Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
Αριθ. Πρωτ. 26570_2000 | 173.12 KB |
Ο ασκών την εκμετάλλευση μιας εγκατάστασης στην οποία υπάρχουν οι επικίνδυνες ουσίες που αναφέρονται στο Παράρτημα Ι του άρθρου 20 της ΚΥΑ, υποβάλλει κοινοποίηση σε εννέα (9) αντίγραφα στην αδειοδοτούσα αρχή που περιέχει τα στοιχεία του άρθρου 6 παράγρ. 2 της ΚΥΑ. Η αδειοδοτούσα αρχή αποστέλλει την κοινοποίηση στις συναρμόδιες αρχές, μεταξύ των οποίων και στο Αρχηγείο Πυροσβεστικού Σώματος, το οποίο την αποστέλλει στην τοπική Πυροσβεστική Υπηρεσία.
Ο ασκών την εκμετάλλευση εγκαταστάσεων του Παραρτήματος Ι (στήλες 1 και 2) του άρθρου 20 της ΚΥΑ, υποβάλλει στην αδειοδοτούσα αρχή έκθεση σε εννέα (9) αντίγραφα στην οποία αναφέρονται τα στοιχεία του άρθρου 7 παράγρ. α της ΚΥΑ. Η αδειοδοτούσα αρχή αποστέλλει την έκθεση μαζί με την κοινοποίηση του άρθρου 6 της ΚΥΑ στις συναρόδιες αρχές, μεταξύ των οποίων και στο Αρχηγείο Πυροσβεστικού Σώματος, το οποίο την αποστέλλει στην τοπική Πυροσβεστική Υπηρεσία.
Τα στοιχεία της κοινοποίησης και της έκθεσης θα τα λαμβάνει υπόψη η τοπική Πυροσβεστική Υπηρεσία για τη σύνταξη του σχεδίου επέμβασης της Υπηρεσίας μας στις εγκαταστάσεις της εταιρείας σύμφωνα με το άρθρο 5 της παρούσας. Στις περιπτώσεις των άρθρων 6 και 7 της ΚΥΑ (κοινοποίηση και έκθεση) δεν θα υποβάλλεται γνωμοδότηση από την Υπηρεσία μας προς την αδειοδοτούσα αρχή.
Για τις εγκαταστάσεις του Παραρτήματος Ι (στήλες 1 και 3) του άρθρου 20 της ΚΥΑ, ο ασκών την εκμετάλλευση είναι υποχρεωμένος να υποβάλλει στην αδειοδοτούσα αρχή μελέτη ασφαλείας σύμφωνα με το άρθρο 8 της ΚΥΑ.
Η διαδικασία υποβολής των μελετών ασφάλειας (άρθρο 8 της ΚΥΑ) είναι η ακόλουθη :
Σε περίπτωση που διαπιστώνεται πληρότητα των σεναρίων ατυχημάτων, ή μετά την παραλαβή των πρόσθετων σεναρίων ατυχημάτων, ή των συμπληρωματικών /διευκρινιστικών στοιχείων από τις συναρμόδιες αρχές, αυτές μέσα σε προθεσμία τεσσάρων (4) μηνών προβαίνουν στην αξιολόγηση της μελέτης ασφαλείας και αποστέλλουν στην αδειοδοτούσα αρχή σχετικές γνωμοδοτήσεις για τα στοιχεία της μελέτης ασφαλείας που αναφέρονται σε θέματα αρμοδιότητάς τους. Ειδικότερα η αρμόδια Περιφερειακή Διοίκηση Πυροσβεστικών Υπηρεσιών, σύμφωνα και με τις παραπάνω (β) και (γ) σχετικές, γνωμοδοτεί σε θέματα σχεδιασμού στα οποία περιλαμβάνεται και το εσωτερικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση και καταστολή ενός ατυχήματος (άρθρο 8 παράγρ.Β.2.γ.1 της (α) σχετικής), αποστέλλοντας τη γνωμοδότηση απευθείας στην αδειοδοτούσα αρχή με κοινοποίηση στις συναρμόδιες αρχές και στο Α.Π.Σ. Η γνωμοδότηση της αρμόδιας Π.Δ.Π.Υ. γίνεται ύστερα από εισήγηση της τοπικής Πυρ/κής Υπηρεσίας στην οποία και παραμένει η μελέτη ασφαλείας. Τα στοιχεία και οι πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνονται στο εσωτερικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης αναφέρονται στο Παράρτημα IV του άρθρου 20, παράγρ. 1 της (α) σχετικής ΚΥΑ (σελ. 4633 αυτής). Η γνωμοδότηση της αρμόδιας Π.Δ.Π.Υ. πρέπει να είναι πλήρης και σαφής και να αναφέρεται στη διαπίστωση της πληρότητας της μελέτης ασφαλείας στα παραπάνω θέματα αρμοδιότητάς μας, ώστε να είναι δυνατή η καταχώρηση αυτής σύμφωνα με το άρθρο 8, παράγρ. Γ της ΚΥΑ. Στη γνωμοδότηση της αρμόδιας Π.Δ.Π.Υ. είναι δυνατόν να περιλαμβάνεται και η επιβολή πρόσθετων όρων, καθώς και η πρόβλεψη μέτρων για την πρόληψη ατυχημάτων μεγάλης έκτασης και τον περιορισμό των συνεπειών τους στην υγεία και την ασφάλεια των ανθρώπων και στο περιβάλλον. Η τήρηση των πρόσθετων αυτών όρων και μέτρων, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας της βιομηχανικής δραστηριότητας (άρθρο 8 παρ. Β.2.γ.1 της ΚΥΑ, σελ.4623 αυτής). Η γνωμοδότηση αναφέρεται στα υπάρχοντα σενάρια. Σε περίπτωση που δεν περιγράφεται ένα σενάριο το οποίο θεωρείται βασικό, αυτό θα πρέπει να ζητείται μέσα στην αρχική προθεσμία του ενός μηνός. Αν η προθεσμία των τεσσάρων (4) μηνών για τη γνωμοδότηση παρέλθει άπρακτη για την αρμόδια Π.Δ.Π.Υ., η μελέτη ασφαλείας καταχωρείται χωρίς τη συγκεκριμένη γνωμοδότηση της Υπηρεσίας μας. Οι υποχρεώσεις του ασκούντος την εκμετάλλευση για την κατάρτιση, υποβολή, επανεξέταση, αναθεώρηση, εκσυγχρονισμό και εφαρμογή των εσωτερικών σχεδίων έκτακτης ανάγκης μαζί με τις εμπλεκόμενες αρμόδιες αρχές, αναφέρονται στο άρθρο 9, παράγρ.Α και παράγρ.Β.1 της (α) σχετικής ΚΥΑ (σελ.4624 αυτής).
Η μελέτη ασφαλείας μετά τη γνωμοδότηση από την αρμόδια Π.Δ.Π.Υ. παραμένει στην τοπική Πυροσβεστική Υπηρεσία. Στις τοπικές Πυρ/κές Υπηρεσίες παραμένουν επίσης η κοινοποίηση και η έκθεση, όπως αναφέρεται στις παραγρ. 1 και 2 παραπάνω της παρούσας. Οι τοπικές Πυροσβεστικές Υπηρεσίες παρακαλούνται να προβούν στη σύνταξη δικού τους σχεδίου επέμβασης αντιμετώπισης ενδεχόμενων ατυχημάτων στις εγκαταστάσεις των εν λόγω βιομηχανιών. Τα σχέδια επέμβασης των Υπηρεσιών μας θα περιλαμβάνουν όλα τα σενάρια ατυχημάτων της μελέτης ασφαλείας των εν λόγω εγκαταστάσεων. Στις περιπτώσεις που έχουν συνταχθεί από τις Υπηρεσίες μας σχέδια επέμβασης για ορισμένες βιομηχανικές εγκαταστάσεις κατ’εφαρμογή της παραπάνω (δ) σχετικής, αυτά να συμπληρωθούν ή να τροποποιηθούν εφόσον απαιτείται από τα στοιχεία της νέας μελέτης ασφαλείας. Η σύνταξη των σχεδίων επέμβασης θα γίνεται σε δύο (2) αντίγραφα που θα υποβάλλονται στην αρμόδια Περιφερειακή Διοίκηση Π.Υ. για θεώρηση, εκ των οποίων το ένα (1) θα επιστρέφεται θεωρημένο στην τοπική Πυροσβεστική Υπηρεσία και το δεύτερο θα παραμένει στην Περιφερειακή Διοίκηση Π.Υ. Τα σχέδια επέμβασης των Υπηρεσιών μας για τις παραπάνω βιομηχανικές εγκαταστάσεις, όπως και κάθε άλλο σχέδιο επέμβασης για κτίρια άλλων χρήσεων κλπ., θα πρέπει να αποτελούν αντικείμενο εκπαίδευσης των Πυροσβεστών και να είναι πάντοτε διαθέσιμα στην Πυροσβεστική Έξοδο των Υπηρεσιών.
Η τοπική Πυροσβεστική Υπηρεσία υποχρεούται να μεριμνήσει για την πραγματοποίηση ασκήσεων ετοιμότητας σε συνεργασία με τον ασκούντα την εκμετάλλευση, για την εφαρμογή και εκπαίδευση στα εσωτερικά σχέδια έκτακτης ανάγκης, σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ.Β.2 της ΚΥΑ (σελ.4624 αυτής). Οι ασκήσεις αυτές είναι πολύ σημαντικές για την εκπαίδευση και εξοικείωση των Πυροσβεστών με τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις και συνδυάζουν την πρακτική εφαρμογή και συσχέτιση των παραπάνω σχεδίων επέμβασης των Υπηρεσιών μας με τα εσωτερικά σχέδια επέμβασης των εν λόγω βιομηχανικών εγκαταστάσεων. Στις ασκήσεις αυτές μπορούν να λαμβάνουν μέρος και Πυροσβεστικές δυνάμεις από την αρμόδια Περιφερειακή Διοίκηση Π.Υ., λόγω του μεγέθους και της σημασίας που έχουν οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις που υπάγονται στην ΚΥΑ.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης μεριμνά για την κατάρτιση εξωτερικού σχεδίου έκτακτης ανάγκης (Ειδικό Σ.Α.Τ.Α.Μ.Ε.).
Στην κατάρτιση του σχεδίου συμμετέχει και ένας εκπρόσωπος του Πυροσβεστικού Σώματος του Νομού που βρίσκεται η εγκατάσταση, σύμφωνα με το άρθρο 9, παράγρ.Γ.2.β της ΚΥΑ (σελ.4625 αυτής). Τα στοιχεία και οι πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνονται στο εξωτερικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης αναφέρονται στο Παράρτημα IV παράγρ. 2 του άρθρου 20 της (α) σχετικής ΚΥΑ (σελ. 4633 αυτής).
Η αδειοδοτούσα αρχή διοργανώνει σε συνεργασία με τις συναρμόδιες αρχές επιθεωρήσεις και ελέγχους στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις, σύμφωνα με το άρθρο 16 της ΚΥΑ (σελ. 4628 αυτής). Στις επιθεωρήσεις αυτές συμμετέχει και εκπρόσωπος της Τοπικής Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, σύμφωνα με το ίδιο άρθρο.
9. Από τα παραπάνω αναφερόμενα προκύπτει η ανάγκη συνεργασίας μεταξύ της τοπικής Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και της αρμόδιας Περιφερειακής Διοίκησης Πυρ/κών Υπηρεσιών, για τις διαδικασίες που προβλέπει η ΚΥΑ. Η αλληλογραφία με τις συναρμόδιες αρχές θα ενεργείται από την αρμόδια Περιφερειακή Διοίκηση Πυρ/κών Υπηρεσιών, ύστερα από σχετική εισήγηση της τοπικής Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Το Αρχηγείο Πυροσβεστικού Σώματος θα συμβάλλει στην εφαρμογή των διατάξεων της 5697/590/2000 ΚΥΑ που αφορούν την Υπηρεσία μας, ιδιαίτερα στο αρχικό στάδιο αυτής.
10. Οι ΚΥΑ 18187/272/88 (ΦΕΚ 126 Β’/1988) και ΚΥΑ 77119/4607/93 (ΦΕΚ 532 Β’/1993) αντικαθίστανται με την (α) σχετική, ενώ η παραπάνω (δ) σχετική (16055 Φ.701.2/27-4-1994 Διαταγή Α.Π.Σ.) καταργείται από τη λήψη της παρούσας.
Ο Αρχηγός
Παναγ. Φούρλας
Αντιστράτηγος