Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 5520Β_2022 | 206.56 KB |
1. Την παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 2156/1993 «Συμπλήρωση του ν. 1703/1987 περί μισθώσεων κατοικιών» (Α΄ 109).
2. Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
3. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α΄ 133).
4. Τον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α’ 45) και ιδίως το άρθρο 13.
5. Τον ν. 4067/2012 «Νέος Οικοδομικός Κανονισμός» (Α΄79) και ιδίως την παρ. 8 του άρθρου 28 αυτού, σχετικά με την δυνατότητα αντικατάστασης, αναθεώρησης και συμπλήρωσης του Κανονισμού Πυροπροστασίας Κτιρίων με κοινές υπουργικές αποφάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, του καθ’ ύλην αρμοδίου Υπουργού για θέματα ενεργητικής πυροπροστασίας καθώς και του κατά περίπτωση αρμοδίου Υπουργού σε θέματα λειτουργικότητας κάθε ειδικής χρήσης.
6. Τον ν. 4442/2016 «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις» (Α΄ 230).
7. Τον ν. 4796/2021 «Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας Υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Υποδομών και Μεταφορών, ρυθμίσεις για τη μεταφορά στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας των αρμοδιοτήτων για τα εμπορικά σήματα, άλλες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις» (Α΄63) και ιδίως το άρθρο 73 αυτού, σχετικά με την ρύθμιση των ειδικότερων ζητημάτων για τις προδιαγραφές και τη λειτουργία της διαδραστικής ψυχαγωγικής δραστηριότητας τα δωμάτια απόδρασης
(escape rooms).
8. Το άρθρο 7α του ν. 2251/1994 «Ψυχική Υγεία των ανήλικων καταναλωτών» για την προστασία των καταναλωτών (Α΄ 191).
9. Το π.δ. 5/2022 «Οργανισμός του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α΄ 15).
10. Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» (Α΄ 160).
11. Το π.δ. 70/2021 «Σύσταση Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 161).
12. Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α΄ 119).
13. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄121).
14. Το π.δ. 62/2020 «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 155).
15. Το π.δ. 71/2021 «Διορισμός Υπουργού και Υφυπουργού» (Α’ 162).
16. Την υπ' αρ. 2/2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νικόλαο Ταγαρά» (Β΄ 45).
17. Την υπ’ αρ. 1/2021 απόφασης Πρωθυπουργού και Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Ευάγγελο Τουρνά» (Β΄ 4215).
18. Το π.δ. 81/2018 «Ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/1535 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Σεπτεμβρίου 2015 (ΕΕ L 241 της 17.9.2015, σ1) για την καθιέρωση μιας διαδικασίας πληροφόρησης στον τομέα των τεχνικών προδιαγραφών και των κανόνων σχετικά με τις υπηρεσίες της κοινωνίας των πληροφοριών (κωδικοποιημένο κείμενο) και άλλες διατάξεις» (Α΄151).
19. Το π.δ. 41/2018 «Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων» (Α’ 80).
20. Την υπ’ αρ. 44 πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου της 18-12-2019 «Σύσταση, συγκρότηση και λειτουργία Διυπουργικής Επιτροπής για τον προγραμματισμό, την παρακολούθηση, τον συντονισμό και την προώθηση των απαραίτητων δράσεων για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας» (Α΄ 208).
21. Την υπό στοιχεία Ζ3-2810/2004 κοινή υπουργική απόφαση «Γενική ασφάλεια των προϊόντων - Εναρμόνιση με την οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 2001/95/ΕΚ της 3ης Δεκεμβρίου 2001» (Β΄1885).
22. Τον Κανονισμό (ΕΚ) 765/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τον καθορισμό των απαιτήσεων διαπίστευσης και εποπτείας αγοράς όσον αφορά την εμπορία των προϊόντων και για την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΟΚ) 339/93 του Συμβουλίου, καθώς και τον Κανονισμό (ΕΕ) 1020/2019 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την εποπτεία της αγοράς και τη συμμόρφωση των προϊόντων και για την κατάργηση της οδηγίας 2004/42/ΕΚ και των Κανονισμών (ΕΚ) 765/2008 και (ΕΕ) 305/2011.
23. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 679/2016 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, σχετικά με την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (Κανονισμός GDPR).
24. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 515/2019 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου, σχετικά με την αμοιβαία αναγνώριση των εμπορευμάτων που κυκλοφορούν νόμιμα στην αγορά άλλου κράτους μέλους και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) 764/2008.
25. Το γεγονός ότι το σχέδιο της παρούσας απόφασης γνωστοποιήθηκε στη Ευρωπαϊκή Επιτροπή με κωδικό αριθμό γνωστοποίησης 2022/520/GR, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του π.δ. 81/2018 με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και έλαβε την υπό στοιχεία GROW/E3/BH/vk (2022) 6141377/10-8-2022 έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
26. Την υπ΄αρ. 135273/10-12-2021 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή για την συγκρότηση Ομάδας Εργασίας για την δημιουργία ειδικότερου ρυθμιστικού πλαισίου για την διαδραστική ψυχαγωγική δραστηριότητα δωμάτια απόδρασης (escape rooms) (ΑΔΑ: 9ΨΕΥ46ΜΤΛΡ-Ψ9Χ).
27. Τα πρακτικά 11 και 12 των συνεδριάσεων της Επιτροπής για την Ψυχική Υγεία των ανήλικων καταναλωτών στις 6-5-2022 και 27-5-2022.
28. Το από 19-7-2022 παραδοτέο προσχέδιο ΚΥΑ της Ομάδας Εργασίας που συγκροτήθηκε με την υπ΄αρ. 135273/10-12-2021 απόφαση (ΑΔΑ: 9ΨΕΥ46ΜΤΛΡ-Ψ9Χ).
29. Την ανάγκη άμεσης ρύθμισης ειδικότερων ζητημάτων για τις προδιαγραφές και τη λειτουργία χώρων αναψυχής και επιχειρήσεων με αντικείμενο δραστηριότητας την παροχή υπηρεσιών διαδραστικής ψυχαγωγίας τα δωμάτια απόδρασης (escape rooms).
30. Την υπό στοιχεία 82478/26-8-2022 Εισήγηση Δημοσιονομικών Επιπτώσεων του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων σύμφωνα με την οποία από την παρούσα δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
1. Με την παρούσα απόφαση ρυθμίζονται ειδικότερα ζητήματα για τις προδιαγραφές και τη λειτουργία χώρων αναψυχής και επιχειρήσεων με αντικείμενο δραστηριότητας την παροχή υπηρεσιών διαδραστικής ψυχαγωγίας τα δωμάτια απόδρασης (escape rooms) με Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.) 93.29.19.10, με στόχο την ασφάλεια των χρηστών/παικτών και των εργαζομένων σε αυτούς.
2. Οι διατάξεις της παρούσας απόφασης εφαρμόζονται σε όλους τους χώρους αναψυχής και τις επιχειρήσεις με αντικείμενο δραστηριότητας την παροχή υπηρεσιών διαδραστικής ψυχαγωγίας τα δωμάτια απόδρασης (escape rooms). Οι ανήλικοι χρήστες/παίκτες μπορούν να συμμετέχουν, σύμφωνα με όσα προβλέπονται από το άρθρο 6.
Για το σκοπό της εφαρμογή της παρούσας ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
α) «δωμάτιο απόδρασης (escape room)»: οριοθετημένος μη κοινόχρηστος χώρος, στον οποίο παρέχονται αποκλειστικά ζωντανά παιχνίδια γρίφων, τα οποία παίζονται ατομικά ή από δυάδες ή ομάδες παικτών, όπου συνήθως οι παίκτες βρίσκονται εικονικά κλειδωμένοι σε ένα ή και περισσότερα δωμάτια. Στόχος είναι η ομάδα να αποδράσει μέσα σε οριζόμενο από τους κανόνες του παιχνιδιού χρονικό διάστημα, λύνοντας μία σειρά από γρίφους ή φέροντας εις πέρας αποστολές. Το χρονικό διάστημα ποικίλλει και κυμαίνεται συνήθως από 60 λεπτά μέχρι και 3 ώρες. Τα θέματα στα δωμάτια απόδρασης είναι συνήθως φανταστικές τοποθεσίες, όπως, κελιά φυλακής, διαστημόπλοια, στοιχειωμένα σπίτια, μαγεμένα δάση κ.α.,
β) «υποστηρικτικές εγκαταστάσεις»: σύνολο υλικών και τεχνικών μέσων που απαιτούνται για την ολοκληρωμένη και ασφαλή λειτουργία του δωματίου απόδρασης (π.χ. δομικά έργα και υλικά, πινακίδες, σήματα υπόδειξης και πληροφόρησης, διατάξεις εξαερισμού, ηλεκτρικές εγκαταστάσεις και ηλεκτρικοί πίνακες, φωτισμός, αεριοφυλάκια, πυροσβεστήρες, δεξαμενές νερού, κ.α.),
γ) «εξοπλισμός»: σύνολο εξοπλισμού και κατασκευών, τα οποία, οι χρήστες/παίκτες μπορεί χρησιμοποιούν, σε εξωτερικό ή εσωτερικό χώρο, στα πλαίσια του παιχνιδιού στο δωμάτιο απόδρασης, για τα οποία υπάρχουν υποχρεωτικής φύσεως προδιαγραφές ή άλλη νομοθεσία,
δ) «υπεύθυνος εκμετάλλευσης»: οικονομικός φορέας που εκμεταλλεύεται το σύνολο των δωματίων απόδρασης και υποστηρικτικών εγκαταστάσεων τους σε συγκεκριμένο χώρο αναψυχής και ο οποίος έχει την ευθύνη της ασφαλούς λειτουργίας αυτών,
ε) «Διευθύνων το παιχνίδι (Game Master - GM)»: άτομο εντεταλμένο από τον υπεύθυνο εκμετάλλευσης των δωματίων απόδρασης για τον πλήρη έλεγχο των δωματίων απόδρασης του συγκεκριμένου χώρου αναψυχής/επιχείρησης. Έχει μεταξύ άλλων, την ευθύνη για την λειτουργία, τον συντονισμό, την παρακολούθηση της εξέλιξης και την εν γένει ασφαλή διενέργεια των παιχνιδιών,
στ) «δωμάτιο ελέγχου (control room)»: διακριτός χώρος στον οποίο είναι εγκατεστημένος και εκτελεί τα καθήκοντα του ο Διευθύνων το παιχνίδι για τα παιχνίδια στα οποία δεν συμμετέχει αυτοπροσώπως,
ζ) «χρήστης/παίκτης»: άτομο που κάνει χρήση του δωματίου απόδρασης για ψυχαγωγικούς σκοπούς,
η) «διαπίστευση»: βεβαίωση, κατά την έννοια του Κανονισμού 765/2008/ΕΚ (OJ L 218, 13.8.2008), από Εθνικό Οργανισμό Διαπίστευσης ότι ένας οργανισμός αξιολόγησης της συμμόρφωσης πληροί τις απαιτήσεις που έχουν τεθεί με εναρμονισμένα πρότυπα και, όπου είναι εφαρμοστέο, τις τυχόν πρόσθετες απαιτήσεις, συμπεριλαμβανομένων αυτών που καθορίζονται στα αντίστοιχα τομεακά συστήματα, για να εκτελεί μια συγκεκριμένη δραστηριότητα αξιολόγησης της συμμόρφωσης,
θ) «τομεακό σύστημα διαπίστευσης»: σύστημα διαπίστευσης της αξιολόγησης της συμμόρφωσης, το οποίο βασίζεται σε καθορισμένο πρότυπο για συγκεκριμένο προϊόν, διεργασία, υπηρεσία κ.λπ. και σε πρόσθετες απαιτήσεις για συγκεκριμένο τομέα και/ή για συγκεκριμένη νομοθεσία,
ι) «έκθεση τεχνικού ελέγχου»: επίσημο έγγραφο, που εκδίδει ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου, με το οποίο βεβαιώνεται η συμμόρφωση ή η αποτυχία συμμόρφωσης του δωματίου απόδρασης με τις απαιτήσεις της παρούσας απόφασης,
ια) «Εθνικός Οργανισμός Διαπίστευσης»: οργανισμός κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εκτελεί τη διαπίστευση επί τη βάσει εξουσίας που του παρέχει το κράτος αυτό το οποίο τον έχει ορίσει και ως μοναδικό στην άσκηση αυτής της εξουσίας. Στην Ελλάδα λειτουργεί το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης Ν.Π.Ι.Δ. (ΕΣΥΔ Ν.Π.Ι.Δ.) με βάση το ν. 4468/2017 (Α’ 61),
ιβ) «αξιολόγηση της συμμόρφωσης»: διαδικασία με την οποία αποδεικνύεται το κατά πόσον πληρούνται οι ειδικές απαιτήσεις που αφορούν προϊόν, διαδικασία, υπηρεσία, σύστημα, πρόσωπο ή φορέα,
ιγ) «αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου»: διαπιστευμένος από το ΕΣΥΔ, κατά το πρότυπο διαπίστευσης ΕΛΟΤ ΕΝ ISO/IEC 17020 «Αξιολόγηση της συμμόρφωσης - Απαιτήσεις για τη λειτουργία διαφόρων τύπων φορέων που εκτελούν έλεγχο», οργανισμός αξιολόγησης της συμμόρφωσης, που έχει λάβει, από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αναγνώριση/έγκριση δραστηριοποίησης, στο πεδίο της παρούσας απόφασης, με βάση το πλαίσιο των απαιτήσεων της υπό στοιχεία Φ.01.2/56790/ ΔΠΠ1828/31.5.2016 κοινής υπουργικής απόφασης (Β΄ 1897).
1. Τα δωμάτια απόδρασης, εμπίπτουν στην κατηγορία χρήσεων γης «Εμπόριο και παροχή προσωπικών υπηρεσιών» του π.δ 59/2018 (Α’ 114) και ειδικότερα στην περίπτωση 10.2 «Καταστήματα παροχής προσωπικών υπηρεσιών». Ως εκ τούτου, εγκαθίστανται σε περιοχές όπου επιτρέπεται η προαναφερόμενη χρήση σύμφωνα με τους τυχόν καθοριζόμενους περιορισμούς επιφάνειας. Δεν επιτρέπεται η λειτουργία δωματίων απόδρασης σε περιοχές αμιγούς κατοικίας, καθόσον δεν εξυπηρετούν καθημερινές ανάγκες των κατοίκων της περιοχής.
2. Τα δωμάτια απόδρασης λειτουργούν σε χώρους κύριας χρήσης νομίμως υφιστάμενων κτιρίων ή τμημάτων αυτών. Όταν εγκαθίστανται σε τμήματα υφιστάμενων κτιρίων, διαθέτουν ανεξάρτητη πρόσβαση (είσοδοέξοδο) από το υπόλοιπο κτίριο, αποκλειόμενης της δυνατότητας εξυπηρέτησης ή πρόσβασης σε αυτά μέσω των κλειστών κοινόχρηστων χώρων που εξυπηρετούν το υπόλοιπο κτίριο.
3. Από κτιριοδομική άποψη, τα δωμάτια απόδρασης εμπίπτουν στην κατηγορία κτιρίων ή τμημάτων αυτών με χρήση «Γ. Συνάθροιση κοινού» της υπουργικής απόφασης 3046/304/89 (Δ’ 59), ή εφόσον δεν εξασφαλίζουν πραγματικό πληθυσμό άνω των πενήντα (50) ατόμων, κατατάσσονται στην κατηγορία «Η. Εμπόριο», ως συγγενέστερη. Κάθε κτιριοδομική απαίτηση που αφορά στο κέλυφος του κτιρίου στο οποίο λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα εφαρμόζεται υποχρεωτικά. Ενδεικτικά αναφέρονται η στατική αντοχή, η οποία πληροί τις απαιτήσεις των σχετικών κανονισμών, ο δείκτης πυραντίστασης, ο οποίος πληροί τις απαιτήσεις των κανονισμών πυροπροστασίας κτιρίων ή των πυροσβεστικών διατάξεων, η θερμομόνωση, η ηχομόνωση, η πυροπροστασία και η ασφάλεια του συνόλου των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων.
4. Ωστόσο, λόγω του προορισμού των δωματίων απόδρασης και των ιδιαιτεροτήτων λειτουργίας τους, επιτρέπονται στο εσωτερικό τους προσωρινές διαρρυθμίσεις, οι οποίες εκτελούνται κατόπιν έκδοσης της απαιτούμενης διοικητικής πράξης του άρθρου 28 του ν. 4495/17 (Α’ 167), και οι οποίες δύνανται να αποκλίνουν από τις απαιτήσεις των Κανονισμών Πυροπροστασίας Κτιρίων ή των Πυροσβεστικών Διατάξεων, ανάλογα με την κατηγορία πυροπροστασίας στην οποία εμπίπτει το κτήριο στο οποίο στεγάζεται η επιχείρηση, ελεύθερου ύψους χώρων και προσβασιμότητας (όπως διάδρομοι, κλίμακες, θύρες), εφόσον δεν απευθύνονται σε εμποδιζόμενα άτομα, φυσικού φωτισμού και φυσικού αερισμού εφόσον διασφαλίζεται επαρκής τεχνητός φωτισμός και αερισμός, όπως αποδεικνύεται από πλήρη σχετική μελέτη. Για τις εργασίες αυτές, απαιτείται και βεβαίωση αρμοδίου μηχανικού για τη στατική και ηλεκτρομηχανολογική ασφάλεια των προσωρινών διαρρυθμίσεων και του συνόλου των εγκαταστάσεων. Η ηλεκτρολογική εγκατάσταση της δραστηριότητας πρέπει να ικανοποιεί τις απαιτήσεις ασφάλειας και ορθής λειτουργίας της υπ’ αρ. 101195/8-10-2021 υπουργικής απόφασης «Γενικές και ειδικές απαιτήσεις για τις ηλεκτρικές εγκαταστάσεις» (Β΄ 4654). Κάθε φορά που πραγματοποιείται μεταβολή των εσωτερικών διαρρυθμίσεων για τις ανάγκες της δραστηριότητας, εκδίδεται η απαιτούμενη διοικητική πράξη που συνοδεύεται από την ως άνω βεβαίωση του αρμόδιου μηχανικού. Για τις εσωτερικές διαρρυθμίσεις, πρέπει να ικανοποιούνται οι απαιτήσεις των προτύπων ΕΛΟΤ ΕΝ 1990, ΕΛΟΤ ΕΝ 1993, ΕΛΟΤ ΕΝ 1995 και ΕΛΟΤ ΕΝ 1999 (Ευρωκωδίκων 0, 3, 5 και 9 και των Εθνικών Προσαρτημάτων Εφαρμογής), εκτός αν αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις προβλέψεις που έχουν γίνει με το προϋπάρχον εθνικό κανονιστικό πλαίσιο, για τις υφιστάμενες φέρουσες κατασκευές του κτιρίου.
Στην περίπτωση που το δωμάτιο απόδρασης δεν αποτελεί αυτοτελή δραστηριότητα, αλλά ενσωματώνεται ως συμπληρωματική χρήση σε άλλη δραστηριότητα εκπαιδευτική, ψυχαγωγική ή πολιτιστική, τότε πληροί υποχρεωτικά το σύνολο των ισχυουσών απαιτήσεων και κανονισμών της κύριας χρήσης στην οποία εντάσσεται.
5. Ιδιαίτερη έμφαση κατά τη δημιουργία των δωματίων απόδρασης δίδεται στη σχεδίαση του χώρου, σύμφωνα με τον προορισμό και τη χρήση του. Ειδικότερα:
α) υπάρχουν διακριτοί χώροι: για τον Διευθύνοντα τα παιχνίδια στα οποία δεν συμμετέχει αυτοπροσώπως (δωμάτιο ελέγχου), για το προσωπικό, για την αναμονή των χρηστών/παικτών και ανάλογοι χώροι υγιεινής,
β) αν στους χώρους που διεξάγεται το παιχνίδι περιλαμβάνονται και υπαίθριοι χώροι, διασφαλίζεται η ασφαλής κυκλοφορία, ο φωτισμός, η προστασία από πτώσεις, καιρικά φαινόμενα και επιβλαβείς εξωτερικές επιδράσεις,
γ) τα δωμάτια απόδρασης διαθέτουν τους χώρους του παιχνιδιού σαφώς οριοθετημένους. Οι Διευθύνοντες το παιχνίδι οφείλουν να διασφαλίζουν την ορθή κατανομή των χρηστών/παικτών στους ανωτέρω χώρους, ώστε να μην δημιουργείται συνωστισμός και η πιθανότητα εγκλωβισμού παικτών σε στενούς διαδρόμους, περάσματα και οπουδήποτε στο χώρο. Δεν επιτρέπονται οι διατάξεις του χώρου που μπορούν να προκαλέσουν τον τραυματισμό των χρηστών/παικτών, και ιδίως οι παγίδες και οι καταπακτές με αιχμηρές γωνίες (κυρίως στα σημεία που τοπικά η ένταση του φωτισμού είναι μειωμένη),
δ) η αναλογία των χρηστών/παικτών στο χώρο που διεξάγεται το παιχνίδι δεν υπερβαίνει τo 1 άτομο ανά 2 m2,
ε) παρέχεται ασφαλής πρόσβαση και παραμονή των χρηστών/παικτών στο χώρο του παιχνιδιού και δίδεται ιδιαίτερη προσοχή στο είδος και ύψος των τυχόν κιγκλιδωμάτων, στα ανοίγματα των παραθύρων, στις τζαμαρίες του χώρου όπου διεξάγεται το παιχνίδι (τζάμια ασφαλείας ή οπλισμένα ή επενδεδυμένα με ειδική μεμβράνη) και στα κλιμακοστάσια, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς,
στ) ο χώρος των δωματίων απόδρασης καθώς και όλος ο εξοπλισμός τηρείται καθαρός με τη χρήση κατάλληλων υλικών και μεθόδων καθαρισμού,
ζ) οι χώροι υγιεινής οφείλουν να πληρούν τις διατάξεις της παρ. 11 του άρθρου 5 της υπό στοιχεία Υ1γ/Γ.Π/οικ.47829/2017 απόφασης του Υπουργού Υγείας «Υγειονομικοί όροι και προϋποθέσεις λειτουργίας επιχειρήσεων τροφίμων/ ποτών και άλλες διατάξεις» (Β΄ 2161), εξαιρούμενης της υποχρεωτικής ύπαρξης προθαλάμου,
η) αν λειτουργούν περισσότερα του ενός δωμάτια απόδρασης στον ίδιο χώρο, εξασφαλίζεται η μη ταυτόχρονη παραμονή πολλών χρηστών/παικτών και συνοδών στον χώρο αναμονής.
6. Τα δωμάτια απόδρασης μπορούν να συστεγάζονται σε χώρους όπου αναπτύσσεται διακριτά διαφορετική δραστηριότητα, και ιδίως καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, ξενοδοχεία, γυμναστήρια και κινηματόγραφοι.
7. Στον χώρο αναμονής των δωματίων απόδρασης επιτρέπεται η διάθεση ειδών κυλικείου, εφαρμοζόμενων αναλογικά των διατάξεων της υπό στοιχεία Υ1γ/Γ.Π/οικ.47829/2017 (Β΄ 2161), υγειονομικής διάταξης, και εφόσον έχει λάβει χώρα η προηγούμενη γνωστοποίηση λειτουργίας, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
8. Στα δωμάτια απόδρασης και στο χώρο αναμονής απαγορεύεται το κάπνισμα και υπάρχει σχετική σήμανση που είναι ορατή και εύκολα προσβάσιμη από όσους βρίσκονται στο χώρο.
1. Ο εξοπλισμός των δωματίων απόδρασης:
α) εγκαθίσταται και τίθεται σε λειτουργία, εφόσον συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις ασφαλείας και δεν θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια ή την υγεία των χρηστών/παικτών ή τρίτων, όταν χρησιμοποιείται κατά τον προβλεπόμενο τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη ότι μπορεί να προορίζεται για χρήση και από ανηλίκους,
β) συμμορφώνεται με όσα προβλέπονται από την υπό στοιχεία Ζ3/2810/2004 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Δικαιοσύνης και Μεταφορών και Επικοινωνιών «Γενική Ασφάλεια Προϊόντων» (Β΄ 1885),
γ) μέρος του εξοπλισμού που αποτελεί παιχνίδια, πρέπει να συμμορφώνεται με όσα προβλέπονται από την υπό στοιχεία οικ. 3669/194/2011 κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Οικονομικών «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην οδηγία 2009/48/ΕΚ Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, σχετικά με την ασφάλεια των παιχνιδιών» (Β΄ 549) και το σχετικό πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 71 «Ασφάλεια παιχνιδιών».
2. Σε περίπτωση ύπαρξης στα δωμάτια απόδρασης ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού με κερματοδέκτη λειτουργίας, αυτός συμμορφώνεται με όσα προβλέπονται από:
α) το π.δ. 57/2010 «Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας προς την Οδηγία 2006/42/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου «σχετικά με τα μηχανήματα και την τροποποίηση της οδηγίας 95/16/ΕΚ» (Α΄ 97),
β) την υπό στοιχεία οικ. 51157/ΔΤΒΝ1129/2016 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/35/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014 για την εναρμόνιση των νομοθεσιών των κρατών μελών σχετικά με τη διαθεσιμότητα στην αγορά ηλεκτρολογικού υλικού που προορίζεται να χρησιμοποιηθεί εντός ορισμένων ορίων τάσης» (Β΄ 1425),
γ) την υπό στοιχεία οικ.37764/873/Φ342/2016 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Ηλεκτρομαγνητική Συμβατότητα. Προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/30/ΕΕ του ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ και του ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 26ης Φεβρουαρίου 2014» (Β΄ 1602).
3. Ο εξοπλισμός των δωματίων απόδρασης συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις και οιουδήποτε άλλου προτύπου με ειδικότερες απαιτήσεις ασφάλειας και χρήσης που αφορούν τον εξοπλισμό αυτό. Η ασφάλεια του εξοπλισμού τεκμηριώνεται με τη συμμόρφωσή του προς τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά πρότυπα, ή στην απουσία αυτών με τα αντίστοιχα ισοδύναμα ευρωπαϊκά, διεθνή ή και εθνικά πρότυπα.
4. Ο εξοπλισμός φέρει προειδοποιητική σήμανση στην ελληνική γλώσσα που εφιστά την προσοχή των χρηστών/παικτών σε πιθανούς κινδύνους και συνοδεύεται από αντίγραφο του πιστοποιητικού συμμόρφωσης ή/και της δήλωσης συμμόρφωσης όπου απαιτείται από την κείμενη νομοθεσία.
5. Αν στον εξοπλισμό του δωματίου απόδρασης περιλαμβάνονται θεατρικές μηχανές καπνού και συναφών εφέ, αυτές πρέπει να πληρούν τις ισχύουσες προδιαγραφές και να μην χρησιμοποιούν τοξικά αέρια. Κατά τη χρήση τους να μην δημιουργούνται πυκνότητες καπνού που εμποδίζουν την ορατότητα.
6. Στον χώρο της επιχείρησης πρέπει να υπάρχει υλικό/εξοπλισμός πρώτων βοηθειών, του οποίου η θέση θα επισημαίνεται με κατάλληλη πινακίδα.
7. Σε κάθε περίπτωση, ο σχεδιασμός και η οργάνωση, του χώρου, των υποστηρικτικών εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού, πρέπει να στηρίζονται στις προδιαγραφές των αντίστοιχων εθνικών, ευρωπαϊκών και διεθνών προτύπων, όπως αυτά ενδεικτικά αναφέρονται στο Παράρτημα Ι.
8. Για όλα τα πρότυπα που αναφέρονται ισχύει η τελευταία έκδοσή τους.
1. Ο υπεύθυνος εκμετάλλευσης:
α) τηρεί, για τον εξοπλισμό που υπάρχει στον χώρο της επιχείρησης, και αφορά θέματα ασφάλειας των χρηστών/παικτών, τα έγγραφα και πιστοποιητικά, με τα οποία τον έχει εφοδιάσει ο κατασκευαστής, ο εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος ή ο εισαγωγέας,
β) συμμορφώνεται με τις συστάσεις και τις υποχρεώσεις που θέτει ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου, τηρεί το πρόγραμμα επιθεώρησης και συντήρησης εξοπλισμού και χώρων των δωματίων απόδρασης και συνεργάζεται με τις αρμόδιες αρχές εποπτείας και ελέγχου,
γ) μεριμνά για άμεση επισκευή ή αντικατάσταση των εκτός λειτουργίας χώρων και εξοπλισμού, απομονώνει ελαττωματικά τμήματα του χώρου και μέρη του εξοπλισμού που μπορεί να δημιουργήσουν κινδύνους στους χρήστες/παίκτες των δωματίων απόδρασης του και τηρεί Βιβλίο Συμβάντων, στο οποίο καταγράφονται αναλυτικά οι συνθήκες τυχόν ατυχημάτων, παρατηρήσεις ή παράπονα πελατών,
δ) διασφαλίζει ότι στην επιχείρηση του απασχολείται εν ώρα λειτουργίας τουλάχιστον ένα (1) άτομο, ο Διευθύνων το παιχνίδι, που για τα παιχνίδια στα οποία δεν συμμετέχει αυτοπροσώπως, από το δωμάτιο ελέγχου (Control room), συντονίζει, παρακολουθεί την εξέλιξη, και έχει εν γένει την ευθύνη για την ασφαλή διενέργεια των παιχνιδιών. Διευθύνων το παιχνίδι δεν μπορεί να είναι φυσικό πρόσωπο που καταδικαστεί σε οποιαδήποτε ποινή για κακούργημα ή αμετάκλητα για ένα από τα πλημμελήματα της κλοπής, εκβίασης, συκοφαντικής δυσφήμισης, σωματικής βλάβης και παράβασης των διατάξεων περί ναρκωτικών ή για έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας.
2. Ο υπεύθυνος εκμετάλλευσης αναρτά στο χώρο της επιχείρησης του ευδιάκριτες και ευανάγνωστες πινακίδες με πληροφορίες σχετικά με:
α) την νομιμότητα της λειτουργίας βάσει του θεσμικού πλαισίου αδειοδότησης των δωματίων απόδρασης,
β) τα μέτρα προφύλαξης και τα όρια ηλικίας για κάθε παιχνίδι (δωμάτιο απόδρασης),
γ) το ονοματεπώνυμο του υπευθύνου εκμετάλλευσης και το τηλέφωνο επικοινωνίας με αυτόν,
δ) τους αριθμούς τηλεφώνου Πρώτων Βοηθειών και Πυροσβεστικής Υπηρεσίας,
ε) την απαγόρευση καπνίσματος εντός του χώρου,
στ) τα μέτρα πυροπροστασίας, όπως αναλυτικά ορίζεται στο άρθρο 7 της παρούσας,
ζ) το ότι ο χώρος όπου εισέρχονται βιντεοσκοπείται και ηχογραφείται,
η) η «ΠΙΝΑΚΙΔΑ ΕΛΕΓΧΟΥ» του αναγνωρισμένου φορέα ελέγχου του κάθε παιχνιδιού.
3. Ο υπεύθυνος εκμετάλλευσης έχει την αποκλειστική ευθύνη της τηρήσεως όλων των προβλεπόμενων από την παρούσα απόφαση μέτρων για την προστασία και ασφάλεια των χρηστών/παικτών και εργαζομένων.
4. Ο υπεύθυνος εκμετάλλευσης οφείλει να τηρεί όσα προβλέπονται από τον Κανονισμό (ΕΕ) 679/2016, περί προστασίας προσωπικών δεδομένων. Επισημαίνεται ότι, εάν, εκτός από την βιντεοσκόπηση και ηχογράφηση, ο υπεύθυνος εκμετάλλευσης προβαίνει και σε αποθήκευση των καταγραφών αυτών, θα πρέπει πριν την είσοδο στον εκάστοτε χώρο, να δίνεται γραπτή συναίνεση των χρηστών/παικτών για την καταγραφή και αποθήκευση καθώς και να υπάρχει ενημέρωσή τους για το χρονικό διάστημα που θα παραμένουν αποθηκευμένα τα αρχεία και για το ποια θα είναι η χρήση αυτών, σύμφωνα με όσα προβλέπονται από το άρθρο 13 του Κανονισμού (ΕΕ) 679/2016.
1. Απαγορεύονται τα παιχνίδια που, βάσει του σεναρίου τους ενέχουν κινδύνους για την ψυχική, πνευματική ή ηθική ανάπτυξη των ανηλίκων και ιδίως αναπαράγουν στερεότυπα που ενθαρρύνουν τις διακρίσεις λόγω φυλής, φύλου, θρησκείας, ιθαγένειας, αναπηρίας ή σεξουαλικού προσανατολισμού.
2. Προκειμένου να ενισχυθεί ο γονικός έλεγχος και να προστατευθεί το δικαίωμα των χρηστών/παικτών που είναι παιδιά στην ενασχόληση με ψυχαγωγικά παιχνίδια και δραστηριότητες που είναι κατάλληλες για την ηλικία τους, οι υπεύθυνοι εκμετάλλευσης των δωματίων απόδρασης εξασφαλίζουν την ηλικιακή σήμανση των παιχνιδιών και την είσοδο μόνο των ανηλίκων που πληρούν το όριο ηλικίας για κάθε παιχνίδι. Τα παιδιά κάτω των 12 ετών πρέπει να συνοδεύονται και να επιβλέπονται από γονέα ή υπεύθυνο συνοδό ενήλικα για την αγορά εισιτηρίου, την είσοδο και τη συμμετοχή τους σε παιχνίδια των δωματίων απόδρασης.
3. Παιχνίδια που, με βάση το σενάριό τους ενέχουν κινδύνους για την ψυχική, πνευματική ή ηθική ανάπτυξη των ανηλίκων και ιδίως:
α) εμπεριέχουν σεξουαλικά μηνύματα που δεν συνάδουν με την εικόνα της παιδικής ηλικίας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτής, ή
β) παροτρύνουν σε εθισμούς ή σε δραστηριότητες που είναι επιβλαβείς για ανηλίκους ή χρησιμοποιούν ακατάλληλη γλώσσα για μικρά παιδιά έως 12 ετών, ή
γ) παροτρύνουν άμεσα ή έμμεσα σε επιθετική συμπεριφορά και ειδικότερα σε χρήση ή άσκηση βίας ή εμπεριέχουν στοιχεία γραφικής βίας, έντονες αναπαραστάσεις ή καθετί άλλο που ενδέχεται να προκαλέσει φόβο/ανασφάλεια/σύγχυση, και που συνεπώς δεν ενδείκνυνται για την ηλικία τους, θα πρέπει να φέρουν απαραιτήτως σχετική σήμανση σε εμφανές σημείο κάθε διαφημιστικής προβολής/παρουσίασής τους.
4. Οι υπεύθυνοι εκμετάλλευσης των δωματίων απόδρασης, στα οποία συμμετέχουν ανήλικοι παίκτες/χρήστες, εξασφαλίζουν:
α) την υποχρεωτική τοποθέτηση και ενημέρωση για την ύπαρξη κουμπιού απελευθέρωσης το οποίο θα επιτρέπει την αποχώρηση όποιου ανήλικου δεν επιθυμεί να συνεχίσει. Προκειμένου να μην αποθαρρύνονται οι ανήλικοι από τη χρήση του κουμπιού, θα πρέπει, εφόσον το παιχνίδι δεν είναι δυνατόν να συνεχίσει από τους εναπομείναντες παίκτες, να επιτρέπεται η δυνατότητα μεταγενέστερης χρήσης του χώρου χωρίς επιπλέον χρέωση,
β) τον ορισμό ενός Διευθύνοντα το παιχνίδι, ο οποίος υποχρεωτικά και συνεχώς θα παρακολουθεί την εξέλιξη του παιχνιδιού και θα είναι σε ετοιμότητα να παρέμβει σε περίπτωση ανάγκης,
γ) την ενημέρωση των παικτών με αναλυτική περιγραφή του σεναρίου των παιχνιδιών (π.χ. τρόμος, βία, αγωνία, μυστήριο, μάθηση, κ.λπ.), και τα λεπτομερή χαρακτηριστικά του εκάστοτε δωματίου απόδρασης, προκειμένου οι γονείς αλλά και τα παιδιά να είναι προετοιμασμένα για την διαδικασία που θα ακολουθήσει.
Η ως άνω ενημέρωση εξασφαλίζεται με ανάρτηση σε εμφανές σημείο, στο οποίο εύκολα μπορεί να έχει πρόσβαση ο ανήλικος και οι ασκούντες την γονική μέριμνα, και οπωσδήποτε σε πινακίδα στην είσοδο του συγκεκριμένου δωματίου απόδρασης καθώς και στην ιστοσελίδα της επιχείρησης, εφόσον υπάρχει. Η ενημέρωση πρέπει να είναι κατανοητή, αληθής, επικαιροποιημένη,
υποχρεωτικά στην ελληνική γλώσσα και προαιρετικά σε άλλη γλώσσα.
Για τη διασφάλιση της πυροπροστασίας των επιχειρήσεων που εμπίπτουν στις διατάξεις της παρούσας, καθορίζονται τα ακόλουθα ενεργητικά, παθητικά και προληπτικά μέτρα πυροπροστασίας:
Α. Ενεργητικά μέτρα πυροπροστασίας:
α) Επιβάλλεται η τοποθέτηση ενός (1) φορητού πυροσβεστήρα ξηρής σκόνης κατασβεστικής ικανότητας τουλάχιστον 21Α-113Β-C, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 3-7 «Φορητοί πυροσβεστήρες - Μέρος 7: Χαρακτηριστικά, απαιτήσεις απόδοσης και μέθοδοι δοκιμής», ανά 50 τετραγωνικά μέτρα (τ.μ.).
β) Επιβάλλεται η τοποθέτηση απλού υδροδοτικού πυροσβεστικού δικτύου (πυροσβεστικά ερμάρια), σύμφωνα με τις απαιτήσεις της παρ. 4.3. του άρθρου 4 της Πυροσβεστικής Διάταξης 15/2014 (Β΄ 3149), ικανού ώστε να καλύπτει όλους τους χώρους της δραστηριότητας.
γ) Επιβάλλεται αυτόματο σύστημα πυρανίχνευσης με ανιχνευτές πολλαπλών αισθητήρων (όπως π.χ. καπνού και θερμότητας) σύμφωνα με τις απαιτήσεις των μερών του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 54 «Συστήματα πυρανίχνευσης και συναγερμού».
δ) Επιβάλλεται χειροκίνητο σύστημα αναγγελίας πυρκαγιάς σύμφωνα με τις απαιτήσεις του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 54-11 «Συστήματα πυρανίχνευσης και συναγερμού - Μέρος 11: Εκκινητές συναγερμού χειρός».
ε) Επιβάλλεται αυτόματο σύστημα καταιονισμού ύδατος, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 12845 «Μόνιμα συστήματα πυρόσβεσης - Αυτόματα συστήματα καταιονισμού - Σχεδιασμός, εγκατάσταση και συντήρηση», σε χώρους με συνολική στεγασμένη επιφάνεια, μεγαλύτερη από 750 τ.μ. και ταυτόχρονα μεγίστη απροστάτευτη όδευση στον χώρο της κύριας χρήσης μεγαλύτερη των 25 μέτρων.
Με την ενεργοποίηση του συστήματος πυρανίχνευσης ή καταιονισμού θα πρέπει να επιτυγχάνεται τερματισμός τυχόν αντικρουόμενων ή παραπλανητικών ήχων ή εικόνων που ενδέχεται να επηρεάσουν την ικανότητα των χρηστών/παικτών στην έγκαιρη διαφυγή σε περίπτωση ανάγκης.
Β. Παθητικά μέτρα πυροπροστασίας:
α) Οι τελικές έξοδοι - έξοδοι κινδύνου (που οδηγούν σε κοινόχρηστο χώρο ή περιβάλλοντα χώρο), πληρούν τις απαιτήσεις των Κανονισμών Πυροπροστασίας Κτιρίων ή των Πυροσβεστικών Διατάξεων, ανάλογα με την κατηγορία πυροπροστασίας στην οποία εμπίπτει το κτήριο στο οποίο στεγάζεται η επιχείρηση.
β) Σήμανση και ενισχυμένος φωτισμός ασφαλείας και κατευθυντήριες σημάνσεις μονοπατιών (σήματα εξόδου εγγύτητας δαπέδου) που γίνονται ορατά σε περίπτωση ενεργοποίησης των συστημάτων πυρανίχνευσης ή καταιονισμού ύδατος ή χειροκίνητου συστήματος αναγγελίας πυρκαγιάς. Ο ενισχυμένος φωτισμός ασφαλείας πρέπει κατ’ ελάχιστον να είναι φωτεινότητας 15 lux τόσο στις οδεύσεις διαφυγής όσο και στα δωμάτια απόδρασης, κατ’ αντιστοιχία των φωτιστικών ασφαλείας χώρων υψηλής επικινδυνότητας, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 1838 «Εφαρμογές φωτισμού - Φωτισμός ασφαλείας».
γ) Υλικά - εσωτερικά τελειώματα κατηγορίας ακαυστότητας Α1, Α2, Β, ή C, βάσει του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 13501-1 «Ταξινόμηση πυρκαγιάς δομικών προϊόντων και δομικών στοιχείων - Μέρος 1: Ταξινόμηση με χρήση δεδομένων από δοκιμές αντίδρασης σε πυρκαγιά».
δ) Θύρες οδεύσεων διαφυγής με φορά προς την όδευση διαφυγής, ανεξαρτήτως πληθυσμού.
Γ. Προληπτικά μέτρα πυροπροστασίας:
α) Σύστημα απελευθέρωσης ηλεκτρομαγνητικών κλειδωμένων θυρών οδεύσεων διαφυγής που πληροί όλες οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
αα) Με τη διακοπή της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος η θύρα ξεκλειδώνει αυτόματα.
αβ) Με την ενεργοποίηση του αυτόματου συστήματος πυρανίχνευσης ή του αυτόματου συστήματος καταιονισμού ύδατος ή του χειροκίνητου συστήματος αναγγελίας πυρκαγιάς η θύρα ξεκλειδώνει αυτόματα.
αγ) Με κουμπί απελευθέρωσης που βρίσκεται και στους χώρους των δωματίων απόδρασης και σε χώρο ελεγχόμενο από τους υπαλλήλους της δραστηριότητας. Το κουμπί φέρει ειδική σήμανση και είναι τοποθετημένο σε εμφανές σημείο και ορατό κάτω από όλες τις συνθήκες φωτισμού.
Εναλλακτικά αντί του συστήματος της ανωτέρω παραγράφου, θα πρέπει να υπάρχει σε κάθε δωμάτιο, μία θύρα με πλάτος τουλάχιστον 0,70 μέτρα η οποία θα ανοίγει με εύκολο και προφανή τρόπο και η οποία θα χρησιμοποιείται μόνο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
β) Απαγορεύεται στους χώρους της δραστηριότητας η ύπαρξη γυμνής φλόγας, θερμάστρας/ σόμπας (ηλεκτρικής ή οποιουδήποτε τύπου καυσίμου).
γ) Ο Διευθύνων το παιχνίδι οφείλει, πριν την έναρξη της δραστηριότητας να ενημερώνει τους χρήστες για τα συστήματα ασφαλείας, τις οδεύσεις διαφυγής, και τις εξόδους κινδύνου καθώς και τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
1. Η αξιολόγηση της συμμόρφωσης του δωματίου απόδρασης, ως προς τις διατάξεις της παρούσας, διεξάγεται από αναγνωρισμένο φορέα ελέγχου, της παρ. ιγ’ του άρθρου 2.
2. Κάθε δωμάτιο απόδρασης οφείλει να υποβάλλεται σε αρχικό, περιοδικό ή ειδικό/έκτακτο τεχνικό έλεγχο σύμφωνα με το άρθρο 9. Για κάθε έλεγχο ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου εκδίδει έκθεση τεχνικού ελέγχου, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Παραρτήματος ΙΙ. Οι ελεγκτές πρέπει να είναι διπλωματούχοι μηχανικοί ΑΕΙ, μέλη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
3. Η έκθεση τεχνικού ελέγχου του δωματίου απόδρασης αφορά στο σύνολο των διατάξεων της παρούσας απόφασης, πλην της πυροπροστασίας, και είναι ανεξάρτητη από τα επιμέρους Πιστοποιητικά Συμμόρφωσης των υποστηρικτικών εγκαταστάσεων και εξοπλισμού, όπου απαιτούνται. Η τήρηση των μέτρων πυροπροστασίας πιστοποιείται από την κατά τόπον αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο άρθρο 8 της υπ’ αρ. 13/2021 πυροσβεστικής διάταξης, όπως κάθε φορά ισχύει.
1. Αρχικός τεχνικός έλεγχος
Ο αρχικός τεχνικός έλεγχος αφορά τα νέα και τα υφιστάμενα, κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας, δωμάτια απόδρασης.
Η έκθεση τεχνικού ελέγχου που χορηγεί ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου τηρείται από τον υπεύθυνο εκμετάλλευσης στο χώρο του δωματίου απόδρασης.
Αν διαπιστωθεί κατά τον έλεγχο μη συμμόρφωση προς τις απαιτήσεις της παρούσας, ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου υποχρεούται να ενημερώσει άμεσα και εγγράφως τον υπεύθυνο εκμετάλλευσης του δωματίου απόδρασης και να προτείνει τη λήψη μέτρων συμμόρφωσης, ορίζοντας στην έκθεση τεχνικού ελέγχου χρονικό διάστημα τριών (3) έως πέντε (5) μηνών για τη διενέργεια του επαναληπτικού ελέγχου. Εφόσον κατά τον επαναληπτικό έλεγχο διαπιστωθεί η άρση των μη συμμορφώσεων, χορηγείται η έκθεση τεχνικού ελέγχου με την ανάλογη επισήμανση.
Σε αντίθετη περίπτωση, ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου υποχρεούται να ενημερώσει εγγράφως, εντός δέκα (10) ημερών από την ημερομηνία διεξαγωγής του επαναληπτικού ελέγχου, την αρμόδια αρχή της παρ. 1 του άρθρου 11.
2. Περιοδικός τεχνικός έλεγχος
Τα δωμάτια απόδρασης και οι τυχόν υποστηρικτικές εγκαταστάσεις και εξοπλισμός τους, υπόκεινται υποχρεωτικά σε ετήσιο περιοδικό τεχνικό έλεγχο, ο οποίος περιλαμβάνει τον έλεγχο σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας. Δεν επιτρέπεται η διενέργεια περιοδικού τεχνικού ελέγχου, αν δεν προηγηθεί αρχικός έλεγχος.
Σε περίπτωση που η διάταξη του δωματίου απόδρασης αλλάξει σε διάστημα μικρότερο του έτους, ο περιοδικός τεχνικός έλεγχος γίνεται με την αλλαγή αυτή.
Ο έλεγχος αυτός διενεργείται από τον αναγνωρισμένο φορέα ελέγχου, ο οποίος συντάσσει έκθεση τεχνικού ελέγχου σχετικά με τα πορίσματα του ελέγχου. Η έκθεση τεχνικού ελέγχου που χορηγεί ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου τηρείται από τον υπεύθυνο εκμετάλλευσης στο χώρο του δωματίου απόδρασης.
Αν κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί μη συμμόρφωση προς τις απαιτήσεις της παρούσης, ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου υποχρεούται να ενημερώσει άμεσα και εγγράφως τον υπεύθυνο εκμετάλλευσης του δωματίου απόδρασης και να προτείνει τη λήψη μέτρων συμμόρφωσης, ορίζοντας στην έκθεση τεχνικού ελέγχου χρονικό διάστημα τριών (3) έως πέντε (5) μηνών, για τη διενέργεια
επαναληπτικού ελέγχου ή την αποστολή τεκμηρίων συμμόρφωσης. Εφόσον κατά τον επαναληπτικό έλεγχο
ή τον έλεγχο των τεκμηρίων συμμόρφωσης διαπιστωθεί η άρση των μη συμμορφώσεων, χορηγείται η έκθεση τεχνικού ελέγχου με την ανάλογη επισήμανση.
Σε αντίθετη περίπτωση, ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου υποχρεούται να ενημερώσει εγγράφως, εντός δέκα (10) ημερών από την ημερομηνία διεξαγωγής του επαναληπτικού ελέγχου, την αρμόδια αρχή της παρ. 1 του άρθρου 11.
3. Ειδικός ή έκτακτος τεχνικός έλεγχος
Στις περιπτώσεις τροποποιήσεων ή μετατροπών στην κάτοψη, προσθήκης εξοπλισμού ή μεγάλης έκτασης επισκευής του δωματίου απόδρασης, ο υπεύθυνος εκμετάλλευσης του δωματίου απόδρασης υποχρεούται να ειδοποιήσει άμεσα τον αναγνωρισμένο φορέα ελέγχου για διενέργεια έκτακτου τεχνικού ελέγχου, ενημερώνοντας ταυτόχρονα για τις αλλαγές και επεμβάσεις που έχουν συντελεστεί στο δωμάτιο απόδρασης και την αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία. Κατά τα λοιπά, ισχύουν ότι προβλέπεται και στον περιοδικό τεχνικό έλεγχο της παρ. 2.
1. Με την ολοκλήρωση του τεχνικού ελέγχου, ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου, συντάσσει έκθεση τεχνικού ελέγχου με τα πορίσματα του ελέγχου. Στην έκθεση τεχνικού ελέγχου αναφέρονται με έντονη διακριτή γραφή οι όροι «ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ» ή «ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ», και καταγράφονται οι λόγοι που τεκμηριώνουν τη μη ορθή και μη ασφαλή λειτουργία.
Στην έκθεση τεχνικού ελέγχου πρέπει να αναφέρονται αναλυτικά το είδος του ελέγχου [i) αρχικός, ii) περιοδικός και iii) ειδικός ή έκτακτος], όλα τα στοιχεία που ελέγχθηκαν, οι ενέργειες του υπευθύνου εκμετάλλευσης καθώς και τα συμπεράσματα και η τεκμηρίωση του αναγνωρισμένου φορέα ελέγχου. Ειδικότερα, στην έκθεση τεχνικού ελέγχου, ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου αποφαίνεται, κατά περίπτωση, επί όλων των εργασιών που αφορούν στην ελεγκτική διαδικασία, όπως στην κατασκευή, στην εγκατάσταση, στη λειτουργία χειρισμού και στη συντήρηση του δωματίου απόδρασης και των υποστηρικτικών του εγκαταστάσεων και εξοπλισμού, τις οποίες πραγματοποίησε ο υπεύθυνος εκμετάλλευσης ή τρίτος, κατ' ανάθεση αυτού, και ο οποίος διαθέτει σχετική τεχνική επάρκεια.
2. Σε περίπτωση θετικού αποτελέσματος του ελέγχου, ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου συντάσσει την έκθεση τεχνικού ελέγχου με τον όρο «ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ», με την οποία επιβεβαιώνεται η ικανοποίηση των προβλεπόμενων απαιτήσεων που επιβάλλονται από την παρούσα απόφαση. Ταυτόχρονα, ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου προβαίνει και στην σήμανση του δωματίου απόδρασης με κατάλληλη ανεξίτηλη «ΠΙΝΑΚΙΔΑ ΕΛΕΓΧΟΥ».
Στην πινακίδα ελέγχου αποτυπώνονται η ημερομηνία του διεξαχθέντος ελέγχου, το αποτέλεσμα του ελέγχου, η ημερομηνία του επόμενου προγραμματισμένου επανελέγχου, καθώς και η αντίστοιχη κατά περίπτωση επισήμανση για το δωμάτιο απόδρασης «ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΓΙΑ ΧΡΗΣΗ» ή «ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΓΙΑ ΧΡΗΣΗ», όπως προβλέπεται στο Παράρτημα ΙΙ της παρούσας απόφασης.
Σε περίπτωση που κατά τον έλεγχο ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου διαπιστώσει ότι ένα δωμάτιο απόδρασης πληροί μεν τις προϋποθέσεις ασφαλούς λειτουργίας και χρήσης για το ευρύ κοινό, αλλά εκκρεμούν βελτιώσεις, συντάσσει την έκθεση τεχνικού ελέγχου με τον όρο «ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ» και καταγράφονται οι λόγοι που τεκμηριώνουν τις απαιτούμενες βελτιώσεις.
Για την εφαρμογή των βελτιώσεων και τις αναγκαίες επεμβάσεις που θα πρέπει να αναληφθούν, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του αναγνωρισμένου φορέα ελέγχου.
3. Σε περίπτωση που κατά τον έλεγχο ο αναγνωρισμένος φορέας ελέγχου διαπιστώσει ότι ένα δωμάτιο απόδρασης δεν πληροί τις προϋποθέσεις ασφαλούς λειτουργίας και χρήσης για το ευρύ κοινό, συντάσσει την έκθεση τεχνικού ελέγχου με το όρο «ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ» και καταγράφει τους λόγους που τεκμηριώνουν τη μη ορθή και μη ασφαλή λειτουργία.
Για την άρση των μη συμμορφώσεων και τις αναγκαίες διορθωτικές ενέργειες που θα πρέπει να αναληφθούν προκειμένου το δωμάτιο απόδρασης να καταστεί εκ νέου ασφαλές προς χρήση και ορθή λειτουργία, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του αναγνωρισμένου φορέα ελέγχου. Οι, κατά την κρίση του αναγνωρισμένου φορέα ελέγχου, σοβαρές επεμβάσεις στα δωμάτια απόδρασης και τις υποστηρικτικές εγκαταστάσεις και εξοπλισμό αυτών, απαιτούν την εφαρμογή της διαδικασίας του αρχικού τεχνικού ελέγχου. Ο υπεύθυνος εκμετάλλευσης υποχρεούται στη λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων για τη μη πρόσβαση των χρηστών/παικτών στο συγκεκριμένο παιχνίδι, έως ότου αυτό καταστεί ασφαλές για το κοινό.
4. Οι εκθέσεις τεχνικού ελέγχου αρχειοθετούνται και τηρούνται από τον υπεύθυνο εκμετάλλευσης, προκειμένου να είναι πάντα στη διάθεση των αρμοδίων αρχών και του αναγνωρισμένου φορέα ελέγχου.
5. Οι εκθέσεις τεχνικού ελέγχου πρέπει να εμπεριέχουν όλα τα στοιχεία που τεκμηριώνουν την ορθή και ασφαλή χρήση και λειτουργία των δωματίων απόδρασης και των υποστηρικτικών εγκαταστάσεων και εξοπλισμού αυτών και συντάσσονται σύμφωνα με το Παράρτημα ΙΙ της παρούσας απόφασης.
1. Αρμόδιες αρχές για τον έλεγχο της τήρησης των απαιτήσεων της παρούσας απόφασης από τους υπευθύνους εκμετάλλευσης και την επιβολή κυρώσεων, είναι αυτές που καθορίζονται από τις διατάξεις των άρθρων 5 και 7 του ν. 4442/2016, για τα δωμάτια απόδρασης.
2. Αρμόδιες Αρχές για την παρακολούθηση της ορθής εφαρμογής της παρούσας απόφασης ορίζονται:
α) για το μέρος που αφορά τις χρήσεις γης και τα κτιριοδομικά θέματα, η Διεύθυνση Αρχιτεκτονικής, Οικοδομικών Κανονισμών και Αδειοδοτήσεων της Γενικής Γραμματείας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατά τις αρμοδιότητές της,
β) για το μέρος που αφορά την προστασία των δικαιωμάτων των ανηλίκων, η Διεύθυνση Πολιτικής και Ενημέρωσης Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κατά τις αρμοδιότητές της,
γ) για το μέρος που αφορά την πυροπροστασία, η Διεύθυνση Αρχιτεκτονικής, Οικοδομικών Κανονισμών και Αδειοδοτήσεων της Γενικής Γραμματείας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και το Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος, κατά τις αρμοδιότητές τους,
δ) για το μέρος που αφορά τις διαδικασίες αξιολόγησης της συμμόρφωσης των επιχειρήσεων που εμπίπτουν στις διατάξεις της παρούσας, η Διεύθυνση Πολιτικής Ποιότητας και Μετρολογίας της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κατά τις αρμοδιότητές της,
ε) για τα υπόλοιπα μέρη, η Διεύθυνση Εμπορικής Επιχειρηματικότητας της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
1. Τα δωμάτια απόδρασης και οι σχετικές υποστηρικτικές εγκαταστάσεις και εξοπλισμός, των οποίων η θέση σε λειτουργία έπεται της ημερομηνίας έναρξης ισχύος της παρούσας υποβάλλονται υποχρεωτικά σε αρχικό τεχνικό έλεγχο της παρ. 1 του άρθρου 9, πριν από την έναρξη της εμπορικής τους λειτουργίας.
2. Τα δωμάτια απόδρασης και οι σχετικές υποστηρικτικές εγκαταστάσεις και εξοπλισμός, οι οποίες έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν την ημερομηνία έναρξης ισχύος της παρούσας, υποβάλλονται υποχρεωτικά σε αρχικό τεχνικό έλεγχο της παρ. 1 του άρθρου 9, μέχρι την 31-12-2024.
Κατ’ εξαίρεση, τα ενεργητικά μέτρα πυροπροστασίας της περ. α’ της παρ. Α του άρθρου 7, εφαρμόζονται από την έναρξη ισχύος της παρούσας.
3. Από την απαγόρευση της παρ. 1 του άρθρου 3 εξαιρούνται οι δραστηριότητες δωματίων απόδρασης που λειτουργούσαν ήδη σε περιοχές με χρήση αμιγούς κατοικίας κατά το χρόνο δημοσίευσης της παρούσας. Οι δραστηριότητες αυτές συνεχίζουν τη λειτουργία τους μέχρι την 31-12-2029.
4. Από την απαίτηση της παρ. 2 του άρθρου 3 εξαιρούνται οι δραστηριότητες δωματίων απόδρασης που λειτουργούσαν ήδη κατά το χρόνο δημοσίευσης της παρούσας. Οι δραστηριότητες αυτές συνεχίζουν τη λειτουργία τους μέχρι την 31-12-2027 με τα εξής πρόσθετα μέτρα:
i. Επέκταση του συστήματος πυρανίχνευσης και χειροκίνητης αναγγελίας πυρκαγιάς σε όλους τους κλειστούς κοινόχρηστους χώρους (κλιμακοστάσιο διαφυγής και διάδρομοι) που εξυπηρετούν το κτίριο ή η τοποθέτηση στους κοινόχρηστους χώρους φαροσειρήνας του εσωτερικού συστήματος πυρανίχνευσης και χειροκίνητης αναγγελίας, για την άμεση ειδοποίηση των χρηστών του κτιρίου σε περίπτωση συμβάντος.
ii. Απαίτηση πυράντοχης θύρας εισόδου-εξόδου προς την κοινόχρηστη όδευση με δείκτη πυραντίστασης τουλάχιστον 60min (ή δυσμενέστερο εφόσον επιβάλλεται από την κατά περίπτωση ισχύουσα νομοθεσία). Η ίδια απαίτηση του δείκτη επεκτείνεται και στα δομικά στοιχεία εκατέρωθεν της θύρας σε όλο το κοινό μήκος τους με την κοινόχρηστη όδευση.
5. Από την υποχρέωση της περ. α της παρ. 1 του άρθρου 5, εξαιρείται ο εξοπλισμός για τον οποίο κατά το χρόνο της αγοράς του δεν υπήρχε υποχρέωση για έκδοση εγγράφων και πιστοποιητικών που αφορούν σε θέματα ασφαλείας. Το βάρος απόδειξης του χρόνου αγοράς ή απόκτησης του ως άνω εξοπλισμού φέρει ο υπεύθυνος εκμετάλλευσης.
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει έξι (6) μήνες από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 18 Οκτωβρίου 2022
Οι Υπουργοί
Ανάπτυξης ΣΠΥΡΙΔΩΝ - ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ |
Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΑΓΑΡΑΣ |
Υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΤΟΥΡΝΑΣ |