Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 4032Β_2020 | 320.42 KB |
1. Τις διατάξεις:
α) Την παρ. 2 του άρθρου 18, την παρ. 1 του άρθρου 32 και την παρ. 4 του άρθρου 50 του ν. 4036/2012 «Διάθεση γεωργικών φαρμάκων στην αγορά, ορθολογική χρήση αυτών και συναφείς διατάξεις» (Α΄ 8).
β) Του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005, Α΄98).
γ) Το π.δ. 97/2017 (Α΄138) «Οργανισμός Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων».
δ)Το π.δ. 83/2019 (Α΄ 121) «Διορισμός Aντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Aναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
ε) Την υπ΄αρ. 8197/90920/22.07.2013 κοινή υπουργική απόφαση (Β΄ 1883) «Θέσπιση Εθνικού Σχεδίου Δράσης με στόχο την εφαρμογή της Οδηγίας 2009/128/ΕΚ και την προστασία του ανθρώπου και του περιβάλλοντος», όπως τροποποιήθηκε από 6669/79087/15-07-2015 (Β΄ 1791) όμοια.
στ) Το π.δ. 62/2020 (Α΄ 155) «Διορισμός Αν. Υπουργών και Υφυπουργών».
ζ) Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΥΠΡΓ/77267/7637 απόφαση Υπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό ΠΕΝ, Ν. Ταγαρά» (Β΄ 3296)
2. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
1. Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι η αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης (ΕΣΔ) του άρθρου 18 του ν. 4036/2012 (Α΄ 8), για την εφαρμογή των παρ. 1 και 2 του άρθρου 4 της Οδηγίας 2009/128/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Οκτωβρίου 2009 σχετικά με τον καθορισμό πλαισίου κοινοτικής δράσης με σκοπό την επίτευξη ορθολογικής χρήσης των γεωργικών φαρμάκων (L 309), σχετικά με:
α) την κατάρτιση στην ορθολογική χρήση γεωργικών φαρμάκων,
β) το σύστημα χορήγησης πιστοποιητικού γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων, γ) την ενημέρωση του κοινού για τα γεωργικά φάρμακα,
δ) την επιθεώρηση του χρησιμοποιούμενου εξοπλισμού εφαρμογής γεωργικών φαρμάκων,
ε) τα ειδικά μέτρα για την προστασία του υδάτινου περιβάλλοντος
και του πόσιμου νερού,
στ) τα ειδικά μέτρα για τη μείωση της χρήσης των γεωργικών φαρμάκων ή των κινδύνων τους σε ειδικές περιοχές,
ζ) τα ειδικά μέτρα για τον χειρισμό και την αποθήκευση των γεωργικών φαρμάκων και τη διαχείριση των συσκευασιών τους και του εναπομείναντος γεωργικού φαρμάκου,
η) την ολοκληρωμένη φυτοπροστασία και
θ) τον καθορισμό των στόχων του ΕΣΔ και των δεικτών μέτρησης αυτών.
2. Οι διατάξεις της παρούσας εφαρμόζονται στα γεωργικά φάρμακα που είναι φυτοπροστατευτικά προϊόντα, όπως αυτά ορίζονται στην περ. α) της παρ. 10 του άρθρου 17 του ν. 4036/2012.
1. Το σύστημα κατάρτισης στην ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων περιλαμβάνει τα εξής:
α) διαδικασία πιστοποίησης εκπαιδευτών/τριών ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων,
β) προγράμματα αρχικής και συμπληρωματικής κατάρτισης στην ορθολογική χρήση γεωργικών φαρμάκων για την απόκτηση ή την επικαιροποίηση των γνώσεων των επαγγελματιών χρηστών γεωργικών φαρμάκων στα θέματα του παραρτήματος Β΄ του ν. 4036/2012, όπως αυτά καταρτίζονται σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 33 του ίδιου νόμου.
2. Η Συντονιστική Εθνική Αρχή (ΣΕΑ) των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3 του ν. 4036/2012, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ), τηρεί μητρώο φορέων κατάρτισης στην ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων, το οποίο αναρτάται στο διαδίκτυο για την ενημέρωση των ενδιαφερομένων και στο οποίο καταχωρίζονται οι φορείς αρχικής και συμπληρωματικής κατάρτισης στην ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων.
3. Το πρόγραμμα αρχικής κατάρτισης στην ορθολογική χρήση γεωργικών φαρμάκων είναι υποχρεωτικό για τους επαγγελματίες χρήστες γεωργικών φαρμάκων που δεν είναι κάτοχοι πιστοποιητικού γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων.
4. Tα προγράμματα της αρχικής και συμπληρωματικής κατάρτισης είναι προαιρετικά για τους επαγγελματίες χρήστες γεωργικών φαρμάκων που είναι κάτοχοι πιστοποιητικού γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων.
1. H Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων δημιουργεί βάση δεδομένων με μητρώο εκπαιδευτών ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων, το οποίο τηρεί η ΣΕΑ.
2. Τα φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν στη διαδικασία πιστοποίησης εκπαιδευτών, είναι κάτοχοι πτυχίου Γεωπόνου Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (ΑΕΙ) ή πτυχίο Τμήματος Φυτικής Παραγωγής ή Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων της σχολής Τεχνολογίας Γεωπονίας ή Τμήματος Θερμοκηπιακών Καλλιεργειών και Ανθοκομίας της σχολής Γεωπονίας των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΤΕΙ) ή ισότιμου πτυχίου ή διπλώματος αντιστοίχων ειδικοτήτων σχολών κράτους μέλους της ΕΕ ή χωρών εκτός ΕΕ.
3. Η πιστοποίηση πραγματοποιείται αναφορικά με τα θέματα του παραρτήματος Β΄ του ν. 4036/2012 και η διαδικασία καθορίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα των παρ. ξ και ρ του άρθρου 50 ν. 4036/2012.
1. Η κατάρτιση στην ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων διενεργείται από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς που πληρούν τις προϋποθέσεις της παρ. 4 του παρόντος άρθρου.
2. Οι δημόσιοι φορείς κατάρτισης στην ορθολογική χρήση γεωργικών φαρμάκων είναι: α) ο Ελληνικός Γεωργικός Οργανισμός (ΕΛ.Γ.Ο.) «ΔΗΜΗΤΡΑ»,
β) τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και
γ) το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο.
3. Οι ιδιωτικοί φορείς κατάρτισης στην ορθολογική χρήση γεωργικών φαρμάκων, είναι:
α) οι αδειοδοτημένοι, από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, φορείς δια βίου μάθησης μη τυπικής εκπαίδευσης ενηλίκων και
β) τα πιστοποιημένα, από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης.
4. Οι δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς κατάρτισης στην ορθολογική χρήση γεωργικών φαρμάκων των παρ. 2 και 3 του παρόντος άρθρου, μετά από αίτησή τους προς τη ΣΕΑ, καταχωρίζονται στο μητρώο της παρ. 2 του άρθρου 2. Για την καταχώρισή τους στο μητρώο οι φορείς κατάρτισης:
α) απασχολούν επαρκή αριθμό εκπαιδευτών/τριών, οι οποίοι/ες είναι πιστοποιημένοι/ες και καταχωρισμένοι/ες στο σχετικό μητρώο σύμφωνα με το άρθρο 3, προκειμένου να καλύπτονται τα θέματα του παραρτήματος Β του ν. 4036/2012,
β) παρέχουν θεωρητική και πρακτική κατάρτιση και γ) διαθέτουν την απαραίτητη κτιριακή και υλικοτεχνική υποδομή για παροχή κατάρτισης.
5. Οι φορείς κατάρτισης παρέχουν προγράμματα αρχικής κατάρτισης στην ορθολογική χρήση γεωργικών φαρμάκων για όλα τα θέματα του παραρτήματος Β του ν. 4036/2012.
6. Οι φορείς κατάρτισης παρέχουν προγράμματα συμπληρωματικής κατάρτισης για την επικαιροποίηση των γνώσεων των επαγγελματιών χρηστών γεωργικών φαρμάκων για όλα τα θέματα του παραρτήματος Β του ν. 4036/2012.
Η αξιολόγηση της αρχικής και συμπληρωματικής κατάρτισης στην ορθολογική χρήση γεωργικών φαρμάκων διενεργείται από τους/τις καταρτιζόμενους/ες με τη συμπλήρωση σχετικού ερωτηματολογίου που διανέμεται σε αυτούς/ες από τον φορέα κατάρτισης, μετά από την ολοκλήρωση κάθε προγράμματος κατάρτισης.
Οι επιστημονικοί φορείς, οι ελεγκτικές αρχές, οι φορείς κατάρτισης και οι καταρτιζόμενοι/ες δύνανται να υποβάλλουν στη ΣΕΑ, εγγράφως και με ηλεκτρονικά μέσα, προτάσεις βελτίωσης της παρεχόμενης κατάρτισης στους επαγγελματίες χρήστες γεωργικών φαρμάκων.
1. Οι επαγγελματίες χρήστες γεωργικών φαρμάκων υποχρεούνται να κατέχουν πιστοποιητικό γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων στα θέματα του παραρτήματος Β του ν. 4036/2012 για να μπορούν να προμηθεύονται φυτοπροστατευτικά προϊόντα εγκεκριμένα για επαγγελματική χρήση.
2. Η κατοχή πτυχίου Γεωπόνου Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (ΑΕΙ) ή πτυχίου Τμήματος Φυτικής Παραγωγής ή Τμήματος Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων της Σχολής Τεχνολογίας Γεωπονίας ή Τμήματος Θερμοκηπιακών Καλλιεργειών και Ανθοκομίας της Σχολής Γεωπονίας των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΤΕΙ) ή ισότιμου πτυχίου ή διπλώματος αντίστοιχων ειδικοτήτων σχολών κράτους μέλους της ΕΕ ή χωρών εκτός ΕΕ, επέχει θέση πιστοποιητικού γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων αόριστης χρονικής ισχύος.
3. Τα πιστοποιητικά γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων χορηγούνται μετά από εξετάσεις που διενεργούνται στα εξεταστικά κέντρα του άρθρου 8 της παρούσας, μέσω ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής και σύμφωνα με τον κανονισμό εξετάσεων χορήγησης πιστοποιητικού γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων, ο οποίος καταρτίζεται από τη ΣΕΑ και αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ. Για τη διενέργεια των εξετάσεων η ΣΕΑ δημιουργεί και επικαιροποιεί τη βάση δεδομένων με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών από τις οποίες μόνο μία είναι η σωστή. Οι ερωτήσεις καταχωρίζονται ανά περίπτωση του παραρτήματος Β του ν. 4036/2012. Οι ενδιαφερόμενοι/ες καλούνται να απαντήσουν σε σαράντα (40) ερωτήσεις μέσα σε ορισμένο χρόνο, τυχαία επιλεγμένες από τη βάση δεδομένων, ως εξής:
α) περιπτώσεις α), β) και μ): τέσσερις (4) ερωτήσεις, β) περιπτώσεις γ), στ), ζ), ι) και λ): δώδεκα (12) ερωτήσεις, γ) περιπτώσεις δ), ε) και κ): δώδεκα (12) ερωτήσεις και
δ) περιπτώσεις η) και θ): δώδεκα (12) ερωτήσεις.
Για τη χορήγηση του πιστοποιητικού απαιτείται η σωστή απάντηση σε τουλάχιστον είκοσι οκτώ (28) ερωτήσεις.
4. Μετά από την ολοκλήρωση της εξέτασης, οι ενδιαφερόμενοι/ες ενημερώνονται άμεσα για τον αριθμό των ερωτήσεων που απάντησαν ορθά και για τη χορήγηση ή μη του πιστοποιητικού. Το πιστοποιητικό εκτυπώνεται μετά από έγκριση της ΣΕΑ και σε αυτό αναγράφεται μοναδικός κωδικός και ενημερώνεται σχετικά το μητρώο της παρ. 6.
5. Τα πιστοποιητικά γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων μπορεί να χορηγούνται μετά από γραπτές εξετάσεις των ενδιαφερομένων σε ερωτήσεις από τη βάση δεδομένων της παρ. 3, σε ειδικές περιπτώσεις όταν δεν είναι δυνατή η διενέργεια των εξετάσεων ηλεκτρονικά.
6. Η ΣΕΑ σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης τηρεί μητρώο κατόχων πιστοποιητικού γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων, το οποίο αναρτάται στο διαδίκτυο για την ενημέρωση των ενδιαφερομένων και στο οποίο καταχωρίζονται:
α) τα φυσικά πρόσωπα, κάτοχοι πιστοποιητικού γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων και
β) τα νομικά πρόσωπα που διαθέτουν υπεύθυνο/η για τη χρήση των γεωργικών φαρμάκων, κάτοχο πιστοποιητικού γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων.
1. Οι δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς των παρ. 2 και 3 του άρθρου 4, μετά από αίτησή τους προς τη ΣΕΑ, καταχωρίζονται σε ειδική ψηφιακή εφαρμογή στο ΥΠΑΑΤ ως κέντρα εξετάσεων χορήγησης πιστοποιητικού γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων, εφόσον διαθέτουν κατάλληλη κτιριακή και υλικοτεχνική υποδομή και κατάλληλες αίθουσες για το σκοπό αυτό.
2. Σε κάθε αίθουσα εξέτασης δεν μπορεί να βρίσκονται περισσότεροι από είκοσι (20) εξεταζόμενοι/ες και ένας/μία υπεύθυνος/η του φορέα ως επιτηρητής/τρια.
Ο/Η επιτηρητής/τρια δεν πρέπει να έχει συμμετάσχει για χρονικό διάστημα τουλάχιστον ενός έτους ως εκπαιδευτής/τρια σε προγράμματα του συστήματος κατάρτισης στην ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων. Ο/Η επιτηρητής/τρια δύναται να παρέχει στους/στις εξεταζόμενους/ες συνδρομή μόνο σε θέματα σύνδεσης στη βάση δεδομένων της εξέτασης.
3. Τα τέλη συμμετοχής των ενδιαφερομένων στις εξετάσεις χορήγησης πιστοποιητικού γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων καθορίζονται σύμφωνα με την περ. γ) της παρ. 3 του άρθρου 50 του ν. 4036/2012 όπως ισχύει, και της υπ΄ αρ. 13631/159106/20-12-2013 απόφασης (Β΄ 3410) «Καθορισμός του τέλους συμμετοχής στις εξετάσεις χορήγησης πιστοποιητικού γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων και του τέλους αναγγελίας έναρξης λειτουργίας φορέων αρχικής κατάρτισης υπεύθυνων εμπορίας γεωργικών φαρμάκων», όπως τροποποιήθηκε από την υπ΄ αρ. 11118/127128/9-11-2015 (Β΄ 2518) ομοία.
1. Η ισχύς των πιστοποιητικών γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων είναι επτά (7) έτη και ξεκινάει από την ημερομηνία έκδοσής τους. Από την έναρξη ισχύος της παρούσας, η διάρκεια ισχύος των υφιστάμενων πιστοποιητικών ορίζεται στα επτά (7) έτη από την ημερομηνία έκδοσής τους.
2. Οι ενδιαφερόμενοι/ες δύνανται, πριν από τη λήξη της ισχύος των πιστοποιητικών τους, να εξεταστούν σύμφωνα με το άρθρο 7, για να ανανεώσουν την ισχύ τους για επιπλέον επτά (7) έτη.
Αν κατά τη διενέργεια των ελέγχων του άρθρου 44 του ν. 4036/2012 διαπιστωθεί παράβαση στην κατοχή και χρήση γεωργικών φαρμάκων, το πιστοποιητικό γνώσεων ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων ανακαλείται με απόφαση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας του ΥΠΑΑΤ. Οι ενδιαφερόμενοι/ες δύναται να επανέλθουν για την εκ νέου απόκτησή του πιστοποιητικού σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 7.
Η ενημέρωση του κοινού για τα γεωργικά φάρμακα αφορά ιδίως:
α) στα οφέλη από την ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων για την παραγωγή ασφαλών τροφίμων,
β) στους κινδύνους που σχετίζονται με τη χρήση των γεωργικών φαρμάκων για τον άνθρωπο και τα μέτρα προστασίας ευαίσθητων ομάδων από μη επαγγελματική ή ηθελημένη έκθεση σε γεωργικά φάρμακα,
γ) στους κινδύνους που σχετίζονται με τη χρήση των γεωργικών φαρμάκων για το περιβάλλον, τους υπόγειους και επιφανειακούς υδατικούς πόρους, τους οργανισμούς μη στόχους (ιδίως πουλιά, ωφέλιμα έντομα, υδρόβιους οργανισμούς), τη χλωρίδα και την πανίδα των αγροσυστημάτων,
δ) στην αναγνώριση των πηγών ρύπανσης από τη χρήση γεωργικών φαρμάκων και τα μέτρα πρόληψης αυτών,
ε) στις πρώτες βοήθειες σε περιπτώσεις έκθεσης σε γεωργικά φάρμακα από ατύχημα ή από επαγγελματική έκθεση και
στ) στην παρουσίαση των δυνατοτήτων εφαρμογής βιολογικής γεωργίας, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Συστημάτων Ποιότητας και Βιολογικής Γεωργίας του ΥΠΑΑΤ.
Για την ενημέρωση του κοινού για τα γεωργικά φάρμακα και τις επιπτώσεις αυτών στις μέλισσες, το ΥΠΑΑΤ σε συνεργασία με το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο, αναρτά ειδική ιστοσελίδα στο διαδίκτυο, στην οποία:
α) αναφέρονται συστάσεις για τη μείωση των επιπτώσεων των γεωργικών φαρμάκων στις μέλισσες και
β) παρέχεται η δυνατότητα σε κάθε ενδιαφερόμενο/η να αναφέρει δυσμενείς επιπτώσεις στις μέλισσες από τη χρήση γεωργικών φαρμάκων.
Για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τα δηλητηριασμένα δολώματα με γεωργικά φάρμακα, τα οποία επιφέρουν θανατώσεις ζωικών ειδών και μπορεί να επιδράσουν αρνητικά και να επιμολύνουν τα οικοσυστήματα στα οποία εντοπίζονται, καθώς και σχετικά με την αντιμετώπισή τους, το ΥΠΑΑΤ σε συνεργασία με το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο αναρτά ειδική ιστοσελίδα στο διαδίκτυο, στην οποία:
α) περιέχονται ειδικά πρωτόκολλα για τη συλλογή και διαχείριση των δηλητηριασμένων δολωμάτων με γεωργικά φάρμακα,
β) καταγράφονται τα κρούσματα δηλητηρίασης άγριων ζώων από δηλητηριασμένα δολώματα με γεωργικά φάρμακα,
γ) αναγράφονται συστάσεις για την αντιμετώπιση δηλητηριάσεων ζώων από γεωργικά φάρμακα και
δ) παρέχεται η δυνατότητα σε κάθε ενδιαφερόμενο/η να αναφέρει περιστατικά δηλητηρίασης οικόσιτων και άγριων ζώων που υπέπεσαν στην αντίληψή του/της.
Για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου ποσοστού του κοινού για τα γεωργικά φάρμακα και την ευαισθητοποίηση της αγροτικής κοινωνίας για την ανάγκη επίτευξης ικανοποιητικής κατάστασης διατήρησης των φυσικών πόρων, των ζωικών ειδών και των οικοσυστημάτων, απαιτείται η ενεργοποίηση και η υποστήριξη των τοπικών φορέων, όπως είναι τα κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, τα σχολεία και οι πολιτιστικοί σύλλογοι.
Για την ενημέρωση του κοινού για τα γεωργικά φάρμακα και την αντιμετώπιση περιστατικών οξείας δηλητηρίασης από τη χρήση γεωργικών φαρμάκων, την ταχύτερη κλινική διάγνωση και τη θεραπευτική αντιμετώπισή τους, η ΣΕΑ σε συνεργασία με το Κέντρο Δηλητηριάσεων του Γενικού Νοσοκομείου Παίδων Αθηνών «Παναγιώτη και Αγλαΐας Κυριακού», διοργανώνουν εκπαιδευτικά προγράμματα με τη συμμετοχή των κατόχων αδειών κυκλοφορίας γεωργικών φαρμάκων, καθώς και τοπικών φορέων, σε αγροτικούς ιατρούς ή ιατρούς τοπικών νοσοκομείων που αναμένεται να αντιμετωπίσουν πρώτοι περιστατικά οξείας δηλητηρίασης από γεωργικά φάρμακα.
1. Υποχρέωση του/της επαγγελματία χρήστη είναι η ελαχιστοποίηση της πιθανότητας δημιουργίας μετακινούμενου ψεκαστικού νέφους και η ελαχιστοποίηση της πιθανότητας έκθεσης ανθρώπων σε μετακινούμενο ψεκαστικό νέφος και για το λόγο αυτό λαμβάνει τουλάχιστον τα παρακάτω μέτρα:
α) διερευνά τη δυνατότητα και οικονομικότητα εφαρμογής μη χημικών μεθόδων για την αντιμετώπιση του προβλήματος που υφίσταται στην καλλιέργειά του,
β) διερευνά τη δυνατότητα και οικονομικότητα διενέργειας της εφαρμογής με ψεκαστικά μέσα που δεν δημιουργούν μετακινούμενο ψεκαστικό νέφος,
γ) διενεργεί τον ψεκασμό σε μέρες και ώρες που μειώνεται η πιθανότητα έκθεσης ανθρώπων σε μετακινούμενο ψεκαστικό νέφος,
δ) μεριμνά ώστε τα χρησιμοποιούμενα ακροφύσια του ψεκαστικού μηχανήματος (μπεκ), είτε να είναι ειδικού τύπου που μειώνουν το ψεκαστικό νέφος (drift reduction nozzles), είτε να είναι επαρκώς συντηρημένα και ρυθμισμένα για τη μείωση του μετακινούμενου ψεκαστικού νέφους,
ε) διενεργεί τον ψεκασμό σε μέρες και ώρες που δεν πνέει δυνατός άνεμος κατά τη διάρκεια της εφαρμογής.
Όταν μεταβάλλεται η ένταση του ανέμου και ιδίως όταν αυξάνεται σημαντικά κατά την εφαρμογή, ο ψεκασμός σταματά άμεσα μέχρι τη μείωση της έντασης των ανέμων.
Όταν οι άνεμοι έχουν διαρκώς μεταβαλλόμενη ένταση, η έναρξη της εφαρμογής γίνεται αφού πρώτα σταθεροποιηθεί η χαμηλή ένταση των ανέμων. Η διασπορά του ψεκαστικού νέφους κατά την εφαρμογή των γεωργικών φαρμάκων επηρεάζεται, εκτός από την ένταση του ανέμου και από διαφόρους άλλους παράγοντες, ιδίως το μέγεθος της σταγόνας, την πίεση του ψεκαστικού μηχανήματος, τη μορφή του σκευάσματος και τον τύπο του ακροφυσίου.
Συνεπώς, για να εφαρμόζονται τα γεωργικά φάρμακα, η ένταση του ανέμου σε συνάρτηση με τους άλλους παράγοντες πρέπει να είναι τέτοια που να μην προκαλείται ανεπιθύμητη διασπορά του ψεκαστικού νέφους,
στ) ακολουθεί τους Κανόνες Ορθής Γεωργικής πρακτικής.
2. Ο/Η επαγγελματίας χρήστης ενημερώνει εγγράφως τους κατοίκους, τους επαγγελματίες, τους εργαζόμενους και τους προσωρινά διαμένοντες στην περιοχή όπου ενδέχεται να μετακινηθεί το ψεκαστικό νέφος και οι οποίοι ενδέχεται να εκτεθούν σε αυτό, σαράντα οχτώ (48) ώρες πριν από το χρόνο ψεκασμού, σύμφωνα με την παρ. 5.
Όταν μόνο περαστικοί δύνανται να εκτεθούν σε μετακινούμενο ψεκαστικό νέφος, η ενημέρωση του πρώτου εδαφίου, γίνεται πριν από την έναρξη του ψεκασμού.
3. α) Η ενημέρωση της παρ. 2 αφορά:
αα) τον εκτιμώμενο χρόνο έναρξης του ψεκασμού,
αβ) τη θέση της καλλιέργειας όπου πρόκειται να γίνει ο ψεκασμός,
αγ) τα φυτοπροστατευτικά προϊόντα που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν με την εμπορική τους ονομασία και αδ) Τα εικονογράμματα κινδύνου που αναγράφονται επί της συσκευασίας και τις αντίστοιχες δηλώσεις επικινδυνότητας.
β) Η ενημέρωση των επαγγελματιών, ιδίως των μελισσοκόμων, των σαλιγκαροτρόφων και των κτηνοτρόφων, οι οποίοι/ες ενδέχεται να εκτεθούν σε μετακινούμενο ψεκαστικό νέφος από τον ψεκασμό του γεωργικού φαρμάκου, πραγματοποιείται εγγράφως από τον/την επαγγελματία χρήστη και αφορά, πέραν των αναφερόμενων στην περ. α) και στις επιδράσεις στη δραστηριότητά τους που αναγράφονται επί της συσκευασίας του φυτοπροστατευτικού προϊόντος, το οποίο πρόκειται να χρησιμοποιηθεί.
4. Το έντυπο της ενημέρωσης των παρ. 2 και 3 το οποίο χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες χρήστες, είναι διαθέσιμο στον ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ και εμπεριέχει σχέδια και απεικονίσεις προκειμένου να γίνεται κατανοητό και από αλλοδαπούς/ες, οι οποίοι/ες δεν κατανοούν την ελληνική γλώσσα.
5. Με ευθύνη του/της επαγγελματία χρήστη, το έντυπο της ενημέρωσης αναρτάται στις εισόδους κάθε οικήματος ή επαγγελματικού χώρου της περιοχής όπου ενδέχεται να μετακινηθεί το ψεκαστικό νέφος, καθώς και σε σταθερά σημεία, όπως κολώνες ή σε κινητά σημεία, όπως πασσάλους, για την ενημέρωση και των περαστικών από την περιοχή ή επιδίδεται από τον/την επαγγελματία χρήστη, αν αυτό είναι δυνατόν.
6. Οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων και τα Περιφερειακά Κέντρα Προστασίας Φυτών, Ποιοτικού και Φυτοϋγειονομικού Ελέγχου της Διεύθυνσης Ποιότητας και Ασφάλειας Τροφίμων του ΥΠΑΑΤ, σε συνεργασία με τη ΣΕΑ, δύνανται να προβαίνουν σε εξειδίκευση των μέτρων ενημέρωσης του παρόντος άρθρου, ανάλογα με τις συνθήκες και τις ανάγκες κάθε περιοχής. Για την εξειδίκευση των μέτρων ενημέρωσης, η ΣΕΑ μπορεί να λαμβάνει υπόψη της τις τεκμηριωμένες προτάσεις για την επιπλέον λήψη μέτρων ενημέρωσης, τις οποίες υποβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι/ες.
1. Οι επιθεωρήσεις του χρησιμοποιούμενου εξοπλισμού εφαρμογής γεωργικών φαρμάκων του άρθρου 22 του ν. 4036/2012 διενεργούνται από φορείς του δημοσίου ή/και από φορείς του ιδιωτικού τομέα που ανήκουν σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα και οι οποίοι ονομάζονται Σταθμοί Επιθεώρησης Εξοπλισμού Εφαρμογής Γεωργικών Φαρμάκων.
2. Το Τμήμα Γεωργικής Μηχανικής του Ινστιτούτου Εδαφοϋδατικών Πόρων (πρώην Ι.ΓΕ.Μ.Κ.) του ΕΛ.Γ.Ο. «ΔΗΜΗΤΡΑ» ορίζεται ως Εργαστήριο Αναφοράς Επιθεωρήσεων.
Μετά από την ολοκλήρωση της επιθεώρησης σύμφωνα με την υπ΄ αρ. Ε8 1831/39763/7.4.2015 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β΄671), ο επιθεωρημένος εξοπλισμός γεωργικών φαρμάκων κατατάσσεται σε μια από τις παρακάτω κατηγορίες
α) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Ι: εξοπλισμός εφαρμογής γεωργικών φαρμάκων που πληροί στο ακέραιο τις απαιτήσεις του παραρτήματος Γ του ν. 4036/2012, όπως αυτές κατηγοριοποιούνται και απαριθμούνται αναλυτικά στις εκθέσεις τεχνικού ελέγχου των παραρτημάτων VI και VII του άρθρου 11 της υπ΄ αρ. Ε8 1831/39763/7.4.2015 απόφασης. Στον εξοπλισμό αυτής της κατηγορίας χορηγείται πιστοποιητικό επιθεώρησης και αυτοκόλλητο σήμα καταλληλότητας - Sticker το οποίο επικολλάται σε εμφανές σημείο αυτού.
β) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΙΙ: εξοπλισμός εφαρμογής γεωργικών φαρμάκων που παρουσιάζει ήσσονες αποκλίσεις από τις απαιτήσεις του παραρτήματος Γ του ν. 4036/2012, δηλαδή δεν ικανοποιεί τουλάχιστον μία ή και περισσότερες απαιτήσεις, όπως αυτές κατηγοριοποιούνται και απαριθμούνται αναλυτικά στις εκθέσεις τεχνικού ελέγχου των παραρτημάτων VI και VII του άρθρου 11 της υπ΄ αρ. Ε8 1831/39763/7.4.2015 απόφασης, υπό την προϋπόθεση ότι αυτές χαρακτηρίζονται «ήσσονες». Στον εξοπλισμό αυτής της κατηγορίας χορηγείται πιστοποιητικό επιθεώρησης στο οποίο αναγράφονται οι αποκλίσεις και η υποχρέωση διόρθωσής τους μέχρι την επόμενη τακτική επιθεώρηση της παρ. 1 του άρθρου 22 του ν. 4036/2012, καθώς και αυτοκόλλητο σήμα καταλληλότητας - Sticker το οποίο επικολλάται σε εμφανές σημείο αυτού.
γ) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΙΙΙ: εξοπλισμός εφαρμογής γεωργικών φαρμάκων που παρουσιάζει σημαντικές αποκλίσεις από τις απαιτήσεις του παραρτήματος Γ του ν. 4036/2012, δηλαδή δεν ικανοποιεί έστω και μία από τις «σημαντικές» απαιτήσεις, όπως αυτές κατηγοριοποιούνται και απαριθμούνται αναλυτικά στις εκθέσεις τεχνικού ελέγχου των παραρτημάτων VI και VII του άρθρου 11 της υπ΄ αρ. Ε8 1831/39763/7.4.2015 απόφασης. Στον εξοπλισμό αυτής της κατηγορίας δεν χορηγείται αυτοκόλλητο σήμα καταλληλότητας - Sticker και απαγορεύεται η χρήση του. Στο πιστοποιητικό επιθεώρησης που χορηγείται, αναγράφονται οι αποκλίσεις που υποχρεωτικά πρέπει να διορθωθούν όταν ο εξοπλισμός επανέλθει για νέα επιθεώρηση προκειμένου να ενταχθεί σε μία από τις κατηγορίες των περ. α) και β) του παρόντος άρθρου. Με την παράδοση του πιστοποιητικού επιθεώρησης, ο/η ιδιοκτήτης/τρια του εξοπλισμού καταθέτει στον Σταθμό Επιθεώρησης Εξοπλισμού Εφαρμογής Γεωργικών Φαρμάκων υπεύθυνη δήλωση, η οποία αποστέλλεται στην Περιφερειακή Υπηρεσία Απογραφής Αγροτικών Μηχανημάτων της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, ότι δεν θα χρησιμοποιήσει τον εξοπλισμό εφαρμογής γεωργικών φαρμάκων μέχρι την επιτυχή του επιθεώρηση.
δ) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΙV: εξοπλισμός εφαρμογής γεωργικών φαρμάκων που δεν είναι εφικτό να επισκευαστεί ή έχει ενταχθεί στην ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΙΙΙ και ο/η ιδιοκτήτης/τρια αυτού βεβαιώνει, με υπεύθυνη δήλωσή του/της, ότι δεν προτίθεται να προβεί σε επιδιόρθωσή του ούτε πρόκειται να τον χρησιμοποιήσει στο εξής, καθώς και ότι επιθυμεί τη διαγραφή του εν λόγω εξοπλισμού από το μητρώο εξοπλισμού εφαρμογής Γεωργικών φαρμάκων της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 4036/2012.
1. Με στόχο την προστασία του υδάτινου περιβάλλοντος, συμπεριλαμβανομένων των υδάτων που προορίζονται για ανθρώπινη κατανάλωση και με την επιφύλαξη του άρθρου 7 της υπό στοιχεία Γ1(δ)/ΓΠ οικ.67322/6.9.2017 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Υγείας και Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β΄3282),η Γενική Γραμματεία Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σύμφωνα με την υπ΄ αρ. 140384/19.8.2011 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Β΄2017), είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη και συστηματική λειτουργία του Εθνικού Δικτύου Παρακολούθησης (ΕΔΠ) της ποιοτικής και ποσοτικής κατάστασης των επιφανειακών και υπογείων υδάτων της χώρας, συντονίζει και επιβλέπει τους Φορείς του ΕΔΠ που έχουν αναλάβει την πραγματοποίηση των δειγματοληψιών και των αναλύσεων, έχει την ευθύνη και αρμοδιότητα δημοσιοποίησης των αποτελεσμάτων παρακολούθησης, καθώς και τη δυνατότητα να προβαίνει σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες για την εύρυθμη λειτουργία του ΕΔΠ.
2. Για την προστασία του υδάτινου περιβάλλοντος και του πόσιμου νερού από τη χρήση γεωργικών φαρμάκων που είναι φυτοπροστατευτικά προϊόντα, η ΣΕΑ:
α) ενημερώνει τους/τις παραγωγούς μέσω του συστήματος Γεωργικών Προειδοποιήσεων ή μέσω των τοπικών ελεγκτικών αρχών, για την προώθηση της χρήσης των ακροφυσίων χαμηλής διασποράς,
β) ενημερώνει τους/τις επαγγελματίες χρήστες για την υιοθέτηση μέτρων μείωσης του κινδύνου και για τα κίνητρα στα πλαίσια των αγροπεριβαλλοντικών μέτρων του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης,
γ) συντάσσει διαδικασίες για:
γα) να δοθεί προτεραιότητα στη χρήση των γεωργικών φαρμάκων που δεν έχουν καταχωρισθεί ως επικίνδυνες ουσίες προτεραιότητας, όπως ορίζονται στον ν. 3199/2003 (Α΄280),
γβ) να δοθεί προτεραιότητα στην υιοθέτηση τεχνικών εφαρμογής, όπως είναι η χρήση του εξοπλισμού εφαρμογής γεωργικών φαρμάκων με χαμηλή διασπορά ψεκασμού, ειδικά στις καλλιέργειες κατακόρυφης ανάπτυξης όπως οι οπωρώνες και οι αμπελώνες,
γγ) τη λήψη μέτρων άμβλυνσης που ελαχιστοποιούν τον κίνδυνο ρύπανσης εκτός της έκτασης εφαρμογής του ψεκασμού από μετακίνηση του ψεκαστικού νέφους, επιφανειακή και υπόγεια απορροή. Στα μέτρα αυτά περιλαμβάνεται η δημιουργία ζωνών ασφαλείας και βλάστησης με κατάλληλο μέγεθος για την προστασία των υδρόβιων οργανισμών που δεν αποτελούν στόχο, καθώς και ζώνες ασφαλείας και βλάστησης για τα επιφανειακά και υπόγεια ύδατα που χρησιμοποιούνται για την άντληση πόσιμου νερού, στις οποίες δεν επιτρέπεται η χρήση ή αποθήκευση γεωργικών φαρμάκων και
γδ) τον περιορισμό στο μέγιστο δυνατό βαθμό ή την απαγόρευση των εφαρμογών γεωργικών φαρμάκων στην επιφάνεια ή κατά μήκος οδών, σιδηροδρομικών γραμμών, πολύ διαπερατών εδαφών ή άλλων υποδομών που βρίσκονται κοντά σε επιφανειακά ή υπόγεια ύδατα, καθώς και στην επιφάνεια καλυμμένων εδαφών, όπως αποθηκών, όπου υπάρχει μεγάλος κίνδυνος απορροής στα επιφανειακά ύδατα ή στο αποχετευτικό δίκτυο.
δ) ενημερώνει την αρμόδια επί θεμάτων ποιότητας πόσιμου νερού Υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας για τις δραστικές ουσίες σκευασμάτων φυτοπροστατευτικών προϊόντων που διατέθηκαν στην αγορά ανά Περιφερειακή Ενότητα της χώρας κατά το προηγούμενο έτος, ώστε να καθίσταται δυνατή η στοχευμένη εργαστηριακή ανάλυση των εν λόγω ουσιών από τους υπεύθυνους ύδρευσης σύμφωνα με τις απαιτήσεις της υπό στοιχεία Γ1(δ)/Γ.Π.ΟΙΚ.67322/6.9.2017 (Β΄ 3282) κοινή υπουργική απόφαση.
3. Με βάση τα στοιχεία των πωλήσεων φυτοπροστευτικών προϊόντων, τα στοιχεία των αναλύσεων των υπογείων και επιφανειακών υδάτων της χώρας και του πόσιμου νερού, καθώς και των αποτελεσμάτων των δειγματοληψιών των εθνικών και ενωσιακών προγραμμάτων ελέγχων υπολειμμάτων σε φυτικά προϊόντα η ΣΕΑ:
3.1 Εισηγείται περιορισμό ή και απαγόρευση χρήσης δραστικών ουσιών σε συγκεκριμένες περιοχές.
3.2 Εισηγείται την ένταξη στα διενεργούμενα προγράμματα ελέγχων των υπογείων και επιφανειακών υδατικών πόρων της χώρας καθώς και των ελέγχων του ποσίμου νερού της παρακολούθησης συγκεκριμένων δραστικών ουσιών φυτοπροστατευτικών προϊόντων.
3.3 Εισηγείται τους επισήμους ελέγχους υπολειμμάτων στα φυτικά προϊόντα.
3.4 Εισηγείται οποιοδήποτε πρόσφορο μέτρο με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας του ανθρώπου.
1. α) Για τις ειδικές περιοχές της περίπτωσης α) του άρθρου 26 του ν. 4036/2012, εφαρμόζονται κατά προτεραιότητα μέτρα βιολογικού ελέγχου και γεωργικά φάρμακα χαμηλού κινδύνου. Οι κατ΄ ελάχιστον αποστάσεις που τηρούνται μεταξύ ζώνης ψεκασμού γεωργικών φαρμάκων και ειδικής περιοχής, ορίζονται ως εξής:
β) Οι αποστάσεις ψεκασμού στις περιπτώσεις γειτνίασης του ψεκαζόμενου χώρου με κατοικία αναφέρονται στην απόσταση από το πλησιέστερο κτίσμα.
γ) Αν αναφέρονται διαφορετικές οδηγίες ασφαλείας στην έγκριση κυκλοφορίας ενός γεωργικού φαρμάκου, εφαρμόζονται οι οδηγίες αυτές.
δ) Εφόσον αποδεδειγμένα χρησιμοποιούνται ακροφύσια μειωμένης διασποράς (90%) και δεν ορίζονται αυστηρότερες της περ. α) αποστάσεις ψεκασμού στην έγκριση κυκλοφορίας ενός γεωργικού φαρμάκου, οι αποστάσεις ψεκασμού της περ. α) μπορούν να μειώνονται στα είκοσι (20) μέτρα για τα σκευάσματα που απαιτείται να ψεκάζονται σε μεγαλύτερη απόσταση, εφόσον δεν προβλέπεται μεγαλύτερη ακτίνα ψεκασμού από τον κατασκευαστή του ακροφυσίου για το χρησιμοποιούμενο ψεκαστικό μηχάνημα.
ε) Με την επιφύλαξη των οριζόμενων στην ετικέτα κάθε χρησιμοποιούμενου φυτοπροστατευτικού προϊόντος, οι αποστάσεις των περ. α) και δ) δεν εφαρμόζονται:
εα) στις περιπτώσεις ψεκασμών φυτοπροστατευτικών προϊόντων σε καλλιέργειες υπό κάλυψη, ιδίως θερμοκήπια, εφόσον κατά τη διάρκεια της εφαρμογής και μέχρι να στεγνώσει το ψεκαστικό υγρό τουλάχιστον τα παράθυρα του ψεκαζόμενου χώρου που γειτνιάζουν με τους χώρους προστασίας των ανωτέρω πινάκων διατηρούνται κλειστά,
εβ) στις περιπτώσεις εφαρμογής φυτοπροστατευτικών προϊόντων με δολωματικούς ψεκασμούς που διενεργούνται υπό την επίβλεψη των αρμοδίων αρχών σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις,
εγ) στις περιπτώσεις εφαρμογής φυτοπροστατευτικών προϊόντων εκτός ωραρίου λειτουργίας των εγκαταστάσεων και επιχειρήσεων των χώρων προστασίας του πίνακα της περ. α) ή κατά τη διάρκεια απουσίας των ανθρώπων από τις κατοικίες όσο διαρκεί η εφαρμογή των φυτοπροστατευτικών προϊόντων,
εδ) στις περιπτώσεις εφαρμογής με ψεκασμό ζιζανιοκτόνων φυτοπροστατευτικών προϊόντων και στις περιπτώσεις ψεκασμού λοιπών φυτοπροστατευτικών προϊόντων, όπου η απόσταση του ακροφυσίου ψεκασμού από το έδαφος είναι μικρότερη των σαράντα εκατοστόμετρων (40cm),
εε) Εφόσον προς την πλευρά γειτνίασης με την ειδική περιοχή υπάρχει συμπαγής σειρά μη ψεκαζόμενης φυτικής βλάστησης, όπως δένδρα ή υψηλοί θάμνοι, ή δίχτυ προστασίας, όπως σκίασης, αντιανεμικό ή αντιχαλαζικό, που αποτρέπει τη μετακίνηση των σταγονιδίων του ψεκαστικού νέφους ή εφόσον το έδαφος είναι επικλινές και υπάρχει υψομετρική διαφορά μεταξύ της περιοχής ψεκασμού (χαμηλότερο σημείο) και της ειδικής περιοχής (ψηλότερο σημείο).
2. Για τις ειδικές περιοχές της περ. β) του άρθρου 26 του ν. 4036/2012, καταρτίζεται από την αρμόδια υπηρεσία της οικείας περιφερειακής ενότητας ειδικό σχέδιο φυτοπροστασίας, στο οποίο αναλύονται:
α) οι καλλιέργειες των ειδικών αυτών περιοχών και οι ανάγκες φυτοπροστασίας τους, β) τα μέτρα βιολογικού ελέγχου εχθρών, ασθενειών και ζιζανίων,
γ) τα γεωργικά φάρμακα χαμηλού κινδύνου που δύνανται να χρησιμοποιηθούν,
δ) η αιτιολόγηση της αναγκαιότητας χρήσης άλλων γεωργικών φαρμάκων, πλην των χαμηλού κινδύνου,
ε) το οικοσύστημα και η επικινδυνότητα της χρήσης των φυτοπροστατευτικών προϊόντων,
στ) τα στοιχεία και οι μελέτες που αφορούν αρνητικές επιδράσεις από τη χρήση γεωργικών φαρμάκων εντός των ειδικών αυτών περιοχών, λαμβάνοντας υπ΄ όψη και τα προγράμματα μέτρων των σχεδίων Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμιών των Υδατικών Διαμερισμάτων της Χώρας,
ζ) τα μέτρα ελέγχου της χρήσης σε συνεργασία με τους φορείς διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών και η) οι εξειδικευμένοι δείκτες για την παρακολούθηση της χρήσης των γεωργικών φαρμάκων στις περιοχές αυτές.
Στις ειδικές περιοχές της περ. β) του άρθρου 26 του ν. 4036/2012, απαγορεύεται η εφαρμογή αεροψεκασμών φυτοπροστατευτικών προϊόντων.
Το ειδικό σχέδιο φυτοπροστασίας υποβάλλεται για έγκριση στη ΣΕΑ και αναθεωρείται ανά πέντε (5) έτη ή και νωρίτερα εφόσον κρίνεται αναγκαίο.
3. Για τις ειδικές περιοχές της περ. γ) του άρθρου 26 του ν. 4036/2012, λαμβάνεται μέριμνα ώστε η πρόσβαση των ανθρώπων να γίνεται αφού έχει στεγνώσει το ψεκαστικό υγρό ή έχει ολοκληρωθεί η ενσωμάτωση του γεωργικού φαρμάκου στο έδαφος, έτσι ώστε να ελαχιστοποιείται η πιθανότητα αρνητικών επιδράσεων στην υγεία των ανθρώπων. Ειδικά όταν εφαρμόζονται γεωργικά φάρμακα σε καλλιέργειες υπό κάλυψη, όπως θερμοκήπια, απαιτείται επιπλέον να έχει αεριστεί επαρκώς ο χώρος.
4. Όταν εφαρμόζονται γεωργικά φάρμακα εντός αστικών περιοχών λαμβάνεται μέριμνα ώστε να μεγιστοποιείται το χρονικό διάστημα μεταξύ εφαρμογής γεωργικού φαρμάκου και χρήσης του χώρου από τον ευρύ πληθυσμό και ιδιαίτερα από ευπαθείς ομάδες, όπως αυτές προσδιορίζονται στο άρθρο 3 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1107/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Οκτωβρίου 2009 σχετικά με τη διάθεση φυτοπροστατευτικών προϊόντων στην αγορά και την κατάργηση των οδηγιών 79/117/ΕΟΚ και 91/414/ΕΟΚ του Συμβουλίου (L 309).
Στόχος των ειδικών μέτρων για τον χειρισμό και την αποθήκευση των γεωργικών φαρμάκων και τη διαχείριση των συσκευασιών τους και του εναπομείναντος γεωργικού φαρμάκου είναι η ελαχιστοποίηση των κινδύνων για τον άνθρωπο, τους οργανισμούς που δεν αποτελούν στόχο και για το περιβάλλον, μέσω της διάδοσης ασφαλών εργασιακών πρακτικών για την αποθήκευση, τον χειρισμό, την αραίωση και την ανάμειξη γεωργικών φαρμάκων.
1. Ο χειρισμός και η αποθήκευση των γεωργικών φαρμάκων γίνεται με βάση την κατευθυντήρια οδηγία υπ΄ αρ. 10373/103613/08-10-2012 του ΥΠΑΑΤ (http://www.minagric.gr/index.php/el/for-farmer-2/cropproduction/fytoprostasiamenu/elenxoifitoprostateytikonmenu/525-ethniko-sxe-drashs/1589-apoblitafytoprostasia).
2. Η κατευθυντήρια οδηγία της παρ. 1 περιλαμβάνεται στο εκπαιδευτικό υλικό της κατάρτισης στην ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων.
1. Η διαχείριση των αποβλήτων συσκευασιών που προκύπτουν μετά από τη χρήση του περιεχομένου τους και εμπεριέχουν κατάλοιπα αυτού (κωδικός ΕΚΑ 15 01 10*) γίνεται σύμφωνα με τον ν. 2939/2001 (Α΄ 179) όπως ισχύει.
Οι ελάχιστες απαιτήσεις για την αποτελεσματική διαχείριση των συσκευασιών αυτών είναι:
α) το πλύσιμο των αποβλήτων συσκευασιών από τον/την επαγγελματία χρήστη, αμέσως μετά από τη χρήση τους και το άδειασμα του περιεχομένου τους και ειδικότερα τριπλό ξέπλυμα με το χέρι ή μηχανικός καθαρισμός υπό πίεση και άδειασμα των απόνερων πλυσίματος εντός του ψεκαστικού βυτίου, σύμφωνα με την κατευθυντήρια οδηγία υπ΄ αρ. 10373/103613/08-10-2012 του ΥΠΑΑΤ και
β) όταν διενεργείται περαιτέρω συλλογή και μεταφορά των αποβλήτων συσκευασιών σε κατάλληλα αδειοδοτημένες επιχειρήσεις για την επεξεργασία τους για την ανάκτηση υλικών ή ενέργειας, λαμβάνεται πρόνοια για τις επιτρεπόμενες χρήσεις του ανακυκλωμένου υλικού συσκευασίας για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
2. Η διαχείριση των αποβλήτων συσκευασιών που δεν έρχονται σε επαφή με το γεωργικό φάρμακο (δευτερογενείς, τριτογενείς συσκευασίες) και δεν έχουν ρυπανθεί από αυτό λόγω ατυχήματος ή διαρροής, γίνεται σύμφωνα με τον ν. 2939/2001, στα πλαίσια λειτουργίας εγκεκριμένων συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης.
3. Για την ανάκτηση - ανακύκλωση των αποβλήτων συσκευασιών γεωργικών φαρμάκων, ισχύουν οι προβλεπόμενοι στόχοι, όπως τίθενται στην υπ΄ αρ. 9268/469/2.3.2007 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομίας και Οικονομικών, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Δικαιοσύνης (Β΄ 286).
Με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (κατά την παρ. 4 του άρθρου 38 ν. 4622/2011) συγκροτούνται επιστημονικές ομάδες οι οποίες συντάσσουν τους οδηγούς ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας.
Με μέριμνα της ΣΕΑ, οι οδηγοί ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας επικαιροποιούνται και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ προκειμένου οι επαγγελματίες χρήστες των γεωργικών φαρμάκων να έχουν στη διάθεση τους πληροφορίες σχετικά με τις γενικές αρχές
και τις ειδικές κατευθυντήριες γραμμές ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας.
1. Τα Περιφερειακά Κέντρα Προστασίας Φυτών Ποιοτικού και Φυτοϋγειονομικού Ελέγχου Καβάλας, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Βόλου, Αχαΐας, Ναυπλίου και Ηρακλείου της Διεύθυνσης Ποιότητας και Ασφάλειας Τροφίμων του ΥΠΑΑΤ, μέσω του συστήματος γεωργικών προειδοποιήσεων με τη συνεργασία της ΣΕΑ, παρακολουθούν τις καλλιέργειες σε πραγματικό χρόνο και αξιολογούν τα στοιχεία κατά τρόπο επιστημονικό με την έγκυρη και έγκαιρη έκδοση δελτίων γεωργικών προειδοποιήσεων.
2. Για τις ανάγκες εφαρμογής της παρ. 1, απαιτείται:
α) η χωρική επέκταση του συστήματος και σε περιοχές όπου δεν εφαρμόζονται γεωργικές προειδοποιήσεις, β) η επέκταση του συστήματος σε όλες τις ετήσιες καλλιέργειες με την εμπλοκή και των Διευθύνσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων και των Γραφείων Γεωργικής Ανάπτυξης των Δήμων,
γ) η βελτίωση της διάχυσης των δελτίων γεωργικών προειδοποιήσεων με στόχο η πληροφορία να φτάνει στον κάθε παραγωγό έγκαιρα, μέσα από την χρήση των ΜΜΕ, των γεωργικών συμβούλων, του διαδικτύου και λοιπών σύγχρονων τεχνολογιών και
δ) η ενίσχυση του συστήματος με τη βελτίωση των υπαρχόντων Αυτόματων Μετεωρολογικών Σταθμών (ΑΜΣ) και την πύκνωση του δικτύου με την εγκατάσταση νέων, καθώς και την προμήθεια των αναγκαίων λογισμικών προγραμμάτων πρόγνωσης.
3. Η ΣΕΑ αποστέλλει στα αρμόδια θεματικά Ερευνητικά Κέντρα, προγράμματα με την ειδικότερη προς έρευνα θεματολογία, σχετική με τις μεθόδους πρόληψης και αποτελεσματικής αντιμετώπισης των επιβλαβών οργανισμών, κυρίως στον τομέα των μη χημικών μεθόδων καταπολέμησης αυτών.
1. Καθορίζονται στόχοι του ΕΣΔ και γενικοί εθνικοί δείκτες, που αφορούν την παρακολούθηση των γενικών παραγόντων που συνεισφέρουν στην ασφάλεια στη γεωργική παραγωγή και είναι οι εξής:
2. Η πορεία επίτευξης των στόχων της παρ. 1, αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ, τουλάχιστον ανά έτος.
3. Για την παρακολούθηση των Γενικών Εθνικών Δεικτών συγκεντρώνονται από το ΥΠΑΑΤ στατιστικά στοιχεία: α) σύμφωνα με τον υπ΄ αρ. 1185/2009 Κανονισμό (ΕΚ) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Νοεμβρίου 2009 σχετικά με τις στατιστικές για τα γεωργικά φάρμακα (L 324),
β) από την ηλεκτρονική καταγραφή της λιανικής πώλησης των φυτοπροστατευτικών προϊόντων,
γ) από τα στατιστικά στοιχεία από το μητρώο βιομηχανιών και βιοτεχνιών παρασκευής γεωργικών φαρμάκων του άρθρου 34 του ν. 4036/2012,
δ) από κάθε άλλη πηγή η οποία κρίνεται πρόσφορη μετά από αξιολόγηση από τη ΣΕΑ.
2. Η πορεία επίτευξης των στόχων της παρ. 1, αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ, τουλάχιστον ανά έτος. 3. Για την παρακολούθηση των Γενικών Εθνικών Δεικτών συγκεντρώνονται από το ΥΠΑΑΤ στατιστικά στοιχεία: α) σύμφωνα με τον υπ΄ αρ. 1185/2009 Κανονισμό (ΕΚ) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Νοεμβρίου 2009 σχετικά με τις στατιστικές για τα γεωργικά φάρμακα (L 324), β) από την ηλεκτρονική καταγραφή της λιανικής πώλησης των φυτοπροστατευτικών προϊόντων, γ) από τα στατιστικά στοιχεία από το μητρώο βιομηχανιών και βιοτεχνιών παρασκευής γεωργικών φαρμάκων του άρθρου 34 του ν. 4036/2012, δ) από κάθε άλλη πηγή η οποία κρίνεται πρόσφορη μετά από αξιολόγηση από τη ΣΕΑ.
Από την έναρξη ισχύος της παρούσας καταργείται η υπ΄ αρ. 8197/90920/22.7.2013 κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής “Θέσπιση Εθνικού Σχεδίου Δράσης με στόχο την εφαρμογή της Οδηγίας 2009/128/ΕΚ και την προστασία του ανθρώπου και του περιβάλλοντος” (Β΄ 1883), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
Κάθε αναφορά στην ως άνω καταργούμενη απόφαση νοείται ως αναφορά στην παρούσα.
Η παρούσα αρχίζει να ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 8 Σεπτεμβρίου 2020
Οι Υπουργοί
Υγείας ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣ |
Υφυπουργός Περιβάλλοντος ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΑΓΑΡΑΣ |
Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ