Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 117Α_2018 | 368.64 KB |
1. Τις διατάξεις:
α) Της παραγράφου 1 του άρθρου 23 του ν. 4033/2011 «Προσαρμογή στις διατάξεις της Οδηγίας 2009/18/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Απριλίου 2009, για τον καθορισμό των θεμελιωδών αρχών που διέπουν τη διερεύνηση των ατυχημάτων στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών και για την τροποποίηση της Οδηγίας 1999/35/ΕΚ του Συμβουλίου και της Οδηγίας 2002/59/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου - Ενσωμάτωση ρυθμίσεων, μέτρα εφαρμογής και άλλες διατάξεις» (Α΄ 264).
β) Της παραγράφου 1 του άρθρου 54 του ν. 4178/2013 «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης - Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις» (Α΄ 174).
γ) Του άρθρου 14 παρ. 1 περ. ζ΄ του ν. 3922/2011 «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής και άλλες διατάξεις» (Α΄ 35).
δ) Του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα [άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98)].
2. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος διατάγματος δεν προκαλείται πρόσθετη δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, όπως προκύπτει από το Α.Π. 2800.1/41821/2017/9.6.2017 εισηγητικό σημείωμα της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σύμφωνα με το άρθρο 24 παρ. 5 περ. ε΄ του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 34 παρ. 1 του ν. 4484/2017 (Α΄ 110).
3. Την αριθ. 253/2017 Γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας μετά από πρόταση των Υπουργών Οικονομικών, Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αποφασίζουμε:
1. Ο Τμηματάρχης του τμήματος Α΄ Τεχνικής Διερεύνησης ή ο αντικαταστάτης αυτού βρίσκεται σε άμεση ετοιμότητα για τη λήψη έγκαιρης ενημέρωσης ενός ναυτικού ατυχήματος ή ναυτικού συμβάντος.
2. Οι Διερευνητές βρίσκονται σε άμεση ετοιμότητα για μετακίνηση, εφόσον απαιτηθεί, σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος ή ναυτικού συμβάντος, η διερεύνηση του οποίου εμπίπτει στην αρμοδιότητα της Υπηρεσίας.
3. Οι διερευνητές κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους:
α) Τηρούν τις διατάξεις του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1286/2011 της Επιτροπής της 9ης Δεκεμβρίου 2011 «για την καθιέρωση της κοινής μεθοδολογίας διερεύνησης ναυτικών ατυχημάτων και συμβάντων που αναπτύχθηκε σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 5 της Οδηγίας 2009/18/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου», που αναπτύχθηκε σύμφωνα με το στοιχείο ε του άρθρου 2 του κανονισμού (ΕΚ) 1406/2002 (άρθρο 5 παράγραφος 6 του ν. 4033/2011) και της υπουργικής απόφασης 611.22/14/3013/27-11-2014 (Β΄ 3199) «Κώδικας Διερεύνησης Ατυχημάτων», κατά τη διεξαγωγή των διερευνήσεων ναυτικών ατυχημάτων και συμβάντων.
β) Λαμβάνουν υπόψη σχετικές κατευθυντήριες οδηγίες και σχετικά εγχειρίδια του «Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την ασφάλεια στη Θάλασσα (ΕΜSΑ)», του «Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ)», του « Διεθνούς Οργανισμού Διερευνητών Ναυτικών Ατυχημάτων (Marine Accidents Investigators International Forum - MAIIF)» καθώς και σχετικές μελέτες εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, τεχνικών, ναυτιλιακών Ινστιτούτων ή Οργανισμών και άλλες πηγές σχετικές με το διερευνητικό έργο.
γ) Οι διερευνητές της Υπηρεσίας, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους φέρουν το ειδικό δελτίο ταυτότητας Διερευνητή κατά τα οριζόμενα στην αριθ. 612.10/12/ 23-02-2012 απόφαση Υπουργού Προστασίας του Πολίτη (Β΄ 431) «Καθορισμός τύπου ειδικού δελτίου ταυτότητας υπηρετούντων στην Ελληνική Υπηρεσία Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων και Συμβάντων - ΕΛΥΔΝΑ».
Οι Ομάδες διερεύνησης έχουν ειδικότερα τα ακόλουθα καθήκοντα:
α) Η Ομάδα διερεύνησης μετά από την συγκρότηση της μεριμνά για την συλλογή στοιχείων και πληροφοριών του υπό διερεύνηση ναυτικού ατυχήματος ή συμβάντος.
β) Ο επικεφαλής της Ομάδας Διερεύνησης σε συνεργασία με τα μέλη της Ομάδας καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την ολοκλήρωση και δημοσίευση της έκθεσης διερεύνησης ναυτικού ατυχήματος εντός της προβλεπομένης από την παράγραφο 2 του άρθρου 16 του ν. 4033/2011 περιόδου από την ημερομηνία που αυτό συνέβη, λαμβάνοντας υπόψη την παράγραφο 6.2 του παραρτήματος του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1286/2011 της Επιτροπής της 9ης Δεκεμβρίου 2011 «για την καθιέρωση της κοινής μεθοδολογίας διερεύνησης ναυτικών ατυχημάτων και συμβάντων που αναπτύχθηκε σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 5 της Οδηγίας 2009/18/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου» και το κεφάλαιο 13.4 του τμήματος ΙΙ- Μέρους Γ΄ της υπουργικής απόφασης 611.22/14/3013/27-11-2014 (Β΄ 3199) «Κώδικας Διερεύνησης Ατυχημάτων», σχετικά με τις διαδικασίες διαβούλευσης του σχεδίου της έκθεσης διερεύνησης με τα εμπλεκόμενα και ενδιαφερόμενα μέρη του ναυτικού ατυχήματος. Σε περίπτωση που αυτό δεν καθίσταται δυνατό ο επικεφαλής της Ομάδας Διερεύνησης μεριμνά για τη σύνταξη και έκδοση προσωρινής έκθεσης διερεύνησης.
γ) Ο επικεφαλής της Ομάδας Διερεύνησης, μεριμνά για τη διαβούλευση του σχεδίου της έκθεσης διερεύνησης με τα εμπλεκόμενα με το ναυτικό ατύχημα και ενδιαφερόμενα μέρη σύμφωνα με την παράγραφο 6.2 του παραρτήματος του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1286/2011, και εισηγείται στον Διευθυντή προθεσμία για την υποβολή σχολίων και παρατηρήσεων.
δ) Η Ομάδα Διερεύνησης, μετά τη λήξη της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου, επεξεργάζεται τα σχόλια και τις παρατηρήσεις των εμπλεκομένων και ενδιαφερομένων μερών, αιτείται διευκρινίσεις και συμπληρωματικά στοιχεία, εφόσον είναι απαραίτητο και, μετά τη διευκρίνιση των ζητημάτων που τυχόν ανέκυψαν, συντάσσει και υπογράφει την τελική έκθεση διερεύνησης και την προωθεί αρμοδίως.
ε) Ο επικεφαλής της Ομάδας διερεύνησης μεριμνά για την καταχώριση του υπό διερεύνηση ναυτικού ατυχήματος στην «Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Πληροφοριών Ναυτικών Ατυχημάτων (European Μarine Casualty Information Platform - EMCIP)» και στο «Παγκόσμιο Ολοκληρωμένο Σύστημα Ναυτιλιακών Πληροφοριών (Globan Integrated Spipping Information System GISIS)» του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, εφόσον απαιτείται.
Για την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών της Υπηρεσίας και, ειδικότερα για την άμεση μετακίνηση των Ομάδων Διερεύνησης εντός της ελληνικής επικράτειας, για τη διεξαγωγή του διερευνητικού έργου διατίθενται υπηρεσιακά οχήματα από την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
1. Ο πλοιοκτήτης ή ο διαχειριστής ή ο εφοπλιστής ή ο πράκτορας ή ο πλοίαρχος του πλοίου ενημερώνει άμεσα την Υπηρεσία για ένα ναυτικό ατύχημα ή συμβάν που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4033/2011, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 6 του ίδιου νόμου. Ειδικότερα, σε περίπτωση πολύ σοβαρού ή σοβαρού ναυτικού ατυχήματος, ο πλοιοκτήτης ή ο διαχειριστής ή ο εφοπλιστής ή ο πράκτορας έχουν υποχρέωση αναφοράς - γνωστοποίησης του ατυχήματος προς την Υπηρεσία εντός δώδεκα (12) ωρών από την ώρα που αυτό συνέβη.
2. Τα μέρη που εμπλέκονται με το ναυτικό ατύχημα ή συμβάν και τη λειτουργία των εμπλεκομένων πλοίων, καθώς και οι αρμόδιες υπηρεσίες του Α.ΛΣΕΛ.ΑΚΤ. και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής οφείλουν να παράσχουν κάθε δυνατή διευκόλυνση στο έργο της διερεύνησης του ναυτικού ατυχήματος (παράγραφος 3 του άρθρου 15 του ν. 4033/2011). Ειδικότερα, ο πλοιοκτήτης ή ο διαχειριστής ή ο εφοπλιστής ή το εξουσιοδοτημένο πρόσωπο στεριάς, σύμφωνα με τον Κώδικα Ασφαλούς Διαχείρισης (ISM Code), όπως ισχύει, ή ο πλοίαρχος, υποβάλλει στην Υπηρεσία πληροφορίες σχετικές με ναυτικά ατυχήματα ή συμβάντα, συμπεριλαμβανομένων και περιπτώσεων παρολίγον ατυχημάτων, σύμφωνα με τους μορφότυπους δελτίων αναφοράς που αναρτώνται στο διαδικτυακό τόπο του άρθρου 13 του παρόντος, εντός δέκα (10) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία του ατυχήματος σε περίπτωση πολύ σοβαρών ή σοβαρών ναυτικών ατυχημάτων και εντός τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία του συμβάντος σε περίπτωση λοιπών κατηγοριών ατυχημάτων ή συμβάντων.
Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Στoν Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος διατάγματος.
Αθήνα, 14 Ιουνίου 2018
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας
ΠΡΟΚΟΠΙΟΣ Β. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Οι Υπουργοί
Οικονομικών ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ |
Διοικητικής Ανασυγκρότησης ΟΛΓΑ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ |
Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΥΡΟΥΜΠΛΗΣ |