Τροποποιήθηκε από :
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 746Β_2009 | 326.5 KB |
1. Το άρθρο 7 του ν. 2251/1994 «Προστασία των Καταναλωτών», όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 8 του ν. 3587/2007 (ΦΕΚ 152/Α/10.7.2007).
2. Το άρθρο 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α’ 98).
3. Τις διατάξεις του ν. 2251/1994 «Προστασία των Καταναλωτών» και ειδικότερα των άρθρων 13α και 14 όπως εκάστοτε ισχύουν.
4. Το ν. 4328/1929 (ΦΕΚ 272/Α/1929) «Περί συστάσεως του Γενικού Χημείου του Κράτους», όπως ισχύει και το ν. 2960/2001 (ΦΕΚ 265/Α/2001 «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας» καθώς και τον Κανονισμό (ΕΟΚ) αριθ. 339/93 του Συμβουλίου της 8.2.1993 (Επίσημη Εφημερίδα της Ε. Ένωσης, L40, 17−2−1993, σελ. 1) σχετικά με τους ελέγχους της πιστότητας των προϊόντων που εισάγονται από τρίτες χώρες προς τους κανόνες που ισχύουν για την ασφάλεια των προϊόντων.
5. Το π.δ. 27/1996 «περί συγχωνεύσεως των Υπουργείων Τουρισμού, Βιομηχανίας Ενέργειας και Τεχνολογίας, Εμπορίου στο Υπ. Ανάπτυξης».
6. Το π.δ. 197/1997 «Σύσταση Γεν. Γραμματείας Καταναλωτή και καθορισμός αρμοδιοτήτων της».
7. Τις διατάξεις του π.δ. 39/2001 «Καθιέρωση μίας διαδικασίας πληροφόρησης στον τομέα των τεχνικών προτύπων και προδιαγραφών και των κανόνων σχετικά με τις υπηρεσίες της κοινωνίας των πληροφοριών σε συμμόρφωση προς τις Οδηγίες 98/34/ΕΚ και 98/48/ΕΚ».
8. Την υπ’ αριθμ. Δ15/Α/Φ.19/1189 (ΦΕΚ Β91/26.1.2009) «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στους Υφυπουργούς Ανάπτυξης Γεώργιο Βλάχο και Ιωάννη Μπούγα».
9. Την υπ’ αριθμ. 1666/ΔΙΟΕ 89/13.1.2009 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών «Καθορισμός αρμοδιοτήτων των Υφυπουργών Οικονομίας και Οικονομικών» (40/Β’).
10. Τις διατάξεις της υπ’ αριθμ. Ζ3−2810/14.12.2004 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Δικαιοσύνης και Μεταφορών και Επικοινωνιών με θέμα:
“Γενική ασφάλεια των προϊόντων − Εναρμόνιση με την Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 2001/95/Ε.Κ. της 3.12.2001” (ΦΕΚ 1885/Β /20.12.2004) όπως εκάστοτε ισχύουν.
11. Το γεγονός ότι, όταν η περιεχόμενη φορμαλδεΰδη είναι στην Ε1 κλάση, όπως προσδιορίζεται από το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 120:1993 “Wood based panels – Determination of formaldehyde content – Extraction method called the perforator method” (Πανό με βάση το ξύλο – Προσδιορισμός της περιεχόμενης φορμαλδεΰδης – Μέθοδος εκχύλισης, ονομαζόμενη διατρητική), η εκλυόμενη φορμαλδεΰδη θα είναι Ε1 κλάση ή μικρότερη αυτής, αν το σύνθετο συγκολλημένο προϊόν ξυλείας είναι επικαλυμμένο.
12. Την ανάγκη εξασφάλισης ενός υψηλού επιπέδου προστασίας της υγείας και ασφάλειας των καταναλωτών και ιδίως των παιδιών και των ευπαθών κοινωνικών ομάδων.
13. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας προκαλείται ετήσια δαπάνη από την αποζημίωση των μελών της Επιτροπής Επίπλου για οδοιπορικά έξοδα.
Το ύψος της δαπάνης δεν μπορεί να προσδιορισθεί γιατί εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα (αριθμός συνεδριάσεων, τόπος άσκησης δραστηριοτήτων των μελών της Επιτροπής, κ.λ.π.). Η δαπάνη θα καλυφθεί από τις πιστώσεις του Π/Υ της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης (Φορέας 35−160 ΚΑΕ 0716), αποφασίζουμε:
1. Η παρούσα απόφαση:
α) καθορίζει, με βάση το πρότυπα ΕΛΟΤ ΕΝ 13986:2005, όπως εκάστοτε ισχύει, μέγιστο επιτρεπτό όριο περιεχόμενης και εκλυόμενης φορμαλδεΰδης για τα έπιπλα, τα διακοσμητικά αντικείμενα από ξύλο και τις πρώτες ύλες παραγωγής τους από προϊόντα σύνθετης συγκολλημένης ξυλείας, που διατίθενται στην ελληνική αγορά,
β) προβλέπει για τα παιδικά έπιπλα που διατίθενται στην ελληνική αγορά, την απαίτηση συμμόρφωσής τους με τα όρια μετανάστευσης ορισμένων στοιχείων, τα οποία καθορίζονται από τα πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 71.3:1995, ΕΛΟΤ ΕΝ 71.3/Α1:2000 για την ασφάλεια των παιχνιδιών, όπως εκάστοτε ισχύουν,
γ) ορίζει τις υποχρεώσεις των οικονομικών φορέων και των αρμοδίων αρχών για την εφαρμογή της,
δ) προβλέπει τη λήψη διορθωτικών μέτρων για τα μη συμμορφούμενα με τις διατάξεις της προϊόντα που έχουν ήδη διατεθεί στην ελληνική αγορά, την επιβολή αποτρεπτικών κυρώσεων και τη δυνατότητα άσκησης ένδικων μέσων
ε) προβλέπει τη σύσταση Επιτροπής Επίπλου στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης.
2. Από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας απόφασης εξαιρούνται τα προϊόντα που εμπίπτουν στις διατάξεις του π.δ. 334/1994 (ΦΕΚ 176/Α/1994) περί «προϊόντων δομικών κατασκευών» με το οποίο ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο η Οδηγία 89/106/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 21.12.1988 για την προσέγγιση των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων των κρατών μελών όσον αφορά τα προϊόντα του τομέα των δομικών κατασκευών.
Η παρούσα απόφαση εφαρμόζεται με την επιφύλαξη των διατάξεων της υπ’ αριθμ. Ζ3−2810/14.12.2004 (ΦΕΚ 185/Β/2004) κοινή υπουργική απόφαση ή της καθώς και κάθε άλλης ειδικότερης κοινοτικής ή/ και εθνικής ρύθμισης.
3. Για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης νοούνται ως:
(1) «προϊόν» :
α) κάθε προϊόν σύνθετης συγκολλημένης ξυλείας που αναφέρεται στο ΕΝ 13986:2005 “Wood−based panels for use in construction – Characteristics, evaluation of conformity and marking” («Πετάσματα με βάση το ξύλο για δομική χρήση – Χαρακτηριστικά, αξιολόγηση της συμμόρφωσης και σήμανση»), όπως κατηγορίες μοριοσανίδων, ινοσανίδων, αντικολλητών (κόντρα πλακέ), επενδυμένα ή όχι με καπλαμάδες ή μελαμίνες, ή με άλλες επιστρώσεις (συμπεριλαμβανομένων των laminates) και τo οποίο προορίζεται για την κατασκευή επίπλων και διακοσμητικών αντικειμένων.
β) κάθε έπιπλο που έχει κατασκευαστεί μερικώς ή ολικώς από σύνθετα συγκολλημένα προϊόντα. Ο ορισμός του επίπλου περιλαμβάνει και τις ολοκληρωμένες συνθέσεις που προσαρμόζονται σε κάθε χώρο και δημιουργούνται από τη συναρμολόγηση στοιχείων που έχουν κατασκευαστεί μερικώς ή ολικώς από προϊόντα σύνθετης συγκολλημένης ξυλείας.
γ) κάθε παιδικό έπιπλο ήτοι το έπιπλο που προορίζεται για παιδιά από τη γέννηση έως την ηλικία των έξι (6) ετών και χρησιμοποιείται σε ιδιωτικούς και δημόσιους χώρους (κατοικίες, σχολεία, παιδικούς σταθμούς, νοσοκομεία, κ.α.).
δ) κάθε διακοσμητικό αντικείμενο που έχει κατασκευαστεί μερικώς ή ολικώς από σύνθετα συγκολλημένα προϊόντα ξύλου.
(2) «ανώτατο όριο φορμαλδεΰδης»: το όριο περιεχόμενης, ή εκλυόμενης φορμαλδεΰδης, για την κατάταξη του προϊόντος σε κλάση φορμαλδεΰδης Ε1 όπως ορίζεται στο πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 13986:2005 “Wood−based panels for use in construction – Characteristics, evaluation of conformity and marking” (Πετάσματα με βάση το ξύλο για δομική χρήση – Χαρακτηριστικά, αξιολόγηση της συμμόρφωσης και σήμανση) και προσδιορίζεται αντίστοιχα σύμφωνα με τις μεθόδους δοκιμών που αναφέρονται στο σημείο (4) του παρόντος άρθρου.
(3) «όρια μετανάστευσηs ορισμένων στοιχείων»: τα όρια που καθορίζονται από τα πρότυπα ΕΛΟΤ ΕΝ 71− 3:1995 (Ασφάλεια παιχνιδιών − Μέρος 3: Μετανάστευση ορισμένων στοιχείων) και ΕΛΟΤ ΕΝ 71.3/Α1:2000 (Ασφάλεια παιχνιδιών − Μέρος 3: Μετανάστευση ορισμένων στοιχείων), όπως εκάστοτε ισχύουν.
(4) «μέθοδοι δοκιμών»: οι μέθοδοι δοκιμών που περιγράφονται στα ΕΛΟΤ ΕΝ πρότυπα, τα οποία περιλαμβάνονται στο Παράρτημα Ι της παρούσας απόφασης ή οποιαδήποτε άλλη μέθοδος υιοθετημένη βάσει ΕΝ προτύπου, ή οποιαδήποτε άλλη μέθοδος, η οποία διασφαλίζει ισοδύναμο επίπεδο απόδοσης και χρησιμοποιείται σε κράτη μέλη της ΕΕ, σε κράτη ΕΖΕΣ ή την Τουρκία.
(5) «διαθεσιμότητα στην αγορά»: κάθε προσφορά προϊόντων στην ελληνική αγορά για διανομή, κατανάλωση ή χρήση στο πλαίσιο μιας εμπορικής δραστηριότητας, είτε έναντι αντιτίμου είτε δωρεάν.
(6) «διάθεση στην αγορά»: η πρώτη φορά κατά την οποία ένα προϊόν διατίθεται στην ελληνική αγορά.
(7) «υπεύθυνος διάθεσης»: το πρόσωπο, υπό την ιδιότητα του παραγωγού ή του διανομέα, κατά την έννοια του άρθρου 2 στοιχείο ε) και στ) αντιστοίχως της Κ.Υ.Α. Ζ3−2810/14.12.2004 (ΦΕΚ 1885/Β/2004), που θέτει το προϊόν για πρώτη φορά σε διαθεσιμότητα στην ελληνική αγορά για διανομή, κατανάλωση ή χρήση.
(8) «αρμόδιες αρχές»: για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης ορίζονται η Δ/νση Τεχνικού Ελέγχου της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και οι Υπηρεσίες Εμπορίου της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, που είναι αρμόδιες για την εποπτεία της αγοράς, καθώς και το Γενικό Χημείο του Κράτους, που
είναι αρμόδιο για τον εργαστηριακό έλεγχο, σύμφωνα με το άρθρο 6 της υπ’ αριθμ. Ζ3−2810/2004 (ΦΕΚ 1885/Β/2004) κοινή υπουργική απόφαση.
(9) «απόσυρση»: κάθε μέτρο με στόχο να εμποδιστεί η διανομή, η έκθεση και η προσφορά ενός προϊόντος για χρήση ή κατανάλωση.
(10) «ανάκληση»: κάθε μέτρο που αποσκοπεί στην επιστροφή προϊόντος που έχει ήδη τεθεί στη διάθεση του τελικού χρήστη.
(11) «πρώτες ύλες επίπλων»: οποιοδήποτε υλικό χρησιμοποιείται στην κατασκευή επίπλων.
Επιτρέπεται η διάθεση στην ελληνική αγορά:
α) προϊόντων που εμπίπτουν στην παρούσα απόφαση, υπό την προϋπόθεση ότι αυτά, εξεταζόμενα στο σύνολό τους ή μέρη αυτών, σύμφωνα με τις μεθόδους δοκιμών που προβλέπονται από το άρθρο 1, παράγραφος 3 (4), της παρούσας απόφασης, δεν ξεπερνούν το ανώτατο όριο φορμαλδεΰδης, όπως αυτό ορίζεται στο άρθρο 1, παράγραφος 3 (2), της παρούσας.
β) παιδικών επίπλων, εφόσον αυτά, πέραν από τη συμμόρφωσή τους με τις απαιτήσεις εδαφίου (α), δεν παρουσιάζουν κατά τον εργαστηριακό τους έλεγχο μετανάστευση ορισμένων στοιχείων, ανώτερη από τα όρια, που προβλέπονται από το άρθρο 1, παράγραφος 3 (3), της παρούσας.
1. Οι οικονομικοί φορείς, προκειμένου να εκπληρώσουν τις απαιτήσεις της παρούσας απόφασης οφείλουν κατά περίπτωση τα εξής:
1. Οι παραγωγοί,
(α) να τηρούν και να προσκομίζουν αμελλητί, κατόπιν αιτήματος, στις αρμόδιες αρχές εκθέσεις δοκιμών σύμφωνα με τις μεθόδους που προβλέπονται από το άρθρο 1, παράγραφος 3 (4), της παρούσας, από τις οποίες εκθέσεις να τεκμαίρεται ότι τα προϊόντα που έχουν διαθέσει στην αγορά είναι σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2 της παρούσας. Οι εν λόγω εκθέσεις δοκιμών πρέπει να έχουν εκδοθεί από ανεξάρτητο αναγνωρισμένο εργαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή από ανεξάρτητο εργαστήριο τρίτης χώρας διαπιστευμένο κατά το σύστημα διασφάλισης ποιότητας σύμφωνα με το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 17025, «Γενικές απαιτήσεις για την ικανότητα των εργαστηρίων δοκιμών και διακριβώσεων». Ειδικότερα για τα έπιπλα και τα ογκώδη διακοσμητικά αντικείμενα, οι εκθέσεις δοκιμών ως προς την έκλυση φορμαλδεΰδης δύναται να αφορούν στην εξέταση των πρώτων υλών (προϊόντων σύνθετης συγκολλημένης ξυλείας) που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή τους και όχι στην εξέταση αυτών των ιδίων των επίπλων ή των διακοσμητικών αντικειμένων. Επίσης σε περίπτωση που δεν έχει χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή προϊόντων, ως πρώτη ή/ και ως βοηθητική ύλη, παρασκεύασμα το οποίο να περιέχει φορμαλδεΰδη, και εφόσον υπάρχει σχετική δήλωση του παραγωγού
τους στα συνοδευτικά εμπορικά έγγραφα, οι υπεύθυνοι διάθεσης δεν υποχρεούνται για αυτά τα προϊόντα να τηρούν και να προσκομίζουν έκθεση δοκιμών ως προς το όριο φορμαλδεΰδης.
(β) να τηρούν και προσκομίζουν αμελλητί, κατόπιν αιτήματος, στις αρμόδιες αρχές, γραπτή δήλωση του παραγωγού ότι όλα τα προϊόντα κάθε παρτίδας που διαθέτουν στην αγορά συμμορφώνονται προς τα δείγματα που έχουν δοκιμαστεί για τη σύνταξη των εκθέσεων δοκιμών, που αναφέρονται στο εδάφιο (α) και να παρέχουν, κατόπιν αιτήματος, στις αρχές το υλικό τεκμηρίωσης σχετικά με το πρόγραμμα δοκιμών και ελέγχου που συνοδεύουν την εν λόγω δήλωση.
(γ) να επαληθεύουν πριν διαθέσουν στην αγορά ότι τα προϊόντα φέρουν σήμανση ή/ και επισήμανση, σύμφωνα με τα ισχύοντα ΕΛΟΤ−ΕΝ πρότυπα.
(δ) να μεριμνούν ώστε τα προϊόντα που διαθέτουν στην αγορά συνοδεύονται από οδηγίες ασφαλούς χρήσης στα ελληνικά και συναρμολόγησης, όπου αυτό απαιτείται από τα αντίστοιχα πρότυπα.
(ε) να μεριμνούν ώστε στα συνοδευτικά εμπορικά έγγραφα των προϊόντων, εκτός των άλλων στοιχείων που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις, δηλώνεται η κλάση της φορμαλδεΰδης Ε1, στην οποία αυτά κατατάσσονται, καθώς και στοιχεία αναφοράς για τον εντοπισμό της παρτίδας παραγωγής τους.
2. Αν οι παραγωγοί των προϊόντων δεν είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα, τότε οι υπεύθυνοι διάθεσής τους, υποχρεούνται να διασφαλίζουν, πριν τα διαθέσουν στην ελληνική αγορά, ότι έχουν εκπληρωθεί οι απαιτήσεις της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου και να τηρούν και να προσκομίζουν αμελλητί, κατόπιν αιτήματος, στις αρμόδιες αρχές τα δικαιολογητικά που αναφέρονται στα εδάφια (α) και (β) της ως άνω παραγράφου.
3. Οι διανομείς υποχρεούνται :
(α) πριν διαθέσουν ένα προϊόν στην αγορά να επαληθεύουν ότι οι οδηγίες ασφαλούς χρήσης και συναρμολόγησης, εφόσον παρέχονται από τον κατασκευαστή του, αναγράφονται στην ελληνική γλώσσα και ότι τα συνοδευτικά εμπορικά έγγραφα, εκτός των άλλων στοιχείων που προβλέπονται από τον ισχύοντα Αγορανομικό Κώδικα, περιέχουν τις απαραίτητες πληροφορίες για τον εντοπισμό της παρτίδας παραγωγής, καθώς και πληροφορίες σχετικά με τα ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά του προϊόντος (όπως η κλάση της φορμαλδεΰδης, στην οποία το προϊόν κατατάσσεται, διαστάσεις προϊόντος κ.λ.π.). Ειδικότερα, για τα προϊόντα σύνθετης συγκολλημένης ξυλείας, οι διανομείς να επαληθεύουν ότι αυτά φέρουν, σύμφωνα με τα ισχύοντα πρότυπα (Παράρτημα Ι της παρούσας), σήμανση ως προς την κλάση φορμαλδεΰδης Ε1, στην οποία κατατάσσονται,
(β) κατά την τελική διάθεση των προϊόντων στους καταναλωτές, να δηλώνουν στις αποδείξεις ή σε άλλα εμπορικά παραστατικά, καθώς και στις συσκευασίες τους ή σε πινακίδες σταθερά τοποθετημένες έπ’ αυτών, εκτός των άλλων πληροφοριών που προβλέπονται από τις ισχύουσες Αγορανομικές Διατάξεις και την κλάση φορμαλδεΰδης Ε1 στην οποία αυτά κατατάσσονται, (γ) να τηρούν και να προσκομίζουν αμελλητί, κατόπιν αιτήματος, στις αρμόδιες αρχές τα απαραίτητα έγγραφα για τον εντοπισμό της προέλευσης (εργοστάσιο παραγωγής) των προϊόντων.
4. Επιπροσθέτως οι παραγωγοί και διανομείς, προκειμένου να εκπληρώνουν τη γενική υποχρέωση διάθεσης στην αγορά ασφαλών προϊόντων, υποχρεούνται, στα πλαίσια των δραστηριοτήτων τους, να συμμορφώνονται με τις διατάξεις του άρθρου 5 της υπ’ αριθμ. Ζ3−2810/14.12.2004 κοινής υπουργικής απόφασης «Γενική ασφάλεια των προϊόντων−Εναρμόνιση με την Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 2001/95/Ε.Κ. της 3.12.2001» (ΦΕΚ 1885/Β/2004).
1. Προκειμένου να εξασφαλίσουν ότι οι παραγωγοί και οι διανομείς τηρούν τις υποχρεώσεις τους κατ’ εφαρμογή της παρούσας απόφασης, οι αρμόδιες αρχές εποπτείας της αγοράς, Υπάλληλοι της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή και των Υπηρεσιών Εμπορίου των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, διενεργούν ελέγχους στους χώρους παραγωγής, αποθήκευσης και εμπορίας προϊόντων, όπου δύνανται:
(α) να ελέγχουν τα εμπορικά έγγραφα, τις εκθέσεις δοκιμών, τις δηλώσεις των παραγωγών και κάθε άλλο υλικό που απαιτείται, σύμφωνα με το άρθρο 3 της παρούσας, να τηρούν οι υπεύθυνοι διάθεσης για την τεκμηρίωση συμμόρφωσης των προϊόντων που έχουν διαθέσει στην αγορά προς τους όρους που προβλέπονται από το άρθρο 2 αυτής,
(β) να προβαίνουν σε λήψη αντιπροσωπευτικών δειγμάτων, για περαιτέρω μακροσκοπική και εργαστηριακή εξέταση, σύμφωνα με τα ισχύοντα πρότυπα,
(γ) να προβαίνουν σε επιθεωρήσεις στους χώρους παραγωγής και αποθήκευσης προϊόντων.
2. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί, ύστερα από έλεγχο των αρχών εποπτείας της αγοράς ή ύστερα από καταγγελίες, ότι διατίθενται στην αγορά ή / και έχουν ήδη διατεθεί προϊόντα, που δεν πληρούν τις διατάξεις της παρούσας απόφασης, οι ενδιαφερόμενοι οικονομικοί φορείς (παραγωγοί / διανομείς ) καλούνται εγγράφως από τη Δ/νση Τεχνικού Ελέγχου ή τις Υπηρεσίες Εμπορίου των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων να προβούν εντός ευλόγου προθεσμίας στην οργάνωση και τη λήψη των κατάλληλων κατά περίπτωση διορθωτικών μέτρων, όπως άρση, εφόσον είναι εφικτό, της απόκλισης των παραπάνω προϊόντων από τις απαιτήσεις της παρούσας απόφασης, αντικατάσταση, απόσυρση ή /και ανάκλησή τους.
3. Σε περίπτωση μη ανταπόκρισης ή μη αποδοχής από μέρους των ενδιαφερομένων οικονομικών φορέων των διορθωτικών μέτρων που συστήνονται από τη Δ/νση Τεχνικού Ελέγχου ή των Υπηρεσιών Εμπορίου των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, εκδίδεται απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης σχετικά με τη λήψη των ενδεικνυόμενων μέτρων και την περαιτέρω τύχη των συγκεκριμένων προϊόντων, σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 7 του ν. 2251/1994 «Προστασία Καταναλωτών», όπως έχει τροποποιηθεί και συμπληρωθεί από το ν. 3587/2007 (ΦΕΚ 152/Β/10.7.2007). Στους ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς παρέχεται η δυνατότητα να παρουσιάσουν τις απόψεις τους πριν την έκδοση απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης. Η παραπάνω απόφαση μπορεί να προσβάλλεται από τους ενδιαφερομένους ενώπιον των αρμοδίων δικαστηρίων καθώς και ενώπιον του Υπουργού Ανάπτυξης με την άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής, σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία από την παράγραφο 12 του άρθρου 7 του ν. 2251/1994 «Προστασία Καταναλωτών», όπως έχει τροποποιηθεί και συμπληρωθεί από το ν. 3587/2007 (ΦΕΚ 152/Β/10.7.2007).
4. Για τη θέση των προϊόντων που εμπίπτουν στην παρούσα απόφαση σε ελεύθερη κυκλοφορία και για τις περιπτώσεις εκείνες που σύμφωνα με το σύστημα Ανάλυσης Κινδύνου, επιλεγούν οι αντίστοιχες διασαφήσεις για φυσικό έλεγχο των προϊόντων, οι τελωνειακές αρχές ειδοποιούν τις υποστηρίζουσες τα τελωνεία Χημικές Υπηρεσίες του Γενικού Χημείου του Κράτους για τη διενέργεια περαιτέρω ελέγχου και αναστέλλουν την παράδοση του προϊόντος για τρεις (3) εργάσιμες ημέρες. Η Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, με βάση τα συμπεράσματα του ελέγχου που διενεργείται σύμφωνα με την παράγραφο 5 του παρόντος άρθρου, αποτυπώνει εγγράφως τα αποτελέσματα του ελέγχου, συμπεριλαμβάνοντας στο έγγραφό της κατά περίπτωση την ένδειξη «Κατάλληλο προϊόν / Επιτρέπεται η θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία», ή «Ακατάλληλο προϊόν / Απαγορεύεται η θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία», προκειμένου οι τελωνειακές αρχές να προβούν σε περαιτέρω ενέργειες.
Στην περίπτωση που η ως άνω προθεσμία παρέλθει και δεν έχουν ανακοινωθεί από τη Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή τα αποτελέσματα ελέγχου στις τελωνειακές αρχές, το εν λόγω προϊόν τίθεται σε ελεύθερη κυκλοφορία και απελευθερώνεται.
5. Σε περίπτωση που οι τελωνειακές αρχές αναστείλουν την παράδοση των προϊόντων που εμπίπτουν στην παρούσα απόφαση, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του παρόντος άρθρου, οι υποστηρίζουσες τα τελωνεία αρμόδιες Υπηρεσίες του Γενικού Χημείου του Κράτους, ελέγχουν τα εμπορικά έγγραφα, τις εκθέσεις δοκιμών, τις δηλώσεις των παραγωγών και κάθε άλλο υλικό που απαιτείται σύμφωνα με το άρθρο 3 της παρούσας και εφόσον κριθεί απαραίτητο λαμβάνουν δείγματα για περαιτέρω εργαστηριακό έλεγχο. Οι υποστηρίζουσες τα τελωνεία αρμόδιες Υπηρεσίες του Γενικού Χημείου του Κράτους, ενημερώνουν τη Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή για τα αποτελέσματα του ελέγχου τους και κοινοποιούν σε αυτήν αντίγραφα των παραπάνω εγγράφων.
Κατά των παραβατών των διατάξεων της παρούσης επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 13α «Κυρώσεις» του ν. 2251/1994 «Προστασία Καταναλωτών», όπως έχει τροποποιηθεί και συμπληρωθεί από το ν. 3587 (ΦΕΚ 152/Β/10.7.2007), και αυτές όπως εκάστοτε ισχύουν.
1. Δημιουργείται Επιτροπή Επίπλου, η οποία αποτελεί συμβουλευτικό και γνωμοδοτικό όργανο της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης, επί θεμάτων της παρούσας Υπουργικής απόφασης, καθώς και επί θεμάτων προστασίας και ασφάλειας της υγείας των καταναλωτών στον τομέα του επίπλου και των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του.
2. Σκοπός της Επιτροπής Επίπλου είναι:
2.1 Να επεξεργάζεται θέματα που αφορούν στον τομέα του επίπλου και των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του και να διαμορφώνει θέσεις, προκειμένου να εισηγείται στην ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με την πολιτική και τον προσδιορισμό στόχων, το σχεδιασμό, την οργάνωση και τον έλεγχο για τα θέματα της ποιότητας και της ασφάλειας στον τομέα του επίπλου και των πρώτων υλών, που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή του, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και ενδεικτικά σχετικά με:
2.1.1 Την κατάρτιση και την αποτελεσματική υλοποίηση των δράσεων του επιχειρησιακού προγράμματος για την ανταγωνιστικότητα και την επιχειρηματικότητα ή άλλων επιχειρησιακών προγραμμάτων που αφορούν τον κλάδο.
2.1.2 Την εξέταση της επάρκειας του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου, καθώς και της υπάρχουσας υποδομής για την ποιότητα και την υποβολή προτάσεων για τυχόν ενίσχυσή τους.
2.1.3 Το σχεδιασμό δραστηριοτήτων για την αποτελεσματικότερη εποπτεία της αγοράς και για τον καλύτερο συντονισμό των ενεργειών όλων των συμμετεχόντων στο Φορέα Επίπλου.
2.1.4 Τη δημιουργία δικτυακής πύλης / portal στον ιστοχώρο της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, όπου θα έχουν πρόσβαση οι καταναλωτές και οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις, καθώς και την επιμέλεια της συνεχούς ενημέρωσή της με θέματα του κλάδου του επίπλου.
2.1.5 Την εκπόνηση μελετών, την οργάνωση ημερίδων – συνεδρίων και την παραγωγή ενημερωτικού υλικού, με αντικείμενο την ποιότητα και την ασφάλεια, καθώς και την ενημέρωση των καταναλωτών στα θέματα ποιότητας και ασφάλειας, καθώς και την ανάπτυξη κουλτούρας ποιότητας στην παραγωγική και εν γένει στην επιχειρηματική δραστηριότητα στον κλάδο του επίπλου και των σύνθετων συγκολλημένων που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του.
2.1.6 Την εκπόνηση κατευθυντήριων γραμμών και οδηγιών σχετικά με την εφαρμογή των προτύπων, τους ελέγχους κ.λ.π..
2.1.7 Τη συνεργασία με άλλα Υπουργεία και φορείς προκειμένου να υπάρχει για το συγκεκριμένο κλάδο κοινή στρατηγική για θέματα ποιότητας, ασφάλειας και περιβαλλοντικής διαχείρισης, εφαρμογής προτύπων, ελέγχου, κ.α..
3. Να εκτελεί, δοκιμές για τον έλεγχο της ποιότητας, της ασφάλειας, τη γνωμάτευση και την πιστοποίηση της συμμόρφωσης των σύνθετων συγκολλημένων προϊόντων και των επίπλων ως προς τα ισχύοντα πρότυπα και τις κείμενες διατάξεις.
4. Να γνωματεύει σχετικά με την ποιότητα και την ασφάλεια των επίπλων και των σύνθετων συγκολλημένων προϊόντων που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή τους.
5. Να συνδράμει, όποτε κρίνεται σκόπιμο, τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή στο έργο της εποπτείας της αγοράς, με συμμετοχή εκπροσώπων της σε δραστηριότητες ελέγχου που διοργανώνονται από τη Δ/νση Τεχνικού Ελέγχου.
6. Να καταρτίζει και να επιμελείται την ενημέρωση του πίνακα με τα πρότυπα για τα έπιπλα και τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των επίπλων που καθορίζουν τις ιδιότητες (μηχανικές, χημικές), τις απαιτήσεις ποιότητας και ασφάλειας, καθώς και στις εργαστηριακές μεθόδους που χρησιμοποιούνται για να ελέγχονται τα παραπάνω.
7. Η Επιτροπή Επίπλου συγκροτείται από έντεκα (11) μέλη, τα οποία ορίζονται για τριετή θητεία με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και αποτελείται από:
7.1. Το Γενικό Γραμματέα Καταναλωτή, με αναπληρωτή το Διευθυντή της Δ/νσης Τεχνικού Ελέγχου της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή.
7.2. Έναν εκπρόσωπο της Σχολής Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, Εργαστηρίου Τεχνολογίας Ξύλου & Επίπλου του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
7.3. Έναν εκπρόσωπο του Τομέα Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου του Τμήματος Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου του Τ.Ε.Ι. Λάρισας.
7.4. Έναν εκπρόσωπο του ΕΛΚΕΔΕ, (Ελληνικό Κέντρο Δέρματος) Κέντρο Τεχνολογίας και Σχεδιασμού Α.Ε..
7.5. Έναν εκπρόσωπο του Κέντρου Έρευνας, Τεχνολογίας και Ανάπτυξης Θεσσαλίας (Κ.Ε.ΤΕ.Α.Θ.), Ινστιτούτου Τεχνολογίας και Διαχείρισης Αγροοικοσυστημάτων (Ι.ΤΕ.Δ.Α.), Τμήματος Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου & Επίπλου.
7.6. Έναν εκπρόσωπο του Εργαστηρίου Ανατομίας και Τεχνολογίας του Ξύλου του Ινστιτούτου Μεσογειακών Δασικών Οικοσυστημάτων και Τεχνολογίας Δασικών Προϊόντων του Εθνικού Ιδρύματος Αγροτικής Έρευνας (ΕΘ.Ι.ΑΓ.Ε.).
7.7. Έναν εκπρόσωπο του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικών Ερευνών / Ινστιτούτου Πυρηνικής Τεχνολογίας και Ακτινοπροστασίας (Ι.Π.Τ.Α) του Ερευνητικού Κέντρου ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ.
7.8. Έναν εκπρόσωπο της Δ/νσης Α’ Υλών και Βιομηχανικών Προϊόντων του Γενικού Χημείου του Κράτους.
7.9. Έναν εκπρόσωπο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (Σ.Ε.Β.) και έναν εκπρόσωπο του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδας (Σ.Β.Β.Ε.).
7.10. Έναν εκπρόσωπο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνικών Σωματείων Κατεργασίας Ξύλου (Π.Ο.Σ.Β.Κ.Ξ.).
8. Με απόφαση της Επιτροπής Επίπλου καθιερώνεται ο Κανονισμός λειτουργίας της.
9. Η Επιτροπή Επίπλου συνεδριάζει τουλάχιστον δύο (2) φορές το χρόνο.
10. Τα μέλη της Επιτροπής Επίπλου (τακτικά και αναπληρωματικά), ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και δεν δικαιούνται αμοιβής για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις.
11. Η Δ/νση Τεχνικού Ελέγχου της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή μεριμνά για τη λειτουργία της Επιτροπής και παρέχει τη γραμματειακή της υποστήριξη.
12. Τα έξοδα μετακίνησης των μελών της Επιτροπής, προκειμένου να συμμετάσχουν στις συνεδριάσεις της Επιτροπής Επίπλου, βαρύνουν τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
Προσαρτάται και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας απόφασης το Παράρτημα I, στο οποίο παρατίθεται μη εξαντλητικός κατάλογος εναρμονισμένων Ευρωπαϊκών (ΕΛΟΤ ΕΝ) προτύπων για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης.
Προσαρτάται και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας απόφασης το Παράρτημα IΙ, στο οποίο παρατίθεται πίνακας δασμολογικών κλάσεων (κωδικών TARIC) για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης.
Η οποιαδήποτε τροποποίηση των προσαρτημένων παραρτημάτων στην παρούσα απόφαση πραγματοποιείται μετά από εισήγηση της Επιτροπής Επίπλου, η οποία εγκρίνεται από τους αρμόδιους Γενικούς Γραμματείς Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης.
1. Η παρούσα απόφαση τίθεται σε ισχύ από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
2. Προϊόντα σύνθετης συγκολλημένης ξυλείας, διακοσμητικά αντικείμενα και έπιπλα, τα οποία δεν ανταποκρίνονται στις διατάξεις αυτής της απόφασης ως προς την έκλυση φορμαλδεΰδης και τα οποία έχουν παραχθεί πριν από την έναρξη ισχύος της, δύνανται να διατίθενται στην αγορά έως ένα εξάμηνο από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 15 Απριλίου 2009
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΠΡΟΚΟΠΙΟΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ |
ΥΦΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΛΕΓΚΑΣ |
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ