Σχετικό έγγραφο :
Τροποποιήθηκε από :
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 318Β_2013 | 824.15 KB |
1. Τις διατάξεις του ν. 1558/1985 «Κυβέρνηση και Κυβερνητικά όργανα» (Α΄ 137).
2. Το άρθρο 73 παρ. 3 εδάφιο (α) του «ΚΩΔΙΚΑ ΝΟΜΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ» (Κ.Ν.Υ.Α.Ε.), που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 3850/2010 «Κύρωση του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων» (Α΄ 84).
3. Τις διατάξεις του π.δ. 212/2006 «Προστασία των εργαζομένων που εκτίθενται σε αμίαντο κατά την εργασία, σε συμμόρφωση με την οδηγία 83/477/ΕΟΚ του Συμβουλίου, όπως αυτή τροποποιήθηκε με την οδηγία 91/382/ΕΟΚ του Συμβουλίου και την οδηγία 2003/18/ΕΚ
του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου» (Α΄ 212).
4. Τις διατάξεις του ν. 3919/2011 «Αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας, κατάργηση αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων» (Α΄ 32), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 4, παρ. 16 του ν. 4038/2012 «Επείγουσες ρυθμίσεις που αφορούν την εφαρμογή του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012−2015» (Α΄ 14).
5. Τις διατάξεις του π.δ. 86/2012 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 141).
6. Τις διατάξεις της υπ’ αριθμ. οικ. 14362/20/18−7−2012 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Νικόλαο Παναγιωτόπουλο» (Β΄ 2166).
7. Τη γνώμη του Συμβουλίου Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (ΣΥΑΕ) (άρθρο 26 του Κ.Ν.Υ.Α.Ε.). (Πρακτικό 8/18−12−2012).
8. Ότι από την απόφαση αυτή δεν προκύπτει δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι ο προσδιορισμός των νομίμων προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται με την εκτέλεση εργασιών διαχείρισης αμιάντου, όπως
προβλέπεται από το άρθρο 14 του Π.Δ. 212/2006 και το άρθρο 73 του Κ.Ν.Υ.Α.Ε., λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις του Ν. 3919/2011.
Για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης, όπου αναφέρεται:
1. Εργασίες διαχείρισης αμιάντου: νοείται η εκτέλεση κατεδαφιστικών έργων και εργασιών αφαίρεσης αμιάντου ή/και υλικών που περιέχουν αμίαντο από κτίρια, κατασκευές, συσκευές, εγκαταστάσεις και πλοία, καθώς επίσης και οι εργασίες συντήρησης, επικάλυψης και εγκλεισμού αμιάντου ή/και υλικών που περιέχουν αμίαντο, κατά τη διάρκεια των οποίων ενδέχεται να διαταραχθούν τα αμιαντούχα υλικά με συνέπεια την αποδέσμευση ινών αμιάντου στον αέρα του χώρου εργασίας και του περιβάλλοντος χώρου.
2. Επιχειρήσεις Αφαίρεσης − Κατεδάφισης Αμιάντου (Ε.Α.Κ.): νοούνται οι επιχειρήσεις που αναλαμβάνουν την εκτέλεση εργασιών διαχείρισης αμιάντου και συγκεκριμένα:
α) Ε.Α.Κ. τύπου Α: νοούνται εκείνες οι Ε.Α.Κ. που ασχολούνται με κάθε είδους εργασίες σε όλα τα είδη αμιαντούχων υλικών (εύθρυπτα και μη εύθρυπτα).
β) Ε.Α.Κ. τύπου Β: νοούνται εκείνες που ασχολούνται με εργασίες μόνο σε μη εύθρυπτα αμιαντούχα υλικά.
3. Αμιαντούχα Υλικά: είναι υλικά τα οποία περιέχουν ίνες αμιάντου.
α) Μη εύθρυπτα αμιαντούχα υλικά: νοούνται τα υλικά που εμφανίζουν χαμηλή δυνατότητα αποδέσμευσης ινών αμιάντου στον αέρα (αμιαντοτσιμέντο, αμιαντούχα πλακάκια δαπέδου, αμιαντούχα πλαστικά−ρητίνες−ελαστικά, αμιαντούχα επιχρίσματα και βαφές, αμιαντούχα ασφαλτόπανα).
β) Εύθρυπτα αμιαντούχα υλικά: νοούνται τα υλικά που περιέχουν ίνες αμιάντου χαλαρά συνδεδεμένες, έτσι ώστε σε ενδεχόμενη διατάραξή τους μπορούν εύκολα να απελευθερώσουν ίνες αμιάντου στον αέρα (χύμα υλικό, ψεκασμένος αμίαντος, αμιαντούχες μονώσεις σωληνώσεων – λεβήτων – δεξαμενών και εναλλακτών θερμότητας, μονωτικές αμιαντόπλακες, αμιαντόχαρτο, αμιαντούχο χαρτόνι, αμιαντούχες φλάντζες και τσιμούχες, αμιαντούχα σχοινιά και κορδόνια, αμιαντούχα υφάσματα).
Τα εργαστήρια που διενεργούν αναλύσεις υλικών με σκοπό το χαρακτηρισμό τους ως αμιαντούχα ή μη απαιτείται να έχουν διαπιστευτεί από το Εθνικό Σύστημα Υποδομών Ποιότητας (Ε.Σ.Υ.Π.) βάσει του προτύπου ΕΛΟΤ EN ISO/IEC 17025 για την ικανότητά τους να διενεργούν δειγματοληψίες και αναλύσεις υλικών, σύμφωνα με τη μέθοδο MDHS 77 «Asbestos in bulk materials. Sampling and identification by polarized light microscopy (PLM)» του Health and Safety Executive (HSE) ή σύμφωνα με οποιαδήποτε άλλη μέθοδο τουλάχιστον ισοδύναμου αποτελέσματος. Στα πιστοποιητικά ανάλυσης που εκδίδονται μετά τον εργαστηριακό έλεγχο των υλικών πρέπει να δηλώνεται με σαφήνεια αν ανιχνεύθηκαν ίνες αμιάντου (συγκέντρωση ινών αμιάντου) καθώς επίσης και το είδος των ινών αμιάντου. Η παρούσα απόφαση δεν εφαρμόζεται στις περιπτώσεις που ανιχνεύονται ίχνη αμιάντου (έως 2 ίνες) κατά την εργαστηριακή ανάλυση του υλικού σύμφωνα με την παραπάνω μέθοδο ανάλυσης.
4. Αμιαντοτσιμέντο: είναι το μίγμα τσιμέντου και αμιάντου το οποίο όταν είναι σε ξηρή κατάσταση απορροφά νερό λιγότερο από 30% κατά βάρος. Στο παράρτημα Ι του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης δίνεται η διαδικασία εργαστηριακού ελέγχου ενός υλικού, που περιέχει αμίαντο και τσιμέντο, με σκοπό το χαρακτηρισμό του ως αμιαντοτσιμέντο.
5. Βοηθητικές εργασίες με αμίαντο: είναι οι εργασίες οι οποίες αφενός συνδέονται με τις εργασίες διαχείρισης αμιάντου και αφετέρου εκτιμάται ότι κατά τη διάρκεια εκτέλεσής τους οι εργαζόμενοι δύναται να εκτεθούν σε σκόνη αμιάντου ή αμιαντούχων υλικών [συναρμολόγηση και αποσυναρμολόγηση σταθερών ικριωμάτων, συντήρηση αντλιών τύπου NPU (Negative Pressure Unit) στο χώρο εκτέλεσης εργασιών διαχείρισης αμιάντου, καθαρισμός του χώρου εργασίας και του εξοπλισμού εργασίας, εργασίες αποκλεισμού της περιοχής που θα εκτελεστούν οι εργασίες διαχείρισης αμιάντου, συναρμολόγηση και αποσυναρμολόγηση μονάδας απορρύπανσης και σύνδεση/αποσύνδεση αυτής με την αποκλεισμένη περιοχή διαχείρισης αμιάντου.
6. Αρμόδια Επιθεώρηση Εργασίας: είναι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.) σύμφωνα με το άρθρο 3 του Κ.Ν.Υ.Α.Ε., όπως αυτός ισχύει.
7. Τεχνικός υπεύθυνος Ε.Α.Κ.: όπως προσδιορίζεται στα άρθρα 4, 5, 6 της παρούσας απόφασης.
8. Αρμόδιο πρόσωπο επίβλεψης των εργασιών διαχείρισης αμιάντου: όπως προσδιορίζεται στο άρθρο 4, παρ. 5 της παρούσας απόφασης.
1. Οι Ε.Α.Κ. προκειμένου να αρχίσουν να δραστηριοποιούνται σε εργασίες διαχείρισης αμιάντου είτε ως εργολάβοι είτε ως υπεργολάβοι ολόκληρου ή τμήματος του έργου, πρέπει να πληρούν τις σχετικές προϋποθέσεις που καθορίζονται με την παρούσα απόφαση.
2. Οι εργασίες διαχείρισης αμιάντου κατατάσσονται στην κατηγορία Α΄ του άρθρου 10 του Κ.Ν.Υ.Α.Ε., όπως αυτός ισχύει.
1. Σε κάθε Ε.Α.Κ. ανεξάρτητα από το λοιπό τεχνικό, ιατρικό ή υγειονομικό προσωπικό ορίζεται ένας τεχνικός υπεύθυνος, σύμφωνα με το άρθρο 5 της παρούσης απόφασης. Ο τεχνικός υπεύθυνος δεν μπορεί να χρησιμοποιείται σε περισσότερες από μία Ε.Α.Κ., ούτε μπορεί να είναι ταυτόχρονα επιστημονικός υπεύθυνος σε Εξωτερική Υπηρεσία Προστασίας και Πρόληψης (ΕΞΥΠΠ) ή Εσωτερική Υπηρεσία Προστασίας και Πρόληψης (ΕΣΥΠΠ), σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 του π.δ. 95/1999 «Όροι ίδρυσης και λειτουργίας Υπηρεσιών Προστασίας και Πρόληψης» (Α΄102).
2. Σε κάθε έργο εκτέλεσης εργασιών διαχείρισης αμιάντου ορίζεται τεχνικός ασφάλειας και ιατρός εργασίας σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Ν.Υ.Α.Ε. όπως ισχύουν και του π.δ. 212/2006. Ο τεχνικός υπεύθυνος της Ε.Α.Κ., μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες τεχνικού ασφάλειας, εφόσον διαθέτει τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία προσόντα.
3. Η Ε.Α.Κ. για την αποτελεσματικότερη άσκηση των καθηκόντων του ιατρού εργασίας εξασφαλίζει κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο, απομονωμένο από την περιοχή που εκτελούνται οι εργασίες διαχείρισης αμιάντου, όπου τηρούνται και τα απαιτούμενα στοιχεία. Ειδικά για τους ατομικούς ιατρικούς φακέλους πρέπει να εξασφαλίζεται το ιατρικό απόρρητό.
4. Η Ε.Α.Κ. στελεχώνεται και από αρμόδιο προσωπικό επίβλεψης των εργασιών διαχείρισης αμιάντου. Στο χώρο εκτέλεσης εργασιών διαχείρισης αμιάντου παρευρίσκεται σε όλη τη διάρκεια της βάρδιας τουλάχιστον ένα αρμόδιο πρόσωπο επίβλεψης των εργασιών για κάθε δέκα εργαζόμενους.
5. Ο τεχνικός υπεύθυνος της Ε.Α.Κ., ο τεχνικός ασφάλειας και ο ιατρός εργασίας σε κάθε έργο, τα αρμόδια πρόσωπα επίβλεψης των εργασιών σε κάθε χώρο εργασίας και οι εργαζόμενοι που εκτελούν τις εργασίες διαχείρισης αμιάντου πρέπει, πριν την ανάληψη των καθηκόντων τους, να έχουν εκπαιδευτεί καταλλήλως σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 9 της παρούσας απόφασης.
Ο τεχνικός υπεύθυνος της Ε.Α.Κ. πρέπει:
1. Να είναι κάτοχος τίτλου σπουδών από τα παρακάτω ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα του εσωτερικού ή σχολές του εξωτερικού για τις οποίες παρέχεται ισοτιμία και αντιστοίχιση:
α) Tμήματα Πολυτεχνικών Σχολών Πολιτικών μηχανικών, αρχιτεκτόνων μηχανικών, χημικών μηχανικών, μηχανολόγων μηχανικών, ναυπηγών μηχανολόγων μηχανικών, μηχανολόγων και αεροναυπηγών μηχανικών, μηχανολόγων μηχανικών βιομηχανίας, μηχανικών περιβάλλοντος, μηχανικών παραγωγής και διοίκησης, μηχανικών μεταλλείων−μεταλλουργών, μηχανικών ορυκτών πόρων, ηλεκτρολόγων μηχανικών, ηλεκτρολόγων μηχανικών και μηχανικών υπολογιστών, ηλεκτρολόγων μηχανικών και τεχνολογίας υπολογιστών, μηχανικών διαχείρισης ενεργειακών πόρων, αγρονόμων και τοπογράφων μηχανικών.
β) Τμήματα Πανεπιστημιακών Σχολών Χημείας, περιβάλλοντος, επιστήμης των υλικών, επιστήμης και τεχνολογίας των υλικών, διαχείρισης περιβάλλοντος και φυσικών πόρων. Επιπλέον, σε Ε.Α.Κ. τύπου Β δύναται να ανατεθούν καθήκοντα τεχνικού υπευθύνου και σε κατόχους τίτλου σπουδών από τα παρακάτω Τμήματα Ανώτατων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων ή πρώην Σχολών Υπομηχανικών και των ΚΑΤΕΕ ή σχολών του εξωτερικού για τις οποίες παρέχεται ισοτιμία και αντιστοίχιση:
πολιτικών δομικών έργων, πολιτικών έργων υποδομής, ανακαίνισης και αποκατάστασης κτιρίων, μηχανολογίας, ναυπηγικής, ηλεκτρολογίας, τεχνολογιών αντιρρύπανσης, φυσικών πόρων και περιβάλλοντος, οικολογίας και περιβάλλοντος, ενεργειακής τεχνολογίας, τοπογραφίας.
2. Να διαθέτει σχετική άδεια άσκησης επαγγέλματος όταν αυτή προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία.
3. Να διαθέτει σχετική προϋπηρεσία:
Η προϋπηρεσία του τεχνικού υπεύθυνου βεβαιώνεται σύμφωνα με το παράρτημα VΙI του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης.
Οι αρμοδιότητες και τα καθήκοντα του τεχνικού υπευθύνου, πέραν των υπηρεσιών τεχνικού ασφάλειας που μπορεί να προσφέρει, είναι οι εξής:
1. Συμμετέχει στη σύνταξη και προσυπογράφει το σχέδιο εργασίας που προβλέπεται στο π.δ. 212/2006.
2. Συμμετέχει στη σύνταξη και προσυπογράφει τη μελέτη εκτίμησης του επαγγελματικού κινδύνου που διενεργείται από τον τεχνικό ασφάλειας και τον ιατρό εργασίας σε κάθε έργο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 43 του Κ.Ν.Υ.Α.Ε. και του άρθρου 3 του π.δ. 212/2006.
3. Μεριμνά για την επίβλεψη της καλής λειτουργίας, της χρήσης και της συντήρησης του εξοπλισμού της Ε.Α.Κ.
4. Επιβλέπει την τήρηση του Μητρώου των εργαζομένων, που εκτίθενται ή ενδέχεται να εκτεθούν σε σκόνη αμιάντου ή σε σκόνη αμιαντούχων υλικών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 18 παρ. 1 του π.δ. 212/2006.
5. Συνυπογράφει, τουλάχιστον σε μηνιαία βάση, όλα τα βιβλία και τους φακέλους της Ε.Α.Κ., στα οποία καταγράφονται όλα τα στοιχεία, που προβλέπεται να τηρεί
η Ε.Α.Κ. σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 της παρούσας απόφασης, εκτός των ατομικών ιατρικών φακέλων των εργαζομένων της Ε.Α.Κ..
6. Λαμβάνει γνώση και συμβουλεύει τη διοίκηση της Ε.Α.Κ. για λοιπά θέματα λειτουργίας της Ε.Α.Κ., τα οποία ενδεικτικά αφορούν:
α. Τον υπάρχοντα και χρησιμοποιούμενο κατά περίπτωση εξοπλισμό της Ε.Α.Κ..
β. Τις περιπτώσεις συνεργασίας της Ε.Α.Κ. με συμβεβλημένους φορείς για τη διενέργεια μετρήσεων συγκέντρωσης ινών αμιάντου και για τη διαχείριση αμιαντούχων αποβλήτων και με λοιπούς εξωτερικούς φορείς, καθώς και για τις παρεχόμενες από αυτούς υπηρεσίες.
γ. Τις περιπτώσεις που κατά την άσκηση του έργου των τεχνικών ασφάλειας ανακύπτουν ιδιαίτερα προβλήματα που χρήζουν ειδικής αντιμετώπισης προκειμένου να υπάρξει συστηματική αντιμετώπισή τους.
1. Οι Ε.Α.Κ. πρέπει να έχουν τον ελάχιστο εξοπλισμό που περιγράφεται στο παράρτημα ΙI του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης.
2. Όταν οι Ε.Α.Κ. δεν συμβάλλονται με ανεξάρτητους φορείς για τη διενέργεια μετρήσεων του επιπέδου έκθεσης των εργαζομένων σε ίνες αμιάντου κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών, τότε πρέπει να διαθέτουν τον ελάχιστο εξοπλισμό που περιγράφεται στο παράρτημα ΙΙI του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης.
3. Ο εξοπλισμός των παραρτημάτων ΙI και IΙI, με την επιφύλαξη της παραγράφου 2, πρέπει να ανήκει στις Ε.Α.Κ..
1. Οι Ε.Α.Κ. πρέπει να έχουν στη διάθεσή τους, κατ’ ελάχιστον, τα Μέσα Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) που αναφέρονται στο παράρτημα ΙV του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης και αφορούν την προστασία των εργαζομένων έναντι του κινδύνου έκθεσης σε ίνες αμιάντου.
2. Η ελάχιστη διαθέσιμη ποσότητα των Μ.Α.Π. του παραρτήματος ΙV πρέπει να υπερκαλύπτει κατά 50% τις ανάγκες των εργαζομένων. Ως βάση για τον υπολογισμό της ελάχιστης διαθέσιμης ποσότητας των Μ.Α.Π. θεωρείται ένα συνεργείο τεσσάρων (4) εργαζομένων.
3. Εκτός των Μ.Α.Π. έναντι του κινδύνου έκθεσης σε ίνες αμιάντου στους εργαζόμενους των Ε.Α.Κ. είναι απαραίτητο να χορηγούνται και να χρησιμοποιούνται
κάθε είδους Μ.Α.Π έναντι των κινδύνων που απορρέουν από τη φύση της εκάστοτε εργασίας σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 396/1994 (ΦΕΚ Α΄ 220).
4. Η Ε.Α.Κ. οφείλει να λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε τα Μ.Α.Π. αναπνοής να ελέγχονται καθημερινώς από το αρμόδιο πρόσωπο επίβλεψης των εργασιών σε κάθε βάρδια αν είναι καθαρά και σε καλή κατάσταση πριν δοθούν στους εργαζόμενους αλλά και μετά το τέλος της εργασίας. Επίσης, ο έλεγχος των Μ.Α.Π. αναπνοής θα πρέπει να γίνεται με ευθύνη της Ε.Α.Κ. και να περιλαμβάνει τη μηνιαία οπτική εξέταση, από τον τεχνικό ασφάλειας της κατάστασης των βαλβίδων εισπνοής – εκπνοής, της κατάστασης και της ημερομηνίας
λήξης των φίλτρων, του ρυθμού ροής και της πίεσης της συσκευής παροχής του αέρα για τροφοδοτούμενες και
αυτόνομες αναπνευστικές συσκευές, καθώς και πρόσθετους ελέγχους σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. Στις περιπτώσεις σοβαρών επισκευών των Μ.Α.Π. αναπνοής (αλλαγή βαλβίδων, αντλιών, μπαταριών) και το αργότερο κάθε έξι μήνες διενεργείται πλήρης έλεγχος καλής λειτουργίας του εξοπλισμού από τον κατασκευαστή ή τον εισαγωγέα του εξοπλισμού, ο οποίος και εκδίδει πιστοποιητικό καλής λειτουργίας του.
5. α) Η επιλογή των κατάλληλων Μ.Α.Π. αναπνοής γίνεται μετά από εκτίμηση κινδύνου, στην οποία αναγράφονται και οι λόγοι για τους οποίους έγινε η επιλογή ενός συγκεκριμένου τύπου Μ.Α.Π. αναπνοής.
β) Τα Μ.Α.Π. αναπνοής πρέπει να φέρουν το σύμβολο “CE” ώστε να είναι σύμφωνα με τις βασικές απαιτήσεις ασφάλειας και υγείας.
γ) Για την επιλογή των Μ.Α.Π. αναπνοής πρέπει να λαμβάνονται υπόψη:
— η έγγραφη γνώμη του τεχνικού ασφάλειας, του ιατρού εργασίας και του τεχνικού υπεύθυνου,
— το επίπεδο έκθεσης των εργαζομένων σε ίνες αμιάντου,
— το είδος της εργασίας,
— η φυσική κατάσταση και τα χαρακτηριστικά του προσώπου του χρήστη,
— οι τιμές των συντελεστών αναπνευστικής προστασίας των διαφόρων τύπων Μ.Α.Π. αναπνοής και η συνδυαστική χρήση με άλλα Μ.Α.Π.,
— η χρονική διάρκεια χρήσης τους,
— η άνεση που προσφέρουν στους εργαζομένους και τους περιορισμούς στις κινήσεις τους,
— η ανάγκη λεκτικής επικοινωνίας μεταξύ των εργαζομένων,
— οι παράγοντες που σχετίζονται με το περιβάλλον εργασίας (πιθανότητα έλλειψης οξυγόνου, παρουσία επικίνδυνων χημικών παραγόντων, μικροκλίμα χώρου εργασίας),
— η πιθανότητα διασποράς ινών αμιάντου εκτός της αποκλεισμένης περιοχής και η ανάγκη πρόβλεψης μιας υψηλής, μη αναμενόμενης, μικρής διάρκειας έκθεσης
σε ίνες αμιάντου.
δ) Κατάλληλα Μ.Α.Π. αναπνοής είναι εκείνα που παρέχουν επαρκή προστασία στο συγκεκριμένο περιβάλον εργασίας και ταιριάζουν στα χαρακτηριστικά του προσώπου του συγκεκριμένου χρήστη. Η επαρκής προστασία καθορίζεται από τον συντελεστή αναπνευστικής προστασίας που είναι ο λόγος της συγκέντρωσης ινών αμιάντου στον αέρα του χώρου εργασίας προς την οριακή τιμή επαγγελματικής έκθεσης. Τα Μ.Α.Π. αναπνοής διαθέτουν τον κατάλληλο συντελεστή αναπνευστικής προστασίας όταν το επίπεδο έκθεσης των εργαζομένων που τα χρησιμοποιούν δεν ενδέχεται να υπερβεί την οριακή τιμή επαγγελματικής έκθεσης σε ίνες αμιάντου που ορίζεται στο π.δ. 212/2006, άρθρο 8. Στην περίπτωση, που από την εκτίμηση κινδύνου προκύπτει η ανάγκη χρήσης Μ.Α.Π. με υψηλότερο συντελεστή αναπνευστικής προστασίας από αυτόν που έχουν τα Μ.Α.Π. που αναφέρονται στο παράρτημα ΙV, η Ε.Α.Κ. οφείλει να παρέχει στους εργαζόμενους και να χρησιμοποιούνται, αναλόγως της φύσης της εργασίας και των χαρακτηριστικών του χώρου εργασίας, είτε αναπνευστικές συσκευές παροχής πεπιεσμένου αέρα θετικής πίεσης με τροφοδοσία από δίκτυο, είτε φορητές αυτόνομες αναπνευστικές συσκευές πεπιεσμένου αέρα θετικής πίεσης.
6. Η Ε.Α.Κ. πριν από τη χρήση των Μ.Α.Π. αναπνοής, ενημερώνει τους εργαζόμενους για τον κίνδυνο εισπνοής ινών αμιάντου, καθώς και για την ανάγκη χρησιμοποίησης των Μ.Α.Π. αναπνοής. Επίσης, η Ε.Α.Κ. οφείλει να λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε οι εργαζόμενοι να γνωρίζουν τη σωστή χρήση των Μ.Α.Π. αναπνοής, καθώς και ότι δεν πρέπει ποτέ να τοποθετούν τα Μ.Α.Π. αναπνοής, όταν δεν χρησιμοποιούνται, σε ρυπασμένη από ίνες αμιάντου περιοχή. Με ευθύνη της Ε.Α.Κ. τα Μ.Α.Π. αναπνοής, που έχουν χρησιμοποιηθεί, πρέπει να συντηρούνται και να αποθηκεύονται σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.
1. Το προσωπικό των Ε.Α.Κ. πρέπει να είναι κατάλληλα εκπαιδευμένο πριν την εκτέλεση εργασιών διαχείρισης αμιάντου.
2. Τα προγράμματα εκπαίδευσης του προσωπικού των Ε.Α.Κ. κατηγοριοποιούνται ανάλογα με το ρόλο που τους ανατίθεται στα έργα εκτέλεσης εργασιών διαχείρισης αμιάντου (εργαζόμενοι, αρμόδια πρόσωπα επίβλεψης εργασιών, τεχνικοί ασφάλειας, τεχνικοί υπεύθυνοι), και την εμπειρία σε εργασίες διαχείρισης αμιάντου (αρχική εκπαίδευση, περιοδική επανεκπαίδευση).
3. Το πρόγραμμα αρχικής εκπαίδευσης είναι υποχρεωτικό για όλους όσους συμμετέχουν σε εργασίες διαχείρισης αμιάντου.
4. Το προσωπικό των Ε.Α.Κ. που δεν συμμετείχε σε εργασίες διαχείρισης αμιάντου για χρονικό διάστημα δώδεκα μηνών ή περισσότερο υποχρεούται να επαναλάβει το πρόγραμμα αρχικής εκπαίδευσης.
5. Η Ε.Α.Κ. οφείλει να εκτιμά τις εκπαιδευτικές ανάγκες του προσωπικού και να παρέχει προγράμματα περιοδικής επανεκπαίδευσης τουλάχιστον ανά τριετία.
6. Οι φορείς εκτέλεσης των προγραμμάτων εκπαίδευσης, οι χώροι εκτέλεσής τους, τα προσόντα των εκπαιδευτών, οι θεματικές ενότητες και η χρονική διάρκεια των προγραμμάτων, η διαδικασία έγκρισης των προγραμμάτων και ο έλεγχος εκτέλεσής τους καθορίζονται με βάση τις διατάξεις της υπ’ αριθμ. 15616/398/3−8−2010 κοινή υπουργική απόφαση (Β΄ 1340).
1. Η μέτρηση του επιπέδου έκθεσης των εργαζομένων σε ίνες αμιάντου κατά τη διάρκεια των εργασιών διαχείρισης αμιάντου διενεργείται είτε από τις ίδιες τις Ε.Α.Κ., εφόσον διαθέτουν τον εξοπλισμό που αναφέρεται στο παράρτημα ΙΙI του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης είτε από άλλους φορείς ή άλλα εργαστήρια με τα οποία συμβάλλονται οι Ε.Α.Κ. Για την αξιόπιστη και αντιπροσωπευτική αποτύπωση των συνθηκών έκθεσης των εργαζομένων σε ίνες αμιάντου η μέτρηση του επιπέδου έκθεσης πρέπει να γίνεται σύμφωνα με το σχετικό πρότυπο που αφορά τη δειγματοληψία του αέρα του εργασιακού περιβάλλοντος, την αποτίμηση των αποτελεσμάτων των μετρήσεων και τη συχνότητα της περιοδικής επανάληψης των μετρήσεων της συγκέντρωσης των χημικών παραγόντων στον αέρα του χώρου εργασίας. Επιπλέον, για τη μέτρηση του επιπέδου έκθεσης των εργαζομένων σε ίνες αμιάντου, απαιτείται οι Ε.Α.Κ. ή οι ανεξάρτητοι φορείς με τους οποίους συμβάλλονται οι Ε.Α.Κ., να έχουν διαπιστευμένα εργαστήρια από το Εθνικό Σύστημα Υποδομών Ποιότητας (Ε.Σ.Υ.Π.) βάσει του προτύπου ΕΛΟΤ EN ISO/IEC 17025 για την ικανότητά τους να διενεργούν δειγματοληψίες και μετρήσεις της συγκέντρωσης των ινών αμιάντου στον αέρα του χώρου εργασίας, σύμφωνα με τη μέθοδο που συνιστά η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας (Π.Ο.Υ.), "Determination of airborne fibre number concentrations. A recommended method, by phase−contrast optical microscopy (membrane filter method)", ή σύμφωνα με οποιαδήποτε άλλη μέθοδο ισοδύναμου αποτελέσματος.
2. Η παραπάνω διαπίστευση από το Ε.ΣΥ.Δ. πρέπει να έχει χορηγηθεί και στο ανεξάρτητο εργαστήριο που θα διενεργήσει τη μέτρηση της συγκέντρωσης ινών αμιάντου στο χώρο εργασίας μετά το πέρας των εργασιών και πριν την άρση των τεχνικών μέτρων πρόληψης σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο άρθρο 12 του π.δ. 212/2006.
3. Πριν την έναρξη των εργασιών διαχείρισης αμιάντου, απαιτείται να πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις για τη διαχείριση επικίνδυνων αποβλήτων, σύμφωνα με το ν. 42042/2012 «Ποινική προστασία του περιβάλλοντος − Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/99/ΕΚ − Πλαίσιο παραγωγής και διαχείρισης αποβλήτων − Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/98/ΕΚ − Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής» (Α΄ 24).
4. Τα αμιαντούχα απόβλητα τοποθετούνται σε ειδικούς σάκους απορριμμάτων, κατάλληλους για τη μεταφορά αμιαντούχων υλικών τύπου 5H4 που φέρουν σήμανση ευανάγνωστη και ανεξίτηλη με τις ακόλουθες ενδείξεις:
α) την ετικέτα που αναφέρεται στο προσάρτημα 7 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1907/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (Κανονισμός R.E.A.CH.). Η ετικέτα πρέπει να έχει ύψος (Υ) τουλάχιστον 5 cm και πλάτος 2,5 cm. Αν τα απόβλητα περιέχουν κροκιδόλιθο, η έκφραση «περιέχει αμίαντο» του ενδεικτικού κειμένου πρέπει να αντικαθίσταται ως εξής: «περιέχει κροκιδόλιθο/κυανό αμίαντο». Η επισήμανση πρέπει να έχει χρώμα σαφώς διαφορετικό από το χρώμα του σάκου.
β) τις παρακάτω κωδικοποιημένες πληροφορίες:
όπου:
5Η4 είναι ο κωδικός του πλαστικού Υ υποδηλώνει την καταλληλότητα του σάκου για μεταφορά αμιαντούχων υλικών
β είναι το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος του περιεχομένου του σάκου
S υποδηλώνει ότι ο σάκος είναι κατάλληλος για μεταφορά στερεών
** είναι τα τελευταία δύο ψηφία του έτους κατασκευής
Χ η χώρα προέλευσης
Αβγδ είναι ο αριθμός πιστοποίησης
Στη συνέχεια, οι ανωτέρω επισημασμένοι σάκοι απορριμμάτων με τα αμιαντούχα απόβλητα τοποθετούνται
σε διαφανείς σάκους απορριμμάτων επίσης κατάλληλους για τη μεταφορά αμιαντούχων υλικών. Οι σάκοι απορριμμάτων πρέπει να σφραγίζονται με ισχυρή κολλητική ταινία.
5. Όταν το μέγεθος των αμιαντούχων αποβλήτων δεν επιτρέπει την τοποθέτησή τους σε σάκους απορριμμάτων τότε πρέπει να τυλίγονται δύο φορές με φύλλα πολυαιθυλενίου βαρέως τύπου πάχους 1.000 gauge (0,25 mm), να σφραγίζονται με ισχυρή κολλητική ταινία και να επισημαίνονται με την ετικέτα της παραγράφου 4(α).
6. Η διαχείριση των αμιαντούχων αποβλήτων, που προκύπτουν από τις εργασίες διαχείρισης αμιάντου των Ε.Α.Κ., διενεργείται είτε από τις Ε.Α.Κ., εφόσον έχουν
καταχωρηθεί στο Μητρώο φορέων διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων που τηρεί η αρμόδια Υπηρεσία Περιβάλλοντος του Υ.ΠΕ.Κ.Α., είτε από ανεξάρτητους φορείς, με τους οποίους συμβάλλονται οι Ε.Α.Κ., και οι οποίοι είναι καταχωρημένοι στο εν λόγω Μητρώο.
1. Μητρώο εργαζομένων: Η Ε.Α.Κ. οφείλει να τηρεί, το προβλεπόμενο στο παράρτημα V του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης, Μητρώο εργαζομένων που εκτίθενται ή ενδέχεται να εκτεθούν, κατά την διάρκεια της εργασίας τους, στη σκόνη αμιάντου ή υλικών που περιέχουν αμίαντο, σύμφωνα με το άρθρο 18 του π.δ. 212/2006.
2. Βιβλίο καταχώρισης των αποτελεσμάτων των μετρήσεων που ορίζεται στον Κ.Ν.Υ.Α.Ε., άρθρο 38 παρ. 3 (ε), σε συνδυασμό με το π.δ. 212/2006 άρθρο 18 παρ. 2: Πρέπει να τηρείται με τρόπο που να επιτρέπει τη σύγκριση μεταξύ των αποτελεσμάτων των μετρήσεων της συγκέντρωσης ινών αμιάντου στον αέρα του χώρου εργασίας, οι οποίες έχουν διεξαχθεί σε διαφορετικές χρονικές περιόδους από ενδεχομένως διαφορετικά πρόσωπα ή φορείς. Η καταχώριση των αποτελεσμάτων των μετρήσεων πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τον πίνακα που δίνεται στο παράρτημα V του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης.
3. Ατομικός ιατρικός φάκελος των εργαζομένων που εκτίθενται στον αμίαντο κατά την εργασία τους. Πρέπει να περιλαμβάνει τις ελάχιστες απαιτήσεις που αναφέρονται στο παράρτημα V του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης.
4. Βιβλίο προληπτικού ελέγχου και συντήρησης: Κάθε Ε.Α.Κ. οφείλει να τηρεί ενημερωμένο το βιβλίο προληπτικού ελέγχου και συντήρησης για κάθε εξοπλισμό
εργασίας που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία να διαθέτει τέτοιο βιβλίο. Σε κάθε περίπτωση στο βιβλίο συντήρησης της μονάδας αρνητικής πίεσης (NPU) και της σκούπας κενού, που διαθέτουν φίλτρα HEPA, και αναφέρονται στο παράρτημα ΙΙ του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης, πρέπει να τηρείται αρχείο των εξαμηνιαίων ελέγχων καλής λειτουργίας με τη μέθοδο του φθαλικού διεστέρα της 2−αιθυλο−εξανόλης (DOP test).
5. Αρχείο μηνιαίων και εξαμηνιαίων ελέγχων των Μ.Α.Π. αναπνοής: Με ευθύνη της Ε.Α.Κ. τηρείται αρχείο των μηνιαίων και εξαμηνιαίων ελέγχων των Μ.Α.Π. αναπνοής σύμφωνα με το άρθρο 8, παράγραφος 4 της παρούσας απόφασης.
6. Μητρώο εκπαίδευσης προσωπικού. Κάθε Ε.Α.Κ. οφείλει να τηρεί ενημερωμένο Μητρώο με τα απαραίτητα στοιχεία του εκπαιδευμένου προσωπικού.
1. Μητρώο εργαζομένων: Η Ε.Α.Κ. οφείλει να τηρεί, το προβλεπόμενο στο παράρτημα V του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης, Μητρώο εργαζομένων που εκτίθενται ή ενδέχεται να εκτεθούν, κατά την διάρκεια της εργασίας τους, στη σκόνη αμιάντου ή υλικών που περιέχουν αμίαντο, σύμφωνα με το άρθρο 18 του Π.Δ. 212/2006.
2. Βιβλίο καταχώρισης των αποτελεσμάτων των μετρήσεων που ορίζεται στον Κ.Ν.Υ.Α.Ε., άρθρο 38 παρ. 3 (ε), σε συνδυασμό με το Π.Δ. 212/2006 άρθρο 18 παρ. 2: Πρέπει να τηρείται με τρόπο που να επιτρέπει τη σύγκριση μεταξύ των αποτελεσμάτων των μετρήσεων της συγκέντρωσης ινών αμιάντου στον αέρα του χώρου εργασίας, οι οποίες έχουν διεξαχθεί σε διαφορετικές χρονικές περιόδους από ενδεχομένως διαφορετικά πρόσωπα ή φορείς. Η καταχώριση των αποτελεσμάτων των μετρήσεων πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τον πίνακα που δίνεται στο παράρτημα V του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης.
3. Ατομικός ιατρικός φάκελος των εργαζομένων που εκτίθενται στον αμίαντο κατά την εργασία τους. Πρέπει να περιλαμβάνει τις ελάχιστες απαιτήσεις που αναφέρονται στο παράρτημα V του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης.
4. Βιβλίο προληπτικού ελέγχου και συντήρησης: Κάθε Ε.Α.Κ. οφείλει να τηρεί ενημερωμένο το βιβλίο προληπτικού ελέγχου και συντήρησης για κάθε εξοπλισμό εργασίας που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία να διαθέτει τέτοιο βιβλίο.
Σε κάθε περίπτωση στο βιβλίο συντήρησης της μονάδας αρνητικής πίεσης (NPU) και της σκούπας κενού, που διαθέτουν φίλτρα HEPA, και αναφέρονται στο παράρτημα ΙΙ του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης, πρέπει να τηρείται αρχείο των εξαμηνιαίων ελέγχων καλής λειτουργίας με τη μέθοδο του φθαλικού διεστέρα της 2−αιθυλο−εξανόλης (DOP test).
5. Αρχείο μηνιαίων και εξαμηνιαίων ελέγχων των Μ.Α.Π. αναπνοής: Με ευθύνη της Ε.Α.Κ. τηρείται αρχείο των μηνιαίων και εξαμηνιαίων ελέγχων των Μ.Α.Π. αναπνοής σύμφωνα με το άρθρο 8, παράγραφος 4 της παρούσας απόφασης.
6. Μητρώο εκπαίδευσης προσωπικού. Κάθε Ε.Α.Κ. οφείλει να τηρεί ενημερωμένο Μητρώο με τα απαραίτητα στοιχεία του εκπαιδευμένου προσωπικού.
1. Δικαίωμα σύστασης ΕΑΚ έχουν: Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, τηρώντας μεταξύ άλλων τα προβλεπόμενα από το π.δ. 212/2006.
2. Για την άσκηση της δραστηριότητας Ε.Α.Κ. τύπου Α ή Β απαιτείται αναγγελία έναρξης άσκησής της, η οποία υποβάλλεται στη Γενική Διεύθυνση Συνθηκών και Υγιεινής της Εργασίας (ΓΔΣΥΕ) του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.
3. Η αναγγελία υλοποιείται σε δύο στάδια:
και συνοδεύεται από τον αντίστοιχο φάκελο του κάθε σταδίου με τα νόμιμα δικαιολογητικά για την πιστοποίηση της συνδρομής των νόμιμων προϋποθέσεων.
4. Ο φάκελος κάθε σταδίου περιλαμβάνει τα δικαιολογητικά του παραρτήματος VI του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης, συνοδευόμενος από το σχετικό
αποδεικτικό καταβολής του αντίστοιχου παραβόλου.
5. Η αναγγελία μπορεί να υλοποιηθεί σε μία φάση, εφόσον υποβληθεί φάκελος με όλα τα νόμιμα δικαιολογητικά για την πιστοποίηση της συνδρομής των νόμιμων προϋποθέσεων για την ίδρυση και λειτουργία της ΕΑΚ, σύμφωνα με το Παράρτημα VI του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης.
6. Η άσκηση της εν λόγω δραστηριότητας εξαρτάται αποκλειστικά από τη διαρκή τήρηση των απαιτήσεων της παρούσης απόφασης, και εν γένει της σχετικής νομοθεσίας για την ασφάλεια και υγεία των εργαζομένων, και ως εκ τούτου είναι απεριόριστα ανακλητή.
7. Η άσκηση της δραστηριότητας ΕΑΚ δεν μπορεί να εκχωρηθεί σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Μετά την υποβολή φακέλου Α−Σταδίου μαζί με το αποδεικτικό καταβολής παραβόλου 300€, η ΓΔΣΥΕ συνεπικουρούμενη από τη γνωμοδοτική επιτροπή του άρθρου 14 της παρούσας απόφασης ελέγχει το νομότυπο και την πληρότητα των δικαιολογητικών για την επάρκεια του ελάχιστου εξοπλισμού, τη στελέχωση, των χώρων και για των άλλων απαιτούμενων προϋποθέσεων της υπό δραστηριοποίηση Ε.Α.Κ., καθώς επίσης και τα εχέγγυα παροχής αξιόπιστων και ποιοτικών υπηρεσιών, έτσι όπως όλα τα παραπάνω προκύπτουν από τις σχετικές καταγραφές. Στη συνέχεια προβαίνει σε σχετική έγκριση ή ζητεί από τον ενδιαφερόμενο πρόσθετα συμπληρωματικά στοιχεία και διευκρινίσεις.
9. Η έγκριση αυτή σε καμία περίπτωση δεν δίνει το δικαίωμα για την εκτέλεση εργασιών διαχείρισης αμιάντου.
10. Εντός δέκα ημερολογιακών ημερών μετά την έγκριση, υποβάλλεται από το φυσικό ή νομικό πρόσωπο στη ΓΔΣΥΕ ο φάκελος του Β − Σταδίου με όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά που περιγράφονται στο παράρτημα VI του άρθρου 16 της παρούσας απόφασης, συνοδευόμενος από το αποδεικτικό καταβολής παραβόλου 800€.
11. Η ΓΔΣΥΕ, συνεπικουρούμενη από τη γνωμοδοτική επιτροπή, προβαίνει στον απαραίτητο έλεγχο του φακέλου και διενεργεί έλεγχο με επιτόπια επίσκεψη στις εγκαταστάσεις της υπό δραστηριοποίηση Ε.Α.Κ., και εφόσον το κρίνει αναγκαίο και στους συμβεβλημένους φορείς που τυχόν συνεργάζεται η Ε.Α.Κ. για τη διενέργεια μετρήσεων συγκέντρωσης ινών αμιάντου ή/και για τη διαχείριση αμιαντούχων αποβλήτων.
12. Στην περίπτωση που δεν υποβληθεί ο εν λόγω φάκελος δεν δύνανται να εκτελούνται εργασίες διαχείρισης αμιάντου.
13. Η γνωμοδοτική επιτροπή μεταξύ άλλων ελέγχει:
α) τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα του τεχνικού υπεύθυνου σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 5 της παρούσας απόφασης,
β) τον διαθέσιμο τεχνικό εξοπλισμό σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 7 της παρούσας απόφασης,
γ) τη δυνατότητα συμμόρφωσης της Ε.Α.Κ. με τις προβλεπόμενες υποχρεώσεις για εκπαίδευση όλων όσων συμμετέχουν σε εργασίες διαχείρισης αμιάντου, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 9 της παρούσας απόφασης και στο άρθρο 13 του π.δ. 212/2006,
δ) τη διαπίστευση της Ε.Α.Κ. για να διενεργεί μετρήσεις του επιπέδου έκθεσης των εργαζομένων σε ίνες αμιάντου κατά τη διάρκεια των εργασιών ή τη συνεργασία με ανεξάρτητο διαπιστευμένο φορέα, καθώς επίσης και τη συνεργασία της Ε.Α.Κ. με ανεξάρτητο διαπιστευμένο φορέα για τη μέτρηση της συγκέντρωσης ινών αμιάντου στον αέρα του χώρου εργασίας μετά το πέρας των εργασιών και πριν την άρση των τεχνικών μέτρων πρόληψης, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 10 της παρούσας απόφασης,
ε) την καταχώριση της Ε.Α.Κ. στο Μητρώο φορέων διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων που τηρεί η αρμόδια
Υπηρεσία Περιβάλλοντος του Υ.ΠΕ.Κ.Α. ή τη συνεργασία της με φορέα που είναι καταχωρημένος στο παραπάνω Μητρώο, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 10 της παρούσας απόφασης,
στ) το σύστημα τήρησης στοιχείων, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 11 της παρούσας απόφασης, για:
i) Μητρώο εργαζομένων
ii) την εκπαίδευση (αρχική εκπαίδευση και περιοδική επιμόρφωση) όλων όσων συμμετέχουν σε εργασίες αμιάντου,
iii) τις μετρήσεις ελέγχου του περιβάλλοντος και την ιατρική επίβλεψη των εργαζομένων,
iv) τη μηνιαία και εξαμηνιαία συντήρηση των Μ.Α.Π.,
v) την προγραμματισμένη συντήρηση του τεχνικού εξοπλισμού σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.
14. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία της αξιολόγησης, η επιτροπή γνωμοδοτεί στη ΓΔΣΥΕ. Στη γνωμοδότηση αναφέρονται και οι απόψεις των μειοψηφούντων μελών της επιτροπής.
15. Η ΓΔΣΥΕ λαμβάνει υπόψη τη γνωμοδότηση της επιτροπής και κατά περίπτωση εκδίδει βεβαίωση συνδρομής νομίμων προϋποθέσεων εκτέλεσης εργασιών διαχείρισης αμιάντου ή αιτιολογημένα απαγορεύει την άσκηση της εν λόγω δραστηριότητας.
16. Αν ακολουθηθεί η διαδικασία της παραγράφου 5 του παρόντος άρθρου, οι σχετικές διαδικασίες των παραγράφων 8 έως 15 του παρόντος άρθρου επισπεύδονται, χωρίς την έκδοση της ενδιάμεσης έγκρισης που αναφέρεται στις παραγράφους 8 και 9 του παρόντος άρθρου.
17. Η ΓΔΣΥΕ δύναται εντός τριών (3) μηνών από τη λήψη της αναγγελίας (υποβολής του φακέλου Α−Σταδίου ή της ταυτόχρονης κατάθεσης των φακέλων Α και Β σταδίων) να απαγορεύει την έναρξη άσκησης της δραστηριότητας Ε.Α.Κ. στην περίπτωση που δεν συγκεντρώνονται οι νόμιμες προϋποθέσεις προς τούτο ή δεν προκύπτει η συνδρομή τους από τα υποβληθέντα στοιχεία. Στην περίπτωση απαγόρευσης της άσκησης δραστηριότητας Ε.Α.Κ. μπορεί να ασκηθεί προσφυγή μέσα σε είκοσι ημέρες από την κοινοποίηση της απόφασης ενώπιον του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, ο οποίος και αποφασίζει μετά από αιτιολογημένη γνώμη του Συμβουλίου Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (Σ.Υ.Α.Ε.).
18. Στην περίπτωση που δεν υποβληθούν πλήρη δικαιολογητικά, η ΓΔΣΥΕ συνεπικουρούμενη από την Γνωμοδοτική Επιτροπή ζητά συμπληρωματικά στοιχεία. Στην περίπτωση αυτή τα χρονικά διαστήματα που αναφέρονται στην παράγραφο 17 του παρόντος άρθρου καθώς και το χρονικό διάστημα που αναφέρεται στο άρθρο 3 του ν. 3919/2011 παρατείνονται αναλογικά σε συνάρτηση με την ημερομηνία παράδοσης στη ΓΔΣΥΕ των εκάστοτε ζητούμενων συμπληρωματικών στοιχείων.
19. Τα αναφερόμενα παράβολα της παρούσης απόφασης κατατίθενται στον ειδικό λογαριασμό του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας (Α.Σ.Ε.) του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και διατίθενται για την προώθηση ενεργειών για θέματα ασφάλειας και υγείας της εργασίας και την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας της γνωμοδοτικής επιτροπής του άρθρου 14.
20. Στη βεβαίωση νομίμων προϋποθέσεων που εκδίδεται για κάθε Ε.Α.Κ. αναγράφονται μεταξύ άλλων:
I. Η επωνυμία και τα στοιχεία της Ε.Α.Κ.
II. Ο τύπος της Ε.Α.Κ.
III. Το ονοματεπώνυμο του τεχνικού υπευθύνου.
IV. Η επωνυμία των φορέων που θα διαχειριστούν τα αμιαντούχα απόβλητα.
V. Η επωνυμία των φορέων που θα διενεργούν δειγματοληψίες και μετρήσεις της συγκέντρωσης ινών αμιάντου.
21. Οι Ε.Α.Κ. που πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις λειτουργίας καταχωρούνται σε Μητρώο που τηρεί η ΓΔΣΥΕ του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και κατάλογός τους αναρτάται στην ιστοθέση του Υπουργείου.
Η Ε.Α.Κ., μετά την έκδοση βεβαίωσης συνδρομής νομίμων προϋποθέσεων εκτέλεσης εργασιών διαχείρισης αμιάντου, υποχρεούται να ενημερώσει άμεσα τη ΓΔΣΥΕ του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας υποβάλλοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά, σε κάθε περίπτωση μεταβολής:
1. των στοιχείων της Ε.Α.Κ. (καταστατικό, επωνυμία, έδρα, στοιχεία νόμιμου εκπροσώπου),
2. του τεχνικού υπευθύνου της Ε.Α.Κ.,
3. του τεχνικού εξοπλισμού ή/και των ηλεκτροκίνητων μονάδων φιλτραρίσματος που διαθέτει η Ε.Α.Κ., σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν κατατεθεί στη ΓΔΣΥΕ. Η Ε.Α.Κ. υποχρεούται να κοινοποιήσει στη ΓΔΣΥΕ τα τεχνικά χαρακτηριστικά, τα τιμολόγια αγοράς και τους σειριακούς αριθμούς του νέου εξοπλισμού.
4. του φορέα που διενεργεί τις μετρήσεις του επιπέδου έκθεσης των εργαζομένων σε ίνες αμιάντου κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών διαχείρισης αμιάντου
από την Ε.Α.Κ., καθώς και του φορέα (ανεξάρτητο εργαστήριο) που διενεργεί τις μετρήσεις της συγκέντρωσης ινών αμιάντου στους χώρους εργασίας μετά το πέρας των εργασιών και πριν την άρση των τεχνικών μέτρων πρόληψης. Η Ε.Α.Κ. υποχρεούται να κοινοποιήσει την επωνυμία, τα στοιχεία και το πιστοποιητικό διαπίστευσης του φορέα, καθώς επίσης και το συμφωνητικό ή συμβόλαιο της μεταξύ τους συνεργασίας.
5. της καταχώρισης της Ε.Α.Κ. (ή του συμβαλλόμενου με την Ε.Α.Κ. φορέα) στο Μητρώο φορέων διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων που τηρεί η αρμόδια Υπηρεσία Περιβάλλοντος του Υ.ΠΕ.Κ.Α. Η Ε.Α.Κ. γνωστοποιεί στη ΓΔΣΥΕ τα στοιχεία του νέου φορέα με τον οποίο συνεργάζεται. Μετά την υποβολή του φακέλου με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, η ΓΔΣΥΕ συνεπικουρούμενη από τη γνωμοδοτική επιτροπή, προβαίνει στην απαραίτητη αξιολόγηση του φακέλου, διενεργεί έλεγχο με επιτόπια επίσκεψη εφόσον κρίνεται σκόπιμο, και εκδίδει νέα βεβαίωση συνδρομής νομίμων προϋποθέσεων, τροποποιώντας την προηγούμενη εκδοθείσα, ή αιτιολογημένα απαγορεύει την άσκηση της δραστηριότητας της Ε.Α.Κ.
«1. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης συγκροτείται οκταμελής επιτροπή αποτελούμενη από:
α) Δύο εκπροσώπους του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
β) Έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Υγείας.
γ) Έναν εκπρόσωπο της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας.
δ) Έναν εκπρόσωπο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών.
ε) Έναν εκπρόσωπο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
στ) Έναν εκπρόσωπο της Ένωσης Ελλήνων Χημικών.
ζ) Έναν εκπρόσωπο του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου.
2. Οι αποφάσεις της επιτροπής, εφόσον υπάρχει απαρτία, λαμβάνονται κατά πλειοψηφία των παρόντων μελών.
3. Χρέη προέδρου στην επιτροπή ασκεί ο ανώτερος στο βαθμό εκπρόσωπος του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και στην περίπτωση ομοιοβάθμων εκείνος που έχει τα περισσότερα χρόνια υπηρεσίας στον βαθμό.
4. Οι παραπάνω εκπρόσωποι υποδεικνύονται από τους αντίστοιχους φορείς μαζί με τους αναπληρωτές τους.
5. Η επιτροπή του παρόντος άρθρου λειτουργεί με τις διαδικασίες, τους όρους και τις προϋποθέσεις των σχετικών περί συλλογικών οργάνων διατάξεων του οργανισμού του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
6. Έργο της επιτροπής είναι ο έλεγχος της συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων της Ε.Α.Κ. να εκτελέσει με επάρκεια εργασίες διαχείρισης αμιάντου και η σχετική γνωμοδότηση προς τη Γενική Διεύθυνση Εργασίας και Ένταξης στην Απασχόληση.
7. Ο προβλεπόμενος έλεγχος με επιτόπια επίσκεψη του άρθρου 12 της παρούσας απόφασης διενεργείται από τρία μέλη της γνωμοδοτικής επιτροπής και συγκεκριμένα έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και τους εκπροσώπους των εργαζομένων και των εργοδοτών.
Κατά την επίσκεψη ελέγχεται η πληρότητα και η ορθότητα εφαρμογής των σχετικών διατάξεων.
8. Στις διαδικασίες της παραγράφου 7 συμμετέχει και εκπρόσωπος της αρμόδιας υπηρεσίας Επιθεώρησης Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία.»
(Αντικατάσταση άρθρου: άρθρο 1, Υ.Α. 22435/1469/2017. Για το αρχικό κείμενο του άρθρου βλ. ΦΕΚ)
1. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.):
α) Ελέγχουν την τήρηση των προϋποθέσεων λειτουργίας των Ε.Α.Κ. και την εφαρμογή των μέτρων ασφάλειας και υγείας των εργαζομένων στους χώρους που εκτελούνται εργασίες διαχείρισης αμιάντου.
β) Γνωστοποιούν στη ΓΔΣΥΕ στοιχεία για διενεργηθέντες ελέγχους και σοβαρά εργατικά ατυχήματα στις ΕΑΚ.
2. Αν από τους παραπάνω ελέγχους διαπιστώνονται παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας τα αρμόδια όργανα της Επιθεώρησης Εργασίας, ενημερώνουν τη ΓΔΣΥΕ και όπου το θεωρούν αναγκαίο προτείνουν την απαγόρευση της άσκησης δραστηριότητας της Ε.Α.Κ. για την εκτέλεση εργασιών διαχείρισης αμιάντου.
3. Η ΓΔΣΥΕ συνεπικουρούμενη από την γνωμοδοτική επιτροπή προβαίνει σε έλεγχο της καλής λειτουργίας των Ε.Α.Κ. και της τήρησης συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων, τουλάχιστον ανά τριετία. Για το σκοπό αυτό τα μέλη της γνωμοδοτικής επιτροπής έχουν δικαίωμα πρόσβασης τόσο στις εγκαταστάσεις των Ε.Α.Κ. και στους χώρους που εκτελούνται εργασίες διαχείρισης αμιάντου, όσο και στους συμβεβλημένους φορείς (και εργαστήρια) που συνεργάζεται η Ε.Α.Κ. για τη μέτρηση συγκέντρωσης ινών αμιάντου ή/ και για τη διαχείριση αμιαντούχων αποβλήτων.
4. Αν από τους ελέγχους του παρόντος άρθρου διαπιστωθούν επανειλημμένες παραβάσεις στη λειτουργία
των Ε.Α.Κ. και στην εφαρμογή των μέτρων ασφάλειας και υγείας των εργαζομένων στους χώρους που εκτελούνται εργασίες διαχείρισης αμιάντου, η ΓΔΣΥΕ συνεπικουρούμενη από την γνωμοδοτική επιτροπή καλεί την Ε.Α.Κ. για παροχή γραπτών εξηγήσεων. Στην περίπτωση διαπίστωσης ότι δεν εξακολουθούν να τηρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις δραστηριότητας της ΕΑΚ μπορεί να επιβάλλεται η απαγόρευση της συνέχισης της άσκησης των δραστηριοτήτων Ε.Α.Κ. Κατά της απόφασης απαγόρευσης μπορεί να ασκηθεί προσφυγή μέσα σε είκοσι (20) ημέρες από την κοινοποίηση της απόφασης ενώπιον του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, ο οποίος και αποφασίζει μετά από αιτιολογημένη γνώμη του Σ.Υ.Α.Ε..
5. Πέραν της τήρησης των προϋποθέσεων της παρούσας απόφασης, οι Ε.Α.Κ. ελέγχονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Ν.Υ.Α.Ε. καθώς και με την εκάστοτε ισχύουσα εργατική νομοθεσία.
6. Οι Ε.Α.Κ. εντός του πρώτου διμήνου κάθε έτους υποβάλλουν στη ΓΔΣΥΕ, έκθεση πεπραγμένων του προηγούμενου ημερολογιακού έτους. Στην έκθεση αυτή περιλαμβάνονται όλα τα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία από τα οποία αποτυπώνεται η δραστηριότητα της Ε.Α.Κ.
Προσαρτώνται και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας απόφασης τα παρακάτω παραρτήματα:
1. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι που αναφέρεται στο άρθρο 2, παράγραφος 3 το οποίο περιλαμβάνει τη διαδικασία εργαστηριακού ελέγχου ενός υλικού, που περιέχει αμίαντο
και τσιμέντο, με σκοπό το χαρακτηρισμό του ως αμιαντοτσιμέντο.
2. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ που αναφέρεται στο άρθρο 7, παράγραφος 1 (Ελάχιστος μη εξαντλητικός τεχνικός εξοπλισμός των Ε.Α.Κ.) το οποίο περιλαμβάνει τον ελάχιστο τεχνικό εξοπλισμό για τις εργασίες διαχείρισης αμιάντου.
3. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ που αναφέρεται στο άρθρο 7, παράγραφος 2 (Ελάχιστος μη εξαντλητικός εξοπλισμός των Ε.Α.Κ.) το οποίο περιλαμβάνει τον ελάχιστο απαιτούμενο εξοπλισμό για μέτρηση και δειγματοληψία ινών αμιάντου στον αέρα του χώρου εργασίας.
4. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙV που αναφέρεται στο άρθρο 8 (Ελάχιστα διαθέσιμα Μέσα Ατομικής Προστασίας των εργαζομένων στις Ε.Α.Κ.).
5. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ V που αναφέρεται στο άρθρο 11 (Τήρηση στοιχείων).
6. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VΙ που αναφέρεται στο άρθρο 12 (Διαδικασία ελέγχου νομίμων προϋποθέσεων), το οποίο περιλαμβάνει τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την
επιβεβαίωση της συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων λειτουργίας των Ε.Α.Κ.
7. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VII που αναφέρεται στο άρθρο 5 (προσωπικό των Ε.Α.Κ.), το οποίο αναφέρει ενδεικτικούς τρόπους απόδειξης της προϋπηρεσίας του τεχνικού υπευθύνου.
1. Σε περίπτωση παραβάσεων των διατάξεων της παρούσας απόφασης επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 71 του Κ.Ν.Υ.Α.Ε. Μετά την επιβολή κύρωσης κατά την παράγραφο 2 του άρθρου 71 του Κ.Ν.Υ.Α.Ε. δεν επιβάλλεται κύρωση κατά την παράγραφο 1 του άρθρου αυτού για την ίδια παράβαση.
2. Ως προς την ποινική ευθύνη για παραβάσεις του παρόντος, εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 72 του Κ.Ν.Υ.Α.Ε.
3. Οι διοικητικές κυρώσεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 71 του Κ.Ν.Υ.Α.Ε. δεν επιβάλλονται εφόσον ο φερόμενος ως παραβάτης αποδείξει ότι έχει ήδη καταδικαστεί ή αθωωθεί με τελεσίδικη απόφαση ποινικού δικαστηρίου για ποινικό αδίκημα, το οποίο ταυτίζεται με το παράπτωμα, το οποίο αφορούν οι διοικητικές κυρώσεις.
4. Ο έλεγχος της εφαρμογής του παρόντος ανατίθεται στα αρμόδια όργανα, τα οποία καθορίζονται από το άρθρο 69 του Κ.Ν.Υ.Α.Ε.
Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει με τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης καταργείται η Υ.Α. 21017/84/2009 (Β΄ 1287).
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 15 Φεβρουαρίου 2013
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ |
ΥΓΕΙΑΣ ΑΝΔΡΕΑΣ Θ. ΛΥΚΟΥΡΕΤΖΟΣ |