/10.6.2009).
6. Από την απόφαση αυτή δεν προκύπτει επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι ο καθορισμός των όρων ίδρυσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων αφαίρεσης ή κατεδάφισης αμιαντούχων υλικών, που προβλέπονται στο άρθρο 14 του π.δ. 212/2006 «Προστασία των εργαζομένων που εκτίθενται σε αμίαντο κατά την εργασία, σε συμμόρφωση με την οδηγία 83/477/ΕΟΚ του Συμβουλίου, όπως αυτή τροποποιήθηκε με την οδηγία 91/382/ΕΟΚ του Συμβουλίου και την οδηγία 2003/18/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου» και στο άρθρο 35 του ν. 3762/2009 «Αναδιοργάνωση Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε), ρύθμιση θεμάτων Οργανισμών εποπτευόμενων από το Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 75/2009).
Για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης, όπου αναφέρεται:
1. Επιχειρήσεις Αφαίρεσης Κατεδάφισης (ΕΑΚ): νοούνται οι επιχειρήσεις που αναλαμβάνουν να εκτελέσουν εργασίες αφαίρεσης ή κατεδάφισης αμιαντούχων υλικών καθώς επίσης και άλλες εργασίες διαχείρισης αμιαντούχων υλικών, όπως συντήρηση, επικάλυψη ή εγκλεισμό, κατά τη διάρκεια των οποίων ενδέχεται να διαταραχθούν τα αμιαντούχα υλικά με συνέπεια την αποδέσμευση ινών αμιάντου στον αέρα του χώρου εργασίας και του περιβάλλοντος χώρου.
2. Αμιαντούχα Υλικά: είναι προϊόντα τα οποία περιέχουν ίνες αμιάντου. Τα εργαστήρια που διενεργούν αναλύσεις υλικών με σκοπό το χαρακτηρισμό τους ως αμιαντούχα ή μη απαιτείται να έχουν διαπιστευτεί από το ΕΣΥΔ βάσει του προτύπου ΕΛΟΤ EN ISO/IEC 17025 για την ικανότητά τους να διενεργούν δειγματοληψίες και αναλύσεις υλικών σύμφωνα με τη μέθοδο MDHS 77 «Asbestos in bulk materials. Sampling and identification by polarized light microscopy (PLM).» του HSE ή σύμφωνα με οποιαδήποτε άλλη μέθοδο τουλάχιστον ισοδύναμου αποτελέσματος.
Στα πιστοποιητικά ανάλυσης που εκδίδονται μετά τον εργαστηριακό έλεγχο των υλικών πρέπει να δηλώνεται με σαφήνεια αν ανιχνεύθηκαν ίνες αμιάντου καθώς επίσης και το είδος των ινών αμιάντου. Η παρούσα απόφαση δεν εφαρμόζεται στις περιπτώσεις που ανιχνεύονται ίχνη αμιάντου (έως 2 ίνες) κατά την εργαστηριακή ανάλυση του υλικού σύμφωνα με την παραπάνω μέθοδο ανάλυσης.
3. Μη εύθρυπτα αμιαντούχα υλικά: νοούνται τα υλικά που εμφανίζουν χαμηλή δυνατότητα αποδέσμευσης ινών αμιάντου στον αέρα (αμιαντοτσιμέντο, αμιαντούχα πλακάκια δαπέδου, αμιαντούχα πλαστικά − ρητίνες − ελαστικά, αμιαντούχα επιχρίσματα και βαφές, αμιαντούχα ασφαλτόπανα).
4. Εύθρυπτα αμιαντούχα υλικά: νοούνται τα υλικά που περιέχουν ίνες αμιάντου χαλαρά συνδεδεμένες έτσι ώστε σε ενδεχόμενη διατάραξή τους μπορούν εύκολα να απελευθερώσουν ίνες αμιάντου στον αέρα (χύμα υλικό, ψεκασμένος αμίαντος, αμιαντούχες μονώσεις σωληνώσεων – λεβήτων – δεξαμενών και εναλλακτών θερμότητας, μονωτικές αμιαντόπλακες, αμιαντόχαρτο, αμιαντούχο χαρτόνι, αμιαντούχες φλάντζες και τσιμούχες, αμιαντούχα σχοινιά και κορδόνια, αμιαντούχα υφάσματα).
5. Αμιαντοτσιμέντο: είναι το μίγμα τσιμέντου και αμιάντου το οποίο όταν είναι σε ξηρή κατάσταση απορροφά νερό λιγότερο από 30% κατά βάρος. Στο παράρτημα Ι του άρθρου 14 της παρούσας απόφασης δίνεται η διαδικασία εργαστηριακού ελέγχου ενός υλικού, που περιέχει αμίαντο και τσιμέντο, με σκοπό το χαρακτηρισμό του ως αμιαντοτσιμέντο.
6. Βοηθητικές εργασίες με αμίαντο: είναι όσες αφενός συνδέονται με τις κύριες εργασίες διαχείρισης αμιαντούχων υλικών και αφετέρου εκτιμάται ότι κατά τη διάρκεια εκτέλεσής τους οι εργαζόμενοι εκτίθενται σε σκόνη αμιάντου ή αμιαντούχων υλικών (συναρμολόγηση και αποσυναρμολόγηση σταθερών ικριωμάτων, συντήρηση αντλιών τύπου NPU (Negative Pressure Unit) στο χώρο εκτέλεσης εργασιών διαχείρισης αμιάντου, καθαρισμός του χώρου εργασίας και του εξοπλισμού εργασίας, εργασίες αποκλεισμού της περιοχής που θα εκτελεστούν οι εργασίες διαχείρισης αμιάντου, συναρμολόγηση και αποσυναρμολόγηση μονάδας απορρύπανσης και σύνδεση/αποσύνδεση αυτής με την αποκλεισμένη περιοχή διαχείρισης αμιάντου).
7. Αρμόδια Επιθεώρηση Εργασίας: είναι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας σύμφωνα με το άρθρο 8 (παράγραφος 8) του ν. 2639/1998 «Ρύθμιση εργασιακών σχέσεων, σύσταση Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 205/Α΄/1998).
1. Οι ΕΑΚ προκειμένου να αρχίσουν να λειτουργούν και να εκτελούν εργασίες διαχείρισης αμιαντούχων υλικών είτε ως εργολάβοι είτε ως υπεργολάβοι ολόκληρου ή τμήματος του έργου, πρέπει να κατέχουν σχετική άδεια σύμφωνα με το άρθρο 14 του π.δ. 212/2006 και η οποία εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 της παρούσας απόφασης.
2. Η άδεια της παραγράφου 1 κατηγοριοποιείται, ανάλογα με το είδος των αμιαντούχων υλικών, σε δύο τύπους: Α και Β. Η άδεια τύπου Α αφορά κάθε είδους εργασία σε όλα τα είδη αμιαντούχων υλικών (εύθρυπτα και μη εύθρυπτα), ενώ η άδεια τύπου Β αφορά κάθε είδους εργασία μόνο σε μη εύθρυπτα αμιαντούχα υλικά.
3. Η άδεια της παραγράφου 1 ισχύει για συγκεκριμένη χρονική περίοδο (από 2 έως 3 χρόνια) σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 της παρούσας απόφασης.
4. Οι εργασίες σε αμιαντούχα υλικά κατατάσσονται στην κατηγορία Α του άρθρου 2 του π.δ. 294/1988.
1. Στις ΕΑΚ με άδεια τύπου Α ή Β ανεξάρτητα από το λοιπό τεχνικό, ιατρικό ή υγειονομικό προσωπικό ο εργοδότης έχει την υποχρέωση να χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες τεχνικού υπεύθυνου.
2. α) Στις ΕΑΚ που διαθέτουν άδεια τύπου Α ο εργοδότης έχει την υποχρέωση να χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες τεχνικού υπεύθυνου που να είναι κάτοχος τίτλου σπουδών από τα παρακάτω ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα του εσωτερικού ή σχολές του εξωτερικού, για τις οποίες παρέχεται ισοτιμία και αντιστοίχιση, καθώς επίσης και άδεια άσκησης επαγγέλματος όταν αυτή προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία:
α1. τμήματα πολυτεχνικών σχολών πολιτικών μηχανικών, αρχιτεκτόνων μηχανικών, χημικών μηχανικών, μηχανολόγων μηχανικών, ναυπηγών μηχανολόγων μηχανικών, μηχανολόγων και αεροναυπηγών μηχανικών, μηχανολόγων μηχανικών βιομηχανίας, μηχανικών περιβάλλοντος, μηχανικών παραγωγής και διοίκησης, μηχανικών μεταλλείων μεταλλουργών, μηχανικών ορυκτών πόρων, ηλεκτρολόγων μηχανικών, ηλεκτρολόγων μηχανικών και μηχανικών υπολογιστών, ηλεκτρολόγων μηχανικών και τεχνολογίας υπολογιστών, μηχανικών διαχείρισης ενεργειακών πόρων, αγρονόμων και τοπογράφων μηχανικών
α2. τμήματα πανεπιστημιακών σχολών χημείας, περιβάλλοντος, επιστήμης των υλικών, επιστήμης και τεχνολογίας των υλικών, διαχείρισης περιβάλλοντος και φυσικών πόρων
β) Στις ΕΑΚ που διαθέτουν άδεια τύπου Β ο εργοδότης έχει την υποχρέωση να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις του εδαφίου (α). Δύναται όμως να αναθέσει καθήκοντα τεχνικού υπεύθυνου και σε κατόχους τίτλου σπουδών από τα παρακάτω τμήματα ανώτατων τεχνολογικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ή πρώην σχολών υπομηχανικών και των ΚΑΤΕΕ ή σχολών του εξωτερικού για τις οποίες παρέχεται ισοτιμία και αντιστοίχιση:
− πολιτικών δομικών έργων, πολιτικών έργων υποδομής, ανακαίνισης και αποκατάστασης κτιρίων, μηχανολογίας, ναυπηγικής, ηλεκτρολογίας, τεχνολογιών αντιρρύπανσης, φυσικών πόρων και περιβάλλοντος, οικολογίας και περιβάλλοντος, ενεργειακής τεχνολογίας, τοπογραφίας.
γ) Επιπρόσθετα ο τεχνικός υπεύθυνος στις ΕΑΚ με άδεια τύπου Α ή Β πρέπει να έχει είτε τριετή τουλάχιστον προϋπηρεσία στο αντικείμενο της πρόληψης του επαγγελματικού κινδύνου με ελάχιστη απασχόληση 500 ώρες ανά έτος ή 3.000 ώρες συνολικά στην κατηγορία Α ή/και Β του π.δ. 294/1988 είτε διετή τουλάχιστον προϋπηρεσία σε έργα αφαίρεσης ή κατεδάφισης αμιαντούχων υλικών, που εκτελέστηκαν από αδειοδοτημένες επιχειρήσεις του εξωτερικού ή από επιχειρήσεις που διαθέτουν άδεια συλλογής, μεταφοράς και διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων (κοινή υπουργική απόφαση 13588/725/2006) (ΦΕΚ 383/Β/28.3.2006).
3. Ο τεχνικός υπεύθυνος δεν μπορεί να χρησιμοποιείται σε περισσότερες από μία ΕΑΚ ούτε μπορεί να είναι ταυτόχρονα επιστημονικός υπεύθυνος σε ΕΞΥΠΠ ή ΕΣΥΠΠ άλλης επιχείρησης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 του π.δ. 95/1999 «Όροι ίδρυσης και λειτουργίας Υπηρεσιών Προστασίας και Πρόληψης» (ΦΕΚ 102/Α/26.5.1999).
4. Σε κάθε έργο διαχείρισης αμιαντούχων υλικών ορίζεται τεχνικός ασφάλειας και γιατρός εργασίας σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1568/1985, του π.δ. 294/1988, του π.δ. 17/1996, του ν. 3144/2003 και του π.δ. 212/2006.
5. Ο τεχνικός υπεύθυνος της ΕΑΚ με άδεια τύπου Α ή Β, εξαιρουμένου του εργοδότη, μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες τεχνικού ασφάλειας εφόσον διαθέτει τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία προσόντα.
6. Ο εργοδότης για την αποτελεσματικότερη άσκηση των καθηκόντων του ιατρού εργασίας εξασφαλίζει κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο, απομονωμένο από την περιοχή που εκτελούνται οι εργασίες με αμιαντούχα υλικά, όπου και τηρούνται τα απαιτούμενα στοιχεία.
Ειδικά για τους ατομικούς ιατρικούς φακέλους πρέπει να εξασφαλίζεται το απόρρητό τους.
7. Οι ΕΑΚ στελεχώνονται και από άλλο προσωπικό, που χρησιμοποιείται ως αρμόδιο προσωπικό επίβλεψης των εργασιών διαχείρισης αμιαντούχων υλικών. Στο χώρο εργασίας παρευρίσκεται σε όλη τη διάρκεια της βάρδιας τουλάχιστον ένα αρμόδιο πρόσωπο επίβλεψης των εργασιών για κάθε δέκα εργαζόμενους.
8. Ο τεχνικός υπεύθυνος της ΕΑΚ, ο τεχνικός ασφάλειας σε κάθε έργο, τα αρμόδια πρόσωπα επίβλεψης των εργασιών σε κάθε χώρο εργασίας και οι εργαζόμενοι που εκτελούν τις εργασίες σε αμιαντούχα υλικά πρέπει, πριν την ανάληψη των καθηκόντων τους, να έχουν εκπαιδευτεί καταλλήλως σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 της παρούσας απόφασης.
Οι αρμοδιότητες και τα καθήκοντα του τεχνικού υπεύθυνου του άρθρου 4 της παρούσας απόφασης είναι οι εξής:
1. Στον τομέα των κατά νόμο αρμοδιοτήτων του, ο τεχνικός υπεύθυνος:
α. Συμμετέχει στη σύνταξη και προσυπογράφει το σχέδιο εργασίας που προβλέπεται στο π.δ. 212/2006.
β. Μεριμνά για την επίβλεψη της καλής λειτουργίας, της χρήσης και της συντήρησης του εξοπλισμού της ΕΑΚ.
γ. Συμμετέχει στη σύνταξη και προσυπογράφει τη μελέτη εκτίμησης του επαγγελματικού κινδύνου που διενεργείται από τον τεχνικό ασφάλειας και το γιατρό εργασίας σε κάθε έργο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 του π.δ. 17/1996 και του άρθρου 3 του π.δ. 212/2006.
δ. Επιβλέπει την τήρηση του μητρώου εργαζομένων, που εκτίθενται ή ενδέχεται να εκτεθούν σε σκόνη αμιάντου ή σε σκόνη αμιαντούχων υλικών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 18, παράγραφος 1 του π.δ. 212/2006.
2. Ο τεχνικός υπεύθυνος λαμβάνει γνώση και συμβουλεύει τη διοίκηση της ΕΑΚ για θέματα όπως:
α. Τον υπάρχοντα και χρησιμοποιούμενο κατά περίπτωση εξοπλισμό της ΕΑΚ.
β. Τις περιπτώσεις συνεργασίας της ΕΑΚ με αναλυτικά εργαστήρια, με επιχειρήσεις, που διαθέτουν άδεια συλλογής, μεταφοράς και διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων, και λοιπούς εξωτερικούς φορείς καθώς και για τις παρεχόμενες από αυτούς υπηρεσίες.
γ. Τις περιπτώσεις που κατά την άσκηση του έργου των τεχνικών ασφάλειας ανακύπτουν ιδιαίτερα προβλήματα που χρήζουν ειδικής αντιμετώπισης προκειμένου να υπάρξει συστηματική αντιμετώπιση του προβλήματος.
3. Ο τεχνικός υπεύθυνος συνυπογράφει, τουλάχιστον σε μηνιαία βάση, όλα τα βιβλία και τους φακέλους της ΕΑΚ, στα οποία καταγράφονται όλα τα στοιχεία, που προβλέπεται να τηρεί η ΕΑΚ σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10 της παρούσας απόφασης, εκτός από τους ατομικούς ιατρικούς φακέλους των εργαζομένων στην ΕΑΚ.
1. Οι ΕΑΚ προκειμένου να αδειοδοτηθούν πρέπει να έχουν τον ελάχιστο εξοπλισμό που περιγράφεται στο παράρτημα ΙI του άρθρου 14 της παρούσας απόφασης.
2. Όταν οι ΕΑΚ δεν συμβάλλονται με ανεξάρτητους φορείς για τη διενέργεια μετρήσεων του επιπέδου έκθεσης των εργαζομένων σε ίνες αμιάντου κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών, τότε πρέπει να διαθέτουν τον ελάχιστο εξοπλισμό που περιγράφεται στο παράρτημα ΙΙI του άρθρου 14 της παρούσας απόφασης.
3. Ο εξοπλισμός των παραρτημάτων ΙI και IΙI, με την επιφύλαξη της παραγράφου 2, πρέπει να ανήκει στις ΕΑΚ.
1. Για να αδειοδοτηθούν οι ΕΑΚ είναι απαραίτητο να έχουν στη διάθεσή τους τα Μέσα Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) που αναφέρονται στο παράρτημα ΙV του άρθρου 14 της παρούσας απόφασης και αφορούν την προστασία των εργαζομένων έναντι του κινδύνου έκθεσης σε ίνες αμιάντου.
2. Η ελάχιστη διαθέσιμη ποσότητα των Μ.Α.Π. του παραρτήματος ΙV πρέπει να υπερκαλύπτει κατά 50% τις ανάγκες των εργαζομένων. Ως βάση για τον υπολογισμό της ελάχιστης διαθέσιμης ποσότητας των Μ.Α.Π. στην αρχική φάση της αδειοδότησης των ΕΑΚ θεωρείται ένα συνεργείο τεσσάρων (4) εργαζομένων.
3. Εκτός των Μ.Α.Π. έναντι του κινδύνου έκθεσης σε ίνες αμιάντου στους εργαζόμενους των ΕΑΚ είναι απαραίτητο να χορηγούνται και να χρησιμοποιούνται κάθε είδους Μ.Α.Π έναντι των κινδύνων που απορρέουν από τη φύση της εκάστοτε εργασίας σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 396/1994 (ΦΕΚ 220/A΄/19.12.1994).
4. Ο εργοδότης οφείλει να λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε τα Μ.Α.Π. αναπνοής να ελέγχονται καθημερινώς από το αρμόδιο πρόσωπο επίβλεψης των εργασιών σε κάθε βάρδια αν είναι καθαρά και σε καλή κατάσταση πριν δοθούν στους εργαζόμενους αλλά και μετά το τέλος της εργασίας. Επίσης, ο έλεγχος των Μ.Α.Π. αναπνοής θα πρέπει να γίνεται με ευθύνη του εργοδότη και να περιλαμβάνει τη μηνιαία οπτική εξέταση, από τον τεχνικό ασφάλειας, της κατάστασης των βαλβίδων εισπνοής – εκπνοής, της κατάστασης και της ημερομηνίας λήξης των φίλτρων, του ρυθμού ροής και της πίεσης της συσκευής παροχής του αέρα για τροφοδοτούμενες και αυτόνομες αναπνευστικές συσκευές, καθώς και πρόσθετους ελέγχους σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. Στις περιπτώσεις σοβαρών επισκευών των Μ.Α.Π. αναπνοής (αλλαγή βαλβίδων, αντλιών, μπαταριών) και το αργότερο κάθε έξι μήνες διενεργείται πλήρης έλεγχος καλής λειτουργίας του εξοπλισμού από τον κατασκευαστή ή τον εισαγωγέα του εξοπλισμού, ο οποίος και εκδίδει πιστοποιητικό καλής λειτουργίας του.
5. α) Η επιλογή των κατάλληλων Μ.Α.Π. αναπνοής γίνεται μετά από εκτίμηση κινδύνου, στην οποία αναγράφονται και οι λόγοι για τους οποίους έγινε η επιλογή ενός συγκεκριμένου τύπου Μ.Α.Π. αναπνοής.
β) Τα Μ.Α.Π. αναπνοής πρέπει να φέρουν το σύμβολο “CE” ώστε να είναι σύμφωνα με τις βασικές απαιτήσεις ασφάλειας και υγιεινής.
γ) Η επιλογή των Μ.Α.Π. αναπνοής πρέπει να βασίζεται:
− στην έγγραφη γνώμη του τεχνικού ασφάλειας και του γιατρού εργασίας,
− στο επίπεδο έκθεσης των εργαζομένων σε ίνες αμιάντου,
− στο είδος της εργασίας,
− στη φυσική κατάσταση και τα χαρακτηριστικά του προσώπου του χρήστη,
− στις τιμές των συντελεστών αναπνευστικής προστασίας των διαφόρων τύπων Μ.Α.Π. αναπνοής και τη συνδυαστική δράση με άλλα Μ.Α.Π.,
− στη χρονική διάρκεια χρήσης τους,
− στην άνεση που προσφέρουν στους εργαζομένους και τους περιορισμούς στις κινήσεις τους,
− στην ανάγκη λεκτικής επικοινωνίας μεταξύ των εργαζομένων,
− στους παράγοντες που σχετίζονται με το περιβάλλον εργασίας (πιθανότητα έλλειψης οξυγόνου, παρουσία επικίνδυνων χημικών παραγόντων, μικροκλίμα χώρου εργασίας),
− στην πιθανότητα διασποράς ινών αμιάντου εκτός της αποκλεισμένης περιοχής και στην ανάγκη πρόβλεψης μιας υψηλής, μη αναμενόμενης, μικρής διάρκειας έκθεσης σε ίνες αμιάντου.
δ) Κατάλληλα Μ.Α.Π. αναπνοής είναι εκείνα που παρέχουν επαρκή προστασία στο συγκεκριμένο περιβάλλον εργασίας και ταιριάζουν στα χαρακτηριστικά του προσώπου του συγκεκριμένου χρήστη. Η επαρκής προστασία καθορίζεται από τον συντελεστή αναπνευστικής προστασίας που είναι ο λόγος της συγκέντρωσης ινών αμιάντου στον αέρα του χώρου εργασίας προς
την οριακή τιμή επαγγελματικής έκθεσης. Τα Μ.Α.Π. αναπνοής διαθέτουν τον κατάλληλο συντελεστή αναπνευστικής προστασίας όταν το επίπεδο έκθεσης των εργαζομένων που τα χρησιμοποιούν δεν ενδέχεται να υπερβεί την οριακή τιμή επαγγελματικής έκθεσης σε ίνες αμιάντου που ορίζεται στο π.δ. 212/2006, άρθρο 8.
Στην περίπτωση, που από την εκτίμηση κινδύνου προκύπτει η ανάγκη χρήσης Μ.Α.Π. με υψηλότερο συντελεστή αναπνευστικής προστασίας από αυτόν που έχουν τα Μ.Α.Π. που αναφέρονται στο παράρτημα ΙV, ο εργοδότης οφείλει να παρέχει στους εργαζόμενους και να χρησιμοποιούνται, αναλόγως της φύσης της εργασίας και των χαρακτηριστικών του χώρου εργασίας, είτε αναπνευστικές συσκευές παροχής πεπιεσμένου αέρα θετικής πίεσης με τροφοδοσία από δίκτυο είτε φορητές αυτόνομες αναπνευστικές συσκευές πεπιεσμένου αέρα θετικής πίεσης.
6. Ο εργοδότης ενημερώνει τους εργαζόμενους, πριν από τη χρήση των Μ.Α.Π. αναπνοής, για τον κίνδυνο εισπνοής ινών αμιάντου καθώς και για την ανάγκη χρησιμοποίησης των Μ.Α.Π. αναπνοής. Επίσης, ο εργοδότης οφείλει να λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε οι εργαζόμενοι να γνωρίζουν τη σωστή χρήση των Μ.Α.Π. αναπνοής καθώς και ότι δεν πρέπει ποτέ να τοποθετούν τα Μ.Α.Π. αναπνοής, που δεν χρησιμοποιούνται, σε ρυπασμένη από ίνες αμιάντου περιοχή. Με ευθύνη του εργοδότη τα Μ.Α.Π. αναπνοής, που έχουν χρησιμοποιηθεί, πρέπει να συντηρούνται και να αποθηκεύονται σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.
1. Οι ΕΑΚ που έχουν λάβει άδεια λειτουργίας οποιουδήποτε τύπου (Α ή Β) πρέπει να μπορούν να αποδείξουν ότι το προσωπικό τους, που συμμετέχει σε έργα αμιάντου, είναι κατάλληλα εκπαιδευμένο.
2. Τα προγράμματα εκπαίδευσης του προσωπικού των ΕΑΚ κατηγοριοποιούνται ανάλογα με:
− το ρόλο που τους ανατίθεται στα έργα αμιάντου (εργαζόμενοι, αρμόδια πρόσωπα επίβλεψης εργασιών, τεχνικοί ασφάλειας και τεχνικοί υπεύθυνοι),
− την εμπειρία σε εργασίες αφαίρεσης ή κατεδάφισης αμιαντούχων υλικών (αρχική εκπαίδευση, περιοδική επανεκπαίδευση).
3. Το πρόγραμμα αρχικής εκπαίδευσης είναι υποχρεωτικό για όλους όσους συμμετέχουν σε εργασίες με αμιαντούχα υλικά.
4. Το προσωπικό των ΕΑΚ που δεν συμμετείχε σε εργασίες με αμιαντούχα υλικά για χρονικό διάστημα δώδεκα μηνών ή περισσότερο υποχρεούται να επαναλάβει το πρόγραμμα αρχικής εκπαίδευσης.
5. Ο εργοδότης οφείλει να εκτιμά τις εκπαιδευτικές ανάγκες του προσωπικού και να παρέχει προγράμματα περιοδικής επανεκπαίδευσης τουλάχιστον ανά τριετία.
6. Οι φορείς εκτέλεσης των προγραμμάτων εκπαίδευσης, οι χώροι εκτέλεσής τους, τα προσόντα των εκπαιδευτών, οι θεματικές ενότητες και η χρονική διάρκεια των προγραμμάτων, η διαδικασία έγκρισης των προγραμμάτων και ο έλεγχος εκτέλεσής τους θα ρυθμιστούν με σχετική Κανονιστική Πράξη, που θα εκδοθεί από τον Υπουργό Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας.
1. Η μέτρηση του επιπέδου έκθεσης των εργαζομένων σε ίνες αμιάντου κατά τη διάρκεια των εργασιών σε αμιαντούχα υλικά διενεργείται είτε από τις ίδιες τις ΕΑΚ εφόσον διαθέτουν τον εξοπλισμό που αναφέρεται στο παράρτημα ΙΙI του άρθρου 14 της παρούσας απόφασης είτε από άλλους φορείς ή άλλα εργαστήρια με τα οποία συμβάλλονται οι ΕΑΚ. Για την αξιόπιστη και αντιπροσωπευτική αποτύπωση των συνθηκών έκθεσης των εργαζομένων σε ίνες αμιάντου η μέτρηση του επιπέδου έκθεσης πρέπει να γίνεται σύμφωνα με το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 689/1995, σχετικά με τη δειγματοληψία του αέρα του εργασιακού περιβάλλοντος, την αποτίμηση των αποτελεσμάτων των μετρήσεων και τη συχνότητα της περιοδικής επανάληψης των μετρήσεων της συγκέντρωσης των χημικών παραγόντων στον αέρα του χώρου εργασίας.
2. Οι ΕΑΚ ή οι ανεξάρτητοι φορείς με τους οποίους συμβάλλονται οι ΕΑΚ για τη μέτρηση του επιπέδου έκθεσης των εργαζομένων σε ίνες αμιάντου απαιτείται να έχουν διαπιστευτεί από το ΕΣΥΔ βάσει του προτύπου ΕΛΟΤ EN ISO/IEC 17025 για την ικανότητά τους να διενεργούν δειγματοληψίες και μετρήσεις της συγκέντρωσης των ινών αμιάντου στον αέρα του χώρου εργασίας σύμφωνα με τη μέθοδο που συνιστά η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας (Π.Ο.Υ.), «Determination of airborne fibre number concentrations. A recommended method, by phase−contrast optical microscopy (membrane filter method)», ή σύμφωνα με οποιαδήποτε άλλη μέθοδο ισοδύναμου αποτελέσματος. Η παραπάνω διαπίστευση από το ΕΣΥΔ πρέπει να έχει χορηγηθεί και στο ανεξάρτητο εργαστήριο που θα διενεργήσει τη μέτρηση της συγκέντρωσης ινών αμιάντου στο χώρο εργασίας μετά το πέρας των εργασιών και πριν την άρση των τεχνικών μέτρων πρόληψης σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο άρθρο 12 του π.δ. 212/2006.
3. Τα αμιαντούχα απόβλητα τοποθετούνται σε ειδικούς κατάλληλους για τη μεταφορά αμιαντούχων υλικών σάκους απορριμμάτων τύπου 5H4 που φέρουν την ακόλουθη σήμανση και οι οποίοι στη συνέχεια τοποθετούνται σε διαφανείς σάκους απορριμμάτων επίσης κατάλληλους για τη μεταφορά αμιαντούχων υλικών. Οι σάκοι απορριμμάτων πρέπει να σφραγίζονται με ισχυρή
κολλητική ταινία. Οι σάκοι απορριμμάτων πρέπει να φέρουν επισήμανση ευανάγνωστη και ανεξίτηλη που να περιέχει τις παρακάτω ενδείξεις:
α) την ετικέτα που αναφέρεται στην υπ’ αριθμ. 2592/1984 υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 230/Β/29.4.1985), άρθρο 3, παράρτημα ΙΙ. Η ετικέτα πρέπει να έχει ύψος (Υ) τουλάχιστον 5 cm και πλάτος 2,5 cm. Αν τα απόβλητα περιέχουν κροκιδόλιθο, η έκφραση «περιέχει αμίαντο» του ενδεικτικού κειμένου πρέπει να αντικαθίσταται ως εξής: «περιέχει κροκιδόλιθο/κυανό αμίαντο». Η επισήμανση πρέπει να έχει χρώμα σαφώς διαφορετικό από το χρώμα του σάκου.
β) τις παρακάτω κωδικοποιημένες πληροφορίες:
όπου:
5Η4 είναι ο κωδικός του πλαστικού Υ υποδηλώνει την καταλληλότητα του σάκου για μεταφορά αμιαντούχων υλικών β είναι το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος του περιεχομένου του σάκου
S υποδηλώνει ότι ο σάκος είναι κατάλληλος για μεταφορά στερεών
** είναι τα τελευταία δύο ψηφία του έτους κατασκευής
Χ η χώρα προέλευσης
αβγδ είναι ο αριθμός πιστοποίησης
4. Όταν το μέγεθος των αμιαντούχων αποβλήτων δεν επιτρέπει την τοποθέτησή τους σε σάκους απορριμμάτων τότε πρέπει να τυλίγονται δύο φορές με φύλλα πολυαιθυλενίου βαρέως τύπου πάχους 1.000 gauge (0,25 mm), να σφραγίζονται με ισχυρή κολλητική ταινία και να επισημαίνονται με την ετικέτα της παραγράφου 3(α).
5. Η διαχείριση των αμιαντούχων αποβλήτων, που προκύπτουν από τις εργασίες διαχείρισης αμιαντούχων υλικών, διενεργείται είτε από τις ΕΑΚ εφόσον έχουν καταχωρηθεί στο μητρώο φορέων διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων που τηρεί η αρμόδια Υπηρεσία Περιβάλλοντος του Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. (κοινή υπουργική απόφαση 13588/725/2006) είτε από ανεξάρτητους φορείς, με τους οποίους συμβάλλονται οι ΕΑΚ, και οι οποίοι είναι καταχωρημένοι στο παραπάνω μητρώο.
6. Σε κάθε έργο διαχείρισης αμιαντούχων υλικών απαιτείται, πριν την έναρξη των εργασιών, να έχει χορηγηθεί από την αρμόδια αρχή άδεια διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων (κοινή υπουργική απόφαση 13588/725/2006).
1. Σε κάθε ΕΑΚ ο εργοδότης οφείλει να τηρεί το μητρώο, που δίνεται στο παράρτημα V του άρθρου 14 της παρούσας απόφασης, για τους εργαζόμενους που εκτίθενται ή ενδέχεται να εκτεθούν, κατά την διάρκεια της εργασίας τους, στη σκόνη αμιάντου ή υλικών που περιέχουν αμίαντο, σύμφωνα με το άρθρο 18 του π.δ. 212/2006.
2. Το βιβλίο καταχώρησης των αποτελεσμάτων των μετρήσεων που ορίζεται στο ν.1568/1985, άρθρο 26, παρ. 3ε σε συνδυασμό με το π.δ. 212/2006, άρθρο 18, παράγραφος 2, πρέπει να τηρείται με τρόπο που να επιτρέπει τη σύγκριση μεταξύ των αποτελεσμάτων των μετρήσεων της συγκέντρωσης ινών αμιάντου στον αέρα του χώρου εργασίας, οι οποίες έχουν διεξαχθεί σε διαφορετικές χρονικές περιόδους από ενδεχομένως διαφορετικά πρόσωπα ή φορείς. Η καταχώρηση των αποτελεσμάτων των μετρήσεων πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τον πίνακα που δίνεται στο παράρτημα V του άρθρου 14 της παρούσας απόφασης.
3. Ο ατομικός ιατρικός φάκελος των εργαζομένων που εκτίθενται στον αμίαντο κατά την εργασία τους, πρέπει να περιλαμβάνει τις ελάχιστες απαιτήσεις που αναφέρονται στο παράρτημα V του άρθρου 14 της παρούσας απόφασης.
4. Σε κάθε ΕΑΚ ο εργοδότης οφείλει να τηρεί ενημερωμένο το βιβλίο προληπτικού ελέγχου και συντήρησης για κάθε εξοπλισμό εργασίας που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία να διαθέτει τέτοιο βιβλίο. Σε κάθε περίπτωση στο βιβλίο συντήρησης της μονάδας αρνητικής πίεσης (NPU) και της σκούπας κενού, που διαθέτουν φίλτρα HEPA, και αναφέρονται στο παράρτημα ΙΙ της παρούσας απόφασης, πρέπει να τηρείται αρχείο των εξαμηνιαίων ελέγχων καλής λειτουργίας με τη μέθοδο του φθαλικού διεστέρα της 2−αιθυλο−εξανόλης (DOP test).
5. Με ευθύνη του εργοδότη τηρείται αρχείο των μηνιαίων και εξαμηνιαίων ελέγχων των Μ.Α.Π. αναπνοής σύμφωνα με το άρθρο 7, παράγραφος 4 της παρούσας απόφασης.
Σε κάθε ΕΑΚ ο εργοδότης οφείλει να τηρεί το μητρώο, που δίνεται στο παράρτημα V του άρθρου 14 της παρούσας απόφασης, για τους εργαζόμενους που εκτίθενται ή ενδέχεται να εκτεθούν, κατά την διάρκεια της εργασίας τους, στη σκόνη αμιάντου ή υλικών που περιέχουν αμίαντο, σύμφωνα με το άρθρο 18 του π.δ. 212/2006.
Το βιβλίο καταχώρησης των αποτελεσμάτων των μετρήσεων που ορίζεται στο ν.1568/1985, άρθρο 26, παρ. 3ε σε συνδυασμό με το π.δ. 212/2006, άρθρο 18, παράγραφος 2, πρέπει να τηρείται με τρόπο που να επιτρέπει τη σύγκριση μεταξύ των αποτελεσμάτων των μετρήσεων της συγκέντρωσης ινών αμιάντου στον αέρα του χώρου εργασίας, οι οποίες έχουν διεξαχθεί σε διαφορετικές χρονικές περιόδους από ενδεχομένως διαφορετικά πρόσωπα ή φορείς. Η καταχώρηση των αποτελεσμάτων των μετρήσεων πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τον πίνακα που δίνεται στο παράρτημα V του άρθρου 14 της παρούσας απόφασης.
Ο ατομικός ιατρικός φάκελος των εργαζομένων που εκτίθενται στον αμίαντο κατά την εργασία τους, πρέπει να περιλαμβάνει τις ελάχιστες απαιτήσεις που αναφέρονται στο παράρτημα V του άρθρου 14 της παρούσας απόφασης.
Σε κάθε ΕΑΚ ο εργοδότης οφείλει να τηρεί ενημερωμένο το βιβλίο προληπτικού ελέγχου και συντήρησης για κάθε εξοπλισμό εργασίας που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία να διαθέτει τέτοιο βιβλίο. Σε κάθε περίπτωση στο βιβλίο συντήρησης της μονάδας αρνητικής πίεσης (NPU) και της σκούπας κενού, που διαθέτουν φίλτρα HEPA, και αναφέρονται στο παράρτημα ΙΙ της παρούσας απόφασης, πρέπει να τηρείται αρχείο των εξαμηνιαίων ελέγχων καλής λειτουργίας με τη μέθοδο του φθαλικού διεστέρα της 2−αιθυλο−εξανόλης (DOP test).
Με ευθύνη του εργοδότη τηρείται αρχείο των μηνιαίων και εξαμηνιαίων ελέγχων των Μ.Α.Π. αναπνοής σύμφωνα με το άρθρο 7, παράγραφος 4 της παρούσας απόφασης.
1. Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο σύμφωνα με το άρθρο 14 του π.δ. 212/2006 προκειμένου να ιδρύσει ΕΑΚ υποβάλλει αίτηση συνοδευόμενη από σχετική μελέτη και παράβολο 300 € στη Γενική Διεύθυνση Συνθηκών και Υγιεινής της Εργασίας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας για έγκριση. Η μελέτη πρέπει μεταξύ άλλων να περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικές με τα δικαιολογητικά του παραρτήματος VI του άρθρου 14 της παρούσας απόφασης.
2. Η αρμόδια Γενική Διεύθυνση του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας συνεπικουρούμενη από τη γνωμοδοτική επιτροπή του άρθρου 12 της παρούσας απόφασης, εντός 20 εργάσιμων ημερών, ελέγχει το νομότυπο και την πληρότητα της μελέτης για την επάρκεια του ελάχιστου εξοπλισμού, της στελέχωσης και των χώρων και για τις άλλες απαιτούμενες προϋποθέσεις της υπό ίδρυση ΕΑΚ, καθώς επίσης και τα εχέγγυα παροχής αξιόπιστων και ποιοτικών υπηρεσιών, έτσι όπως όλα τα παραπάνω προκύπτουν από τις σχετικές καταγραφές στην υποβαλλόμενη μελέτη, και στη συνέχεια προβαίνει στην έγκριση της μελέτης ή ζητεί από τον ενδιαφερόμενο πρόσθετα συμπληρωματικά στοιχεία και διευκρινήσεις.
3. Η έγκριση της μελέτης σε καμία περίπτωση δεν δίνει το δικαίωμα στην υπό αδειοδότηση ΕΑΚ να εκτελεί έργα διαχείρισης αμιαντούχων υλικών.
4. Το ενδιαφερόμενο φυσικό ή νομικό πρόσωπο που του έχει εγκριθεί η παραπάνω μελέτη και εφόσον έχει υλοποιήσει τη μελέτη αυτή, υποβάλλει αίτηση υπογεγραμμένη από το νόμιμο εκπρόσωπο, συνοδευόμενη από τα απαραίτητα δικαιολογητικά, που περιγράφονται στο παράρτημα VI του άρθρου 14 της παρούσας απόφασης και παράβολο 800 € στην αρμόδια Γενική Διεύθυνση του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας για έκδοση συγκεκριμένου τύπου άδειας λειτουργίας ΕΑΚ (Α ή Β).
5. Η παραπάνω Γενική Διεύθυνση μετά τον έλεγχο για το νομότυπο και την πληρότητα της αίτησης διαβιβάζει το σχετικό φάκελο στη γνωμοδοτική επιτροπή του άρθρου 12 της παρούσας απόφασης εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών.
6. Η γνωμοδοτική επιτροπή προβαίνει σε έλεγχο των συνημμένων δικαιολογητικών σε σύγκριση με τις σχετικές καταγραφές της εγκεκριμένης μελέτης, συμπεριλαμβανομένου του ελέγχου με επιτόπια επίσκεψη και γνωμοδοτεί σχετικά εντός τριάντα (30) εργάσιμων ημερών.
7. Η γνωμοδοτική επιτροπή μεταξύ άλλων ελέγχει:
α) τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα του τεχνικού υπεύθυνου σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 4 της παρούσας απόφασης,
β) το διαθέσιμο τεχνικό εξοπλισμό σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 6 της παρούσας απόφασης,
γ) τη δυνατότητα συμμόρφωσης του εργοδότη με τις προβλεπόμενες υποχρεώσεις για εκπαίδευση όλων όσων συμμετέχουν σε εργασίες αμιάντου σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 8 της παρούσας απόφασης και στο άρθρο 13 του π.δ. 212/2006,
δ) τη διαπίστευση της ΕΑΚ για να διενεργεί μετρήσεις του επιπέδου έκθεσης των εργαζομένων σε ίνες αμιάντου κατά τη διάρκεια των εργασιών ή τη συνεργασία με ανεξάρτητο διαπιστευμένο φορέα καθώς επίσης και τη συνεργασία της ΕΑΚ με ανεξάρτητο διαπιστευμένο φορέα για τη μέτρηση της συγκέντρωσης ινών αμιάντου στον αέρα του χώρου εργασίας μετά το πέρας των εργασιών και πριν την άρση των τεχνικών μέτρων πρόληψης, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 9 της παρούσας απόφασης,
ε) την καταχώρηση της ΕΑΚ στο μητρώο φορέων διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων που τηρεί η αρμόδια Υπηρεσία Περιβάλλοντος του Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. ή τη συνεργασία με εταιρία που είναι καταχωρημένη στο παραπάνω μητρώο, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 9 της παρούσας απόφασης,
στ) το σύστημα τήρησης στοιχείων, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 10 της παρούσας απόφασης, για:
i) την εκπαίδευση (αρχική εκπαίδευση και περιοδική επιμόρφωση) όλων όσων συμμετέχουν σε εργασίες αμιάντου,
ii) τις μετρήσεις ελέγχου του περιβάλλοντος και την ιατρική επίβλεψη των εργαζομένων,
iii) τη μηνιαία και εξαμηνιαία συντήρηση των ΜΑΠ,
iv) την προγραμματισμένη συντήρηση του τεχνικού εξοπλισμού σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.
ζ) το ιστορικό σε θέματα ασφάλειας και υγείας της εργασίας, βάσει των αρχείων της Επιθεώρησης Εργασίας,
i) της ΕΑΚ,
ii) των υπεργολάβων στους οποίους ανατέθηκε από την ΕΑΚ η εκτέλεση έργου ή τμήματος έργου διαχείρισης αμιάντου και
iii) των ΕΑΚ στις οποίες εργάστηκε ο τεχνικός υπεύθυνος το τελευταίο έτος,
8. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία της αξιολόγησης, η επιτροπή γνωμοδοτεί στη Γενική Διεύθυνση Συνθηκών και Υγιεινής της Εργασίας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας. Στη γνωμοδότηση αναφέρονται και οι απόψεις των μειοψηφούντων μελών της επιτροπής.
9. Η παραπάνω Γενική Διεύθυνση λαμβάνει υπόψη τη γνωμοδότηση της επιτροπής και εκδίδει την άδεια ή αιτιολογημένα απορρίπτει την αίτηση.
10. Σε περίπτωση απόρριψης της αίτησης μπορεί να ασκηθεί προσφυγή μέσα σε είκοσι ημέρες από την κοινοποίηση της απόφασης ενώπιον του Υπουργού Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας.
11. Όταν η αίτηση υποβάλλεται για πρώτη φορά εκδίδεται άδεια για δύο έτη. Στην περίπτωση αίτησης για ανανέωση της άδειας η Γενική Διεύθυνση, λαμβάνοντας υπόψη μεταξύ άλλων:
i. τη γνωμοδότηση της επιτροπής του άρθρου 12 της παρούσας απόφασης,
ii. τα αποτελέσματα των ελέγχων που διενεργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 13 της παρούσας απόφασης,
iii. τη μη εκτέλεση έργου αμιάντου το τελευταίο έτος ή την εκτέλεση μικρής έκτασης έργου αμιάντου που δεν αποδεικνύει την πρόσφατη εμπειρία της ΕΑΚ σε έργα διαχείρισης αμιαντούχων υλικών.
αναστέλλει ή ανανεώνει την ισχύ της άδειας για τρία έτη.
12. Η αίτηση για ανανέωση άδειας, συνοδευόμενη από τυχόν αλλαγές στα δικαιολογητικά που προβλέπονται στο παράρτημα VI, υποβάλλεται στη Γενική Διεύθυνση Συνθηκών και Υγιεινής της Εργασίας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας έως και τριάντα (30) ημέρες μετά τη λήξη της προηγούμενης. Αν η αίτηση για ανανέωση της άδειας υποβληθεί εκπρόθεσμα, τότε αυτή εξετάζεται μόνο για την περίπτωση της διετούς ανανέωσής της.
13. Τα παράβολα των παραγράφων 1 και 4 κατατίθενται στον ειδικό λογαριασμό του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας (Α.Σ.Ε.) και διατίθενται για την προώθηση ενεργειών για θέματα υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας και την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας της γνωμοδοτικής επιτροπής του άρθρου 12.
14. Στην άδεια λειτουργίας που χορηγείται σε κάθε ΕΑΚ αναγράφονται:
I. Η επωνυμία και τα στοιχεία της ΕΑΚ (ΑΦΜ, Δ.Ο.Υ., στοιχεία νόμιμου εκπροσώπου).
II. Ο τύπος και ο αριθμός της άδειας.
III. Η ημερομηνία λήξης της άδειας.
IV. Το ονοματεπώνυμο του τεχνικού υπεύθυνου.
V. Η επωνυμία, ο αριθμός του πιστοποιητικού διαπίστευσης και ο φορέας διαπίστευσης των φορέων, οι οποίοι θα διενεργήσουν τις μετρήσεις της συγκέντρωσης ινών αμιάντου στους χώρους εργασίας κατά τη διάρκεια των εργασιών ή/και μετά το πέρας των εργασιών πριν την άρση των τεχνικών μέτρων πρόληψης. Επίσης πρέπει να αναγράφονται οι συγκεκριμένες υπηρεσίες που θα παρέχονται από κάθε τέτοιο φορέα.
VI. Η επωνυμία των φορέων που θα διαχειριστούν τα αμιαντούχα απόβλητα.
15. Η Γενική Διεύθυνση Συνθηκών και Υγιεινής της Εργασίας τηρεί μητρώο των ΕΑΚ που αδειοδοτεί.
1. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας συγκροτείται οκταμελής επιτροπή από τους φορείς:
α) Τον Προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Συνθηκών και Υγιεινής της Εργασίας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας,
β) Τον Προϊστάμενο του Κέντρου Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας,
γ) Έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
δ) Έναν εκπρόσωπο της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας,
ε Έναν εκπρόσωπο του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών,
στ) Έναν εκπρόσωπο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος,
ζ) Έναν εκπρόσωπο της Ένωσης Ελλήνων Χημικών,
η) Έναν εκπρόσωπο του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου.
Οι αποφάσεις της επιτροπής, εφόσον υπάρχει απαρτία, λαμβάνονται κατά πλειοψηφία των παρόντων μελών.
2. Οι παραπάνω εκπρόσωποι υποδεικνύονται από τους αντίστοιχους φορείς μαζί με τους αναπληρωτές τους.
3. Χρέη προέδρου στην επιτροπή ασκεί ο Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Συνθηκών και Υγιεινής της Εργασίας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας.
4. Η επιτροπή του παρόντος άρθρου λειτουργεί με τις διαδικασίες, τους όρους και τις προϋποθέσεις των σχετικών περί συλλογικών οργάνων διατάξεων του οργανισμού του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας.
5. Η επιτροπή είναι αμειβόμενη εφόσον τούτο προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις και κάθε δαπάνη που προκαλείται από τις διατάξεις του παρόντος άρθρου βαρύνει τον ειδικό λογαριασμό του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας (ΑΣΕ) σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για αυτό.
6. Έργο της επιτροπής είναι ο έλεγχος της ικανότητας της ΕΑΚ να εκτελέσει με επάρκεια έργα διαχείρισης αμιαντούχων υλικών και η σχετική γνωμοδότηση προς τη Γενική Διεύθυνση Συνθηκών και Υγιεινής της Εργασίας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας. Ο έλεγχος διεξάγεται σε κάθε αίτηση της ΕΑΚ για αδειοδότηση ή ανανέωση της άδειας.
7. Τρία μέλη της γνωμοδοτικής επιτροπής της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων και των εργοδοτών επισκέπτονται τους χώρους της υπό αδειοδότηση ΕΑΚ και ελέγχουν την πληρότητα και ορθότητα εφαρμογής των διατάξεων της παρούσας απόφασης.
8. Στις διαδικασίες της παραγράφου 7 συμμετέχουν και εκπρόσωποι των αρμόδιων Επιθεωρήσεων Εργασίας.
1. Τα Κέντρα Πρόληψης Επαγγελματικού Κίνδυνου του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας:
α) Ελέγχουν την τήρηση των όρων λειτουργίας των ΕΑΚ και την εφαρμογή των μέτρων ασφάλειας και υγείας των εργαζομένων στους χώρους που εκτελούνται έργα διαχείρισης αμιαντούχων υλικών.
β) Γνωστοποιούν στη Γενική Διεύθυνση Συνθηκών και Υγιεινής της Εργασίας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας τους ελέγχους που διενεργούν στις ΕΑΚ επισυνάπτοντας αντίγραφα των δελτίων ελέγχων, που κοινοποιήθηκαν στις ΕΑΚ, καθώς επίσης και αντίγραφα των εκθέσεων αυτοψίας, οι οποίες συντάχθηκαν στις περιπτώσεις σοβαρών εργατικών ατυχημάτων σε έργα αμιάντου, που οφείλονταν σε έλλειψη μέτρων ασφάλειας.
γ) Υποβάλλουν στην αρμόδια Γενική Διεύθυνση του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας το πρώτο δίμηνο κάθε νέου έτους ετήσια έκθεση για καθεμία ΕΑΚ που ασκεί δραστηριότητα στην περιοχή της αρμοδιότητάς τους.
2. Αν από τους παραπάνω ελέγχους διαπιστώνονται παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας τα αρμόδια όργανα της Επιθεώρησης Εργασίας ενημερώνουν τη Γενική Διεύθυνση Συνθηκών και Υγιεινής της Εργασίας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και όπου το θεωρούν αναγκαίο προτείνουν την ανάκληση της άδειας της ΕΑΚ.
3. Έλεγχο των ΕΑΚ για θέματα τήρησης των όρων και προϋποθέσεων λειτουργίας τους διενεργεί επίσης η Γενική Διεύθυνση Συνθηκών και Υγιεινής της Εργασίας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας. Για το σκοπό αυτό οι αρμόδιοι υπάλληλοι της Γενικής Διεύθυνσης έχουν δικαίωμα πρόσβασης τόσο στις εγκαταστάσεις των ΕΑΚ και στους χώρους που εκτελούνται εργασίες διαχείρισης αμιαντούχων υλικών όσο και στους συμβεβλημένους φορείς που αναφέρονται στην άδεια λειτουργίας.
4. Αν από τους ελέγχους του παρόντος άρθρου διαπιστωθούν επανειλημμένες παραβάσεις στη λειτουργία των ΕΑΚ και στην εφαρμογή των μέτρων ασφάλειας και υγείας των εργαζομένων στους χώρους, που εκτελούνται εργασίες σε αμιαντούχα υλικά , η Γενική Διεύθυνση Συνθηκών και Υγιεινής της Εργασίας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, μετά από αιτιολογημένη εισήγηση της γνωμοδοτικής επιτροπής του άρθρου 12 της παρούσας απόφασης και ύστερα από προηγούμενη πρόσκληση του εργοδότη της ΕΑΚ για παροχή γραπτών εξηγήσεων, μπορεί να επιβάλλει την προσωρινή ή οριστική αναστολή της ισχύος της άδειας λειτουργίας των ΕΑΚ. Η άδεια λειτουργίας των ΕΑΚ μπορεί επίσης να τροποποιηθεί ή να ανακληθεί αν υπάρξουν αλλαγές στη νομική υπόσταση των ΕΑΚ ή αν αντικατασταθεί ο τεχνικός υπεύθυνος. Πριν από την επιβολή των παραπάνω διοικητικών κυρώσεων μπορεί να χορηγηθεί εύλογη προθεσμία μέχρι τριάντα (30) ημερών για σχετική συμμόρφωση.
5. Κατά της απόφασης ανάκλησης μπορεί να ασκηθεί προσφυγή μέσα σε είκοσι μέρες από την κοινοποίηση της απόφασης ενώπιον του Υπουργού Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας.
Προσαρτώνται και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσης τα παρακάτω παραρτήματα:
α. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι που αναφέρεται στο άρθρο 2, παράγραφος 5 το οποίο περιλαμβάνει τη διαδικασία εργαστηριακού ελέγχου ενός υλικού, που περιέχει αμίαντο και τσιμέντο, με σκοπό το χαρακτηρισμό του ως αμιαντοτσιμέντο.
β. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ που αναφέρεται στο άρθρο 6, παράγραφος 1 (Ελάχιστος μη εξαντλητικός τεχνικός εξοπλισμός των ΕΑΚ) το οποίο περιλαμβάνει τον ελάχιστο τεχνικό εξοπλισμό για τις εργασίες διαχείρισης αμιαντούχων υλικών.
γ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ που αναφέρεται στο άρθρο 6, παράγραφος 2 (Ελάχιστος μη εξαντλητικός εξοπλισμός των ΕΑΚ) το οποίο περιλαμβάνει τον ελάχιστο απαιτούμενο εξοπλισμό για μέτρηση και δειγματοληψία ινών αμιάντου στον αέρα του χώρου εργασίας.
δ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙV που αναφέρεται στο άρθρο 7 (Ελάχιστα διαθέσιμα Μέσα Ατομικής Προστασίας των εργαζομένων στις ΕΑΚ).
ε. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ V που αναφέρεται στο άρθρο 10 (Τήρηση στοιχείων).
στ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VΙ που αναφέρεται στο άρθρο 11 (Διαδικασία αδειοδότησης) το οποίο περιλαμβάνει τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την έκδοση άδειας λειτουργίας των ΕΑΚ.