Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 3270Β_2023 | 224.33 KB |
1.
α. Την παρ. 11 του άρθρου 62 του ν. 4710/2020 «Προώθηση της ηλεκτροκίνησης και άλλες διατάξεις» (Α’ 142), όπως αυτή τροποποιήθηκε με το άρθρο 92 του ν. 5039/2023 (Α’ 83).
β. Τον ν. 1575/1985 «Προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος του τεχνίτη αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων και όροι λειτουργίας των συνεργείων των οχημάτων αυτών» (Α’ 207).
γ. Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
δ. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).
ε. Το άρθρο 5 του ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβέρνησης και λοιπές διατάξεις» (Α’ 131).
στ. Το π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α’ 151).
ζ. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121).
η. Το π.δ. 68/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρώτριας Υπουργού και Υφυπουργών» (Α’ 155).
θ. Την υπ’ αρ. Υ1/2023 απόφασης του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υπουργό Επικρατείας, Γεώργιο Γεραπετρίτη» (Β’ 1181).
ι. Την υπ’ αρ. 102555/2023 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Επικρατείας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Μιχαήλ Παπαδόπουλο» (Β’ 2133).
2. Την υπ’ αρ. 151811/12-5-2023 εισηγητική έκθεση δημοσιονομικών επιπτώσεων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
3. Την ανάγκη καθορισμού των όρων, των προϋποθέσεων και της διαδικασίας αναγγελίας έναρξης άσκησης επαγγέλματος του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης.
4. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Με την παρούσα απόφαση καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την επέκταση του αντικειμένου της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος και της βεβαίωσης έναρξης άσκησης επαγγέλματος των τεχνιτών που αναφέρονται στις περ. α’ (μηχανοτεχνίτης) και β’ (ηλεκτροτεχνίτης) της παρ. 2 του άρθρου 2 και στις περ. α’ (διπλωματούχος μηχανικός οχημάτων) και β’ (τεχνολόγος μηχανικός οχημάτων) της παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 1575/1985 (Α’ 207), προκειμένου οι τεχνίτες αυτοί να δύνανται να αναλαμβάνουν τη συντήρηση και την επισκευή οχημάτων υψηλής τάσης ως τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης κατηγορίας 1 και κατηγορίας 2.
Όπου στην παρούσα δεν ορίζεται διαφορετικά, εφαρμογή έχουν οι διατάξεις του ν. 1575/1985 (Α’ 207).
Για τους σκοπούς της παρούσας έχουν εφαρμογή οι εξής ορισμοί:
1. «Οχήματα υψηλής τάσης»: ονομάζονται τα μηχανοκίνητα οχήματα που είναι εξοπλισμένα με σύστημα μετάδοσης της κίνησης, το οποίο περιέχει τουλάχιστον μία μη περιφερειακή, εξωτερική, βοηθητική, ηλεκτρική μηχανή ως μετατροπέα ενέργειας με ηλεκτρικό επαναφορτιζόμενο σύστημα αποθήκευσης ενέργειας, το οποίο μπορεί να φορτίζεται κατά την κίνηση ή με εξωτερικά μέσα. Τα οχήματα αυτά χρησιμοποιούν συσσωρευτές, που η τάση τους μετατρέπεται/μετασχηματίζεται σε εναλλασσόμενη τάση άνω των 30V ή συνεχή τάση άνω των 60V, για την τροφοδοσία των ηλεκτροκινητήρων.
Ειδικότερα, ως όχημα υψηλής τάσης για τις ανάγκες του παρόντος νοείται κάθε επιβατικό όχημα έως εννέα (9) θέσεις συμπεριλαμβανομένης της θέσης του οδηγού, καθώς και τα φορτηγά με μικτό βάρος μικρότερο από 3500 κιλά.
Ειδικότερα, οχήματα υψηλής τάσης νοούνται τα οχήματα, τα μοτοποδήλατα, οι μοτοσικλέτες, τα τρίκυκλα και τα ελαφρά τετράκυκλα οχήματα των ακολούθων κατηγοριών:
α. Ηλεκτροκίνητα οχήματα με συσσωρευτές («Battery Electric Vehicles - BEV»), τα οποία είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, η κίνηση των οποίων παρέχεται αποκλειστικά από ηλεκτρική ενέργεια που αποθηκεύεται στους συσσωρευτές τους.
β. Ηλεκτροκίνητα οχήματα με συσσωρευτές και ηλεκτροπαραγωγική μονάδα («Extended Range Electric Vehicles - Ε-REV»), η οποία δε συνδέεται με τους κινητήριους τροχούς του οχήματος και δε σχετίζεται με την πρόωσή του. Το όχημα κινείται αποκλειστικά από τον ηλεκτροκινητήρα (ή τους ηλεκτροκινητήρες), η κίνησή του είναι αμιγώς ηλεκτρική όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα ηλεκτρικά οχήματα τύπου BEV.
γ. Υβριδικά οχήματα με ηλεκτρική ενέργεια συνδυασμένη με τη λειτουργία κινητήρα εσωτερικής καύσης, καθώς και υβριδικά οχήματα κατηγορίας «Plug-in Hybrid», στα οποία η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται για την κίνησή τους παρέχεται κυρίως από το δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και αποθηκεύεται στους συσσωρευτές τους.
2. «Υψηλή τάση»: νοείται η ταξινόμηση ενός ηλεκτρικού στοιχείου ή κυκλώματος, εφόσον η τάση λειτουργίας του είναι > 60 V και ≤ 1 500 V ΣΡ ή > 30 V και ≤ 1 000 V ΕΡ μέσης τετραγωνικής ρίζας (RMS) σύμφωνα με τον Κανονισμό αριθ. 100 της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (ΟΕΕ/ΗΕ) «Ενιαίες διατάξεις σχετικά με την έγκριση οχημάτων όσον αφορά τις ειδικές απαιτήσεις για το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης [2015/505]».
3. «Συνεργείο οχημάτων υψηλής τάσης»: ορίζεται η εγκατάσταση εντός της οποίας πραγματοποιούνται εργασίες επισκευής και συντήρησης οχημάτων υψηλής τάσης, με χρήση κατάλληλου εξοπλισμού. Τα συνεργεία οχημάτων υψηλής τάσης μπορούν να λειτουργούν είτε αυτόνομα, είτε και εντός των εγκαταστάσεων άλλου συμβατικού συνεργείου οχημάτων. Σε κάθε περίπτωση, οι εγκαταστάσεις διαθέτουν επαρκείς χώρους και κατάλληλο εξοπλισμό για την επισκευή και τη συντήρηση των οχημάτων υψηλής τάσης. Όλοι οι χώροι διαθέτουν την απαραίτητη σήμανση, όπως αναγνωριστικές πινακίδες επί του οχήματος, περίφραξη του χώρου με εμφανή σήμανση υψηλής τάσης κ.λπ., ώστε να πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την εκτέλεση όλων των απαραίτητων εργασιών επί των οχημάτων υψηλής τάσης με ασφάλεια, τόσο για τα οχήματα, όσο και για τους εργαζόμενους του συνεργείου.
4. «Αρμόδια Αρχή»: για την αναγγελία έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης ορίζεται η οικεία Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών όπου υπάγεται το συνεργείο οχημάτων υψηλής τάσης.
5. «Φορέας επιμόρφωσης»: Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, ήτοι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ), και τα αδειοδοτημένα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) κατά την παρ. (θ) του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α’ 222).
Τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης είναι οι τεχνίτες που αναλαμβάνουν την επισκευή και τη συντήρηση των οχημάτων υψηλής τάσης. Ανάλογα με την εκπαίδευση και τη θέση εργασίας τους μέσα στο συνεργείο οχημάτων υψηλής τάσης, διακρίνονται οι ακόλουθες κατηγορίες τεχνιτών οχημάτων υψηλής τάσης:
1. «Τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1»: Ο τεχνίτης αυτής της κατηγορίας εργάζεται σε οχήματα υψηλής τάσης. Αναγνωρίζει ένα όχημα υψηλής τάσης, γνωρίζει τη γενική δομή του συστήματος υψηλής τάσης και τους κινδύνους που πηγάζουν από τα συστήματα υψηλής τάσης. Εκτελεί εργασίες, υπό την καθοδήγηση του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2, που αφορούν τη βασική συντήρηση του οχήματος και δεν έχουν σχέση με το σύστημα υψηλής τάσης.
2. «Τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2»: Ο τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 γνωρίζει να διακόπτει και ελέγχει την τροφοδοσία της τάσης σε συστήματα υψηλής τάσης και να ασφαλίζει το σύστημα υψηλής τάσης έναντι επανενεργοποίησης. Ο τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 γνωρίζει να αφαιρεί και να επανατοποθετεί την μπαταρία σε ένα όχημα υψηλής τάσης, αναλαμβάνει την επιδιόρθωση ή τη διαδικασία ανακύκλωσης της μπαταρίας, ανάλογα με τη βλάβη που η μπαταρία του οχήματος έχει υποστεί.
Διαθέτει τη γνώση και την ικανότητα να θέτει το σύστημα υψηλής τάσης εκ νέου σε λειτουργία με ασφάλεια για τον ίδιο, το όχημα και το συνεργείο.
Ο τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 παραλαμβάνει από τον ιδιώτη το όχημα υψηλής τάσης, το ελέγχει ακολουθώντας τη διαδικασία που ορίζεται στην υπ’ αρ. 194135/2021 (Β’ 3407) κοινή υπουργική απόφαση. Εφόσον το όχημα υψηλής τάσης κριθεί ασφαλές, ο τεχνίτης κατηγορίας 2 εκτελεί τις εργασίες επί του οχήματος υψηλής τάσης. Έχει την ευθύνη για όλες τις εργασίες σε συστήματα υψηλής τάσης και διενεργεί αυτόνομα εργασίες σε αυτά, είτε φέρουν είτε δεν φέρουν τάση.
1. Για την απόκτηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 ο υποψήφιος πρέπει να πληροί τις παρακάτω προϋποθέσεις:
α) να έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του.
β) να είναι κάτοχος άδειας ασκήσεως επαγγέλματος ή βεβαίωσης έναρξης άσκησης επαγγέλματος μίας εκ των κάτωθι περιπτώσεων του ν. 1575/1985 (Α’ 207):
βα) Μηχανοτεχνίτη της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 2.
ββ) Ηλεκτροτεχνίτη της περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 2,
βγ) Διπλωματούχου μηχανικού της περ. α’ της παρ. 4 του άρθρου 4, όσοι έχουν πτυχίο μηχανολόγου ηλεκτρολόγου ή μηχανολόγου μηχανικού ή ηλεκτρολόγου μηχανικού ή ναυπηγού μηχανικού ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος της ημεδαπής ή ισότιμου της αλλοδαπής.
βδ) Τεχνολόγου μηχανικού της περ. β’ της παρ. 4 του άρθρου 4, όσοι έχουν πτυχίο των τεχνολογικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.) ή των ανώτερων σχολών (σχολών υπομηχανικών, Κ.Α.Τ.Ε.Ε./Α.Σ.Ε.Τ.Ε.Μ./Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε.) ειδικότητας μηχανολόγων, ηλεκτρολόγων και μηχανικών αυτοκινήτων ή πτυχίο ισότιμης σχολής της ημεδαπής ή της αλλοδαπής.
γ) Να έχει λάβει την απαιτούμενη εκπαίδευση του άρθρου 6 της παρούσας για τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1.
2. Για την απόκτηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2, ο υποψήφιος πρέπει:
α) Να πληροί τις προϋποθέσεις της παρ. 1 του παρόντος άρθρου,
δ) να έχει λάβει την απαιτούμενη εκπαίδευση του άρθρου 6 της παρούσας για τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2.
1. Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την αναγγελία έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος τεχνίτη σε οχήματα υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 είναι τα εξής:.
α. Αίτηση αναγγελίας έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης της Κατηγορίας 1 του Παραρτήματος ΙΙΙ.
β. Αντίγραφο μίας εκ των αναφερόμενων στην περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 4 της παρούσας άδειας ασκήσεως επαγγέλματος ή βεβαίωσης ορθής αναγγελίας έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος.
γ. Βεβαίωση επιμόρφωσης τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 που εκδίδεται από τον φορέα επιμόρφωσης σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 7 της παρούσας.
δ. Δύο πρόσφατες φωτογραφίες διαστάσεων δελτίου αστυνομικής ταυτότητας.
ε. Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 με την οποία δηλώνουν:
εα. ’Οτι δεν έχουν καταδικαστεί αμετάκλητα για ανυποταξία ή λιποταξία, δηλαδή ότι δεν υπόκεινται στις στερήσεις των ανυπότακτων και λιποτακτών του άρθρου 9 του ν. 1763/1988 «Στρατολογία των Ελλήνων».
εβ. Τα τυχόν μεταβληθέντα στοιχεία του δελτίου ταυτότητας.
2. Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την αναγγελία έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος τεχνίτη σε οχήματα υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 είναι τα εξής:
α. Αίτηση αναγγελίας έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης της Κατηγορίας 2 του Παραρτήματος ΙΙΙ.
β. Αντίγραφο μίας εκ των αναφερόμενων στην περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 4 της παρούσας άδειας ασκήσεως επαγγέλματος ή βεβαίωσης ορθής αναγγελίας έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος.
γ. Βεβαίωση ολοκλήρωσης επιμόρφωσης τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 που εκδίδεται από τον φορέα επιμόρφωσης σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 7 της παρούσας.
δ. Βεβαίωση ολοκλήρωσης επιμόρφωσης τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 που εκδίδεται από τον φορέα επιμόρφωσης σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 7 της παρούσας.
ε. Δύο πρόσφατες φωτογραφίες διαστάσεων δελτίου αστυνομικής ταυτότητας.
στ. Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 με την οποία δηλώνουν:
στα. Ότι δεν έχουν καταδικαστεί αμετάκλητα για ανυποταξία ή λιποταξία, δηλαδή ότι δεν υπόκεινται στις στερήσεις των ανυπότακτων και λιποτακτών του άρθρου 9 του ν. 1763/1988 «Στρατολογία των Ελλήνων».
στβ. Τα τυχόν μεταβληθέντα στοιχεία του δελτίου ταυτότητας.
3. Τα κατά περίπτωση κατηγορίας ανωτέρω δικαιολογητικά υποβάλλονται στην αρμόδια Αρχή. Στην περίπτωση που τα δικαιολογητικά αυτά είναι πλήρη και ορθά, η αρμόδια Αρχή χορηγεί στον υποψήφιο τεχνίτη την απαιτούμενη από τις ισχύουσες διατάξεις βεβαίωση ορθής αναγγελίας άσκησης επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 ή Κατηγορίας 2, εντός διαστήματος πενήντα (30) ημερών από την ημερομηνία της αίτησης.
1. Η επιμόρφωση παρέχεται από τους φορείς επιμόρφωσης της παρ. 5 του άρθρου 2 της παρούσας.
2. Στόχος της επιμόρφωσης των τεχνιτών οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 και Κατηγορίας 2 είναι η απόκτηση των αναγκαίων τεχνικών γνώσεων και δεξιοτήτων για τη διενέργεια εργασιών επισκευής και συντήρησης οχημάτων υψηλής τάσης, επαρκούς γνώσης των ισχυουσών νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων για τα οχήματα υψηλής τάσης και τη λειτουργία συνεργείων οχημάτων υψηλής τάσης, καθώς και η γνώση των απαραίτητων μέτρων ασφάλειας για την εργασία σε συνεργεία οχημάτων υψηλής τάσης.
3. Η επιμόρφωση διακρίνεται:
α. Σε επιμόρφωση του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 διάρκειας είκοσι (20) ωρών, η εκπαιδευτική ύλη για την οποία βρίσκεται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι του παρόντος. Η επιμόρφωση του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 περιλαμβάνει δεκατρείς (13) ώρες θεωρητική εκπαίδευση και εφτά (7) ώρες πρακτική εκπαίδευση.
β. Σε επιμόρφωση του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 διάρκειας σαράντα δύο (42) ωρών, η εκπαιδευτική ύλη για την οποία βρίσκεται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ του παρόντος. Η επιμόρφωση του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 περιλαμβάνει είκοσι οχτώ (28) ώρες θεωρητική εκπαίδευση και δεκατέσσερις
(14) ώρες πρακτική εκπαίδευση.
4. Η συμμετοχή στο πρόγραμμα επιμόρφωσης του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 πραγματοποιείται με την ολοκλήρωση της επιμόρφωσης του τεχνίτη οχημάτων Κατηγορίας 1.
1. Για την υλοποίηση της πρακτικής εκπαίδευσης των τεχνιτών οχημάτων υψηλής τάσης, ο φορέας επιμόρφωσης διαθέτει τουλάχιστον τoν κάτωθι εργαστηριακό εξοπλισμό:
α. Εποπτικό υλικό
- Κινητήρας ηλεκτρικού ή υβριδικού οχήματος
- Τροφοδοτικά
- Όργανα μέτρησης ροπής
- Ηλεκτρικά φρένα
- Μπαταρία ηλεκτρικού οχήματος
- Converter
- Inverter
β. Μετρητικά όργανα βασικών μεγεθών
- Θερμοκάμερα
- Πολύμετρα
- Μεγγόμετρο
- Παλμογράφος
γ. Εξοπλισμός προστασίας και ασφάλειας
- Ατομικά μέσα προστασίας
- Μπαστούνι απομόνωσης.
2. Η πρακτική και θεωρητική εκπαίδευση στους φορείς επιμόρφωση πραγματοποιείται από εκπαιδευτές που ανήκουν σε μία από τις κάτωθι κατηγορίες:
α. Ακαδημαϊκό προσωπικό ηλεκτρομηχανολογικών εργαστηρίων των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ).
β. ΠΕ Μηχανικοί ή ΤΕ Μηχανικοί των αντίστοιχων ειδικοτήτων των υποπερ. βγ’ και βδ’ της παρ. 1 του άρθρου 4 της παρούσας με αποδεδειγμένη επαγγελματική εμπειρία τουλάχιστον δύο (2) ετών σε εμπορικό αντιπρόσωπο οχημάτων υψηλής τάσης.
γ. Πιστοποιημένοι εκπαιδευτές τεχνιτών οχημάτων υψηλής τάσης από κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή τρίτες χώρες.
δ. Τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 με διετία σε εργασία σε συνεργείο οχημάτων υψηλής τάσης.
3. Με την ολοκλήρωση του προγράμματος εκπαίδευσης διενεργούνται εξετάσεις από τον φορέα επιμόρφωσης. Εφόσον ο υποψήφιος κριθεί επιτυχών σε αυτές, ο φορέας επιμόρφωσης εκδίδει βεβαίωση επιμόρφωσης για την κατά περίπτωση κατηγορία στην οποία αναγράφεται η επωνυμία του φορέα επιμόρφωσης, το ονοματεπώνυμο του εκπαιδευόμενου, η κατηγορία επιμόρφωσης, η διάρκεια της επιμόρφωσης (θεωρητική και πρακτική), ο χώρος διενέργειας της εκπαίδευσης καθώς και η ημερομηνία έναρξης και λήξης του προγράμματος.
1. Όταν στο συνεργείο οχημάτων υψηλής απασχολούνται τεχνίτες των υπόλοιπων ειδικοτήτων του ν. 1575/1985 (Α’ 207) από αυτές που αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 4 της παρούσας, οι τεχνίτες των ειδικοτήτων αυτών εκπαιδεύονται από τον υπεύθυνο τεχνίτη υψηλής τάσης κατηγορίας 2 του συνεργείου. Η εκπαίδευση που παρέχεται στους τεχνίτες πρέπει να καλύπτει την ύλη της επιμόρφωσης του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1. Σκοπός της εκπαίδευσης των τεχνιτών αυτών είναι η ασφαλής εκτέλεση του συνόλου των εργασιών εντός του συνεργείου οχημάτων υψηλής τάσης και όχι η απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1.
2. Ο εκμεταλλευτής του συνεργείου οχημάτων υψηλής τάσης υποβάλλει στην αρμόδια Αρχή υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 στην οποία δηλώνει ότι οι τεχνίτες των ειδικοτήτων των υπόλοιπων ειδικοτήτων του ν. 1575/1985 (Α’ 207) από αυτές που αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 4 της παρούσας, που απασχολούνται στο συνεργείο έχουν λάβει την εκπαίδευση επιμόρφωσης του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 από τον υπεύθυνο τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 του συνεργείου.
1. Η αρμόδια Αρχή ή οποιαδήποτε άλλη ελεγκτική Αρχή κατ’ αρμοδιότητα, ελέγχει, κατά τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία, τα συνεργεία και τους τεχνίτες στον τομέα αρμοδιότητάς της, για να διαπιστωθεί η καλή εκτέλεση των εργασιών που σχετίζονται με τη λειτουργία των οχημάτων υψηλής τάσης.
2. Η αρμόδια Αρχή ενημερώνει το ηλεκτρονικό Ψηφιακό Μητρώο των λειτουργούντων «Συνεργείων και των Τεχνιτών αυτών», προκειμένου να εξασφαλισθεί η αποτελεσματικότερη έρευνα και ο έλεγχος των συνεργείων και των τεχνιτών οχημάτων υψηλής τάσης καθώς και να διευκολυνθούν οι ελεγκτές στην άσκηση των καθηκόντων τους.
3. Η αρμόδια Αρχή δύναται να διενεργεί τακτικές και έκτακτες επιθεωρήσεις και ελέγχους. Κατά τα λοιπά, εφαρμόζονται τα οριζόμενα στο άρθρο 7 του ν. 1575/1985 (Α’ 207).
4. Αν κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι δεν πληρούνται τα οριζόμενα στην βεβαίωση ορθής αναγγελίας έναρξης άσκησης επαγγέλματος του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 και Κατηγορίας 2, για την αποκατάσταση των ελλείψεων δίδεται, με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη, προθεσμία ενός (1) μήνα. Σε αντίθετη περίπτωση, απαγορεύεται η άσκηση του επαγγέλματος του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης οποιασδήποτε Κατηγορίας για ένα (1) έτος, ενημερώνεται το Μητρώο που τηρείται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και ο επίσημος αντιπρόσωπος των οχημάτων υψηλής τάσης. Σε περίπτωση υποτροπής απαγορεύεται εφεξής η άσκηση του επαγγέλματος του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης οποιασδήποτε Κατηγορίας.
Οποτεδήποτε διαπιστωθεί από την αρμόδια Αρχή ότι οι εργασίες του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 και Κατηγορίας 2 εκτελούνται κατά τρόπο που δεν συνάδει με τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης, ή είναι κατά παράβαση των διατάξεων του παρόντος ή της ισχύουσας Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας για τα οχήματα υψηλής τάσης, επιβάλλονται οι κυρώσεις του άρθρου 8 του ν. 1575/1985 (Α’ 207).
Προσαρτώνται τα Παραρτήματα Ι, ΙΙ και ΙΙΙ που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του παρόντος:
- ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι: Εκπαιδευτική ύλη θεωρητικής επιμόρφωσης τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1.
- ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ: Εκπαιδευτική ύλη θεωρητικής επιμόρφωσης τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2.
- ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ III: Αίτηση αναγγελίας έναρξης άσκησης επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 ή 2.
Η εκπαιδευτική ύλη θεωρητικής επιμόρφωσης διάρκειας δεκατριών (13) ωρών του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 περιλαμβάνει τις ακόλουθες θεματικές ενότητες:
1. Εισαγωγή στην τεχνολογία των οχημάτων υψηλής τάσης
1.1. Ιστορία οχημάτων υψηλής τάσης
1.2. Τύποι οχημάτων υψηλής τάσης
1.3. Βασικές αρχές λειτουργίας
2. Βασικές αρχές λειτουργίας ηλεκτρικών κινητήρων
2.1. Βασικές αρχές ηλεκτρισμού
2.2. Μεγέθη ηλεκτρικού ρεύματος
2.3. Συνεχής τάση (DC) / Εναλλασσόμενη τάση (AC)
2.4. Μετατροπή εναλλασσόμενης τάσης σε Συνεχή - Ανόρθωση (AC/DC)
2.5. Βασική αρχή λειτουργίας ηλεκτρικών κινητήρων - Inverter
3. Ηλεκτρική διαχείριση ενέργειας - Στοιχεία κινητήριων μονάδων
3.1. Αρχές Φυσικής & Ηλεκτρομαγνητισμού
3.2. Αρχές λειτουργίας Αισθητήρων
4. Ηλεκτρική ενέργεια
4.1. Τύποι μπαταριών
4.2. Κύκλωμα χαμηλής τάσης
4.3. Καλώδια υψηλής τάσης (αναγνώριση)
4.4. Ασφαλειοδιακόπτες - ρελέ χαμηλής τάσης -διανομείς ισχύος.
5. Μέτρα ασφάλειας
5.1. Γενικά μέτρα ασφαλείας κατά την εκτέλεση εργασιών υψηλής τάσης.
5.2. Ατομικά μέσα προστασίας
5.3. Σήμανση του οχήματος υψηλής τάσης στις προβλεπόμενες θέσεις εργασίας
5.4. Ενέργειες σε περίπτωση ατυχήματος/πυρκαγιάς από ηλεκτρισμό
5.5. Ασφαλής μεταφορά/ρυμούλκηση σε περίπτωση σύγκρουσης
6. Συντήρηση - Εξοπλισμός - Έλεγχοι ηλεκτρικών συστημάτων
6.1. Εξοπλισμός συνεργείου υψηλής τάσης
6.2. Περιοδική συντήρηση
6.3. Εργασίες περιοδικής συντήρησης
6.4. Εκκίνηση με βοηθητική μπαταρία
7. Φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων
7.1. Υποδομές φόρτισης και τύποι σημείων φόρτισης
7.2. Μέθοδοι φόρτισης(modes), τύποι ρευματοδοτών και επίπεδα φόρτισης
7.3. Διεθνή πρότυπα φόρτισης
7.4. Ασφάλεια και προστασία κατά την φόρτιση
8. Νομοθεσία ηλεκτρικών οχημάτων και συνεργείων οχημάτων υψηλής τάσης
8.1. Ισχύουσα νομοθεσία για συνεργεία οχημάτων υψηλής τάσης, τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης, ηλεκτροκίνηση
Η εκπαιδευτική ύλη θεωρητικής επιμόρφωσης διάρκειας είκοσι οκτώ (28) ωρών του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 περιλαμβάνει τις ακόλουθες θεματικές ενότητες:
1. Εισαγωγή στην τεχνολογία των οχημάτων υψηλής τάσης
1.1. Τύποι μετάδοσης ισχύος οχημάτων υψηλής τάσης
1.2. Ήπια Υβριδικά - Mild Hybrid (MHEV) (Διαμορφώσεις P0, P1, P2, P3, P4)
1.3. Πλήρη & Ισχυρά Υβριδικά HEV - Full Hybrid & Power Hybrid
1.4. Plug-in Υβριδικά οχήματα - Plug-in Hybrid Vehicles (PHEVs)
1.5. Ηλεκτρικά οχήματα - Ηλεκτρικά οχήματα με επέκταση αυτονομίας
1.6. Κυψέλες καυσίμου
2. Βασικές αρχές λειτουργίας ηλεκτρικών κινητήρων
2.1. Μετατροπή Συνεχούς τάσης σε Εναλλασσόμενο (DC/AC) - Αναστροφέας / Μετατροπής - Inverter / Converter
2.2. Μετατροπή συνεχούς τάσης σε συνεχή (DC/DC)
2.3. Ηλεκτρικοί κινητήρες ή ηλεκτροκινητήρες (ηλεκτρικά μοτέρ)
2.4. Ηλεκτροκινητήρες συνεχούς ρεύματος / Εναλλασσόμενου ρεύματος
2.5. Ανάκτηση της ενέργειας της πέδησης
3. Ηλεκτρική διαχείριση ενέργειας - Στοιχεία κινητήριων μονάδων
3.1.Εφαρμογή στους Αισθητήρες Ελέγχου, Μέτρησης και Ενεργοποίησης
3.2. Ηλεκτρονικά στο Αυτοκίνητο
3.3. Ημιαγωγοί - Τρανζίστορ - Τρανζίστορ Insulated-Gate Bipolar Transistor- IGBT
3.4.Ηλεκτρονικές μονάδες ελέγχου - Ηλεκτρονική διαχείριση (Υβριδικού - Ηλεκτρικού) κινητήρα
3.5. Αισθητήρες - Τύποι Αισθητήρων - Μέτρηση και ανάλυση σήματος αισθητήρων
3.6. Ενεργοποιητές - Τύποι ενεργοποιητών
3.7. Ηλεκτρονική διαχείριση ενέργειας - Αρχές λειτουργίας
3.8. Προγράμματα λειτουργίας ηλεκτρικού - υβριδικού συστήματος - Έλεγχος
4. Ηλεκτρική ενέργεια
4.1. Κύκλωμα Υψηλής Τάσης
4.2. Μπαταρίες Υψηλής τάσης - Τύποι μπαταριών -Δομή
4.3. Καλώδια υψηλής τάσης - Αναγνώριση
4.4. Ρελέ συστήματος υψηλής τάσης και διανομείς ισχύος
4.5. Ασφαλειοδιακόπτες - Απενεργοποίηση μπαταρίας υψηλής τάσης
4.6. Σύστημα κλιματισμού (A/C) - Ηλεκτρικός συμπιεστής υψηλής τάσης
4.7. Βοηθητικός θερμαντήρας PTC καμπίνας επιβατών
4.8. Σύστημα θερμικής διαχείρισης συστημάτων - μπαταρίας υψηλής τάσης / Inverter / Ηλεκτροκινητήρα
4.9. Ειδικές ενδείξεις στο ταμπλό υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων
4.10. Αφαίρεση μπαταριών υψηλής τάσης και επανατοποθέτηση
4.11. Ασφαλής αποθήκευση και μεταφορά μπαταριών
5. Μέτρα ασφάλειας
5.1. Γενικά και ειδικά μέτρα ασφαλείας κατά την εκτέλεση εργασιών υψηλής τάσης.
5.2. Πρόσθετη προστασία - ενεργητική / παθητική εκφόρτιση
5.3. Ικανότητες, ευθύνες & επιπτώσεις από την εμπλοκή με την Υψηλή Τάση
6. Συντήρηση - Εξοπλισμός - Έλεγχοι ηλεκτρικών συστημάτων
6.1. Πηγές αναζήτησης τεχνικών πληροφοριών
6.2. Εργασίες σε κυκλώματα υψηλής τάσης
6.3. Κωδικοί διάγνωσης βλαβών ηλεκτροκίνητων οχημάτων
6.4. Συσκευές διάγνωσης, ελέγχου και βλαβών οχήματος και μπαταριών υψηλής τάσης
6.5. Παρακολούθηση μόνωσης κυκλωμάτων υψηλής τάσης - Διαδικασία ελέγχου και μέτρησης
6.6. Μετρήσεις με πολύμετρο υψηλής τάσης Cat III+
6.7. Ταξινόμηση των συσκευών μέτρησης σε κατηγορίες προστασίας (CATI, CATII, CATIII, CATIV)
6.8. Μέτρηση απουσίας υψηλής τάσης με ανιχνευτής τάσης μετά από απενεργοποίηση
6.9. Οι πέντε κανονισμοί ασφαλείας της Αυτοκινητοβιομηχανίας
7. Φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων
7.1. Φορτιστής επί του Αυτοκίνητου (O.B.C) - Ούρα φόρτισης -Τύποι φις
7.2. Ενσύρματη Φόρτιση
7.3. Ασύρματη Φόρτιση
7.4. Αμφίδρομη φόρτιση - Smart φόρτιση
8. Τύποι και δίκτυα επικοινωνίας ηλεκτρονικών μονάδων
9. Νομοθεσία ηλεκτρικών οχημάτων και συνεργείων οχημάτων υψηλής τάσης
9.1. Κανονισμός αριθ. 100 της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (ΟΕΕ/ΗΕ) — ΕΟΕ Κ.100: Ενιαίες διατάξεις σχετικά με την έγκριση οχημάτων όσον αφορά τις ειδικές απαιτήσεις για το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης [2015/505]
9.2. 2002/80/ΕΚ της Επιτροπής, της 3ης Οκτωβρίου 2002. για την προσαρμογή στην τεχνική πρόοδο της οδηγίας 70/220/ΕΟΚ του Συμβουλίου σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από εκπομπές προερχόμενες από μηχανοκίνητα οχήματα (Κείμενο που παρουσιάζει ενδιαφέρον για τον ΕΟΧ) (Γ291 28.10.2002)
9.3. 2016/Ό248(ΝΓΕ) Απόφαση του Συμβουλίου για τον καθορισμό της θέσης που πρέπει να λάβει η 'Ενωση όσον αφορά τις τροποποιήσεις των παραρτημάτων της ευρωπαϊκής συμφωνίας για τις διεθνείς οδικές μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων (ΑΙ)Κ.) και των συνημμένων κανονισμών στην ευρωπαϊκή συμφωνία σχετικά με τις διεθνείς μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων μέσω της εσωτερικής ναυσιπλοΐας
9.4. Ισχύουσα νομοθεσία για ηλεκτροκίνηση, εγκατάσταση και λειτουργία συσκευών φόρτισης
9.5. Ισχύουσα νομοθεσία για διαχείριση αποβλήτων και διαχείριση μπαταριών Υ.Τ.
Οι τεχνίτες σε συνεργεία οχημάτων υψηλής τάσης που έχουν οριστεί υπεύθυνοι για την τήρηση της νομοθεσίας, για την παροχή υπηρεσιών και εργασιών σε οχήματα υψηλής τάσης σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 11 του άρθρου 62 του ν. 4710/2020 (Α’ 142) οφείλουν να συμμορφωθούν με τις διατάξεις της παρούσας εντός δώδεκα (12) μηνών από την ημερομηνία δημοσίευσης της παρούσας.
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Παπάγου, 12 Μαΐου 2023
O Υφυπουργός
ΜΙΧΑΗΛ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ