Μη τήρηση των ειδικών διατάξεων για τους όρους ασφαλείας εις την εργασία. Ναυτεργατικό ατύχημα. Έμφραγμα του μυοκαρδίου ευρισκόμενο εις αιτιώδη συνάφεια.
Προϋποθέσεις εφαρμογής διατάξεων κοινού αστικού δικαίου κατ’ άρθρο 16 κωδ. Ν 551/1915 επί ναυτεργ. Ατυχήματος και στην περίπτωση που το ατύχημα επήλθε σε εργασία, στην οποία δεν τηρήθηκαν οι διατάξεις νόμων, δ/των ή κανονισμών, δια τους όρους ασφαλείας των εργαζομένων και εξ αιτίας της μη τηρήσεως των όρων αυτών.
Ειδικές διατάξεις κανονισμού «περί εργασίας επί ελληνικών πλοίων ο.χ. 800 κόρων και άνω» (β.δ. 806/1976, άρθρα 43 παρ. 2 και 1350) κατά τα οποία ο ανθυποπλοίαρχος ευθύνεται για την ασφαλή και προσκήκουσα καθαίρεση και ανακρέμαση των κλιμάκων επικοινωνίας του πλοίου μετά των πλωτών μέσων προς πρόληψη ατυχημάτων. Ιδιαιτέρα φροντίδα πρέπει να λαμβάνεται από τους αρμόδιους αξιωματικούς κατά τις επιβιβάσεις και αποβιβάσεις σύμφωνα με την ναυτική τέχνη, εμπειρία και κανονισμούς. Π.Δ. 1349/1981 «περί κανονισμού προλήψεως εργατικών ατυχημάτων στα υπό ελληνική σημαία πλοία ο.χ. άνω των 200 κόρων και εις τα υπό ξένη σημαία πλοία της αυτής χωρητικότητας που καταπλέουν στους ελληνικούς λιμένας» δια του άρθρ. 3 παραγρ. 1 και 2 ορίζονται ειδικώς τα της προσβάσεως στο πλοίο δι΄ ασφαλούς κλίμακος ή διαβάθρας προσπελάσεως. Εφαρμογή του άρθρου 16 κωδ. Ν. 551/1915 στην περίπτωση ατυχήματος το οποίο δύναται να αποδοθεί στη μη τήρηση των προβλεπομένων υπό των άνω ειδικών διατάξεων μέτρων ασφαλείας.
Ναυτικός ναυτολογημένος εις Φ/γ πλοίο υπό κυπριακή σημαία 9141 κοχ ή 23811 τ.DW στην προσπάθειά του να ανεβεί αποβιβαζόμενος από την λάντζα, από την ανεμόσκαλα στο πλοίο, ευρισκόμενο εις αγκυροβόλιο του Πειραιώς, υπό άσχημες καιρικές συνθήκες και θαλασσοταραχή και ευρίσκετο με τα δύο πόδια στο πρώτο σκαλοπάτι της ανεμόσκαλας και κρατούσε με τα δύο χέρια του τα σχοινιά της ανεμόσκαλας, μη δυνάμενος να ανέβει τα σκαλιά και παρά τις προσπάθειες του ανθυποπλοιάρχου και του κυβερνήτη της λάντζας να του παράσχουν βοήθεια έπεσε εις τη θάλασσα απ΄ όπου περισυνελλέγει και μεταφέρθηκε νεκρός εις Πειραιά, όπου διαπιστώθηκε ο θάνατος του από έμφραγμα του μυοκαρδίου.
Κρίσις ότι το ατύχημα οφείλεται σε υπαιτιότητα του εποπτέυοντος ανθυποπλοιάρχου, ο οποίος δεν έλαβε όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα ασφαλείας κατά την επιβίβαση ως ορίζονται εις τις προαναφερόμενες διατάξεις, εν όψει δε ότι ο ναυτικός μη γνωρίζοντας να κολυμπά και της παραμονής του για αρκετή ώρα γαντζωμένος εις το σωσίβιο, κατά μήνα Φεβρουάριο, με θαλασσοταραχή και θάλασσα παγωμένη, το έμφραγμα του μυοκαρδίου ευρίσκεται εις αιτιώδη συνάφεια υπό τις συνθήκες που εκτίθενται ειδικώς εις την απόφαση.
Εφ΄ άπαξ επιδίκαση εις τους ενάγοντας των δικαιουμένων εκ του ατυχήματος ποσών διότι η πρώτη εναγομένη είναι αλλοδαπή εταιρία.
Προσεπίκληση υποχρέου ε της ασφαλιστικής συμβάσεως για τα ατυχήματα ή ασθένεια εις την πληρωμήν της αποζημιώσεως εις τους ναυτικούς πληρώματα του πλοίου, απαράδεκτη ως τοιαύτη, εφ΄ όσον υπάγεται εις την αυτήν διαδικασίαν των εργατικών διαφορών. Εκτίμηση αυτής ως ανακοινώσεως δίκης (91, 92 ΚπολΔ)
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
Μ. Πρ. Πειραιά 81/94 | 155.28 KB |