Εάν η μαζική παραγωγή προϊόντων ήταν επί δεκαετίες η ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομίας, η μαζική διάθεση πληροφοριών χαρακτηρίζει σήμερα την οικονομία παροχής υπηρεσιών. Τότε, η εργασία στους ιμάντες μεταφοράς συνοδευόταν από την εκμηχάνιση της συμπεριφοράς του εργαζόμενου, τη σωματική και την ψυχική του εξουθένωση. Σήμερα, στα σημεία διάθεσης πληροφοριών ελάχιστα οι συνθήκες έχουν αλλάξει. Ο εργαζόμενος, αν και καθήμενος, εξακολουθεί να είναι δέσμιος μιας μηχανοποιημένης εργασίας που τώρα πια διαχειρίζεται ένα καταιγισμό πληροφοριών.
Τα τηλεφωνικά κέντρα αποτελούν το κοινότερο παράδειγμα αυτής της εξέλιξης. Οι κίνδυνοι για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων στους χώρους αυτούς είναι σοβαροί και ποικίλοι: καταπόνηση των ματιών, υπέρμετρη καταπόνηση του φωνητικού οργάνου, βαρηκοΐα από έκθεση σε υψηλά επίπεδα θορύβου, κίνδυνοι που οδηγούν σε μυοσκελετικές παθήσεις, κίνδυνοι εμφάνισης ασθενειών που σχετίζονται με έντονο στρες εξαιτίας του έντονου ρυθμού της εργασίας και της ηλεκτρονικής παρακολούθησης της απόδοσης. Ο συνδυασμός των παραπάνω κινδύνων επιδεινώνει τα υπάρχοντα προβλήματα υγείας ενώ είναι δυνατόν να προκαλέσει σοβαρές διαταραχές στη συμπεριφορά.
Το κείμενο που ακολουθεί προσπαθεί να αποδώσει με αδρές γραμμές το τοπίο των σχετικών κινδύνων. Παράλληλα προτείνει μέτρα για την αντιμετώπισή τους, πάντοτε με τρόπο έγκυρο και εύληπτο.
Βασίλης Μακρόπουλος
Πρόεδρος ΕΛ.ΙΝ.Υ.Α.Ε.
Καθηγητής Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
Το πλήρες κείμενο σε μορφή pdf | 301.17 KB |