Τροποποιήθηκε από:
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 2918Β_2017 | 1.04 MB |
1. Τις διατάξεις:
α. Των παραγράφων 1, 2 και 3 του άρθρου 1 του ν. 1338/1983 (Α‘ 34) «Εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου», όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 6 του ν. 1440/1984 (Α‘ 70) και της περίπτωσης (ζ) της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του ίδιου νόμου.
β. Της παραγράφου 3 του άρθρου 4Β του ν. 3446/2006 (Α΄ 49) «Οργάνωση και λειτουργία αρχών ελέγχου κυκλοφορίας των οχημάτων - Ρυθμίσεις για τις επιβατικές
μεταφορές και άλλες διατάξεις», όπως ισχύει.
γ. Του άρθρου 90 του «Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» που κωδικοποιήθηκε με το π.δ. 63/2005 (Α‘ 98).
δ. Του άρθρου 20 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/82/ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις», όπως ισχύει.
ε. Του π.δ. 109/2014 (Α‘ 176) «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων».
στ. Του άρθρου 4 του π.δ. 123/2016 (Α‘ 208) «Ανασύσταση και μετονομασία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, ανασύσταση του Υπουργείου Τουρισμού, σύσταση Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, μετονομασία Υπουργείων Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων».
ζ. Του π.δ. 73/2015 (Α΄ 116) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
η. Του π.δ. 125/2016 (Α‘ 210) «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
θ. Της αριθμ. Υ29/2015 (Β΄ 2168) απόφασης του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών Γεώργιο Χουλιαράκη».
ι. Της αριθμ. οικ. 4402/88/2017 (Β’ 127) απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Καθορισμός αρμοδιοτήτων Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Νικόλαου Μαυραγάνη».
ια. Της αριθμ. οικ. 20871/2017 απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Διορισμός Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Υ.Ο.Δ.Δ. 153).
2. Την ανάγκη ενσωμάτωσης στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας 2014/47/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 3ης Απριλίου 2014 (ΕΕ L 127 της 29-4-2014, σελ. 134- 218) σχετικά με την τεχνική οδική επιθεώρηση της καλής τεχνικής κατάστασης των οχημάτων επαγγελματικής χρήσεως που κυκλοφορούν στην Ένωση και την κατάργηση της Οδηγίας 2000/30/ΕΚ.
3. Το γεγονός ότι από την εφαρμογή της παρούσας απόφασης προκαλείται δαπάνη η οποία εκτιμάται στο ποσό των 40.000 ευρώ, αφορά στην προμήθεια μηχανογραφικής εφαρμογής που θα αναπτυχθεί για την τήρηση του ηλεκτρονικού Μητρώου οδικών τεχνικών ελέγχων και θα καλυφθεί από τις πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οικονομικού έτους 2017 (Ειδ. Φ. 39-110 ΚΑΕ 1723) αποφασίζουμε:
1. Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι η εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία 2014/47/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 3ης Απριλίου 2014 «σχετικά με την τεχνική οδική επιθεώρηση της καλής τεχνικής κατάστασης των οχημάτων επαγγελματικής χρήσεως που κυκλοφορούν στην Ένωση και την κατάργηση της Οδηγίας 2000/30/ΕΚ».
2. Για να βελτιωθούν η οδική ασφάλεια και το περιβάλλον, η παρούσα απόφαση καθιερώνει τις ελάχιστες απαιτήσεις για ένα καθεστώς οδικών τεχνικών ελέγχων της καλής τεχνικής κατάστασης των οχημάτων επαγγελματικής χρήσεως που κυκλοφορούν στο ελληνικό έδαφος.
1. Η παρούσα απόφαση εφαρμόζεται στα επαγγελματικά οχήματα που είναι σχεδιασμένα για ταχύτητες άνω των 25 km/h και ανήκουν στις κάτωθι κατηγορίες, όπως αυτές καθορίζονται στις κοινές υπουργικές αποφάσεις 12521/Α20/2014/2005 (Β’ 1198) (ενσωμάτωση Οδηγίας 2003/37/ΕΚ) και 29949/1841/2009 (Β’ 2112) (ενσωμάτωση Οδηγίας 2007/46/ΕΚ), όπως ισχύουν:
α) μηχανοκίνητα οχήματα σχεδιασμένα και κατασκευασμένα πρωτίστως για τη μεταφορά προσώπων και των αποσκευών τους, τα οποία διαθέτουν περισσότερες από
οκτώ θέσεις καθημένων, εκτός της θέσης του οδηγού – κατηγορίες οχημάτων M2 και M3,
β) μηχανοκίνητα οχήματα σχεδιασμένα και κατασκευασμένα πρωτίστως για τη μεταφορά εμπορευμάτων με μέγιστη μάζα που υπερβαίνει τους 3,5 τόνους – κατηγορίες οχημάτων Ν2 και Ν3,
γ) ρυμουλκούμενα σχεδιασμένα και κατασκευασμένα για τη μεταφορά εμπορευμάτων ή ατόμων ή για την εξυπηρέτηση προσώπων, με μέγιστη μάζα που υπερβαίνει τους 3,5 τόνους – κατηγορίες οχημάτων Ο3 και Ο4,
δ) τροχοφόροι ελκυστήρες κατηγορίας Τ5, η χρήση των οποίων πραγματοποιείται κυρίως στο δημόσιο οδικό δίκτυο για οδική μεταφορά εμπορευμάτων, σχεδιασμένοι για μέγιστη ταχύτητα άνω των 40 km/h.
2. Η παρούσα απόφαση δεν θίγει το δικαίωμα διεξαγωγής οδικών τεχνικών ελέγχων σε οχήματα που δεν καλύπτονται από αυτήν, όπως σε ελαφρά επαγγελματικά οχήματα κατηγορίας Ν1 που δεν υπερβαίνουν τους 3,5 τόνους, και τον έλεγχο άλλων πτυχών των οδικών μεταφορών και της οδικής ασφάλειας ή τη διεξαγωγή ελέγχων σε σημεία εκτός του δημόσιου οδικού δικτύου.
Επίσης, η παρούσα απόφαση δεν εμποδίζει τη δυνατότητα περιορισμού της χρήσης συγκεκριμένων τύπων οχημάτων σε ορισμένα τμήματα του οδικού δικτύου για λόγους οδικής ασφάλειας.
Οι ακόλουθοι ορισμοί ισχύουν μόνο για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης:
1) «όχημα»: κάθε μηχανοκίνητο, μη κινούμενο σε τροχιές όχημα ή το ρυμουλκούμενό του,
2) «μηχανοκίνητο όχημα»: κάθε τροχοφόρο όχημα με κινητήρα το οποίο κινείται αυτόνομα, σχεδιασμένο για μέγιστη ταχύτητα άνω των 25 km/h,
3) «ρυμουλκούμενο»: μη αυτοπροωθούμενο τροχοφόρο όχημα σχεδιασμένο και κατασκευασμένο για να έλκεται από μηχανοκίνητο όχημα,
4) «ημιρυμουλκούμενο»: κάθε ρυμουλκούμενο σχεδιασμένο για ζεύξη σε μηχανοκίνητο όχημα κατά τρόπο ώστε σημαντικό μέρος της μάζας του και της μάζας του φορτίου του να φέρεται από το μηχανοκίνητο όχημα,
5) «φορτίο»: όλα τα εμπορεύματα που κανονικά τοποθετούνται μέσα ή επάνω στο μέρος του οχήματος που είναι σχεδιασμένο για τη μεταφορά φορτίου και δεν είναι μόνιμα στερεωμένα στο όχημα, συμπεριλαμβανομένων αντικειμένων μέσα σε περιέκτες όπως οι κλούβες, τα κινητά αμαξώματα ή τα εμπορευματοκιβώτια που μεταφέρονται από οχήματα,
6) «επαγγελματικό όχημα»: μηχανοκίνητο όχημα και το ρυμουλκούμενο ή ημιρυμουλκούμενό του που χρησιμοποιείται πρωτίστως για τη μεταφορά εμπορευμάτων ή προσώπων για εμπορικούς σκοπούς, όπως μεταφορά για λογαριασμό τρίτων ή για ίδιο λογαριασμό, ή για άλλους επαγγελματικούς σκοπούς,
7) «όχημα ταξινομημένο σε κράτος-μέλος»: όχημα για το οποίο έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας ή το οποίο έχει τεθεί σε κυκλοφορία σε κράτος-μέλος,
8) «κάτοχος άδειας κυκλοφορίας»: το φυσικό ή νομικό πρόσωπο στο όνομα του οποίου εκδίδεται η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος,
9) «επιχείρηση»: επιχείρηση κατά το άρθρο 2, σημείο 4 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1071/2009,
10) «οδικός τεχνικός έλεγχος»: αιφνίδιος τεχνικός έλεγχος καθ’ οδόν της καλής τεχνικής κατάστασης επαγγελματικού οχήματος, που διενεργείται από τις αρμόδιες αρχές ή υπό την άμεση εποπτεία τους,
11) «δημόσια οδός»: οδός δημόσιου χαρακτήρα, όπως οι τοπικές, περιφερειακές ή εθνικές οδοί, οι λεωφόροι, οι οδοί ταχείας κυκλοφορίας ή οι αυτοκινητόδρομοι,
12) «τεχνικός έλεγχος»: ο έλεγχος κατά το άρθρο 3, σημείο 9 της Οδηγίας 2014/45/ΕΕ,
13) «πιστοποιητικό τεχνικού ελέγχου»: έκθεση ελέγχου καλής τεχνικής κατάστασης (Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου) που εκδίδεται από αρμόδια αρχή ή κέντρο τεχνικού ελέγχου (ΚΤΕΟ) και περιέχει το αποτέλεσμα του τεχνικού ελέγχου,
14) «αρμόδια αρχή»: αρχή ή δημόσιος φορέας στον οποίο το κράτος-μέλος έχει αναθέσει αρμοδιότητα για τη διαχείριση του συστήματος οδικών τεχνικών ελέγχων, συμπεριλαμβανομένης, όπου είναι σκόπιμο, της διεξαγωγής οδικών τεχνικών ελέγχων. Για τη χώρα μας αρμόδια αρχή είναι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που έχει την αρμοδιότητα για τη διαχείριση του συστήματος οδικών τεχνικών ελέγχων. Ειδικά για τους τροχοφόρους ελκυστήρες κατηγορίας Τ5 αρμόδια αρχή είναι το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,
15) «ελεγκτής»: πρόσωπο εξουσιοδοτημένο από ένα κράτος-μέλος ή την οικεία αρμόδια αρχή κράτους-μέλους να διεξάγει αρχικούς και/ή διεξοδικότερους οδικούς τεχνικούς ελέγχους,
16) «ελλείψεις»: τεχνικά ελαττώματα και άλλες περιπτώσεις μη συμμόρφωσης που διαπιστώνονται κατά τον οδικό τεχνικό έλεγχο,
17) «συντονισμένος οδικός έλεγχος»: οδικός τεχνικός έλεγχος που αναλαμβάνεται από κοινού από τις αρμόδιες αρχές δύο ή περισσότερων κρατών-μελών,
18) «φορέας εκμετάλλευσης»: φυσικό ή νομικό πρόσωπο που εκμεταλλεύεται το όχημα ως ο κάτοχός του ή είναι εξουσιοδοτημένο από τον κάτοχο του οχήματος να το εκμεταλλεύεται,
19) «κινητή μονάδα ελέγχου»: μεταφερόμενο σύστημα εξοπλισμού ελέγχου που απαιτείται για τη διεξαγωγή των διεξοδικότερων οδικών τεχνικών ελέγχων, στελεχωμένο με ελεγκτές ικανούς να διεξάγουν διεξοδικότερους οδικούς ελέγχους,
20) «καθορισμένη οδική εγκατάσταση ελέγχου»: καθορισμένη περιοχή για τη διεξαγωγή αρχικών και διεξοδικότερων οδικών τεχνικών ελέγχων, που μπορεί επίσης να διαθέτει μόνιμα εγκατεστημένο εξοπλισμό ελέγχου.
Το σύστημα τεχνικών οδικών ελέγχων περιλαμβάνει αρχικούς τεχνικούς οδικούς ελέγχους όπως προβλέπει το άρθρο 10, παράγραφος 1 και διεξοδικότερους τεχνικούς οδικούς ελέγχους όπως προβλέπει το άρθρο 10, παράγραφος 2 της παρούσας απόφασης.
1. Για τα οχήματα που αναφέρονται στο άρθρο 2, παράγραφος 1, στοιχεία (α), (β) και (γ) της παρούσας απόφασης, ο συνολικός αριθμός αρχικών οδικών τεχνικών ελέγχων στην Ένωση αντιστοιχεί, κάθε ημερολογιακό έτος, τουλάχιστον στο 5% του συνολικού αριθμού των οχημάτων που είναι ταξινομημένα στα κράτη-μέλη.
2. Η χώρα μας καταβάλλει προσπάθειες για τη διεξαγωγή ετησίως κατάλληλου αριθμού αρχικών οδικών τεχνικών ελέγχων, ανάλογου προς το συνολικό αριθμό των οχημάτων των προαναφερόμενων κατηγοριών που είναι ταξινομημένα στην επικράτεια.
3. Οι πληροφορίες σχετικά με τα ελεγχόμενα οχήματα κοινοποιούνται στην Επιτροπή κατά το άρθρο 20, παράγραφος 1 της παρούσας απόφασης.
Για τα οχήματα που αναφέρονται στο άρθρο 2, παράγραφος 1, στοιχεία (α), (β) και (γ), οι πληροφορίες σχετικά με τον αριθμό και τη σοβαρότητα των ελλείψεων που ορίζονται στο παράρτημα II και, όπου έχει εφαρμογή, στο παράρτημα III της παρούσας, οι οποίες διαπιστώνονται σε οχήματα που χρησιμοποιούνται από επιχειρήσεις, εισάγονται στο σύστημα αποτίμησης της επικινδυνότητας που καθιερώνεται δυνάμει του άρθρου 11 της αριθμ. Γ438/οικ.28317/2481/09/2009 (Β’ 989) κοινή υπουργική απόφαση «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της οδηγίας 2006/22/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 15.3.2006 “για τον καθορισμό ελάχιστων προϋποθέσεων για την εφαρμογή των κανονισμών (ΕΟΚ) υπ’ αριθμ. 3820/1985 και (ΕΟΚ) 3821/1985 του Συμβουλίου σχετικά με την κοινωνική νομοθεσία όσον αφορά δραστηριότητες οδικών μεταφορών και για την κατάργηση της οδηγίας 88/599/ΕΟΚ του Συμβουλίου”, όπως ισχύει». Για τον προσδιορισμό του προφίλ κινδύνου μιας επιχείρησης, μπορεί να χρησιμοποιούνται τα κριτήρια που καθορίζονται στο παράρτημα I της παρούσας απόφασης. Οι πληροφορίες αυτές χρησιμοποιούνται για τον διεξοδικότερο και συχνότερο έλεγχο των επιχειρήσεων υψηλής επικινδυνότητας. Η διαχείριση του συστήματος αποτίμησης της επικινδυνότητας γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ανωτέρω αναφερόμενη απόφαση, όπως ισχύει.
Για τον σκοπό της εφαρμογής του πρώτου εδαφίου, η χώρα μας χρησιμοποιεί, για τα οχήματα που είναι ταξινομημένα στο έδαφός της, τις πληροφορίες που λαμβάνει από τα άλλα κράτη-μέλη κατά το άρθρο 18, παράγραφος 1 της παρούσας.
Η χώρα μας επιτρέπει τη διενέργεια πρόσθετων εθελοντικών οδικών ελέγχων. Οι πληροφορίες σχετικά με τη συμμόρφωση προς τις απαιτήσεις καλής τεχνικής κατάστασης που προκύπτουν από τους εθελοντικούς ελέγχους λαμβάνονται υπόψη για τη βελτίωση του προφίλ κινδύνου μιας επιχείρησης.
1. Μέσα στο όχημα πρέπει να τηρούνται, όταν υπάρχουν, το πιστοποιητικό του τελευταίου περιοδικού τεχνικού ελέγχου ή αντίγραφό του ή, στην περίπτωση που το πιστοποιητικό τεχνικού ελέγχου έχει εκδοθεί ηλεκτρονικά, η αυθεντική εκτύπωσή του ή θεωρημένο αντίγραφο, καθώς και η έκθεση του τελευταίου οδικού τεχνικού ελέγχου. Οι ελεγκτές μπορούν να δέχονται ηλεκτρονικές αποδείξεις των ελέγχων αυτών, εφόσον υπάρχει πρόσβαση στις σχετικές πληροφορίες.
2. Οι επιχειρήσεις και οι οδηγοί των οχημάτων που υποβάλλονται σε οδικό τεχνικό έλεγχο υποχρεούνται να συνεργάζονται με τους ελεγκτές και να παρέχουν πρόσβαση στο όχημα, στα μέρη του και σε κάθε έγγραφο που είναι χρήσιμο για τους σκοπούς του ελέγχου.
3. Οι επιχειρήσεις είναι υπεύθυνες για τη διατήρηση των οχημάτων τους σε ασφαλή και καλή τεχνική κατάσταση, με την επιφύλαξη των ευθυνών των οδηγών των εν λόγω οχημάτων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που κυρώθηκε με το ν. 2696/1999 (Α‘ 57), όπως ισχύει.
1. Μέσα στο όχημα πρέπει να τηρούνται, όταν υπάρχουν, το πιστοποιητικό του τελευταίου περιοδικού τεχνικού ελέγχου ή αντίγραφό του ή, στην περίπτωση που το πιστοποιητικό τεχνικού ελέγχου έχει εκδοθεί ηλεκτρονικά, η αυθεντική εκτύπωσή του ή θεωρημένο αντίγραφο, καθώς και η έκθεση του τελευταίου οδικού τεχνικού ελέγχου. Οι ελεγκτές μπορούν να δέχονται ηλεκτρονικές αποδείξεις των ελέγχων αυτών, εφόσον υπάρχει πρόσβαση στις σχετικές πληροφορίες.
1. Το έργο του οδικού τεχνικού ελέγχου ανατίθεται στα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου, τα οποία συγκροτούνται και λειτουργούν σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 1 του ν. 3446/2006 (Α‘ 49), όπως ισχύει.
2. Κατά την επιλογή οχημάτων για οδικό τεχνικό έλεγχο και τη διεξαγωγή των ελέγχων, οι ελεγκτές αποφεύγουν κάθε διακριτική μεταχείριση λόγω της ιθαγένειας του οδηγού ή λόγω της χώρας στην οποία είναι ταξινομημένο ή έχει τεθεί σε κυκλοφορία το όχημα.
3. Κατά τη διεξαγωγή του οδικού τεχνικού ελέγχου, ο ελεγκτής δεν πρέπει να βρίσκεται σε σύγκρουση συμφερόντων που θα μπορούσε να επηρεάσει την αμεροληψία ή την αντικειμενικότητα της απόφασής του.
4. Η τυχόν καθοριζόμενη αμοιβή των ελεγκτών δεν πρέπει να συνδέεται άμεσα με τα αποτελέσματα των αρχικών ή διεξοδικότερων οδικών τεχνικών ελέγχων.
5. Διεξοδικότεροι οδικοί τεχνικοί έλεγχοι διενεργούνται από ελεγκτές οι οποίοι πληρούν τις ελάχιστες απαιτήσεις ικανοτήτων και κατάρτισης που ορίζονται στην κοινή υπουργική απόφαση ενσωμάτωσης στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας 2014/45/ΕΕ (άρθρο 13 και παράρτημα IV της Oδηγίας). Επίσης, οι ελεγκτές που διενεργούν ελέγχους σε καθορισμένες εγκαταστάσεις οδικού ελέγχου ή με τη χρήση κινητών μονάδων ελέγχου πρέπει να πληρούν τις προαναφερόμενες απαιτήσεις.
Για τον εντοπισμό των οχημάτων που θα υποβάλουν σε αρχικό οδικό τεχνικό έλεγχο, οι ελεγκτές μπορούν να επιλέγουν κατά προτεραιότητα οχήματα εκμεταλλευόμενα από επιχειρήσεις με υψηλό προφίλ κινδύνου, σύμφωνα με την αριθμ. Γ438/οικ.28317/2481/09/2009 κοινή υπουργική απόφαση, όπως ισχύει.
Τα οχήματα μπορούν επίσης να επιλέγονται τυχαία για έλεγχο, ή όταν υπάρχει υπόνοια ότι συνιστούν κίνδυνο για την οδική ασφάλεια ή το περιβάλλον.
1. Τα οχήματα που επιλέγονται κατά το άρθρο 9 της παρούσας απόφασης υποβάλλονται σε αρχικό οδικό τεχνικό έλεγχο.
Σε κάθε αρχικό οδικό τεχνικό έλεγχο, ο ελεγκτής:
α) ελέγχει το τελευταίο πιστοποιητικό τεχνικού ελέγχου και την τελευταία έκθεση οδικού τεχνικού ελέγχου, αν υπάρχουν, που φυλάσσονται στο όχημα, ή τις ηλεκτρονικές αποδείξεις τους κατά το άρθρο 7 παράγραφος 1,
β) εκτελεί οπτική αξιολόγηση της τεχνικής κατάστασης του οχήματος,
γ) εκτελεί οπτική αξιολόγηση της ασφαλούς στοιβασίας του φορτίου του οχήματος κατά το άρθρο 13 της παρούσας απόφασης,
δ) μπορεί να διενεργεί τεχνικούς ελέγχους με οποιαδήποτε μέθοδο κρίνει κατάλληλη. Οι τεχνικοί αυτοί έλεγχοι μπορούν να διενεργούνται για να τεκμηριωθεί απόφαση για υποβολή του οχήματος σε διεξοδικότερο οδικό τεχνικό έλεγχο, ή για να ζητηθεί η χωρίς καθυστέρηση διόρθωση των ελλείψεων κατά το άρθρο 14, παράγραφος 1 της παρούσας απόφασης.
Αν στην προηγούμενη έκθεση οδικού τεχνικού ελέγχου έχουν επισημανθεί μία ή περισσότερες ελλείψεις, ο ελεγκτής εξακριβώνει αν η συγκεκριμένη έλλειψη ή οι ελλείψεις έχουν διορθωθεί.
2. Με βάση την έκβαση του αρχικού ελέγχου, ο ελεγκτής αποφασίζει αν το όχημα ή το ρυμουλκούμενό του πρέπει να υποβληθεί σε διεξοδικότερο οδικό έλεγχο.
3. Ο διεξοδικότερος τεχνικός έλεγχος καλύπτει τα στοιχεία του καταλόγου του παραρτήματος II τα οποία θεωρούνται αναγκαία και σημαντικά, λαμβάνοντας υπόψη ιδιαίτερα την ασφάλεια του συστήματος πέδησης, των ελαστικών, των τροχών, του πλαισίου και του επιπέδου όχλησης, καθώς και τις συνιστώμενες μεθόδους για τον έλεγχο των στοιχείων αυτών.
4. Όταν από το πιστοποιητικό τεχνικού ελέγχου ή από έκθεση οδικού τεχνικού ελέγχου αποδεικνύεται ότι κατά το προηγούμενο τρίμηνο πραγματοποιήθηκε έλεγχος ενός στοιχείου του καταλόγου του παραρτήματος II, ο ελεγκτής δεν επαληθεύει το σημείο αυτό, παρά μόνο αν αυτό δικαιολογείται λόγω έκδηλης έλλειψης.
1. Οι διεξοδικότεροι οδικοί τεχνικοί έλεγχοι μπορούν να διενεργούνται από κινητή μονάδα ελέγχου ή στις καθορισμένες εγκαταστάσεις οδικού ελέγχου ή σε κέντρο τεχνικού ελέγχου όπως αναφέρεται στην κοινή υπουργική απόφαση ενσωμάτωσης στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας 2014/45/ΕΕ.
2. Όταν οι διεξοδικότεροι έλεγχοι πρέπει να διεξαχθούν σε κέντρο τεχνικού ελέγχου ή σε καθορισμένη οδική εγκατάσταση ελέγχου, η διεξαγωγή τους γίνεται όσο το δυνατόν συντομότερα, στο πλησιέστερο από πρακτική άποψη κέντρο ή εγκατάσταση.
3. Οι κινητές μονάδες ελέγχου και οι καθορισμένες εγκαταστάσεις οδικού ελέγχου διαθέτουν κατάλληλο εξοπλισμό για τη διενέργεια διεξοδικότερου οδικού τεχνικού ελέγχου, ο οποίος περιλαμβάνει τον εξοπλισμό που είναι αναγκαίος για την αξιολόγηση, κατά περίπτωση, της κατάστασης του συστήματος πέδησης και της αποτελεσματικότητας της πέδησης, του συστήματος διεύθυνσης, της ανάρτησης και των οχλήσεων του οχήματος. Όταν οι κινητές μονάδες ελέγχου ή οι καθορισμένες εγκαταστάσεις οδικού ελέγχου δεν διαθέτουν τον απαιτούμενο εξοπλισμό για την επαλήθευση σημείου που επισημαίνεται στον αρχικό έλεγχο, το όχημα κατευθύνεται σε κέντρο τεχνικού ελέγχου ή εγκατάσταση ελέγχου όπου μπορεί να επαληθευτεί αναλυτικά το συγκεκριμένο σημείο.
1. Για κάθε ελεγχόμενο σημείο, προβλέπεται στο παράρτημα II κατάλογος με τις δυνατές ελλείψεις και τον βαθμό σοβαρότητάς τους που θα χρησιμοποιηθεί για τους οδικούς τεχνικούς ελέγχους.
2. Οι ελλείψεις που διαπιστώνονται κατά τους οδικούς τεχνικούς ελέγχους οχημάτων κατατάσσονται σε μία από τις ακόλουθες ομάδες:
α) δευτερεύουσες ελλείψεις, οι οποίες δεν έχουν σημαντική επίπτωση στην ασφάλεια του οχήματος ή επίπτωση στο περιβάλλον, και άλλες περιπτώσεις μη συμμόρφωσης, ελάσσονος σημασίας,
β) σοβαρές ελλείψεις, οι οποίες ενδέχεται να διακυβεύσουν την ασφάλεια του οχήματος ή να έχουν επίπτωση στο περιβάλλον ή να θέσουν σε κίνδυνο άλλους οδικούς χρήστες, ή άλλες σημαντικότερες περιπτώσεις μη συμμόρφωσης,
γ) επικίνδυνες ελλείψεις που συνιστούν άμεσο κίνδυνο για την οδική ασφάλεια ή έχουν επίπτωση στο περιβάλλον.
3. Τα οχήματα των οποίων οι ελλείψεις εμπίπτουν σε περισσότερες από μία ομάδες ελλείψεων της παραγράφου 2 κατατάσσονται στην ομάδα που αντιστοιχεί στην περισσότερο σοβαρή έλλειψη.
Τα οχήματα στα οποία διαπιστώνονται διάφορες ελλείψεις στο πλαίσιο των ίδιων πεδίων ελέγχου όπως καθορίζονται στο πεδίο εφαρμογής του οδικού τεχνικού ελέγχου που αναφέρεται στο παράρτημα II, σημείο 1 της παρούσας απόφασης μπορούν να κατατάσσονται στην ομάδα που αντιστοιχεί στην επόμενη σοβαρότερη ομάδα ελλείψεων, εφόσον μπορεί να εκτιμηθεί ότι το συνδυασμένο αποτέλεσμα αυτών των ελλείψεων συνεπάγεται υψηλότερο κίνδυνο για την οδική ασφάλεια.
1. Κατά τον οδικό τεχνικό έλεγχο, το όχημα υποβάλλεται σε έλεγχο ασφαλούς στοιβασίας του φορτίου σύμφωνα με το παράρτημα III, ώστε να εξασφαλιστεί ότι το φορτίο είναι στοιβαγμένο κατά τρόπο ώστε να μην εμποδίζει την ασφαλή οδήγηση ούτε να θέτει σε κίνδυνο τη ζωή, την υγεία, την περιουσία ή το περιβάλλον. Οι έλεγχοι μπορεί να πραγματοποιούνται για να επαληθευτεί ότι καθ’ όλη τη διάρκεια χρησιμοποίησης του οχήματος, συμπεριλαμβανομένων καταστάσεων έκτακτης ανάγκης ή ελιγμών εκκίνησης σε ανωφέρεια:
- τα φορτία μπορούν να μετατοπιστούν ελάχιστα μεταξύ τους, έναντι των τοιχωμάτων ή των επιφανειών του οχήματος, και
- τα φορτία δεν μπορούν να διαφύγουν εκτός του χώρου φορτίου ή να μετακινηθούν εκτός της επιφάνειας φόρτωσης.
2. Με την επιφύλαξη των απαιτήσεων που εφαρμόζονται για τη μεταφορά ορισμένων κατηγοριών εμπορευμάτων όπως εκείνων που καλύπτονται από την ευρωπαϊκή συμφωνία για τις διεθνείς οδικές μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων (ADR), η ασφαλής στοιβασία του φορτίου και ο έλεγχος της ασφαλούς στοιβασίας του φορτίου πραγματοποιούνται σύμφωνα με τις αρχές που ορίζονται στο παράρτημα III, τμήμα I της παρούσας απόφασης και τους κανόνες ασφαλούς φόρτωσης και μεταφοράς φορτίου που καθορίζονται με την απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση της παραγράφου 4 του άρθρου 3 του ν. 3446/2006 (Α‘ 49), όπως ισχύει. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται τα εφαρμοζόμενα πρότυπα από τα αναφερόμενα στο παράρτημα III, τμήμα I, σημείο 5 της παρούσας απόφασης.
3. Οι διαδικασίες επακολούθησης που αναφέρονται στο άρθρο 14 της παρούσας απόφασης μπορούν επίσης να εφαρμόζονται σε περίπτωση που διαπιστώνονται σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις σε σχέση με την ασφαλή στοιβασία του φορτίου.
4. Οι ελεγκτές που διενεργούν τους ελέγχους της ασφαλούς στοιβασίας του φορτίου πρέπει να είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι.
1. Με την επιφύλαξη της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου, οποιαδήποτε σοβαρή ή επικίνδυνη έλλειψη διαπιστώνεται στο πλαίσιο αρχικού ή διεξοδικότερου ελέγχου θα διορθώνεται πριν το όχημα ξαναχρησιμοποιηθεί στο δημόσιο οδικό δίκτυο.
2. Ο ελεγκτής μπορεί να αποφασίσει ότι το όχημα θα υποβληθεί σε πλήρη τεχνικό έλεγχο, εντός επτά (7) ημερών, αν το όχημα είναι ταξινομημένο στη χώρα μας. Αν το όχημα είναι ταξινομημένο σε άλλο κράτος-μέλος, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να ζητήσει από την αρμόδια αρχή του άλλου κράτους-μέλους, μέσω των συνδέσμων που αναφέρονται στο άρθρο 17, να προβεί σε νέο τεχνικό έλεγχο του οχήματος με τη διαδικασία που ορίζεται στο άρθρο 18, παράγραφος 2.
Όταν διαπιστώνονται σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις σε όχημα ταξινομημένο εκτός της Ένωσης, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να ενημερώσει την αρμόδια αρχή του κράτους ταξινόμησης του οχήματος.
3. Σε περίπτωση που διαπιστωθούν ελλείψεις οι οποίες απαιτείται να επισκευαστούν τάχιστα ή αμέσως δεδομένου ότι θέτουν σε άμεσο κίνδυνο την οδική ασφάλεια, απαγορεύεται η χρήση του οχήματος έως ότου επισκευαστούν οι ελλείψεις. Επιτρέπεται η χρήση του οχήματος για τη μετάβαση σε ένα από τα πλησιέστερα συνεργεία όπου είναι δυνατόν να επισκευαστούν οι ελλείψεις, με την προϋπόθεση ότι οι επικίνδυνες ελλείψεις διορθώθηκαν κατά τρόπο που επιτρέπει στο όχημα να φτάσει στο συνεργείο και δεν υφίσταται άμεσος κίνδυνος ασφάλειας για τους επιβαίνοντες ή άλλους χρήστες του οδικού δικτύου. Στην περίπτωση ελλείψεων που δεν απαιτούν άμεση επισκευή, επιτρέπεται η χρήση του οχήματος για διάστημα τριάντα (30) ημερών, εντός των οποίων πρέπει να επισκευαστούν οι ελλείψεις.
Όταν το όχημα δεν μπορεί να επισκευαστεί κατά τρόπο ώστε να μπορεί να φτάσει στο συνεργείο, μπορεί να μεταφέρεται σε διαθέσιμο μέρος όπου είναι δυνατόν να επισκευαστεί.
Όταν σε συνέχεια διεξοδικότερου ελέγχου διαπιστώνονται ελλείψεις, καταβάλλεται τέλος, ίσο με το προβλεπόμενο τέλος ειδικού ελέγχου μετά από αίτηση του κατόχου του οχήματος της αριθμ. 8913/1089/2013 (Β’ 501) κοινή υπουργική απόφαση, όπως ισχύει.
1. Για κάθε αρχικό οδικό τεχνικό έλεγχο που διεξάγεται, ενημερώνεται το ηλεκτρονικό Μητρώο οδικών τεχνικών ελέγχων που τηρείται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τις ακόλουθες πληροφορίες:
α) χώρα ταξινόμησης του οχήματος,
β) κατηγορία του οχήματος,
γ) αποτέλεσμα του αρχικού οδικού τεχνικού ελέγχου.
2. Μετά την ολοκλήρωση διεξοδικότερου ελέγχου, συντάσσεται έκθεση σύμφωνα με το παράρτημα IV της παρούσας απόφασης. Αντίγραφο της έκθεσης ελέγχου χορηγείται στον οδηγό του οχήματος.
3. Για κάθε διεξοδικότερο οδικό τεχνικό έλεγχο που διεξάγεται, ενημερώνεται το ηλεκτρονικό Μητρώο οδικών τεχνικών ελέγχων που τηρείται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τα αποτελέσματα του ελέγχου, μέσα σε εύλογη προθεσμία μετά τους ελέγχους.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διατηρεί τις πληροφορίες αυτές σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία περί προστασίας των δεδομένων τουλάχιστον επί 36 μήνες από την παραλαβή τους.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών:
α) - εξασφαλίζει τον συντονισμό με τους συνδέσμους των υπόλοιπων κρατών-μελών σε ό,τι αφορά τη δράση που αναλαμβάνεται βάσει του άρθρου 18,
- διαβιβάζει στην Επιτροπή τα δεδομένα που αναφέρονται στο άρθρο 20,
- εξασφαλίζει, όπου είναι σκόπιμο, οποιαδήποτε άλλη ανταλλαγή πληροφοριών και παροχή συνδρομής σε συνδέσμους άλλων κρατών-μελών.
β) Ενημερώνει αμελλητί την Επιτροπή για τυχόν αλλαγές στα ονόματα και τα στοιχεία επικοινωνίας των οικείων σημείων επαφής με τα άλλα κράτη-μέλη.
1. Όταν διαπιστώνονται σε όχημα μη ταξινομημένο στη χώρα μας σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις ή ελλείψεις που συνεπάγονται περιορισμό ή απαγόρευση της χρήσης του οχήματος, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κοινοποιεί στον σύνδεσμο του κράτους μέλους ταξινόμησης του οχήματος τα αποτελέσματα του ελέγχου. Η σχετική κοινοποίηση περιέχει τα στοιχεία της έκθεσης οδικού ελέγχου όπως ορίζονται στο παράρτημα IV της παρούσας και γίνεται κατά προτίμηση μέσω του εθνικού ηλεκτρονικού αρχείου που αναφέρεται στο άρθρο 16 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1071/2009.
2. Όταν σε όχημα που ελέγχεται διαπιστώνονται σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να ζητήσει, μέσω του συνδέσμου, από την αρμόδια αρχή του κράτους-μέλους στο οποίο είναι ταξινομημένο το όχημα να λάβει κατάλληλα μέτρα επακολούθησης, όπως να υποβάλει το όχημα σε περαιτέρω τεχνικό έλεγχο κατά το άρθρο 14 της παρούσας απόφασης.
Τα ελεγκτικά όργανα της παραγράφου 1 του άρθρου 8 της παρούσας, αναλαμβάνουν τουλάχιστον δύο (2) φορές το χρόνο συντονισμένους οδικούς τεχνικούς ελέγχους. Οι έλεγχοι αυτοί μπορούν να συνδυάζονται με εκείνους που ορίζονται στο άρθρο 7 της αριθμ. Γ438/οικ.28317/2481/09/2009 (Β’ 989) κοινής υπουργικής απόφασης.
1. Πριν από τις 31 Μαρτίου 2021 και πριν από τις 31 Μαρτίου ανά διετή περίοδο στη συνέχεια, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κοινοποιεί στην Επιτροπή, με ηλεκτρονικά μέσα, τα δεδομένα που συνέλεξε τα δύο προηγούμενα ημερολογιακά έτη για τα οχήματα που ελέγχθηκαν στη χώρα μας. Τα δεδομένα αυτά περιλαμβάνουν:
α) τον αριθμό των οχημάτων που ελέγχθηκαν,
β) την κατηγορία των οχημάτων που ελέγχθηκαν,
γ) το κράτος στο οποίο έχει ταξινομηθεί το όχημα,
δ) σε περίπτωση διεξοδικότερων ελέγχων, τα πεδία που ελέγχθηκαν και τα σημεία που δεν πληρούν τις απαιτήσεις, σύμφωνα με το παράρτημα IV, σημείο 10 της παρούσας.
Η πρώτη έκθεση καλύπτει τη διετία που αρχίζει την 1η Ιανουαρίου 2019.
2. Μέχρι τη θέσπιση κανόνων από την Επιτροπή σχετικά με τον μορφότυπο στον οποίο πρέπει να κοινοποιούνται ηλεκτρονικά τα δεδομένα που αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο, χρησιμοποιείται το τυποποιημένο έντυπο έκθεσης του παραρτήματος V της παρούσας απόφασης.
Οι διοικητικές κυρώσεις για παραβάσεις των διατάξεων της παρούσας απόφασης καθορίζονται με την κοινή υπουργική απόφαση που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 4Β του ν. 3446/2006 (Α‘ 49), όπως ισχύει.
Από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης καταργούνται οι αριθμ. Φ2/55009/4626/00/2002 (Β’ 1028), Φ2/32397/3517/2004 (Β’ 303), 23418/1787/2007 (Β’ 699) και Γ6/οικ.15288/1248/2009 (Β’ 603) αποφάσεις των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών και Επικοινωνιών και η αριθμ. 35359/4508/10/2011 (Β’ 40/2012) απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Προσαρτώνται τα Παραρτήματα Ι, ΙΙ, ΙΙΙ, IV και V που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας:
Παράρτημα Ι: ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ
Παράρτημα ΙΙ: ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
Παράρτημα IH: ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΣΤΟΙΒΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΦΟΡΤΙΟΥ
Παράρτημα Μ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ ΔΙΕΞΟΔΙΚΟΤΕΡΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΜΕ ΚΑΤΑΛΟΓΟ ΤΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ ΕΛΕΓΧΟΥ
Παράρτημα V: ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Το σύστημα διαβάθμισης της επικινδυνότητας παρέχει τη βάση για στοχευμένη επιλογή οχημάτων που τα εκμεταλλεύονται επιχειρήσεις με κακό ιστορικό συμμόρφωσης προς τις απαιτήσεις συντήρησης και τεχνικού ελέγχου. Λαμβάνει υπόψη τα αποτελέσματα τόσο των περιοδικών τεχνικών ελέγχων όσο και των οδικών τεχνικών ελέγχων.
Το σύστημα διαβάθμισης της επικινδυνότητας λαμβάνει υπόψη τις ακόλουθες παραμέτρους προσδιορισμού της επικινδυνότητας των ενδιαφερόμενων επιχειρήσεων:
— αριθμό ελλείψεων,
— σοβαρότητα ελλείψεων,
— αριθμό οδικών τεχνικών ελέγχων ή περιοδικών και εθελοντικών τεχνικών ελέγχων, — παράγοντα χρόνο.
1. Οι ελλείψεις σταθμίζονται με τους εξής συντελεστές ανάλογα με τη σοβαρότητά τους:
— επικίνδυνη έλλειψη = 40
— σοβαρή έλλειψη = 10
— δευτερεύουσα έλλειψη = 1
2. Η εξέλιξη της κατάστασης της επιχείρησης (ή του οχήματος) αντικατοπτρίζεται στη στάθμιση αποτελεσμάτων (ελλείψεων) «παλαιότερων» τεχνικών ελέγχων λιγότερο από ό,τι στα αποτελέσματα πιο «πρόσφατων», με τους κάτωθι συντελεστές:
— έτος 1 = τελευταίοι 12 μήνες = συντελεστής 3
— έτος 2 = μήνες 13-24 = συντελεστής 2
— έτος 3 = μήνες 25-36 = συντελεστής 1
Οι συντελεστές αυτοί εφαρμόζονται μόνον για τον υπολογισμό της συνολικής διαβάθμισης της επικινδυνότητας.
3. Η διαβάθμιση της επικινδυνότητας υπολογίζεται με τους εξής τύπους:
α) O τύπος για τη συνολική διαβάθμιση της επικινδυνότητας είναι
όπου:
RR = βαθμός συνολικής διαβάθμισης της επικινδυνότητας
DYi = σύνολο ελλείψεων για τα έτη 1,2 και 3
DY1 = (#DD χ 40) + (#MaD χ 10) + (#MiD χ 1) το έτος 1
#. = αριθμός ...
DD = επικίνδυνες ελλείψεις
MaD = σοβαρές ελλείψεις
MiD = δευτερεύουσες ελλείψεις
C = επαληθεύσεις (οδικοί τεχνικοί έλεγχοι ή περιοδικοί και εθελοντικοί τεχνικοί έλεγχοι) τα έτη 1, 2 και 3
β) Ο τύπος για την ετήσια διαβάθμιση της επικινδυνότητας είναι
όπου:
AR = βαθμός ετήσιας επικινδυνότητας
#. = αριθμός ...
DD = επικίνδυνες ελλείψεις
MaD = σοβαρές ελλείψεις
MiD = δευτερεύουσες ελλείψεις
C = επαληθεύσεις (οδικοί τεχνικοί έλεγχοι ή περιοδικοί και εθελοντικοί τεχνικοί έλεγχοι)
Η ετήσια επικινδυνότητα χρησιμοποιείται για την εκτίμηση της εξέλιξης μιας επιχείρησης με την πάροδο του χρόνου.
Η κατάταξη των επιχειρήσεων (ή των οχημάτων) με βάση τη συνολική διαβάθμιση της επικινδυνότητας πραγματοποιείται κατά τρόπο ώστε να επιτυγχάνεται η ακόλουθη κατανομή των καταχωρισμένων επιχειρήσεων (ή οχημάτων):
— < 30% χαμηλού κινδύνου
— 30%-80% μέτριου κινδύνου
— > 80% υψηλού κινδύνου.
1. ΠΕΔΙΑ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
0) Ταυτοποίηση οχήματος
1) Εξοπλισμός πέδησης
2) Σύστημα διεύθυνσης
3) Ορατότητα
4) Εξοπλισμός φωτισμού και ηλεκτρολογικός εξοπλισμός
5) Άξονες, τροχοί, ελαστικά, ανάρτηση
6) Πλαίσιο και εξαρτήματα στερεωμένα στο πλαίσιο
7) Λοιπός τεχνικός εξοπλισμός
8) Οχλήσεις
9) Συμπληρωματικοί έλεγχοι για οχήματα των κατηγοριών Μ2 και Μ3 κατάλληλων για μεταφορά επιβατών
2. ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
Επισημαίνονται με Ε τα στοιχεία που επιτρέπεται να ελέγχονται μόνον με τη χρήση εξοπλισμού.
Επισημαίνονται με +(Ε) τα στοιχεία που επιτρέπεται να ελέγχονται μερικώς χωρίς τη χρήση εξοπλισμού.
Όπου προβλέπεται μέθοδος οπτικού ελέγχου, αυτό σημαίνει ότι, πέραν του οπτικού ελέγχου του ελεγχόμενου στοιχείου, ο ελεγκτής, αν είναι σκόπιμο, το χειρίζεται επίσης, αξιολογεί τον θόρυβο και χρησιμοποιεί κάθε άλλο κατάλληλο μέσο ελέγχου χωρίς τη χρήση εξοπλισμού.
Οι οδικοί τεχνικοί έλεγχοι καλύπτουν τα στοιχεία που απαριθμούνται στον πίνακα 1, περιλαμβανομένων των μεθόδων ελέγχου που θα πρέπει να χρησιμοποιούνται. Το παρόν παράρτημα δεν εμποδίζει με κανέναν τρόπο τον ελεγκτή να χρησιμοποιεί πρόσθετο εξοπλισμό εφόσον απαιτείται, π.χ. ανυψωτήρα ή λάκκο κατόπτευσης.
Οι τεχνικοί έλεγχοι εκτελούνται με τις τρέχουσες τεχνικές και τον τρέχοντα εξοπλισμό, χωρίς τη χρήση εργαλείων για αποσυναρμολόγηση ή αφαίρεση μέρους του οχήματος. Ο τεχνικός έλεγχος μπορεί ακόμη να περιλαμβάνει την εξακρίβωση αν τα αντίστοιχα μέρη και κατασκευαστικά στοιχεία του οχήματος ανταποκρίνονται στα απαιτούμενα χαρακτηριστικά ασφάλειας και περιβάλλοντος που ίσχυαν κατά τον χρόνο της έγκρισης, ή, κατά περίπτωση, του μετεξοπλισμού του οχήματος.
Αν η σχεδίαση του οχήματος δεν επιτρέπει την εφαρμογή των μεθόδων ελέγχου του παρόντος παραρτήματος, ο τεχνικός έλεγχος διεξάγεται σύμφωνα με τις συνιστώμενες μεθόδους ελέγχου που αποδέχονται οι αρμόδιες αρχές.
Τα «αίτια αποτυχίας του ελέγχου» δεν ισχύουν για περιπτώσεις παραπομπής σε απαιτήσεις οι οποίες δεν ήταν προδιαγεγραμμένες στη σχετική νομοθεσία έγκρισης οχημάτων κατά την πρώτη έγκριση ή την πρώτη θέση σε κυκλοφορία, ή σε απαιτήσεις σχετικά με τον μετεξοπλισμό.
3. ΣΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΙ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ, ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΕΙΨΕΩΝ ΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
Ο έλεγχος καλύπτει τα στοιχεία που είναι απαραίτητα και σχετικά, λαμβάνοντας υπόψη ιδίως την ασφάλεια των φρένων, των ελαστικών, των τροχών, του πλαισίου και των οχλήσεων και χρησιμοποιώντας τις μεθόδους που αναγράφονται στον κάτωθι πίνακα.
Για τα συστήματα και τα κατασκευαστικά στοιχεία κάθε οχήματος που υποβάλλονται σε έλεγχο, η αξιολόγηση των ελλείψεων διενεργείται σύμφωνα με τα κριτήρια του πίνακα, κατά περίπτωση.
Οι ελλείψεις που δεν περιλαμβάνονται στο παρόν παράρτημα αξιολογούνται σύμφωνα με τους κινδύνους για την οδική ασφάλεια.
(βλέπε pdf για πίνακες)
I. Αρχές της ασφαλούς στοιβασίας του φορτίου
1. Η ασφαλής στοιβασία του φορτίου είναι ανθεκτική στις ακόλουθες δυνάμεις που προκύπτουν από τις επιταχύνσεις/επιβραδύνσεις του οχήματος:
— στην κατεύθυνση πορείας: 0,8 φορές το βάρος του φορτίου και
— στην πλευρική κατεύθυνση: 0,5 φορές το βάρος του φορτίου και
— αντίθετα προς την κατεύθυνση πορείας: 0,5 φορές το βάρος του φορτίου
— εν γένει δε, πρέπει να εμποδίζει την κλίση ή την ανατροπή του φορτίου.
2. Η κατανομή του φορτίου λαμβάνει υπόψη τα μέγιστα επιτρεπόμενα φορτία ανά άξονα καθώς και τα απαιτούμενα ελάχιστα φορτία ανά άξονα εντός των ορίων της μέγιστης επιτρεπόμενης μάζας του οχήματος, σύμφωνα με τις νομικές διατάξεις σχετικά με τα βάρη και τις διαστάσεις των οχημάτων.
3. Κατά την ασφαλή στοιβασία του φορτίου λαμβάνονται υπόψη οι εφαρμοστέες απαιτήσεις όσον
αφορά την αντοχή ορισμένων εξαρτημάτων των οχημάτων, όπως οι εμπρόσθιες, οι πλαϊνές και οι οπίσθιες πλευρές, τα υποστηρίγματα ή σημεία πρόσδεσης, εφόσον τα στοιχεία αυτά χρησιμοποιούνται για την ασφαλή στοιβασία του φορτίου.
4. Για την ασφαλή στοιβασία του φορτίου μπορούν να χρησιμοποιούνται ακόμη και σε συνδυασμό μεταξύ τους μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες μεθόδους συγκράτησης:
— μανδάλωση,
— μπλοκάρισμα (τοπικό/συνολικό),
— απευθείας πρόσδεση,
— πρόσδεση κορυφής (μέσω τριβής).
5. Εφαρμοστέα πρότυπα:
II. Έλεγχος της ασφαλούς στοιβασίας του φορτίου
1. Κατάταξη ελλείψεων
Οι ελλείψεις κατατάσσονται σε ομάδες ελλείψεων:
— Δευτερεύουσα έλλειψη: Δευτερεύουσα έλλειψη υφίσταται όταν η στοιβασία του φορτίου είναι ασφαλής, αλλά ενδέχεται να χρειάζεται κάποια σύσταση σχετικά με την ασφάλεια.
— Σοβαρή έλλειψη: Σοβαρή έλλειψη υφίσταται όταν η στοιβασία του φορτίου δεν είναι επαρκώς ασφαλής και υπάρχει κίνδυνος για σημαντική μετατόπιση ή ανατροπή του φορτίου ή μέρους του.
— Επικίνδυνη έλλειψη: Επικίνδυνη έλλειψη υφίσταται όταν διακυβεύεται άμεσα η ασφάλεια κυκλοφορίας λόγω κινδύνου πτώσης του φορτίου ή μέρους του ή λόγω κινδύνου οφειλόμενου απευθείας στο φορτίο ή λόγω άμεσου κινδύνου για τα πρόσωπα.
Όταν υπάρχουν διάφορες ελλείψεις, η μεταφορά κατατάσσεται στην υψηλότερη ομάδα ελλείψεων. Εάν, στην περίπτωση διαφόρων ελλείψεων, τα αποτελέσματα των ελλείψεων λόγω συνδυασμού τους αναμένεται ότι θα αλληλοενισχυθούν, η μεταφορά κατατάσσεται στην επόμενη υψηλότερη ομάδα ελλείψεων.
2. Μέθοδοι ελέγχου
Η μέθοδος ελέγχου είναι οπτική εκτίμηση της ορθής χρήσης επαρκών και κατάλληλων μέτρων για την ασφαλή στοιβασία του φορτίου και/ή μέτρηση των ασκούμενων δυνάμεων, αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της στοιβασίας και έλεγχος των πιστοποιητικών, ανά περίπτωση.
3. Αξιολόγηση ελλείψεων
Ο πίνακας 1 περιέχει τους κανόνες που εφαρμόζονται κατά τον έλεγχο ασφαλούς στοιβασίας του φορτίου ώστε να προσδιορίζεται αν οι συνθήκες μεταφοράς είναι αποδεκτές.
Η κατάταξη των ελλείψεων καθορίζεται ανά περίπτωση, βάσει των ταξινομήσεων που περιγράφονται στο παρόν κεφάλαιο, μέρος 1.
Οι τιμές που περιέχονται στον πίνακα 1 είναι ενδεικτικές και θα πρέπει να θεωρούνται ως κατευθυντήρια γραμμή για τον προσδιορισμό της κατηγορίας ορισμένης έλλειψης βάσει των ειδικών συνθηκών και ιδιαιτέρως βάσει του είδους του φορτίου και κατά τη διακριτική ευχέρεια του ελεγκτή.
Σε περίπτωση μεταφοράς που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας 95/50/ΕΚ του Συμβουλίου σχετικά με την καθιέρωση ενιαίων διαδικασιών στον τομέα του ελέγχου των οδικών μεταφορών επικίνδυνων εμπορευμάτων, εφαρμόζονται ειδικότερες απαιτήσεις.
Πίνακας 1
Το τυποποιημένο έντυπο συντάσσεται σε μηχανογραφημένη μορφή και διαβιβάζεται ηλεκτρονικά με τη χρήση συνήθους λογισμικού γραφείου.
Κάθε κράτος-μέλος διαβιβάζει:
— έναν και μόνον συγκεντρωτικό πίνακα και
— για κάθε χώρα ταξινόμησης των οχημάτων που ελέγχθηκαν στο πλαίσιο διεξοδικότερου ελέγχου, χωριστό λεπτομερή πίνακα με τις πληροφορίες για τις ελλείψεις που ελέγχθηκαν και διαπιστώθηκαν για κάθε κατηγορία οχήματος.
Η παρούσα απόφαση ισχύει από τις 20 Μαΐου 2018, εκτός από το άρθρο 6 που ισχύει από τις 20 Μαΐου 2019.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 1 Ιουνίου 2017