Καταργήθηκε από την:
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 1263Β_2009 | 344.83 KB |
Ο παρών κανονισμός έχει σαν σκοπό να καλύψει της ανάγκες:
− προμήθειας,
− μεταφοράς,
− αποθήκευσης και
− ανεφοδιασμού.
καυσίμων ελαφρών και υπερελαφρών αεροσκαφών εντός αεροδρομίων της Ελληνικής Επικράτειας για την ασφαλή και απρόσκοπτη ανάπτυξη της Γενικής Αεροπορίας και του Αεραθλητισμού.
Για τις ανάγκες του παρόντος Κανονισμού.
2.1. Αρχή Αεροδρομίου.
− Σε αεροδρόμια όπου φορέας λειτουργίας είναι η ΥΠΑ, αρχή του αεροδρομίου είναι ο Αερολιμενάρχης.
− Σε αεροδρόμια χωρίς την παρουσία της ΥΠΑ, αρχή θεωρείται ο φορέας λειτουργίας του αεροδρομίου.
− Στα στρατιωτικά αεροδρόμια χωρίς την παρουσία της ΥΠΑ αρχή θεωρείται η διοίκηση του αεροδρομίου και η υπερκείμενη στρατιωτική αρχή.
2.2. Ελαφρό αεροσκάφος είναι κάθε αεροσκάφος με μέγιστο βάρος απογείωσης (MTOW) μικρότερο από 5.700 κιλά.
2.3. Υπερελαφρό αεροσκάφος είναι κάθε αεροσκάφος με κινητήρα, ελαφρύτερο των 495 κιλών μέγιστου βάρους απογείωσης και δεν συμπεριλαμβάνεται στις διατάξεις των Ευρωπαϊκών Κανονισμών.
Ο παρών Κανονισμός αφορά ανεφοδιασμό καυσίμου ελαφρών και υπερελαφρών αεροσκαφών και έχει εφαρμογή στα:
− κρατικά, ιδιωτικά και δημοτικά αεροδρόμια.
− κρατικά, ιδιωτικά και τοπικής αυτοδιοίκησης ελικοδρόμια.
− κρατικά, ιδιωτικά και δημοτικά πεδία προσγειώσεων αεροσκαφών.
− κρατικά, ιδιωτικά και δημοτικά αεροδρόμια επί υδάτινης επιφάνειας.
Σε κάθε περίπτωση που στον παρόντα Κανονισμό χρησιμοποιείται ό όρος «αεροδρόμιο» εννοούνται όλα τα ανωτέρω.
Οι φορείς που μπορούν να διαχειριστούν και να διακινήσουν έναν ή περισσότερους τύπους αεροπορικού καυσίμου για ελαφρά και υπερελαφρά αεροσκάφη μπορεί να είναι:
− Εταιρείες αεροπορικού καυσίμου, που εξυπηρετούν μεγάλα αεροσκάφη.
− Αεροπορικές Σχολές, Rf, FTO, TRTO.
− Σχολές Υπερελαφρών αεροσκαφών.
− Ιδιωτικές εταιρείες.
− Ατομικές επιχειρήσεις.
− Αερολέσχες.
− Ιδιώτες − ιδιοκτήτες ή εκμεταλλευόμενοι αεροσκάφη.
Οι λεπτομέρειες εφαρμογής του παρόντος κανονισμού που θα αναφέρονται στο Εγχειρίδιο Λειτουργίας του κάθε αεροδρομίου, εφαρμόζονται συμπληρωματικά με τον παρόντα Κανονισμό.
Οι χειριστές και τα άτομα που ανεφοδιάζουν αεροσκάφη έχουν την υποχρέωση να ενημερώνονται και να ακολουθούν τους όρους ασφαλείας και τις διαδικασίες που ισχύουν στο αεροδρόμιο.
4.1. Περιοχή Ανεφοδιασμού.
Ανεφοδιασμός Ελαφρών και Υπερελαφρών αεροσκαφών μπορεί να εκτελεστεί μόνο όταν το αεροσκάφος είναι σταθμευμένο σε χώρο του αεροδρομίου και κατά την διαδικασία του ανεφοδιασμού δεν θα υπάρξουν δυσμενείς επιπτώσεις σε:
− άλλα άτομα.
− άλλα αεροσκάφη.
− οχήματα.
− άλλες εγκαταστάσεις του αεροδρομίου πλην αυτών του ανεφοδιασμού.
− ζωές ή περιουσίες εκτός αεροδρομίου.
Η αρχή του αεροδρομίου οφείλει να ορίσει περιοχή ή περιοχές ανεφοδιασμού εντός του αεροδρομίου που να καλύπτουν τις παραπάνω προϋποθέσεις.
4.2. Προϋποθέσεις ανεφοδιασμού.
Κατά την διάρκεια του ανεφοδιασμού:
− πρέπει να υπάρχει διαθέσιμος πυροσβεστήρας κατάλληλος για τον τύπο και το μέγεθος του αεροσκάφους.
− το αεροσκάφος πρέπει να είναι κατάλληλα γειωμένο και γεφυρωμένο.
− Όταν γίνεται χρήση αντλίας καυσίμου, αυτή πρέπει να είναι αντιεκρηκτικού τύπου εφοδιασμένη με φίλτρα κατακράτησης υγρασίας και ξένων σωμάτων.
− το αεροσκάφος πρέπει να είναι ασφαλισμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να μην μπορεί να μετακινηθεί.
− δεν επιτρέπεται να υπάρχει κανένας επιβαίνων στο αεροσκάφος.
− Θα πρέπει να λαμβάνονται μέτρα για την αποφυγή πρόκλησης σπινθήρων ή φλόγας.
− δεν επιτρέπεται να λειτουργεί ο κινητήρας, ή οι κινητήρες του αεροσκάφους.
4.3. Είδη καυσίμου.
Το καύσιμο που χρησιμοποιείται από τα ελαφρά ή υπερελαφρά αεροσκάφη, μπορεί να είναι:
− καύσιμο εμβολοφόρων κινητήρων αυτοκινήτων MOGAS.
− καύσιμο εμβολοφόρων κινητήρων αεροπλάνων AVGAS 100 LL.
− καύσιμο αεριωθούμενων αεροσκαφών JET A1.
− καύσιμο DIESEL κίνησης.
− υγραέριο.
− κάθε άλλο είδος καυσίμου, εφόσον έχει πιστοποιηθεί για αεροπορική χρήση.
− είτε από τον κατασκευαστή του αεροσκάφους.
− είτε από τον κατασκευαστή του κινητήρα.
− είτε από την ΥΠΑ/Δ2.
− είτε από την Ευρωπαϊκή Αεροπορική Νομοθεσία.
4.4. Υπεύθυνος ανεφοδιασμού.
Σε κάθε περίπτωση ανεφοδιασμού ελαφρών και υπερελαφρών αεροσκαφών, μοναδικός υπεύθυνος είναι ο χειριστής του αεροσκάφους για:
− το σωστό καύσιμο που απαιτείται για τον κινητήρα του.
− την σωστή ποσότητα που απαιτείται για την πτήση του.
Στην περίπτωση που προμηθεύεται ο ίδιος το καύσιμο τότε είναι επιπλέον υπεύθυνος για:
− την ποιότητα του καυσίμου.
Στην περίπτωση που ο ανωτέρω ανεφοδιάζει το αεροσκάφος μόνος του τότε είναι υπεύθυνος και για:
− τον ασφαλή ανεφοδιασμό καθώς και για όλες τις προφυλάξεις που απαιτούνται.
Ο χειριστής του αεροσκάφους εφόσον απαιτηθεί, είναι δυνατόν να αντιπροσωπευθεί για τον ανεφοδιασμό από:
− άλλο πτυχιούχο χειριστή.
− πτυχιούχο μηχανικό.
− βοηθό μηχανικό αεροσκαφών.
Ανεφοδιασμός Ελαφρών και Υπερελαφρών αεροσκαφών μπορεί να εκτελεστεί μόνο όταν το αεροσκάφος είναι σταθμευμένο σε χώρο του αεροδρομίου και κατά την διαδικασία του ανεφοδιασμού δεν θα υπάρξουν δυσμενείς επιπτώσεις σε:
− άλλα άτομα.
− άλλα αεροσκάφη.
− οχήματα.
− άλλες εγκαταστάσεις του αεροδρομίου πλην αυτών του ανεφοδιασμού.
− ζωές ή περιουσίες εκτός αεροδρομίου.
Η αρχή του αεροδρομίου οφείλει να ορίσει περιοχή ή περιοχές ανεφοδιασμού εντός του αεροδρομίου που να καλύπτουν τις παραπάνω προϋποθέσεις.
Κατά την διάρκεια του ανεφοδιασμού:
− πρέπει να υπάρχει διαθέσιμος πυροσβεστήρας κατάλληλος για τον τύπο και το μέγεθος του αεροσκάφους.
− το αεροσκάφος πρέπει να είναι κατάλληλα γειωμένο και γεφυρωμένο.
− Όταν γίνεται χρήση αντλίας καυσίμου, αυτή πρέπει να είναι αντιεκρηκτικού τύπου εφοδιασμένη με φίλτρα κατακράτησης υγρασίας και ξένων σωμάτων.
− το αεροσκάφος πρέπει να είναι ασφαλισμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να μην μπορεί να μετακινηθεί.
− δεν επιτρέπεται να υπάρχει κανένας επιβαίνων στο αεροσκάφος.
− Θα πρέπει να λαμβάνονται μέτρα για την αποφυγή πρόκλησης σπινθήρων ή φλόγας.
− δεν επιτρέπεται να λειτουργεί ο κινητήρας, ή οι κινητήρες του αεροσκάφους.
Το καύσιμο που χρησιμοποιείται από τα ελαφρά ή υπερελαφρά αεροσκάφη, μπορεί να είναι:
− καύσιμο εμβολοφόρων κινητήρων αυτοκινήτων MOGAS.
− καύσιμο εμβολοφόρων κινητήρων αεροπλάνων AVGAS 100 LL.
− καύσιμο αεριωθούμενων αεροσκαφών JET A1.
− καύσιμο DIESEL κίνησης.
− υγραέριο.
− κάθε άλλο είδος καυσίμου, εφόσον έχει πιστοποιηθεί για αεροπορική χρήση.
− είτε από τον κατασκευαστή του αεροσκάφους.
− είτε από τον κατασκευαστή του κινητήρα.
− είτε από την ΥΠΑ/Δ2.
− είτε από την Ευρωπαϊκή Αεροπορική Νομοθεσία.
Σε κάθε περίπτωση ανεφοδιασμού ελαφρών και υπερελαφρών αεροσκαφών, μοναδικός υπεύθυνος είναι ο χειριστής του αεροσκάφους για:
− το σωστό καύσιμο που απαιτείται για τον κινητήρα του.
− την σωστή ποσότητα που απαιτείται για την πτήση του.
Στην περίπτωση που προμηθεύεται ο ίδιος το καύσιμο τότε είναι επιπλέον υπεύθυνος για:
− την ποιότητα του καυσίμου.
Στην περίπτωση που ο ανωτέρω ανεφοδιάζει το αεροσκάφος μόνος του τότε είναι υπεύθυνος και για:
− τον ασφαλή ανεφοδιασμό καθώς και για όλες τις προφυλάξεις που απαιτούνται.
Ο χειριστής του αεροσκάφους εφόσον απαιτηθεί, είναι δυνατόν να αντιπροσωπευθεί για τον ανεφοδιασμό από:
− άλλο πτυχιούχο χειριστή.
− πτυχιούχο μηχανικό.
− βοηθό μηχανικό αεροσκαφών.
Το αεροπορικό καύσιμο από την παραγωγή του μέχρι την στιγμή της πλήρωσης των δεξαμενών του αεροσκάφους, περνά από τις παρακάτω φάσεις:
5.1 Προμήθεια καυσίμου.
5.2 Μεταφορά καυσίμου.
5.3 Αποθήκευση καυσίμου στο αεροδρόμιο.
5.4 Πλήρωση δεξαμενών καυσίμου ελαφρών και υπερελαφρών αεροσκαφών.
5.1. Προμήθεια καυσίμου.
Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να προμηθευτεί το κατάλληλο καύσιμο από:
− εταιρεία παραγωγής καυσίμου.
− εταιρεία εισαγωγής καυσίμων.
− εταιρεία εμπορίας καυσίμου.
5.2. Μεταφορά καυσίμου.
5.2.1. Μεταφορά καυσίμου ΕΚΤΟΣ ορίων αεροδρομίου.
Η μεταφορά του καυσίμου από τον χώρο παραγωγής ή παραλαβής του καυσίμου μέχρι τα όρια του αεροδρομίου δεν αφορά τον παρόντα κανονισμό και οι αρχές του αεροδρομίου δεν έχουν καμιά ευθύνη για την ασφαλή μετακίνηση του καυσίμου ΕΚΤΟΣ αεροδρομίου.
5.2.2. Μεταφορά καυσίμου ΕΝΤΟΣ ορίων αεροδρομίου.
Η μεταφορά του καυσίμου εντός αεροδρομίου μπορεί να εκτελείται με τους παρακάτω τρόπους:
− Με αυτοκινούμενα ή συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα ανεξαρτήτως μεγέθους.
− Με συρόμενα οχήματα μικρού μεγέθους (trailer).
− Με ειδικά δοχεία καυσίμου μικρού μεγέθους (κάνιστρα καυσίμου) μέγιστης χωρητικότητας 30 λίτρων.
Η διαδρομή που πρέπει να ακολουθείται εντός αεροδρομίου, από αυτοκινούμενο η ρυμουλκούμενο βυτιοφόρο όχημα εντός ή από άτομα που μεταφέρουν καύσιμο με κάνιστρα, πρέπει να καθορίζεται από την αρχή αυτού.
5.3. Αποθήκευση καυσίμου εντός Αεροδρομίου.
Η αποθήκευση του καυσίμου στο αεροδρόμιο μπορεί να γίνεται σε:
− μόνιμη δεξαμενή υπέργεια ή υπόγεια.
− αυτοκινούμενα ή συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα ανεξαρτήτως μεγέθους.
− βαρέλια κείμενα επί του εδάφους.
− βαρέλια τοποθετημένα σε αυτοκινούμενο ή σε απλό ρυμουλκούμενο όχημα (trailer).
5.3.1. Αποθήκευση καυσίμου σε μόνιμη δεξαμενή υπέργεια ή υπόγεια.
Όταν η δεξαμενή αποθήκευσης καυσίμου είναι μόνιμης κατασκευής υπέργεια ή υπόγεια, υπόκειται στους εκάστοτε κανονισμούς της ΥΠΑ. Οι εγκαταστάσεις των δεξαμενών, όπως και τα αντλιοστάσιά τους θα είναι σύμφωνα με τις διατάξεις της κοινής υπουργικής απόφασης Δ3/26080, ΦΕΚ/Β/43/1996. Οι δεξαμενές θα τοποθετούνται σε θέσεις και αποστάσεις από άλλες δεξαμενές σύμφωνα με την παρ. 2.3 της κοινής υπουργικής απόφασης Δ3/26080, ΦΕΚ/Β/43/1996. Οι δεξαμενές θα είναι τοποθετημένες σε ειδικές λεκάνες ικανές να κατακρατήσουν όλη την ποσότητα καυσίμου που φέρει η δεξαμενή (π.δ. 44, ΦΕΚ/τ.Α΄/15/1987 παρ. 3.2.4.) Τα μέτρα πυροπροστασίας για δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμου είναι αυτά που απαιτούνται από το πιστοποιητικό πυροπροστασίας που εκδίδεται προς τούτο από την Πυροσβεστική Υπηρεσία. Η μόνιμη υπέργεια ή υπόγεια δεξαμενή εφοδιάζεται με καύσιμο από αυτοκινούμενα ή συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα.
Η διαδικασία αυτή εκτελείται μόνο από επαγγελματίες ανεφοδιαστές πιστοποιημένους για την εργασία αυτή. Η μόνιμη υπέργεια ή υπόγεια δεξαμενή καυσίμου μπορεί να ανεφοδιάσει:
− αεροσκάφη που θα πλησιάσουν απευθείας την δεξαμενή.
− αυτοκινούμενο ή συρόμενο βυτιοφόρο όχημα μικρού μεγέθους.
5.3.1.1. Ειδικές διατάξεις για Ελικοδρόμια.
Υπόγειες δεξαμενές χωρητικότητας έως 30m3 μπορούν να τοποθετηθούν σε απόσταση είκοσι (20) μέτρων από τα όρια της ζώνης ασφαλείας του ελικοδρομίου. Όλες οι άλλες δεξαμενές θα τοποθετούνται σε απόσταση τουλάχιστον σαράντα (40) μέτρων από όρια της ζώνης ασφαλείας του ελικοδρομίου. Στις περιοχές προσέγγισης−απογείωσης ελικοπτέρων ενός ελικοδρομίου δεν επιτρέπεται η δημιουργία χώρων αποθήκευσης καυσίμων.
5.3.2. Αποθήκευση καυσίμου σε αυτοκινούμενα ή συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα.
Αυτοκινούμενα η συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα φέροντα στις δεξαμενές τους καύσιμα, έως και του σημείου πληρώσεως των δεξαμενών αυτών, ανεξαρτήτως μεγέθους, μπορούν να είναι σταθμευμένα σε ειδικό προς τούτο χώρο που έχει καθοριστεί από τις αρχές του αεροδρομίου.
5.3.3. Αποθήκευση καυσίμου σε βαρέλια κείμενα επί του εδάφους.
Καύσιμο μπορεί να αποθηκευτεί σε βαρέλια επί του εδάφους. Τα βαρέλια πρέπει να βρίσκονται σε ειδικά κατασκευασμένο χώρο που σε περίπτωση διαρροής να μπορεί να κατακρατήσει το σύνολο του καυσίμου που περιέχεται σε ένα γεμάτο βαρέλι. Η κατασκευή πρέπει να διαθέτει στέγαστρο ώστε τα βαρέλια να προστατεύονται από την άμεση έκθεση στον ήλιο. Ο τόπος που θα γίνει η κατασκευή θα υποδεικνύεται από την αρχή του αεροδρομίου. Η μέγιστη συνολική επιτρεπόμενη ποσότητα καυσίμου που επιτρέπεται να αποθηκευτεί μόνιμα σε βαρέλια είναι 2.000 λίτρα η 10 βαρέλια. Η αρχή του αεροδρομίου δύναται να εγκρίνει μεγαλύτερη ποσότητα ή περισσότερα βαρέλια προς αποθήκευση για περιορισμένο
χρόνο. Για περιοχές αποθήκευσης καυσίμου σε βαρέλια απαιτείται η ύπαρξη τουλάχιστον ενός φορητού πυροσβεστήρα ξηράς σκόνης 12 κιλών και ενός φορητού πυροσβεστήρα αφρού 12 λίτρων.
5.3.3.1. Ειδικές διατάξεις για Ελικοδρόμια.
Ο χώρος αποθήκευσης καυσίμου σε βαρέλια επί του εδάφους θα βρίσκεται σε απόσταση:
− 25 μέτρα εάν το καύσιμο που περιέχουν είναι βενζίνη (κατηγορία Ι).
− 15 μέτρα εάν το καύσιμο που περιέχουν είναι πετρέλαιο (κατηγορία ΙΙ).
από τα όρια της ζώνης ασφαλείας του ελικοδρομίου.
5.3.4. Αποθήκευση καυσίμου σε βαρέλια τοποθετημένα σε αυτοκινούμενο
ή σε απλό ρυμουλκούμενο όχημα (trailer).
Δύο κατά μέγιστο βαρέλια με καύσιμο επιτρέπεται να τοποθετηθούν πάνω σε αυτοκινούμενο η απλό ρυμουλκούμενο όχημα (trailer) και να παραμένει εντός του αεροδρομίου μέχρι να χρησιμοποιηθεί. Ο χώρος στάθμευσης ορίζεται από τις αρχές του αεροδρομίου και είναι αυτός που περιγράφεται ανωτέρω για τα αυτοκινούμενα ή συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα.
Απαιτείται η πυροπροστασία από ένα πυροσβεστήρα ξηράς σκόνης 12 κιλών.
5.3.5. Αποθήκευση καυσίμου σε κάνιστρα.
Αποθήκευση καυσίμου σε κάνιστρα κάθε είδους και μεγέθους δεν επιτρέπεται εντός αεροδρομίου.
5.4. Πλήρωση δεξαμενών καυσίμου ελαφρών και υπερελαφρών αεροσκαφών.
Οι δεξαμενές καυσίμου των ελαφρών και υπερελαφρών αεροσκαφών μπορούν να ανεφοδιαστούν από:
− μόνιμη δεξαμενή καυσίμου υπέργεια ή υπόγεια.
− αυτοκινούμενα ή συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα.
− βαρέλια κείμενα επί του εδάφους.
− βαρέλια που βρίσκονται τοποθετημένα σε αυτοκινούμενο ή ρυμουλκούμενο όχημα (trailer).
− κάνιστρα μεταφοράς καυσίμου.
5.4.1. Πλήρωση δεξαμενών από μόνιμη δεξαμενή καυσίμου υπέργεια ή υπόγεια.
Το αεροπλάνο πρέπει να πλησιάσει την αντλία της μονίμου δεξαμενής προκειμένου να ανεφοδιαστεί.
Ο χώρος ανεφοδιασμού πρέπει να είναι εφοδιασμένος με:
− σήμανση πορείας του αεροσκάφους επί του εδάφους (διαγράμμιση)
− εύκαμπτο σωλήνα ανεφοδιασμού κατάλληλου μήκους
5.4.2. Πλήρωση δεξαμενών από αυτοκινούμενα ή συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα.
Το αεροπλάνο μπορεί:
− να παραμείνει στη θέση του.
− να πλησιάσει το όχημα προκειμένου να ανεφοδιαστεί.
5.4.3. Πλήρωση δεξαμενών από βαρέλια κείμενα επί του εδάφους.
Το αεροπλάνο πρέπει να πλησιάσει τον χώρο που βρίσκονται τα βαρέλια προκειμένου να ανεφοδιαστεί.
Ο χώρος ανεφοδιασμού πρέπει να είναι εφοδιασμένος με:
− σήμανση πορείας του αεροσκάφους επί του εδάφους (διαγράμμιση).
− χαμηλά εμπόδια που να μην επιτρέπουν στο αεροσκάφος να πλησιάσει στον χώρο των βαρελιών.
− εύκαμπτο σωλήνα ανεφοδιασμού κατάλληλου μήκους.
5.4.4. Πλήρωση δεξαμενών από βαρέλια που βρίσκονται τοποθετημένα σε ρυμουλκούμενο όχημα (trailer). Το αεροπλάνο μπορεί να παραμείνει στη θέση του ή να πλησιάσει το όχημα προκειμένου να ανεφοδιαστεί.
5.4.5. Πλήρωση δεξαμενών από κάνιστρα μεταφοράς καυσίμου.
Ο Χειριστής μπορεί να ανεφοδιάσει το αεροσκάφος του μεταγγίζοντας καύσιμο δια της βαρύτητας από ειδικό κάνιστρο μεταφοράς καυσίμου υπό την προϋπόθεση ότι το αεροσκάφος βρίσκεται στο χώρο Ανεφοδιασμού Καυσίμου που έχει υποδειχθεί από την αρχή του αεροδρομίου και καλύπτονται οι προϋποθέσεις των Γενικών Διατάξεων Ασφαλείας του Παρόντος κανονισμού. Ο παρών κανονισμός ισχύει από την δημοσίευση του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Από της δημοσιεύσεως του παρόντος κανονισμού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως παύει να ισχύει η απόφαση του διοικητού της ΥΠΑ Δ2/Α/8337/2475 από 9 Μαρτίου 2005.
Η απόφαση αύτη να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
5.2.1. Μεταφορά καυσίμου ΕΚΤΟΣ ορίων αεροδρομίου.
Η μεταφορά του καυσίμου από τον χώρο παραγωγής ή παραλαβής του καυσίμου μέχρι τα όρια του αεροδρομίου δεν αφορά τον παρόντα κανονισμό και οι αρχές του αεροδρομίου δεν έχουν καμιά ευθύνη για την ασφαλή μετακίνηση του καυσίμου ΕΚΤΟΣ αεροδρομίου.
5.2.2. Μεταφορά καυσίμου ΕΝΤΟΣ ορίων αεροδρομίου.
Η μεταφορά του καυσίμου εντός αεροδρομίου μπορεί να εκτελείται με τους παρακάτω τρόπους:
− Με αυτοκινούμενα ή συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα ανεξαρτήτως μεγέθους.
− Με συρόμενα οχήματα μικρού μεγέθους (trailer).
− Με ειδικά δοχεία καυσίμου μικρού μεγέθους (κάνιστρα καυσίμου) μέγιστης χωρητικότητας 30 λίτρων.
Η διαδρομή που πρέπει να ακολουθείται εντός αεροδρομίου, από αυτοκινούμενο η ρυμουλκούμενο βυτιοφόρο όχημα εντός ή από άτομα που μεταφέρουν καύσιμο με κάνιστρα, πρέπει να καθορίζεται από την αρχή αυτού.
Η αποθήκευση του καυσίμου στο αεροδρόμιο μπορεί να γίνεται σε:
− μόνιμη δεξαμενή υπέργεια ή υπόγεια.
− αυτοκινούμενα ή συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα ανεξαρτήτως μεγέθους.
− βαρέλια κείμενα επί του εδάφους.
− βαρέλια τοποθετημένα σε αυτοκινούμενο ή σε απλό ρυμουλκούμενο όχημα (trailer).
5.3.1. Αποθήκευση καυσίμου σε μόνιμη δεξαμενή υπέργεια ή υπόγεια.
Όταν η δεξαμενή αποθήκευσης καυσίμου είναι μόνιμης κατασκευής υπέργεια ή υπόγεια, υπόκειται στους εκάστοτε κανονισμούς της ΥΠΑ. Οι εγκαταστάσεις των δεξαμενών, όπως και τα αντλιοστάσιά τους θα είναι σύμφωνα με τις διατάξεις της κοινής υπουργικής απόφασης Δ3/26080, ΦΕΚ/Β/43/1996. Οι δεξαμενές θα τοποθετούνται σε θέσεις και αποστάσεις από άλλες δεξαμενές σύμφωνα με την παρ. 2.3 της κοινής υπουργικής απόφασης Δ3/26080, ΦΕΚ/Β/43/1996. Οι δεξαμενές θα είναι τοποθετημένες σε ειδικές λεκάνες ικανές να κατακρατήσουν όλη την ποσότητα καυσίμου που φέρει η δεξαμενή (π.δ. 44, ΦΕΚ/τ.Α΄/15/1987 παρ. 3.2.4.) Τα μέτρα πυροπροστασίας για δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμου είναι αυτά που απαιτούνται από το πιστοποιητικό πυροπροστασίας που εκδίδεται προς τούτο από την Πυροσβεστική Υπηρεσία. Η μόνιμη υπέργεια ή υπόγεια δεξαμενή εφοδιάζεται με καύσιμο από αυτοκινούμενα ή συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα.
Η διαδικασία αυτή εκτελείται μόνο από επαγγελματίες ανεφοδιαστές πιστοποιημένους για την εργασία αυτή. Η μόνιμη υπέργεια ή υπόγεια δεξαμενή καυσίμου μπορεί να ανεφοδιάσει:
− αεροσκάφη που θα πλησιάσουν απευθείας την δεξαμενή.
− αυτοκινούμενο ή συρόμενο βυτιοφόρο όχημα μικρού μεγέθους.
5.3.1.1. Ειδικές διατάξεις για Ελικοδρόμια.
Υπόγειες δεξαμενές χωρητικότητας έως 30m3 μπορούν να τοποθετηθούν σε απόσταση είκοσι (20) μέτρων από τα όρια της ζώνης ασφαλείας του ελικοδρομίου. Όλες οι άλλες δεξαμενές θα τοποθετούνται σε απόσταση τουλάχιστον σαράντα (40) μέτρων από όρια της ζώνης ασφαλείας του ελικοδρομίου. Στις περιοχές προσέγγισης−απογείωσης ελικοπτέρων ενός ελικοδρομίου δεν επιτρέπεται η δημιουργία χώρων αποθήκευσης καυσίμων.
5.3.2. Αποθήκευση καυσίμου σε αυτοκινούμενα ή συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα.
Αυτοκινούμενα η συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα φέροντα στις δεξαμενές τους καύσιμα, έως και του σημείου πληρώσεως των δεξαμενών αυτών, ανεξαρτήτως μεγέθους, μπορούν να είναι σταθμευμένα σε ειδικό προς τούτο χώρο που έχει καθοριστεί από τις αρχές του αεροδρομίου.
5.3.3. Αποθήκευση καυσίμου σε βαρέλια κείμενα επί του εδάφους.
Καύσιμο μπορεί να αποθηκευτεί σε βαρέλια επί του εδάφους. Τα βαρέλια πρέπει να βρίσκονται σε ειδικά κατασκευασμένο χώρο που σε περίπτωση διαρροής να μπορεί να κατακρατήσει το σύνολο του καυσίμου που περιέχεται σε ένα γεμάτο βαρέλι. Η κατασκευή πρέπει να διαθέτει στέγαστρο ώστε τα βαρέλια να προστατεύονται από την άμεση έκθεση στον ήλιο. Ο τόπος που θα γίνει η κατασκευή θα υποδεικνύεται από την αρχή του αεροδρομίου. Η μέγιστη συνολική επιτρεπόμενη ποσότητα καυσίμου που επιτρέπεται να αποθηκευτεί μόνιμα σε βαρέλια είναι 2.000 λίτρα η 10 βαρέλια. Η αρχή του αεροδρομίου δύναται να εγκρίνει μεγαλύτερη ποσότητα ή περισσότερα βαρέλια προς αποθήκευση για περιορισμένο
χρόνο. Για περιοχές αποθήκευσης καυσίμου σε βαρέλια απαιτείται η ύπαρξη τουλάχιστον ενός φορητού πυροσβεστήρα ξηράς σκόνης 12 κιλών και ενός φορητού πυροσβεστήρα αφρού 12 λίτρων.
5.3.3.1. Ειδικές διατάξεις για Ελικοδρόμια.
Ο χώρος αποθήκευσης καυσίμου σε βαρέλια επί του εδάφους θα βρίσκεται σε απόσταση:
− 25 μέτρα εάν το καύσιμο που περιέχουν είναι βενζίνη (κατηγορία Ι).
− 15 μέτρα εάν το καύσιμο που περιέχουν είναι πετρέλαιο (κατηγορία ΙΙ).
από τα όρια της ζώνης ασφαλείας του ελικοδρομίου.
5.3.4. Αποθήκευση καυσίμου σε βαρέλια τοποθετημένα σε αυτοκινούμενο
ή σε απλό ρυμουλκούμενο όχημα (trailer).
Δύο κατά μέγιστο βαρέλια με καύσιμο επιτρέπεται να τοποθετηθούν πάνω σε αυτοκινούμενο η απλό ρυμουλκούμενο όχημα (trailer) και να παραμένει εντός του αεροδρομίου μέχρι να χρησιμοποιηθεί. Ο χώρος στάθμευσης ορίζεται από τις αρχές του αεροδρομίου και είναι αυτός που περιγράφεται ανωτέρω για τα αυτοκινούμενα ή συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα.
Απαιτείται η πυροπροστασία από ένα πυροσβεστήρα ξηράς σκόνης 12 κιλών.
5.3.5. Αποθήκευση καυσίμου σε κάνιστρα.
Αποθήκευση καυσίμου σε κάνιστρα κάθε είδους και μεγέθους δεν επιτρέπεται εντός αεροδρομίου.
Οι δεξαμενές καυσίμου των ελαφρών και υπερελαφρών αεροσκαφών μπορούν να ανεφοδιαστούν από:
− μόνιμη δεξαμενή καυσίμου υπέργεια ή υπόγεια.
− αυτοκινούμενα ή συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα.
− βαρέλια κείμενα επί του εδάφους.
− βαρέλια που βρίσκονται τοποθετημένα σε αυτοκινούμενο ή ρυμουλκούμενο όχημα (trailer).
− κάνιστρα μεταφοράς καυσίμου.
5.4.1. Πλήρωση δεξαμενών από μόνιμη δεξαμενή καυσίμου υπέργεια ή υπόγεια.
Το αεροπλάνο πρέπει να πλησιάσει την αντλία της μονίμου δεξαμενής προκειμένου να ανεφοδιαστεί.
Ο χώρος ανεφοδιασμού πρέπει να είναι εφοδιασμένος με:
− σήμανση πορείας του αεροσκάφους επί του εδάφους (διαγράμμιση)
− εύκαμπτο σωλήνα ανεφοδιασμού κατάλληλου μήκους
5.4.2. Πλήρωση δεξαμενών από αυτοκινούμενα ή συρόμενα βυτιοφόρα οχήματα.
Το αεροπλάνο μπορεί:
− να παραμείνει στη θέση του.
− να πλησιάσει το όχημα προκειμένου να ανεφοδιαστεί.
5.4.3. Πλήρωση δεξαμενών από βαρέλια κείμενα επί του εδάφους.
Το αεροπλάνο πρέπει να πλησιάσει τον χώρο που βρίσκονται τα βαρέλια προκειμένου να ανεφοδιαστεί.
Ο χώρος ανεφοδιασμού πρέπει να είναι εφοδιασμένος με:
− σήμανση πορείας του αεροσκάφους επί του εδάφους (διαγράμμιση).
− χαμηλά εμπόδια που να μην επιτρέπουν στο αεροσκάφος να πλησιάσει στον χώρο των βαρελιών.
− εύκαμπτο σωλήνα ανεφοδιασμού κατάλληλου μήκους.
5.4.4. Πλήρωση δεξαμενών από βαρέλια που βρίσκονται τοποθετημένα σε ρυμουλκούμενο όχημα (trailer). Το αεροπλάνο μπορεί να παραμείνει στη θέση του ή να πλησιάσει το όχημα προκειμένου να ανεφοδιαστεί.
5.4.5. Πλήρωση δεξαμενών από κάνιστρα μεταφοράς καυσίμου.
Ο Χειριστής μπορεί να ανεφοδιάσει το αεροσκάφος του μεταγγίζοντας καύσιμο δια της βαρύτητας από ειδικό κάνιστρο μεταφοράς καυσίμου υπό την προϋπόθεση ότι το αεροσκάφος βρίσκεται στο χώρο Ανεφοδιασμού Καυσίμου που έχει υποδειχθεί από την αρχή του αεροδρομίου και καλύπτονται οι προϋποθέσεις των Γενικών Διατάξεων Ασφαλείας του Παρόντος κανονισμού. Ο παρών κανονισμός ισχύει από την δημοσίευση του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Από της δημοσιεύσεως του παρόντος κανονισμού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως παύει να ισχύει η απόφαση του διοικητού της ΥΠΑ Δ2/Α/8337/2475 από 9 Μαρτίου 2005.