Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 5747Β_2022 | 159.59 KB |
1. Το τελευταίο εδάφιο και την περ. β) της παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 3846/2010 (Α’ 66), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 67 του ν. 4808/2021 (Α’ 101).
2. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 137).
3. Το άρθρο 90 του Κώδικα της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά Όργανα (άρθρο πρώτο του πδ. 63/2005, Α’98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
4. Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119).
5. Το π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α’ 123).
6. Το π.δ. 2/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 2).
7. Το π.δ. 68/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρώτριας Υπουργού και Υφυπουργών» (Α’ 155).
8. Το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α’ 168).
9. Το π.δ. 121/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας» (Α’ 148).
10. Την υπ’ αρ. οικ. 98490/2.12.2021 απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Καθορισμός του ελάχιστου κόστους της παρ. 4 του άρθρου 67 του ν. 4808/2021 (Α’ 101) για την τηλεργασία» (Β’ 5646).
11. Το από 23.05.2022 πρακτικό της ομάδας εργασίας του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (ΚΕΣΥ) «για τον καθορισμό παθήσεων και προβλημάτων υγείας, σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν. 4807/2021», που συστάθηκε με την υπό στοιχεία Α1β/Γ.Π.οικ.22039/15-04-2022 κοινή απόφαση του Υπουργού Υγείας και της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας.
12. Την υπ’ αρ. 52840/03.06.2022 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
13. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι ο καθορισμός των παθήσεων, των νοσημάτων ή των αναπηριών εργαζομένων που μπορούν να τεκμηριώσουν κίνδυνο της υγείας τους, ο οποίος μπορεί να αποφευχθεί αν εργάζονται, για όσο χρόνο διαρκεί ο κίνδυνος αυτός, μέσω τηλεργασίας και όχι στις εγκαταστάσεις του εργοδότη, με την προϋπόθεση ότι η εργασία δύναται να παρασχεθεί εξ αποστάσεως. Επίσης, σκοπός της παρούσας είναι ο καθορισμός των δικαιολογητικών, των αρμόδιων φορέων και της διαδικασίας για την τεκμηρίωση του κινδύνου αυτού, προκειμένου οι εργαζόμενοι να υποβάλλουν αίτηση προς τον εργοδότη τους για την παροχή της εργασίας με το σύστημα της τηλεργασίας, σύμφωνα με την περ. β) της παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 3846/2010 (Α’ 66), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 67 του ν. 4808/2021 (Α’ 101). Η παρούσα δεν αντικαθιστά τις ισχύουσες διατάξεις για αναρρωτικές άδειες λόγω νοσημάτων ή ατυχημάτων που οδηγούν σε προσωρινή ανικανότητα για εργασία. Ομοίως, δεν αντικαθιστά ούτε τροποποιεί τις ισχύουσες διατάξεις για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων και την επίβλεψη της υγείας τους από τον Ιατρό Εργασίας.
Αίτηση προς τον εργοδότη τους για την παροχή εργασίας με το σύστημα της τηλεργασίας, σύμφωνα με την περ. β της παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 3846/2010, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 67 του ν. 4808/2021 (Α’ 101), μπορεί να υποβληθεί από εργαζομένους με παθήσεις, νοσήματα ή αναπηρίες που περιγράφονται στη συνέχεια:
1. Νεοπλασματική νόσος υπό χημειοθεραπεία, ακτινοθεραπεία ή ανοσοθεραπεία ή βιολογική ή άλλη στοχευμένη θεραπεία ή μετά το πέρας της θεραπείας και μέχρι την ικανοποιητική αποκατάσταση της υγείας.
2. Αιματολογικές κακοήθειες υπό χημειοθεραπεία ή ακτινοθεραπεία ή ανοσοθεραπεία ή μετά το πέρας της θεραπείας και μέχρι την ικανοποιητική αποκατάσταση της υγείας.
3. Μεταμόσχευση συμπαγούς οργάνου με λήψη 2 ανοσοκατασταλτικών φαρμάκων.
4. Μεταμόσχευση μυελού των οστών το τελευταίο έτος ή/και λήψη 2 ανοσοκατασταλτικών φαρμάκων.
5. Χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ) με FΕV1 <50% ή/και DLCΟ<40%.
6. Διάχυτες διάμεσες πνευμονοπάθειες με διαχυτική ικανότητα <50%.
7. Χρόνια αναπνευστική ανεπάρκεια ανεξάρτητα αιτιολογίας υπό κατ’ οίκον οξυγονοθεραπεία.
8. Κυστική ίνωση.
9. Καρδιοπάθειες οποιασδήποτε αιτιολογίας με κλάσμα εξώθησης μικρότερο ή ίσο του 40% και μη αντιρροπούμενη καρδιακή ανεπάρκεια.
10. Μείζων ανεπίπλεκτη καρδιοχειρουργική επέμβαση (αορτοστεφανιαία παράκαμψη, αντικατάσταση βαλβίδων) μετά το πέρας της αναρρωτικής άδειας.
11. Δυσρυθμίες καρδιάς με ιστορικό υποτροπιαζόντων συγκοπτικών επεισοδίων περισσότερων από δύο (2) ανά έτος.
12. Σοβαρή συμπτωματική καρδιακή βαλβιδοπάθεια.
13. Χρόνια νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου υπό εξωνεφρική κάθαρση.
14. Σοβαρή ηπατική ανεπάρκεια με μη αντιρροπούμενη κίρρωση.
15. Πρωτοπαθείς ανοσοανεπάρκειες ή ΗΙV λοίμωξη με CD4 200/μl.
16. Ιδιοπαθή φλεγμονώδη ή αυτοάνοσα νοσήματα που απαιτούν συστηματική λήψη υψηλών δόσεων κορτικοειδών ή ανοσοκατασταλτικών, βιολογικών ή άλλων στοχευμένων θεραπειών.
17. Νευρολογικά νοσήματα που απαιτούν συστηματική χορήγηση υψηλών δόσεων κορτικοειδών ή ανοσοκατασταλτικών ή βιολογικής ή άλλης στοχευμένης θεραπείας.
18. Παθήσεις με σημεία μυϊκής αδυναμίας αναπνευστικών μυών (βαριά μυασθένεια ή νευρομυϊκή πάθηση) κυρίως σε περιόδους υψηλού κινδύνου λοίμωξης.
19. Νευρολογικές παθήσεις με υπολειπόμενο νευρολογικό έλλειμμα μετά τη λήξη της αναρρωτικής άδειας το οποίο καθιστά δυσχερή τη μετάβαση στην εργασία.
20. Νόσος του κινητικού νευρώνα.
21. Επιληψία με τεκμηριωμένες πάνω από τρεις επιληπτικές κρίσεις τον μήνα.
22. Νόσος Πάρκινσον μετρίως σοβαρή ή σοβαρή.
23. Κακοήθεις όγκοι εγκεφάλου.
24. Οξύ ή χρόνιο μυοσκελετικό πρόβλημα εφόσον δυσχεραίνει την μετάβαση στην εργασία μετά το πέρας της αναρρωτικής άδειας.
25. Αιμοσφαιρινοπάθειες (Μεσογειακή αναιμία, δρεπανοκυτταρική αναιμία κ.λπ.) με συχνές μηνιαίες μεταγγίσεις.
26. Αρρύθμιστος σακχαρώδης διαβήτης υπό ινσουλινοθεραπεία (ΗbΑ1c του τελευταίου 3μήνου 8.0% ή Μ.Ο. τιμών γλυκόζης αίματος 200 mg/dL τις τελευταίες 7 ημέρες) ή σοβαρές μικρο/μακρο αγγειακές ή άλλες επιπλοκές.
27. Μη επαρκώς ρυθμιζόμενο ενδοκρινικό νόσημα (σοβαρός υπο/υπερθυρεοειδισμός, επινεφριδιακή ανεπάρκεια, υποφυσιακή ανεπάρκεια κ.λπ.) με σοβαρά κλινικά συμπτώματα ή/και περιοδικές νοσηλείες.
28. Ασθενείς μετά από μείζονες χειρουργικές επεμβάσεις κατά τη μετεγχειρητική περίοδο και μετά το πέρας της αναρρωτικής άδειας μέχρι την ικανοποιητική αποκατάσταση της υγείας.
29. Προϋπάρχουσα αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 50% ανεξαρτήτως κατηγορίας νοσημάτων, συμπεριλαμβανομένων των παθήσεων που περιλαμβάνονται στην υπό στοιχεία Φ80100/24283/2022 κοινή υπουργική απόφαση «Αναθεώρηση του Πίνακα μη αναστρέψιμων παθήσεων, για τις οποίες η διάρκεια αναπηρίας καθορίζεται επ’ αόριστον» (Β’ 1224), και όπως κάθε φορά ο ανωτέρω Πίνακας διαμορφώνεται, λόγω πιθανής ή ενδεχόμενης επιδείνωσης αυτών.
30. Γυναίκες που υποβάλλονται σε διαδικασία υποβοηθούμενης αναπαραγωγής κατά τα στάδια της ωοθηκικής διέγερσης, εμβρυομεταφοράς και αναμονής μέχρι την εργαστηριακή διάγνωση της κύησης.
1. Προκειμένου εργαζόμενος με πάθηση, νόσημα ή αναπηρία που περιλαμβάνεται στο άρθρο 2 να παρέχει εργασία με το σύστημα της τηλεργασίας, πρέπει να υποβάλλει, με κάθε πρόσφορο μέσο, συμπεριλαμβανομένου του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αίτηση στον εργοδότη του και Γνωμάτευση της αρμόδιας Υγειονομικής Επιτροπής του άρθρου 54 του ν. 4488/2017 (Α’ 137).
2. Η Γνωμάτευση της αρμόδιας Υγειονομικής Επιτροπής εκδίδεται ύστερα από αίτηση του εργαζομένου προς αυτήν, στην οποία επισυνάπτονται τα δικαιολογητικά που αναφέρονται στο Έντυπο Ιατρικής Γνωμάτευσης που προσαρτάται στην παρούσα απόφαση ως Παράρτημα.
3. Η Γνωμάτευση της αρμόδιας Υγειονομικής Επιτροπής συντάσσεται σύμφωνα με το Έντυπο Ιατρικής Γνωμάτευσης που προσαρτάται στην παρούσα απόφαση ως Παράρτημα και αναφέρει τα εξής:
α) την περίπτωση του άρθρου 2, στην οποία υπάγεται το πρόβλημα υγείας του εργαζομένου, εξαιτίας του οποίου μπορεί να τεκμηριωθεί κίνδυνος της υγείας του, ο οποίος θα μπορούσε να αποφευχθεί αν εργάζεται μέσω τηλεργασίας και όχι στις εγκαταστάσεις του εργοδότη,
β) τη χρονική διάρκεια της συνιστώμενης παροχής της εργασίας με το σύστημα της τηλεργασίας, η οποία δεν θα ξεπερνά τους τρεις (3) μήνες,
γ) την ενδεχόμενη ανάγκη επανεξέτασης - επανεκτίμησης του εργαζομένου για συνέχιση της τηλεργασίας μετά το πέρας της χρονικής διάρκειας της περ. β, εάν συνεχίζει να συντρέχει ο τεκμηριωμένος κίνδυνος της υγείας του εργαζομένου.
4. Η Υγειονομική Επιτροπή υποχρεούται να γνωματεύσει εντός δέκα (10) ημερών από την υποβολή της αίτησης του εργαζομένου προς αυτήν. Η γνωμάτευση της Υγειονομικής Επιτροπής κοινοποιείται στον εργαζόμενο με κάθε πρόσφορο μέσο, συμπεριλαμβανομένου του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Μετά την υποβολή της αίτησης του εργαζομένου και της Ιατρικής Γνωμάτευσης της αρμόδιας Υγειονομικής Επιτροπής, σύμφωνα με το άρθρο 3, ο εργοδότης υποχρεούται να απαντήσει στον εργαζόμενο περί της αποδοχής ή μη του αιτήματος, με κάθε πρόσφορο μέσο, συμπεριλαμβανομένου του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το συντομότερο δυνατό, αλλά σε κάθε περίπτωση όχι πέραν των δέκα (10) ημερών από την παραλαβή της αίτησης. Σε περίπτωση που ο εργοδότης δεν απαντήσει εντός του 10μέρου, το αίτημα του εργαζόμενου θεωρείται ότι έχει γίνει δεκτό.
1. Σε περίπτωση απόρριψης από τον εργοδότη του αιτήματος του εργαζομένου, η απόρριψη αυτή πρέπει να είναι αιτιολογημένη και να συνίσταται είτε:
α. στην ιδιαίτερη φύση των καθηκόντων του εργαζόμενου, η οποία δεν δικαιολογεί την άσκησή τους μέσω τηλεργασίας, είτε
β. στην έλλειψη τεκμηριωμένου κινδύνου της υγείας του εργαζόμενου, ο οποίος θα μπορούσε να αποφευχθεί αν εργάζεται μέσω τηλεργασίας και όχι στις εγκαταστάσεις του εργοδότη.
2. Στην περίπτωση απόρριψης του αιτήματος, ο εργαζόμενος δύναται να αιτηθεί την επίλυση της διαφοράς από την Επιθεώρηση Εργασίας, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 38 του ν. 3996/2011 (Α’ 170).
3. Στο πλαίσιο εξέτασης των λόγων απόρριψης της παρ. 1, συστήνονται, με απόφαση του Διοικητή της Επιθεώρησης Εργασίας, μία ή περισσότερες τριμελείς επιτροπές που αποτελούνται από:
α) ένα (1) μέλος ΔΕΠ ΑΕΙ Ιατρικής Σχολής, ως Πρόεδρος,
β) ένα (1) μέλος ΔΕΠ ΑΕΙ στο γνωστικό αντικείμενο της Διοίκησης Επιχειρήσεων και
γ) έναν (1) Ιατρό που κατέχει την ειδικότητα της Ιατρικής της Εργασίας.
Οι επιτροπές αυτές είναι αρμόδιες για την υποβολή Έκθεσης στην Επιθεώρηση Εργασίας, με την οποία διαπιστώνουν τη βασιμότητα ή μη των λόγων απόρριψης του αιτήματος που περιγράφονται στην παρ. 1. Η Έκθεση αυτή υποβάλλεται υποχρεωτικά στην Επιθεώρηση Εργασίας πριν την έκδοση του Πορίσματος της παρ. 6 του άρθρου 38 του ν. 3996/2011.
Για τη σύνταξη της Έκθεσης αυτής, μπορεί, κατά την κρίση της επιτροπής, να ζητούνται οι απόψεις των μερών ή/και να διενεργείται αυτοψία στις εγκαταστάσεις του εργοδότη από τον Ιατρό Εργασίας που είναι μέλος στην επιτροπή αυτή.
4. Η θητεία των μελών των επιτροπής της παρούσας παραγράφου ορίζεται ετήσια. Οι συνεδριάσεις των επιτροπών αυτών μπορούν να πραγματοποιούνται και με τηλεδιάσκεψη.
Κατά τα λοιπά, ισχύουν οι πάγιες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας για τα συλλογικά όργανα της διοίκησης, συμπεριλαμβανομένων των αμοιβών που προβλέπονται στο άρθρο 21 του ν. 4354/2015.
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από την 1.1.2023.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 8 Νοεμβρίου 2022
Οι Υπουργοί
Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ |
Υγείας ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΛΕΥΡΗΣ |
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 8 Νοεμβρίου 2022
Οι Υπουργοί
Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ |
Υγείας ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΛΕΥΡΗΣ |