Τροποποιήθηκε από:
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 112Α_1934 | 634.9 KB |
Εις εργαστήρια, γραφεία, εµπορικά και άλλα καταστήµατα και αποθήκας, ένθα διαµένουσι πλέον των είκοσιν εργατών ή γίνεται επεξεργασία ή χρήσις ευφλέκτων υλών, αι θύραι ανοίγουσιν εκ των έσω προς τα έξω µετά διεξόδου, είτε προς τους διαδρόµους, ιµατιοφυλάκια και κλίµακας είτε αµέσως προς το εξωτερικόν.
Αι θύραι αι ανοίγουσαι προς τα έσω και προς τα έξω, δέον να φέρωσι διαφανείς υαλοπίνακας επ' αµφοτέρων των θυροφύλλων, δι' ων να δύναταί τις να βλέπη τους αντιθέτως ερχοµένους.
Αµφότεραι αι πλευραί των θυρών τούτων, δέον να φωτίζωνται διά φυσικού ή τεχνητού φωτός.
Αι έξοδοι δέον να είναι επαρκείς εις αριθµόν και κατασκευασµέναι κατά τρόπον επιτρέποντα την εν περιπτώσει κινδύνου άµεσον και ταχείαν εκκένωσιν όλων των διαµερισµάτων εργασίας και του όλου κτιρίου της επιχειρήσεως, ουδέποτε δε να είναι στενώτεραι των διόδων ας εξυπηρετούσιν. Αι έξοδοι αύται δέον να φωτίζωνται καταλλήλως, να είναι δε πάντοτε ελεύθεροι και να µη παρεντίθενται εµπορεύµατα ή άλλα αντικείµενα δυσχεραίνοντα την ελευθέραν έξοδον.
Εν εργαστηρίοις, αποθήκαις ή γραφείοις, όπου γίνεται κατεργασία εκρηκτικών ή ευφλέκτων υλών ή ευρίσκονται συσκευαί ή δοχεία υποκείµενα εις έκρηξιν, οι εργάται δεν πρέπει να τοποθετώνται εις θέσιν απέχουσαν πλέον των 10 µέτρων της εξόδου, εάν δε τα παράθυρα φράσσονται διά κιγκλίδων, πρέπει αύται να ανοίγωνται ευκόλως εκ των έσω προς τα έξω.
Άπασαι οι έξοδοι, δέον απαραιτήτως να άγωσι προς το εξωτερικόν έδαφος είτε διά διαδρόµων είτε διά σταθερών αφλέκτων κλιµάκων.
Εις επιχειρήσεις όπου ασχολούνται πολλά πρόσωπα, ευανάγνωστοι επιγραφαί δεικνύουσι διά βέλους την ταχυτέραν έξοδον. Αι θύραι αι µη χρησιµοποιούµεναι δι' έξοδον συνήθως, αλλά µόνον εν περιπτώσει ανάγκης, ανοίγονται ευκόλως εκ των έσω προς τα έξω, σηµειούνται δε δι' ευαναγνώστων επιγραφών ως έξοδοι κινδύνου. Όταν η εργασία συνεχίζεται και κατά την νύκτα, δέον όπως καταβάλληται µέριµνα ίνα πάσαι αι ανωτέρω επιγραφαί φωτίζονται εντόνως δι' ερυθρού λαµπτήρος.
Αι κλίµακες αι εξυπηρετούσαι τας ανάγκας τόπων εργασίας εγκατεστηµένων εις πολυορόφους οικοδοµάς, κατασκευάζονται στερεώς εξ υλικού αφλέκτου ή εκ ξύλου προστατευοµένου δι' επενδύσεως αφλέκτου.
Αι κλίµακες δέον να φωτίζωνται επαρκώς και καταλλήλως. Εάν ο φυσικός φωτισµός δεν επαρκή, δέον να ενισχυθή διά τεχνητού.
Αι κλίµακες είναι πάντοτε ελεύθεραι και δεν παρατίθενται εµπορεύµατα ή οιαδήποτε αντικείµενα παρεµποδίζοντα την ευχερή δι' αυτών κυκλοφορίαν.
Όταν η διαφορά ύψους δύο δαπέδων απ' αλλήλων είναι πλέον των 0,75, η ανάβασις εκτελείται διά µονίµων και σταθερών κλιµάκων, αίτινες διά να θεωρώνται ασφαλείς πρέπει να πληρώσι τους εποµένους όρους.
1) Να είναι προσηρµοσµένα ασφαλώς αµφότερα τα άκρα αυτών.
2) Να έχωσι πλάτος ανάλογον προς τον αριθµόν του δι' αυτών εξυπηρετουµένου προσωπικού, διά να είναι επαρκείς διά την άµεσον εκκένωσιν όλων των διαµερισµάτων της εργασίας, ουδέποτε δε να είναι στενώτεραι των εξόδων άτινας εξυπηρετούσι.
3) Να φέρωσι χειρολισθήρας επ' αµφοτέρων των πλευρών και καθ' όλον το µήκος αυτών, ύψους τουλάχιστον 1 µέτρου.
4) Οι χειρολισθήρες να συνεχίζωνται προς το άνω δάπεδον προς το οποίον οδηγεί η κλίµαξ και εις ύψος ενός τουλάχιστον µέτρου άνωθεν αυτού.
5) Να έχωσι πλήρη αριθµόν βαθµίδων του αυτού πλάτους και ύψους.
6) Το ύψος των βαθµίδων να µην είναι ποτέ µικρότερον των 0,18 µ. ουδέ ανώτερον των 0,28 µέτρων το δε βάθος των βαθµίδων ουδέποτε να είναι ολιγότερον των 0,27 του µέτρου.
7) Αι άνω των δέκα µέτρων κλίµακες να φέρωσιν ανά δέκα µέτρα αναπαυτήρια (κεφαλόσκαλα) άτινα περιβάλλονται διά κιγκλίδων του αυτού ύψους προς τον χειρολισθήρα της κλίµακος.
Εις τα εργοστάσια έχοντα τουλάχιστον δύο ορόφους, επιβάλλεται η κατασκευή αναλόγων εξωτερικών αφλέκτων κλιµάκων χρησιµοποιουµένων µόνον εν περιπτώσει πυρκαιών ή άλλης επειγούσης ανάγκης, προς τας οποίας φέρουσιν ειδικαί έξοδοι.
Αι εξωτερικαί κλίµακες, δέον περιοδικώς να εξετάζωνται υπό αρµοδίου υπευθύνου προσώπου και πάντα τα οξειδωµένα ή οπωσδήποτε βεβλαµµένα τµήµατα να επιδιορθώνονται ή να αντικαθίστανται αµέσως.
Επιτρέπεται εις εξαιρετικάς περιπτώσεις, λόγω στενότητος χώρου, η εξυπηρέτησις διαφόρων δαπέδων ή µεσοδωµάτων διά καθέτων σταθερών κλιµάκων, δι' ας δεν ισχύουσι µεν αι περί πλάτους των βαθµίδων διατάξεις, αλλ' οποίαι θεωρούνται ασφαλείς µόνον εάν πληρώσι τους εποµένους όρους;
1) Να είναι σταθερώς προσηρµοσµέναι εις αµφότερα τα άκρα.
2) Να έχουσι χειρολισθήρας επ' αµφοτέρων των πλευρών.
3) Να έχωσιν οι βαθµίδες της κλίµακος αρκετόν µήκος και να υπάρχη όπισθεν τούτων αρκετόν διάστηµα, ούτως ώστε να εξασφαλίζωσι στερεόν βάθρον εις τους πόδας.
4) Να συνεχίζωνται οι χειρολισθήρες εις ύψος, τουλάχιστον 0,75 άνω της επιφανείας του δαπέδου, προς το οποίον οδηγεί η κλίµαξ.
Αι φορηταί κλίµακες, δέον να στηρίζωνται επί στερεάς βάσεως, να εφοδιάζωνται δε εις το ανώτερον σηµείον της στηρίξεως διά καταλλήλων αγκίστρων, προς αποφυγήν ολισθήσεως.
Εις τας θέσεις όπου γίνεται συχνή χρήσις αυτών, πρέπει να ληφθούν, διά την πλήρη ασφάλειαν, συµπληρωµατικά µέτρα, ανάλογα µε τον σκοπόν, διά τον οποίον προορίζονται.
Εις τα ιγδία δέον όπως προφυλάσσηται η σφαίρα και ο µοχλός αυτών καθ' όλην την διαδροµή.
Άρθρον 99
Δέον να προφυλάσσωνται διά κιγκλιδωµάτων ή δι' εσχαρών τα ανοίγµατα πληρώσεως των θραυστήρων, τριβείων, µεταφορικών κάδων, µεταφορικών κοχλιών, µηχανών ξάνσεως, τριβείων διά σφυρών κλπ.
Άρθρον100
Οι µετά κάδων µεταφορείς ως και πάσαι αι συσκευαί µεταφοράς ή ανυψώσεως υλικών δέον να προφυλάσσωνται καθ' όλην την διαδροµήν αυτών, εφ' όσον είναι δυνατόν να έλθη το προσωπικόν εις τυχαίαν επαφήν, µε τα επικίνδυνα αυτών τµήµατα.
Άρθρον 101
Οι µεταφορικοί κοχλίαι εφ' όσον λειτουργούσιν επί του εδάφους η είναι προσιτοί εις τας χείρας των εργατών δέον να καλύπτωνται.
Οι ανεµιστήρες διά πτερυγίων και οι εξαεριστήρες δέον να προφυλάσσωνται διά συρµατίνου δικτύου ή εσχάρας κατά τρόπον αποκλείοντα τον τραυµατισµόν του εργάτου από τα πτερύγια.
Άρθρον 103
Κύλινδροι εις τους οποίους η ύλη προσάγεται απ' ευθείας διά των χειρών δέον να είναι εφοδιασµένοι µε προφυλακτικάς διατάξεις ή να είναι διαρρυθµισµένοι κατά τρόπον καθιστώντα αδύνατον τον τραυµατισµόν των χειρών.
προς τούτο δέον να διατίθενται κατάλληλα εργαλεία διά τους εργάτας τους απασχολουµένους εις τους κυλίνδρους.
Εις περίπτωσιν καθ' ην διά των προφυλακτικών διατάξεων δεν αποµακρύνεται ο κίνδυνος, οι κύλινδροι δέον να είναι εφοδιασµένοι διά συστήµατος στιγµιαίου διακόπτου ή πέδης τιθεµένης εν λειτουργία εκ της θέσεως του εργάτου. Τα συστήµατα ταύτα δέον να δοκιµάζωνται από καιρού εις καιρόν ίνα βεβαιούται η καλή λειτουργία αυτών.
Κύλινδροι θρυµµατισµού ή αναµίξεως δύνανται να θεωρηθώσιν ως αποτελεσµατικώς προφυλαγµένοι, εφ' όσον το ανώτερον µέρος αυτών ευρίσκεται εις ύψος 4,20 µ. από της θέσεως του εργάτου ή εφ' όσον τοποθετηθή φράγµα έµπροσθεν των κυλίνδρων, όπερ να χρησιµεύη αφ' ενός προς στήριξιν του στήθους του εργάτου αφ' ετέρου να κρατή αυτόν εις τοιαύτην απόστασιν από των κυλίνδρων, ώστε η διά των χειρών επαφή των επικινδύνων θέσεων να είναι αδύνατος κατά τον συνήθη τρόπον εργασίας.
Άρθρον 104
Εις τους κυλίνδρους ουδεµία εργασία γίνεται απ' ευθείας διά των χειρών επί του σηµείου επαφής των δύο κυλίνδρων Στερεώς προσκεκολληµένα υλικά είτε ξένα σώµατα επιτρέπεται να αφαιρώνται διά των χειρών µόνον όταν σταµατήσουν τελείως οι κύλινδροι.
Όπου γίνεται εµπλοκή υλικού πρέπει να αποµακρυνεται µόνον δι' ειδικού εργαλείου.
Όταν ο καθαρισµός είναι επιβεβληµένος κατά την ώρα της λειτουργίας της µηχανής, επιτρέπεται ούτος αλλά µόνον προς το µέρος της εξόδου του υλικού.
Η πέδησις των κυλίνδρων, οίτινες είναι εφωδιασµένοι διά συστήµατος στιγµιαίας πέδήσεως κατά την ώραν της εργασίας είτε κατά το τέλος αυτής, δέον να γίνεται πάντοτε µέσω του συστήµατος τούτου.
Εις τους κυλίνδρους κατασκευής σωλήνων δέον να προσαρµοσθώσι προφυλακτικά ελάσµατα εναντίον της εκτοξεύσεως των σκωριών. Εις τους κυλίνδρους ελάσεως σύρµατος δέον όπως προ των πρώτων κυλίνδρων και µετά τους τελευταίους ως και όπισθεν της τελευταίας οπής και του τελευταίου πηνίου προσαρµοσθή εις κατάλληλον θέσιν προφυλακτική πλαξ, ήτις θα εµποδίζη τα εκσφενδονιζόµενα τµήµατα να προσβάλλουν τους εργαζοµένους.
Το σύρµα δέον να ελάσσηται τοιουτοτρόπως ώστε ο σχηµατισµός κόµβων επί του συστήµατος ν' αποφεύγηται.
Αι αναµικτικαί µηχαναί δέον να εφοδιάζωνται διά προφυλακτικού καλύµµατος, όπερ τηρείται κλειστόν καθ' όν χρόνον περιστρέφονται τα πτερύγια.
Το κάλυµµα τούτο εις τας νέας µηχανάς δέον να ρυθµίζηται ούτως ώστε να ανοίγηται µόνον όταν η µηχανή είναι εν στάσει, να τίθεται δε αύτη εν λειτουργία αφού κλεισθή τούτο.
Το προφυλακτικόν κάλυµµα κατασκευάζεται κατά τοιούτον τρόπον, ώστε να ανοίγηται ευχερώς κατά την αναστροφήν του δοχείου προς εκκένωσιν του περιεχοµένου.
Εις τα φυγοκεντρικά στυπτήρια δέον η επιτρεποµένη φόρτωσις και ο αριθµός των στροφών να σηµειούται εµφανώς.
Φυγοκεντρικά στυπτήρια µε ίδιον κινητήρα εξαιρέσει των ηλεκτροκινήτων δέον να εφοδιάζωνται διά συστήµατος δεικνύοντος την υπέρβασιν του µεγίστου επιτρεποµένου αριθµού στροφών (κώδων στροφόµετρον κλπ,.). Εις τα στροφόµετρα σηµειούται εµφανώς ο επιτρεπόµενος αριθµός στροφών. Τα φυγοκεντρικά στυπτήρια δέον να εφοδιάζωνται µε κάλυµµα προφυλακτικόν. Το κάλυµµα τούτο εις τα νέα κεντροφυγικά στυπτήρια και κατά το δυνατόν εις τα ήδη υπάρχοντα δέον να ρυθµίζεται κατά τρόπον ώστε να ανοίγηται µόνον κατά την στάσιν και να τίθηται εις λειτουργίαν ή µηχανή µόνον αφού κλεισθή τούτο.
Έκαστον φυγοκεντρικόν στυπτήριον δέον να εφοδιάζηται διά πέδης λαµβανοµένων µέτρων αποφυγής τυχόν αναφλέξεως ευφλέκτων υλών ή αερίων κατά την χρησιµοποίησιν ταύτης.
Εάν δεν υπάρχουν διατάξεις πεδήσεως (ιδίως εις εγκαταστάσεις όπου υπάρχει κίνδυνος πυρκαϊάς) δέον να αφίεται το τύµπανον να σταµατά µόνον του.
Ο εξωτερικός µανδύας των εγκατασταθησοµένων κεντροφύγων, πρέπει να αποτελήται εξ υλικού ανθεκτικού (ελατός σίδηρος, χαλκός, χάλυψ) ούτως ώστε εν περιπτώσει θραύσεως του εσωτερικού καλάθου να αντιτάσση επαρκήν αντίστασιν.
Εις τα ήδη λειτουργούντα φυγοκεντρικά στυπτήρια µετά εξωτερικού µανδύου εκ χυτοσιδήρου, συνιστάται η ενίσχυσις τούτων διά δακτυλίων εξ ελατού σιδήρου.
Τα φυγοκεντρικά στυπτήρια δέον άπαξ τουλάχιστον κατ' έτος να επιθεωρούνται παρ' ειδικού εντεταλµένου προσώπου, όπερ δέον να εξετάζη την κατάστασιν των εδράνων και στροφέων, ως και τας επερχοµένας εις το τύµπανον του φυγοκεντρικού στυπτηρίου αλλοιώσεις, τας δυναµένας να εκθέσωσιν εις κίνδυνον την περαιτέρω λειτουργίαν του µηχανήµατος.
Η εξέτασις αύτη δέον να αναγράφηται εις ειδικόν βιβλίον (ηµερολόγιον) όπερ να επιδεικνύεται εις τον ενεργούντα επιθεώρησιν Επιθεωρητήν ή Επόπτην Εργασίας.
Επίσης λαµβάνεται µέριµνα διά την εκλογήν του καταλλήλου προσώπου, εις ό θα ανατίθηται η επιτήρησις των φυγοκεντρικών στυπτηρίων, ίνα µη υπερβαίνωσι ταύτα την µεγίστην επιτρεποµένην ενότητα.
Η ύλη εις τον κάλαθον δέον να κατανέµηται οµοιοµόρφως, πριν ούτος τεθή εις κίνησιν. Κατά την λειτουργίαν των φυγοκεντρικών στυπτηρίων δέον να αποφεύγηται η εντός του καλάθου εισαγωγή οιουδήποτε αντικειµένου ή άλλη εντός αυτού επέµβασις. Η πέδησις των φυγοκεντρικών στυπτηρίων δέον να διενεργήται µόνον µέσω της τροχοπέδης.
Βαρούλκα, µικροί ανελκυστήρες, γερανοί, κρίκοι και λοιπαί ανυψωτικαί µηχαναί, υπόκεινται εις τους κανονισµούς των µηχανών κατεργασίας.
Εκτός αυτών, διά τας ανυψωτικάς ταύτας µηχανάς ισχύουσιν οι κάτωθι διατάξεις.
Εκάστη ανυφωτική µηχανή και πάσα συσκευή ανυψώσεως δέον απαραιτήτως να φέρη εις εµφανές µέρος πίνακα εµφανίζοντα το ανώτατον όριον φορτίσεως.
Άπασαι αι ανυψωτικαί µηχαναί δέον να φέρουν διατάξεις πεδήσεως τοιαύτας, ώστε να επιτυγχάνεται καθ' οιονδήποτε στιγµήν η κράτησις του φορτίου καθ' όλας τας δυνατάς θέσεις.
Προ εκάστης θύρας πρέπει να υπάρχη κινητόν προφυλακτικόν κιγκλίδωµα. Πάντα τα µεσοδώµατα άτινα χρησιµεύουσι προς εξυπηρέτησιν των ανυψωτικών µηχανών δέον να είναι πλήρη και ασφαλώς προφυλαγµένα διά των ενδεδειγµένων κιγκλιδωµάτων, ύψους τουλάχιστον 1 µ. και τα οποία κατασκευάζονται κατά τρόπον αποκλείοντα την διά µέσου αυτών πτώσιν των εργατών.
Το πεδίον εφ' ου εκτελούνται εργασίαι δι' ανυψωτικών µηχανών δέον να φωτίζηται αναλόγως των τοπικών συνθηκών:
α) Εν υπαίθρω κατά την διάρκειαν της ηµέρας και ιδίως των θερινών εποχών να λαµβάνωνται µέτρα όπως µη εκτυφλούται ο οδηγός εκ των αµέσως προσπιπτουσών επ' αυτού ηλιακών ακτίνων.
Εν περιπτώσει καθ' ην ο φωτισµός της ηµέρας είναι ανεπαρκής δέον όπως ούτος ενισχυθή διά τεχνητού τοιούτου.
Κατά τας νυκτερινάς ώρας δέον όπως ο τεχνητός φωτισµός είναι επαρκής, οµοιόµορφος και σταθερός, η δε όρασις του οδηγού να µη παρεµποδίζεται εκ κακής τοποθετήσεως των διαφόρων λαµπτήρων.
Αι ανυψωτικαί µηχαναί αίτινες κινούνται διά κινητήρων ατµού ή εσωτερικής καύσεως δέον να έχωσι τοιουτοτρόπως διατεταγµένην την εξάτµισίν των, ώστε να µη δυσχεραίνεται η ορατότης του πεδίου οράσεως εκ των ατµών και η γένει εκτέλεσις εργασίας εκ της πνιγηρότητας των απελευθερουµένων αερίων.
Ουδέν φορτίον επιτρέπεται να µένη αιωρούµενον εις οιανδήποτε ανυψωτικήν µηχανήν ή συσκευήν, εφ' όσον επί του µηχανήµατος δεν ευρίσκεται το αρµόδιον πρόσωπον.
Η υπερπλήρωσις των καλάθων ή λεβήτων εκφορτώσεως απαγορεύεται.
∆έον να λαµβάνωνται προφυλάξεις όπως αποφεύγωνται οι κίνδυνοι τραυµατισµού των εργατών εκ πτώσεως των ανασυροµένων υλικών λίθων, χωµάτων κλπ.:
α) ∆ιά της αποµακρύνσεως των εργατών κάτωθεν του ανασυροµένου φορτίου.
β) ∆ιά της καταλλήλου αναρτήσεως των εν λόγω καλάθων ή λεβήτων εις τρόπον ώστε το επίπεδον των χειλέων τούτων να είναι απολύτως οριζόντιον.
γ). ∆ιά της λήψεως µέτρων κατά την απογείωσιν του φορτίου, όπως µη πάλληται τούτο επικινδύνως.
Εφ' όσον δε το φορτίον είναι βαρύ και επίµηκες, σιδηροδοκοί κλπ. δέον όπως τούτο προσδένηται διά σχοινίου οδηγού (γκάι) ούτως ώστε διά συγκρατήσεως υπό του εντεταλµένου εργάτου να αποφεύγηται η ταλάντευσις αυτού.
δ) ∆ιά της οµαλής εκκινήσεως και κανονικής επιταχύνσεως της ανυψωτικής µηχανής.
Όλαι αι ανυψωτικαί µηχαναί δέον άπαξ του έτους να υφίστανται δοκιµήν αντοχής µε φορτίον 1/4 µεγαλύτερον του επιτρεποµένου.
Ανυψωτικαί µηχαναί, ως π.χ. γερανοί εις µηχανοστάσια οίτινες µόνον προς τον σκοπόν συνθέσεως (µονταρίσµατος) χρησιµοποιούνται, απαλλάσσονται της κανονικής δοκιµασίας, δέον όµως να εξετάζωνται όλα τα µέρη αυτών προ της εκάστοτε χρησιµοποιήσεως.
Αι δοκιµαί δέον να διενεργώνται υπό εµπείρων ειδικών προσώπων. Η ηµεροµηνία και το αποτέλεσµα της εξετάσεως δέον να καταχωρήται εις ειδικόν βιβλίον (ηµερολόγιον).
Ως οδηγοί µεταφορικών µέσων τοποθετούνται εξησκηµένοι και νοήµονες εργάται, δυνάµενοι, κατά την κρίσιν του εργοδηγού να ανταποκριθώσιν εις την υπηρεσίαν ταύτην.
∆έον να απαγορεύηται εις τους οδηγούς και λοιπούς εργάτας του εργοστασίου:
α) Να παραµένωσιν ή να διαβαίνωσι διά των γραµµών, εφ' όσον δεν είναι τούτο απαραίτητον.
β) Να διαβαίνωσι τας γραµµάς έµπροσθεν ή µεταξύ των κινουµένων βαγονίων.
γ) Να παραµένωσι κάτωθεν των βαγονίων και να διαβαίνωσι µεταξύ δύο πλησίον αλλήλων βαγονίων, καθ' ον χρόνον έτερα µεταφορικά µέσα ευρίσκονται εν κινήσει επί της αυτής γραµµής.
δ) Να επιβιβάζωνται και να εποχούνται αυτών ασκέπως, να κάθηνται και να ίστανται επί των συγκρουστήρων, συνδέσµων και των πλευρών των βαγονίων, καθώς και να κρεµώσι τους πόδας εκ των πλευρών των βαγονίων.
ε) Να ωθώσι, να έλκωσι ή να συγκρατώσι τα βαγόνια εκ της εµπροσθίας ή οπισθίας πλευράς ή εκ των συγκρουστήρων. (Κατά την ώθησιν οφείλουν οι εργάται οίτινες συνοδεύουσι το βαγόνιον να κρατώσι τούτο εκ των πλευρών).
στ) Να ωθώσι, να έλκωσι ή να κρατώσι τα βαγόνια έχοντες εστραµµένα τα νώτα προς την διεύθυνσιν της κινήσεως, επίσης να συγκρατώσι τα κινούµενα βαγόνια δι' αντερεισµάτων.
ζ) Να συνδέωσι ή να αποσυνδέωσι τα βαγόνια εν κινήσει καθώς και να ανέρχωνται ή κατέρχωνται οι οδηγοί των µεταφορικών µέσων, εφ' όσον η ταχύτης των βαγονίων υπερβαίνει την ταχύτητα του πεζοπόρου.
Απαγορεύεται η ώθησις των βαγονίων προς την διεύθυνσιν αφράκτων οδών, χώρων εργασίας ή προς άλλα βαγόνια άτινα ίστανται πλησίον κιγκλίδων, χώρων φορτώσεως κατειληµένων ή και ελευθέρων γραµµών.
Μεταξύ της πλευράς των βαγονίων και των τοποθετουµένων υλών, δέον να αφήνηται ελεύθερος χώρος πλάτους τουλάχιστον 0,60 µ.
∆έον να λαµβάνωνται µέτρα, ώστε τα διαβαίνοντα πρόσωπα µεταξύ γραµµών εν τη περιοχή του εργοστασίου να ειδοποιώνται διά συρίγµατος ή σήµατος.
Επίσης κατά την δίοδον των καµπών αίτινες δεν είναι οραταί εξ όλων των µερών οι συρµοί να οδεύωσι βραδέως και να δίδωσι προειδοποιητικά σηµεία της προσεγγίσεώς των.
Εν περιπτώσει εκτροχιασµού του βαγονίου απαγορεύεται η επαναφορά του προ της αποζεύξεως του σύροντος ίππου ή προ της εντελούς στάσεως του κινητήρος.
Προς αποφυγήν απροόπτου εκκινήσεως µεταφορικών µέσων, δέον να χρησιµοποιώνται µόνον ενδεδειγµένα προς τούτο µέσα π.χ. τροχοπέδιλα, ξύλιναι σφήνες.
Τα τροχοπέδιλα µετά την χρήσιν αυτών, δέον να επαναφέρωνται εις καθορισµένον τόπον προς φύλαξιν.
Τα τροχοπέδιλα των οποίων η αιχµή εθραύσθη, είτε έχει αµβλυνθή, δέον να αχρηστεύωνται.
Η φόρτωσις των µεταφορικών µέσων, δέον να γίνηται κατά τρόπον επιτρέποντα εις τον οδηγόν να βλέπη ελευθέρως προς την διεύθυνσιν κινήσεως του µεταφορικού µέσου.
Η φόρτωσις δεν επιτρέπεται να αρχίση προ της εντελούς στάσεως του βαγονίου και της εξασφαλίσεως από πάσης απροβλέπτου µετακινήσεως τούτου.
Εάν γίνεται εκφόρτωσις περισσοτέρων συνδεδεµένων βαγονίων, δέον όπως η ασφάλεια τοποθετείται εις το τελευταίον προς εκφόρτωσιν βαγόνιον.
Εφ' όσον ο συρµός κινείται διά ζώων, η πρόσδεσις αυτών δέον να γίνηται µόνον επί των πλευρών των βαγονίων.
Εις τα εναερίως κυκλοφορούντα βαγόνια η άνοδος επιτρέπεται µόνον διά τον έλεγχον των καλωδίων. Οι ανερχόµενοι εις τα βαγόνια δέον να προσδένωνται επ' αυτών και να ειδοποιήται ο µηχανοδηγός περί τούτου.
Αι ασφάλειαι ανατροπής δέον να στερεούνται εις τρόπον ώστε η απρόοπτος χαλάρωσις τούτων να είναι αδύνατος.
Η αντοχή των καλωδίων και των σχοινίων έλξεως δέον διαρκώς να ελέγχωνται. Επίσης δέον η εγκατάστασις κατ' έτος να ελέγχηται καθ' όλα αυτής τα µέρη και να επισκευάζεται εν ανάγκη. Το αποτέλεσµα του ελέγχου δέον να γράφηται εις ειδικόν βιβλίον (ηµερολόγιον).
∆ίοδοι κυκλοφορίας και τόποι εργασίας προφυλάσσονται από τον τυχόντα κίνδυνον, όστις ήθελε προκληθή είτε εκ θραύσεως του σχοινίου είτε εκ πτώσεως µεταφεροµένων υλικών ή τεµαχίων των εναερίων µεταφορικών µέσων.
Εις τας καµπάς δέον να λαµβάνωνται τα ασφαλιστικά µέτρα. Εις κάθε θέσιν εκκινήσεως δέον να υπάρχη επιγραφή µε τα κάτωθι:
Προσοχή. Εκκίνησις.
Επιτρεπόµενον φορτίον .......χιλιόγραµµα.
Απαγορεύεται η µεταφορά προσώπων.
Οι χώροι εντός των οποίων τοποθετούνται εύφλεκτοι εν τη συνήθει θερµοκρασία πτητικαί ύλαι (αιθήρ, διθειούχος άνθραξ και οµοίας πτητικότητος υγρά) εις ποσότητα πλέον των 15 χιλιογράµµων ή εντός των οποίων είναι ενδεχόµενον να εισδύωσιν αύται, εκ γειτνιαζόντων τµηµάτων, εις ποσότητα επικίνδυνον, φέρουσιν εις την πρόσοψιν αυτών επιγραφή µε τας λέξεις; «Κίνδυνος πυρκαϊάς. Απαγορεύεται το κάπνισµα και η χρησιµοποίησις ακαλύπτου φλογός ή πυρείου».
Εις τους χώρους τούτους δεν πρέπει να υπάρχη ουδεµία εστία πυρός.
Απαγορεύεται η εγκατάστασις ηλεκτροµηχανών ή µηχανής εσωτερικής καύσεως και η καθ' οιονδήποτε τρόπον παραγωγή σπινθήρων.
Τα δάπεδα των χώρων τούτων, δέον να είναι στεγανά και αδιαπότιστα. Αι προηγούµεναι διατάξεις επεκτείνονται και εις τους γειτονικούς χώρους, οίτινες εν όλω ή εν µέρει έρχονται εις συνάφειαν (θύραι, παράθυρα, ανοίγµατα, οχετοί), προς τα επικίνδυνα τµήµατα της εργασίας.
Τα δοχεία τα περιέχοντα πτητικά υγρά, δέον να κλείωνται κατά τον ενδεδειγµένον τρόπον, ώστε εν περιπτώσει θερµάνσεώς των και ιδίως εν περιπτώσει πυρκαϊάς οι παραγόµενοι ατµοί να δύνανται να εκφεύγωσιν και όταν ακόµη η θερµοκρασία του περιεχοµένου υγρού δεν είναι υψηλή.
Εις τας συσκευάς εκχυλίσεως λαµβάνεται πρόνοια όπως οι απαγωγοί σωλήνες των εκχυλιστηρίων οδηγώσιν εις ανοικτόν χώρον, ώστε να µη εµφανίζηται κίνδυνος αναφλέξεως των εκχυλιζοµένων ατµών.
Μεγάλα ποσά ευφλέκτων υλών, εφ' όσον δεν προορίζονται προς άµεσον χρησιµοποίησιν εντός των τόπων εργασίας, δέον να αποθηκεύωνται εις ιδιαίτερα αποµεµακρυσµένα διαµερίσµατα. Αι νέαι αποθήκαι δέον να κατασκευάζωνται κατά τρόπον αποκλείοντα την διάχυσιν των εκ των δοχείων διαφευγόντων ευφλέκτων υγρών εις τα πέριξ.
Τα εύφλεκτα απορρίµµατα δέον να αποµακρύνωνται αµέσως.
Τα δι' ελαίου εµποτισµένα τίλµατα (στουπιά), άτινα δύνανται ευκόλως να αναφλεγώσιν επιτρέπεται να φυλάσσωνται εντός του χώρου εργασίας, µόνον όταν φυλάσσωνται εις δοχεία.
παρέχοντα ασφάλειαν κατά της πυρκαϊάς.
Ίνα εµποδισθή πυρκαϊά κατά την µετάγγισιν και κατεργασίαν ηλεκτρικώς προσβαλλοµένων υγρών, ως του αιθέρος, του διθειούχου άνθρακος, της βενζίνης, της ακετόνης κλπ. δέον όπως οι προς τον σκοπόν τούτον χρησιµοποιούµενοι αγωνοί, αι µηχαναί, αι συσκευαί, τα δοχεία, τα σιφώνια, τα χωνία να συνδέωνται αγωγίµως προς την γην. Οµοίως αι χρησιµοποιούµεναι βάσεις διά την πλήρωσιν των προς µεταφοράν δοχείων, δέον να είναι αγωγίµως προς την γην συνδεδεµέναι. Εις εγκαταστάσεις όπου τα ως άνω µέτρα ασφαλείας δεν δύνανται να εκτελεσθούν εξ ολοκλήρου, δέον τουλάχιστον οι σίφωνες και τα χωνία να συνδεθώσιν αγωγίµως προς την γην. Κατά την χρησιµοποίησιν µικροτέρων ποσοτήτων εκ των προµνησθέντων υγρών επιτρέπεται η χρήσις µη µεταλλικών σιφώνων και χωνίων. Κατά την πλήρωσιν δαµιζανών δέον να αποφεύγωνται τα σιδηρά χωνία ή προς αποφυγήν σχηµατισµού σπινθήρων να περιβάλληται ο λαιµός των φιαλών διά δακτυλίου εκ χαλκού ή άλλου µετάλλου συνδεδεµένου αγωγίµως προς την γην.
Πας ιµάς χώρου, περιέχοντος ουσίας ευαναφλεξίµους ή εκρηκτικάς δέον να φέρη µεταλλικόν στέλεχος µετ' ακίδων (κτένι) αγωγίµως συνδεδεµένου προς την γην και µήκους ίσου προς το πλάτος του ιµάντος. Τούτο τοποθετείται εις το πλέον προσιτόν σηµείον διά την διαρροήν του ηλεκτροστατικού φορτίου του ιµάντος.
Η προσγείωσις των ακίδων δέον να είναι σύµφωνος προς τας διατάξεις των περί εσωτερικών ηλεκτρικών εγκαταστάσεων κανονισµών.
∆οχεία περιέχοντα ουσίας καυστικάς ή δηλητηριώδεις ή υποκειµένας εις έκρηξιν ή ανάφλεξιν, δέον να επισηµαίνωνται διά νεκροκεφαλής µετά δύο οστών χιαστί, κιτρίνου µεν χρώµατος αι καυστικαί, πρασίνου αι δηλητηριώδεις και ερυθρού αι εκρηκτικαί ή αναφλέξιµοι. Όπως καθίσταται δυνατή η αναγνώρισις της φυσικής καταστάσεως της ουσίας, δέον το σήµα να περιβάλληται υπό κύκλου διαµέτρου 10 εκ. προκειµένου περί στερεών ουσιών, υπό τετραγώνου µήκους 10 εκ. εάν είναι υγρά και τέλος υπό τριγώνου ισοπλεύρου 15 εκ. πλευράς όταν ευρίσκεται εν αερίω καταστάσει.
Aνωθεν του σήµατος πρέπει να αναγράφηται ευαναγνώστως η λέξις «προσοχή» και κάτωθεν το είδος της ουσίας.
Οσάκις µεταφέρωνται αι προαναφερόµεναι ουσίαι εις κιβώτια ή δοχεία το σήµα δέον ν' αναγράφηται εφ' όλων των πλευρών του κιβωτίου ή δοχείου, ώστε να είναι εµφανές από πάσης θέσεως.
Η είσοδος εις περιστρεφόµενα δοχεία αναµίξεως ή συσκευάς διοχετεύσεως ατµού ή οξέων δέον να διενεργήται αφού ληφθώσι προηγουµένως τα ενδεικνυόµενα ασφαλιστικά µέτρα (αφαίρεσις των ιµάντων, αποσύµπλεξις κλπ.) προς αποφυγήν αυτοµάτου εκκινήσεως των µηχανηµάτων µίξεως ή της διά των σωλήνων διοχετεύσεως ατµού ή οξέων.
Η είσοδος εις λέβητας, βραστήρας, κλιβάνους, κονιοθαλάµους και άλλα δοχεία άτινα ευρίσκονται εν υψηλή θερµοκρασία ή περιέχουσι θερµάς ύλας ή εντός των οποίων δύνανται να εισχωρήσωσιν ατµοί, καυστικά, θερµά υγρά ή αέρια, δέον να γίνηται αφού προηγουµένως αποκλεισθή πας κίνδυνος διά της εκκενώσεως, ψύξεως των δοχείων, διακοπής των σωλήνων, προσαγωγής ή λήξεως άλλων µέτρων αναλόγως των περιπτώσεων, άτινα θα εξασφαλίζωσι πλήρως την υγείαν και ακεραιότητα των εργατών (ειδικαί ενδυµασίου εξ αµιάντου, έντονος αερισµός προ της εισόδου, προσωπίδες κλπ.). Πάντως ο εν αυτοίς εργαζόµενος πρέπει να φέρη ασφαλιστικήν ζώνην προσδεδεµένην εις σχοινίον, το έτερον άκρον του οποίου κρατεί έτερος εκτός του δοχείου ή θαλάµου ευρισκόµενος εργάτης. Η εργασία διεξάγεται απαραιτήτως υπό την άµεσον επίβλεψιν αρµοδίου εργοδηγού.
Εις τα ανωτέρω δέον να υπάρχωσιν ανηρτηµένοι πίνακες εις ούς θα αναφέρηται απαγορεύεται η είσοδος εις αυτά άνευ της παρουσίας του εργοδηγού.
Η είσοδος και η εργασία εντός κάδων ζυµώσεως, αποστακτικών συσκευών, αεροθαλάµων, οχετών, βόθρων, κλιβάνων, καπναγωγών, η κάθοδος εντός φρεάτων, υπογείων στοών ή άλλων χώρων εντός των οποίων είναι δυνατόν να συσσωρευθώσι δηλητηριώδη αέρια και ατµοί, δέον να γίνηται αφού ληφθώσιν όλα τα ενδεικνυόµενα ασφαλιστικά µέτρα και υπό την οδηγίαν του εργοδηγού (έντονος αερισµός, εξέτασις περί της υπάρξεως του αερίου, αντιασφυκτικά προσωπεία, ασφαλιστική ζώνη συνδεδεµένη µετά σχοινίου κρατουµένου εκ των έξω κλπ.).
Οι εντός των ανωτέρω χώρων ευρισκόµενοι εργάται εν ουδεµιά περιπτώσει εγκαταλείπονται µόνοι, αλλ' εργάζονται υπό την συνεχή επαγρύπνησιν υπευθύνου τινός προσώπου και οσάκις η περίπτωσις επιβάλλη δέον όπως αντικαθιστώνται συχνά υπό ετέρων εργατών.
Τα µέσα και το κατάλληλον προσωπικόν διά την άµεσον βοήθειαν των κινδυνευόντων δεόν να ευρίσκονται πάντοτε έτοιµα καθ' όλην την διάρκειαν της επικινδύνου εργασίας και εγγύς των υπόπτων τούτων τόπων εργασίας.
Επίσης δέον να υπάρχωσιν ανηρτηµένοι πίνακες αναφέροντες ότι απαγορεύεται η είσοδος εντός τούτων άνευ της παρουσίας του εργοδηγού.
Η συγκόλλησις δοχείων περιεχόντων υπολείµµατα εκρηκτικών ή ευφλέκτων υλών (διθειούχου άνθρακος, αιθέρος, βενζίνης, οινοπνεύµατος, πετρελαίου κλπ.), επιτρέπεται µόνον µετά προηγουµένην εντελή αφαίρεσιν παντός ίχνους της εµπεριεχοµένης επικινδύνου ύλης.
∆ιά την εκκένωσιν δοχείων περιεχόντων οξέα ή αλκάλια δέον να χρησιµοποιώνται µέτρα επιτρέποντα την οµαλήν κένωσιν του περιεχοµένου ούτως ώστε να αποτρέπηται κατά το δυνατόν η εκτίναξις των υγρών τούτων.
Ο σίφων δεν πρέπει να τίθηται εις λειτουργίαν διά του στόµατος.
Ο ασχολούµενος εργάτης διά την εργασίαν ταύτην φέρει προφυλακτικάς διόπτρας.
Πας εργοδότης δέον να έχη τα απαιτούµενα απαραίτητα µέσα διά την παροχήν πρώτων βοηθειών εν περιπτώσει αιφνιδίας ασθενείας ή ατυχήµατος.
Συνίσταται δε ταύτα εκ των κάτωθι φαρµάκων και ειδών επιδέσεως άτινα κλείονται εντός ειδικού κιβωτίου φέροντος ερυθρόν σταυρόν, και εγκαθισταµένου εις ιδιαίτερον καθαρόν διαµέρισµα.
1) Φυαλίδιον βάµµατος ιωδίου 2;100 (20 γραµµάρια)
2) Φιάλη γουλαρδίου ύδατος (50 γραµµάρια).
3) Φιαλίδιον πικρικού οξέος (10 γραµµάρια)
4) Φιαλίδιον πτητικών αλάτων
5) Φιαλίδιον υγράς αµµωνίας.
6) 20 γραµµάρια βάµβακος υπερχλωριούχου σιδήρου.
7) 6 δέµατα αποστειρωµένης γάζης.
8) 6 δέµατα αποστειρωµένου βάµβακος υδροφίλου των 25 γραµµαρίων.
9) 10 επίδεσµοι διαφόρου πλάτους.
10) Ποσότης συγκολλητικού εµπλάστρου (τσιρότο)
11) Μία δωδεκάς καρφοβελονών ασφαλείας (παραµάνες)
12) Σύριγξ δι' υποδορείους ενέσεις, µετ' αριθµού τινός φυσίγγων αµπούλες) θειϊκού αιθέρος, καµφορούχου ελαίου, µορφίνης, εργοτίνης, αντιτετανικού ορού. Το τελευταίον επιβάλλεται εις εργοστάσια χρησιµοποιούντα πλέον των 50 εργατών.
Εις έκαστον εργοστάσιον δέον να αναρτάται πίναξ εις ον δέον να αναγράφωνται οδηγίαι διά την παροχήν βοηθείας εις τους τραυµατισθέντας εφ' όσον δεν είναι δυνατόν, να διευκρινίζωνται αύται δι' αντιστοίχων εικόνων. Τα βοηθητικά µέσα ως επίδεσµοι κλπ. δέον να δύνανται να παρέχωνται αµέσως. Η παροχή και η φύλαξις των βοηθητικών τούτων µέσων ανατίθεται εις ορισµένα πρόσωπα.
Οι εν τω πρώτω άρθρω του παρόντος αναγραφόµενοι, οφείλουν άµα ως συµβή εν τω τόπω εργασίας δυστύχηµα εις τι των εργαζοµένων προσώπων:
1) Να αναγγέλωσι το ατύχηµα εντός 24 ωρών εις τον Επιθεωρητήν Εργασίας της οικείας περιφερείας, και εφ' όσον πρόκειται περί σοβαρού τραυµατισµού ή θανάτου, να τηρώσιν αµετάβλητα πάντα εκείνα τα στοιχεία, άτινα δύνανται να χρησιµεύσωσι προς εξακρίβωσιν των αιτίων του ατυχήµατος (Νόµος 4819 άρθ. 14).
2) Να ειδοποιώσιν επίσης άνευ αναβολής και διά του ταχυτέρου µέσου την πλησιεστέραν αστυνοµικήν αρχήν, και
3) Εάν το ατύχηµα προκαλέση ανικανότητα πλέον της εβδοµάδος να βεβαιώσουν εντός 15 ηµερών από του ατυχήµατος εγγράφως και ενόρκως ενώπιον του Ειρηνοδίκου του τόπου του ατυχήµατος µετά δύο αυτοπτών µαρτύρων, αν υπάρχωσι τοιούτοι, τας λεπτοµερείας του ατυχήµατος, την ηµέραν καθ' ην συνέβη, το όνοµα και τον τόπον καταγωγής του παθόντος.
Εντός της αυτής προθεσµίας και επιµελεία του εργοδότου ο θεράπων ιατρός οφείλει να βεβαιώση ενόρκως και εγγράφωςενώπιον του αυτού Ειρηνοδίκου την κατάστασιν του παθόντος και την πιθανήν έκβασιν του ατυχήµατος (Νόµος 551).
Εις τας εργασίας τας δυναµένας να προξενήσωσιν εγκαύµατα εις τους εργάτας, να µεταδώσουν το πυρ εις τα ενδύµατα αυτών, εις τας εργασίας τας χρησιµοποιούσας καυστικάς ύλας ή ουσίας δηλητηριώδεις ή µολυσµατικάς, τας εργασίας καθ' ας τα ενδύµατα των εργαζοµένων είναι διαρκώς ή περιοδικώς υγρά ή υπόκειται ευκόλως εις ρύπανσιν, ως και εις τας εργασίας τας εκτελουµένας εις χαµηλήν θερµοκρασίαν υποκειµένην εις αποτόµους µεταβολάς πρέπει να παρέχωνται εις έκαστον εργάτην ειδικά ενδύµατα.
Οι εργάται οι απασχολούµενοι εις εργασίας των οποίων η φύσις απαιτεί την χρησιµοποίησιν αφθόνου ύδατος είτε άλλων διαφόρων υγρών, εφοδιάζονται παρά του εργοδότου µε περιζώµατα (εµπροσθέλλας) εκ παχέος δέρµατος ή χονδρού αδιαβρόχου υφάσµατος, και µε υψηλά αδιάβροχα υποδήµατα ή µε γκέτες αδιαβρόχους µέχρι των γονάτων και ξύλινα υποδήµατα.
Εις τας εργασίας όπου χρησιµοποιούνται υγρά επιβλαβή διά τας χείρας των εργατών οι εργάται εφοδιάζονται παρά του εργοδότου µε χειρόκτια αδιάβροχα.
Οι διευθυνταί ή ιδιοκτήται εργοστασίων κινουµένων διά µηχανικής δυνάµεως οφείλουν να επιβάλωσιν εις τους εργάτας να φέρωσιν ενδυµασία τοιαύτην, ώστε να µη υπάρχωσιν άκρα αυτής εξέχοντα προς δε στενάς χειρίδας. Αι χείρες από του αγκώνος δέον να είναι γυµναί.
Εις ας εργασίας παράγονται σπινθήρες, κονιορτός δυνάµενος να προκαλέση βλάβας των οφθαλµών όπου υπάρχει ακτινοβολία επιβλαβής εις τους οφθαλµούς, όπου είναι δυνατή η εκτόξευσις τεµαχίων από της κατεργαζοµένης ύλης και γενικώς όπου οι οφθαλµοί και το πρόσωπον εκτίθενται εις κινδύνους, δέον να παρέχωνται εις τους εργάτας τα µέσα προφυλάξεως από των κινδύνων τούτων (κατάλληλοι διόπτρα, προφυλακτήρες προφυλάσσοντες ολόκληρον το πρόσωπον, καλύµµατα της κεφαλής κλπ) συµφώνως προς
τους σχετικούς κανονισµούς υγιεινής και ασφαλείας των εργατών τούτων.
∆ιά τας εργασίας τας εκτελουµένας εντός διαµερισµάτων όπου δύνανται να εισδύσωσιν αέρια, κόνεις και ατµοί επιβλαβείς διά την υγείαν, θα δίδωνται εις τους εργάτας ειδικαί προστατευτικαί συσκευαί (αναπνευστικά προσωπεία, αντισφυκτικά κράνη κλπ.).
Κατά την εκτέλεσιν των εργασιών, καθ' ας παράγονται κονιορτοί δυνάµενοι να προκαλέσωσι µόλυνσιν ή να επιδράσουν επισφαλώς επί της υγείας, δέον να παρέχωνται εις τους εργάτας ενδεδειγµένα υγρά, προς πλύσιν του στόµατος και της ρινός.
Ο εργοστασιάρχης ή ο εντεταλµένος αυτού δέον να εποπτεύη την τήρησιν των διατάξεων των αφορωσών τας ασφαλείας ως και την καλήν διατήρησιν των προφυλακτήρων. Η εποπτεία δέον να ανατίθηται εις κατάλληλα πρόσωπα.
Πρόσωπα πάσχοντα από σκοτοδίνας, ιλίγγους, επιληψίαν, σπασµούς, βαρηκοίαν, ισχυράν µυωπίαν, ή άλλα παρόµοια σωµατικά ελαττώµατα, δέον να µη χρησιµοποιώνται εις ωρισµένας εργασίας, αίτινες παρουσιάζουν κίνδυνον δι' αυτά ή τους µετ' αυτών εργαζοµένους. Ο εργάτης ευθύς ως εκδηλωθή η ασθένειά του αύτη, δέον να απαλλάσηται από τας τοιούτου είδους εργασίας.
Αι εξαιρετικώς επικίνδυνοι εργασίαι δέον να ανατίθενται εις πρόσωπα, τα οποία γνωρίζουσι καλώς τα απαιτούµενα µέτρα προφυλάξεως και εργάζονται µετά της δεούσης προσοχής.
∆εν επιτρέπεται η χρησιµοποίησις προσώπων κάτω του 18ου έτους διά τον καθαρισµόν και λίπανσιν αξόνων των κινητήρων, τον µηχανισµόν µεταδόσεως της κινητηρίου δυνάµεως και µηχανηµάτων, καθ' ον χρόνον ταύτα ευρίσκονται εν κινήσει, ως επίσης και εις τους ατµοκρουνούς (ενσωµατώθηκαν οι αλλαγές µε το άρθρο 11 του Ν. 1414/84, κατωτέρω αρ. 36).
Απαγορεύεται επίσης η χρησιµοποίησις κάτω του 18ου έτους προσώπων εις εργασίας εκτελουµένας διά κοπτερών εργαλείων κινουµένων διά µηχανικής δυνάµεως και εις την κίνησιν οριζοντίων και καθέτων τροχών και φυσερών των σιδηρουργείων. Κοπτερά εργαλεία είναι οι πρίονες, αι σβούραι αι ξυλουργικαί, αι πλάναι και εκχονδριστήρια, τα ξυράφια υφαντουργείων και τα τούτοις όµοια.
Απαγορεύεται να φέρουν επ' ώµων βάρος µεγαλύτερον τα µεν παιδιά των 5 χιλιογράµµων (4 οκάδες πείπου), τα δε νεαρά πρόσωπα των 10 χιλιογράµµων (7 3/4 οκάδες), ως επίσης να µετακινούν βάρη πλέον των 300 χιλιογράµµων (ήτοι 234 3/8 οκάδες) δι' οθήσεως ή έλξεως
επί σιδηρών γραµµών, 50 δε χιλιογράµµων (ήτοι 38 3/4 οκάδες) δι' ωθήσεως επί κοινών αµαξίων ή χειρµαξίων (Νόµος ∆ΚΘ).
Οι Επιθεωρηταί Εργασίας δύνανται να επιβάλλωσι την εις εµφανές µέρος εκάστου τόπου εργασίας ανάρτησιν πινακίδων, περιεχουσών διατάξεις του παρόντος ∆ιατάγµατος ως και οδηγίας προς προφύλαξιν των εργατών από ενδηµικών µιασµατικών ή άλλων προερχοµένων εκ της επιδράσεως των κατεργαζοµένων υλών ή των καιρικών µεταβολών.
Οι Επιθεωρηταί Εργασίας δύνανται να υποδεικνύωσιν εις τας επιχειρήσεις και επιβάλλωσι την λήψιν και άλλων προφυλακτικών µέτρων πλην των διά του παρόντος ∆ιατάγµατος οριζοµένων, εάν ταύτα είναι αναγκαία διά την υπό του εκτελουµένου νόµου επιδιωκοµένην ασφάλειαν των εργατών.
Αι διατάξεις του παρόντος ∆ιατάγµατος εφαρµόζονται και εις τα µεταλλουργεία, εφ' όσον η φύσις της λειτουργίας αυτών το επιτρέπει, ως επίσης τα µηχανουργεία αυτών και εις τα εργοστάσια και µηχανουργεία των σιδηροδροµικών και τροχιοδροµικών επιχειρήσεων, δεν εφαρµόζονται δε εις τα µεταλλεία, τους σιδηροδρόµους και τροχιοδρόµους.
Οι εργοδόται των κατά το άρθρον 1 επιχειρήσεων, εφ' όσον απασχολούσι πλείονας των 10 εργατών, υποχρεούνται να διατηρώσιν εν τω τόπω εργασίας ωρολόγιον, κανονικώς λειτουργούν και ορατόν εις τους εν αυτώ εργαζοµένους.
Υποχρεούται ωσαύτως οι εργοδόται να τηρώσι βιβλίον (ηµερολόγιον) εν ω να αναγράφωνται αι ηµεροµηνίαι και αι παρατηρήσεις επί των δοκιµαζοµένων µηχανηµάτων και τα ατυχήµατα εργασίας.
Το βιβλίον τούτο είναι εις την διάθεσιν των οργάνων της Επιθεωρήσεως Εργασίας και των Αστυοµικών Αρχών.
Το Β. ∆ιάταγµα της 23 Απριλίου 1913 «περί υγιεινής και ασφαλείας των εργατών εν τοις εργοστασίοις, εργαστηρίοις, καταστήµασι κλπ.» καταργείται.
Πάσα παράβασις των διατάξεων του παρόντος διατάγµατος τιµωρείται κατά τας διατάξεις των άρθρων 3 και 4 του νόµου ΓΗ Λ∆' της 19ης Νοεµβρίου 1911.
Εις τον Ηµέτερον επί της Εθνικής Οικονοµίας Υπουργόν ανατίθεµεν την δηµοσίευσιν και εκτέλεσιν του παρόντος ∆ιατάγµατος.
Εν Αθήναις τη 14 µαρτίου 1934
Ο Πρόεδρος της ∆ηµοκρατίας
ΑΛΕΞΑΝ∆ΡΟΣ ΖΑΪΜΗΣ
Ο επί της Εθνικής Οικονοµίας Υφυπουργός
ΣΤ. ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ