Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 3972Β_2021 | 211.82 KB |
1. Τις διατάξεις:
α) Της περ α’ της παρ. 1 του άρθρου 50 του ν. 4036/2012 «Διάθεση γεωργικών φαρμάκων στην αγορά, ορθολογική χρήση αυτών και συναφείς διατάξεις» (Α’ 8),
β) του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005, Α’ 98) σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
2. Τους Κανονισμούς:
α) (ΕΚ) αριθ. 1107/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 21ης Οκτωβρίου 2009, σχετικά με τη διάθεση φυτοπροστατευτικών προϊόντων στην αγορά και την κατάργηση των οδηγιών 79/117/ΕΟΚ και 91/414/ΕΟΚ του Συμβουλίου (L 309),
β) (ΕΕ) αριθ. 283/2013 της Επιτροπής, της 1ης Μαρτίου 2013, για τον καθορισμό των απαιτήσεων υποβολής στοιχείων για τις δραστικές ουσίες, σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1107/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τη διάθεση φυτοπροστατευτικών προϊόντων στην αγορά (L 93),
γ) (ΕΕ) αριθ. 284/2013 της Επιτροπής, της 1ης Μαρτίου 2013, για τον καθορισμό των απαιτήσεων υποβολής στοιχείων για τα φυτοπροστατευτικά προϊόντα, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1107/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τη διάθεση φυτοπροστατευτικών προϊόντων στην αγορά (L 93).
3. Το π.δ. 2/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 2).
4. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
1. Με την παρούσα απόφαση καθορίζονται οι απαιτήσεις για τη χορήγηση άδειας διάθεσης στην αγορά φυτοπροστατευτικών προϊόντων (ΦΠΠ), σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 4 του ν. 4036/2012(Α’ 8), σε ειδικές περιπτώσεις ή λόγω των ειδικών περιστάσεων και συνθηκών που επικρατούν στη χώρα (εθνικές απαιτήσεις), σε εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 36 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1107/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Οκτωβρίου 2009 (L 309), της παρ. 2 της εισαγωγής του παραρτήματος του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 283/2013 της Επιτροπής της 1ης Μαρτίου 2013 (L 93) και της παρ. 2 της εισαγωγής του παραρτήματος του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 284/2013 της Επιτροπής της 1ης Μαρτίου 2013 (L 93).
2. Για τους σκοπούς της παρούσας ισχύουν οι ορισμοί του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1107/2009.
1. Οι αιτήσεις για την άδεια διάθεσης ΦΠΠ στην αγορά της χώρας, πέραν των απαιτήσεων σε τεχνικά στοιχεία και μελέτες για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας που καθορίζονται στο παράρτημα του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 284/2013, συνοδεύονται επιπλέον από πειράματα αποτελεσματικότητας και φυτοτοξικότητας στη χώρα μας στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) Εθνικών ιδιαιτεροτήτων όσον αφορά στις εφαρμοζόμενες καλλιεργητικές πρακτικές και τις εδαφοκλιματικές συνθήκες, οι οποίες επηρεάζουν τη βιολογία των οργανισμών - στόχων και κατ’ επέκταση την αποτελεσματικότητα του υπό αξιολόγηση ΦΠΠ. Οι περιπτώσεις αυτές αφορούν τις εθνικά σημαντικές καλλιέργειες που αναφέρονται στο σημείο Α του παραρτήματος Ι. Για κάθε μία από αυτές τις περιπτώσεις απαιτούνται 2 - 4 πειράματα αποτελεσματικότητας/φυτοτοξικότητας. Ειδικότερα, όσον αφορά στα πειράματα αποτελεσματικότητας ενός ΦΠΠ για την αντιμετώπιση του δάκου της ελιάς με τη μέθοδο του δολωματικού ψεκασμού ή της μαζικής παγίδευσης, η μεθοδολογία που ακολουθείται στα ελληνικά πειράματα ορίζεται για μεν το δολωματικό ψεκασμό από την Κατευθυντήρια Οδηγία του Ευρωπαϊκού και Μεσογειακού Οργανισμού Φυτοπροστασίας (ΕΡΡΟ) PP1/280 και τις εφαρμοστικές οδηγίες του σημείου B του παραρτήματος Ι, για δε τη μαζική παγίδευση από τα Εθνικά
Πρωτόκολλα Πειραματισμού του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ), όπως αυτά ισχύουν κάθε φορά και βρίσκονται αναρτημένα στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ. Επιπλέον όταν προτείνεται χρήση ενός ΦΠΠ σε καλλιέργειες οι οποίες περιλαμβάνουν εθνικά σημαντικές ποικιλίες, όπως αυτές αναφέρονται στο σημείο Γ του παραρτήματος Ι, υποβάλλονται τουλάχιστον 2 πειράματα φυτοτοξικότητας από τη χώρα μας τα οποία υποστηρίζουν την ασφαλή χρήση του υπό αξιολόγηση ΦΠΠ σε μία τουλάχιστον από τις αναφερόμενες ποικιλίες ανά καλλιέργεια.
β) Για σύσταση στην προτεινόμενη ετικέτα της χρήσης ενός ΦΠΠ είτε για την αντιμετώπιση εχθρών σε καλλιέργειες στις οποίες υπάρχουν ιθαγενείς φυσικοί εχθροί είτε έχει γίνει εγκατάσταση ωφελίμων αρθροπόδων μετά από εξαπόλυση, υποβάλλονται πειραματικά ή/και βιβλιογραφικά δεδομένα που τεκμηριώνουν την απουσία δυσμενών επιπτώσεων σε αυτά καθώς και τα προτεινόμενα μέτρα διαχείρισης του πιθανού κινδύνου.
γ) Τεκμηρίωση απουσίας δυσμενών επιδράσεων του υπό αξιολόγηση ΦΠΠ στα ποιοτικά/οργανοληπτικά χαρακτηριστικά των φυτών και φυτικών προϊόντων, νωπών και μεταποιημένων στην καλλιέργεια των επιτραπέζιων σταφυλιών (ποικιλίες: Σουλτανίνα ή Κορινθιακή σταφίδα) και στην καλλιέργεια της ελιάς (ποικιλία Κορωνέϊκη για τεκμηρίωση απουσίας δυσμενών επιδράσεων στο λάδι και στις ποικιλίες Καλαμών ή Κονσερβολιά για τεκμηρίωση απουσίας δυσμενών επιδράσεων στις βρώσιμες ελιές). Σε αυτή την περίπτωση υποβάλλονται πειραματικά δεδομένα σύμφωνα με τις γενικές οδηγίες ΡΡ1/135, PP1/242, PP1/243 και PP1/268 του EPPO και τις ειδικές οδηγίες του, όπως αυτές ορίζονται ανά περίπτωση. Εάν τέτοιας φύσεως δεδομένα δεν είναι διαθέσιμα, υποβάλλεται επιστημονικά τεκμηριωμένη έκθεση βασιζόμενη σε στοιχεία, όπως οι φυσικοχημικές ιδιότητες του σκευάσματος και μελέτες υπολειμμάτων.
2. Κατά την αξιολόγηση μίας αίτησης για άδεια διάθεσης ενός ΦΠΠ στην αγορά της χώρας, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1107/2009 όσον αφορά στην ταξινόμηση των δραστικών ουσιών (δ.ο.) σχετικά με τις επιδράσεις στην υγεία, λαμβάνεται υπόψη η πιο πρόσφατη αξιολόγηση/πρόταση ταξινόμησης σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Όταν δεν υπάρχει εναρμονισμένη ταξινόμηση για μια δραστική ουσία,) ή υπάρχει αλλά δεν είναι αποτέλεσμα συζήτησης σε επίπεδο Επιτροπής Αξιολόγησης Κινδύνων (RAC) στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Χημικών Προϊόντων (ECHA) για όλες τις τάξεις κινδύνου, λαμβάνεται υπόψη η πιο πρόσφατη αξιολόγηση/πρόταση ταξινόμησης που αποτυπώνεται στα συμπεράσματα της Ευρωπαϊκής Αρχής για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA). Επιπλέον, όσον αφορά στην εκτίμηση της επικινδυνότητας για την μη διατροφική έκθεση του ανθρώπου, σε περιπτώσεις υποβολής πειραματικών δεδομένων ή/και υπολογισμών των επιπέδων έκθεσης όπου ακολουθείται διαφορετική προσέγγιση από αυτή που περιλαμβάνεται στο σχετικό κατευθυντήριο έγγραφο της EFSA(1), απαιτείται επαρκής τεκμηρίωση, η οποία αξιολογείται κατά περίπτωση.
3. Κατά την αξιολόγηση μίας αίτησης για άδεια διάθεσης ενός ΦΠΠ στην αγορά της χώρας, ειδικά για τις περιπτώσεις όπου δεν υπάρχουν σχετικές κατευθυντήριες οδηγίες τόσο σε Ευρωπαϊκό όσο και σε ζωνικό επίπεδο, για την εκτίμηση της μη διατροφικής έκθεσης σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 546/2011 και τον Κανονισμό (ΕΚ) 284/2013 λαμβάνονται υπόψη τα ακόλουθα στοιχεία ανάλογα με τον τύπο της αίτησης:
(1) Guidance on the assessment of exposure of operators, workers, residents and bystanders in risk assessment for plant protection products, EFSA Journal 2014;12(10):3874, 55 pp., doi:10.2903/j.efsa.2014.3874.
4. Κατά την αξιολόγηση μίας αίτησης για άδεια διάθεσης ενός ΦΠΠ στην αγορά της χώρας για τον έλεγχο υπολειμμάτων ΦΠΠ ισχύουν, επιπλέον όσων αναφέρονται στον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 283/2013 και στα σχετικά κατευθυντήρια κείμενα, οι παρακάτω εθνικές απαιτήσεις:
α) Αμπέλι: στις περιπτώσεις της παρ. 6.5 του τμήματος 6 του μέρους Α’ του παραρτήματος του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 283/2013 όπου απαιτείται, είναι απαραίτητη η υποβολή μελέτης της τύχης των υπολειμμάτων στις παραγόμενες από σταφύλια σταφίδες (ξηρές) για τον καθορισμό των απαραίτητων συντελεστών μεταφοράς.
β) Βαμβάκι: στις περιπτώσεις της παρ. 6.5 του τμήματος 6 του μέρους Α’ του παραρτήματος του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 283/2013 όπου απαιτείται είναι απαραίτητη η υποβολή μελέτης της τύχης των υπολειμμάτων στα παραγόμενα προϊόντα μεταποίησης του βαμβακόσπορου [βαμβακέλαιο, βαμβακόπιτα (cotton cake)] για τον καθορισμό των απαραίτητων συντελεστών μεταφοράς.
γ) Αμπελόφυλλα: δοκιμές υπολειμμάτων στα αμπελόφυλλα, σύμφωνα με τις μικρής σημασίας καλλιέργειες και σύμφωνα με την σχετική κρίσιμη Ορθή Γεωργική Πρακτική.
Για τη χορήγηση άδειας διάθεσης ενός ΦΠΠ στην αγορά της χώρας, πρέπει να πληρούνται οι παρακάτω εθνικές απαιτήσεις:
1. Τύχη και συμπεριφορά στο περιβάλλον:
α) Oι τιμές των προβλεπόμενων περιβαλλοντικών συγκεντρώσεων στα υπόγεια νερά (PECgw), που υπολογίζονται για τα σενάρια των υπολογιστικών μοντέλων FOCUS (PEARL & PELMO), να βρίσκονται κατά αριθμητική πλειοψηφία κάτω από το όριο συγκέντρωσης των 0,1 μg/L. Στα «επιτυχή» σενάρια (PECgw<0,1 μg/L) πρέπει να περιλαμβάνονται αυτά της νότιας ζώνης, δηλ.: Piacenza, Porto, Sevilla και Thiva, στις καλλιέργειες που απαιτείται.
β) Από τα σενάρια FOCUS SW αντιπροσωπευτικά των Ελληνικών συνθηκών είναι τα R2, R3, R4, D4 και D6.
γ) Για τα προϊόντα ερασιτεχνικής χρήσης, για τον υπολογισμό των προβλεπόμενων περιβαλλοντικών συγκεντρώσεων στα επιφανειακά νερά και στο ίζημα (PECsw/sed), διακρίνονται οι παρακάτω περιπτώσεις:
δ) Για ΦΠΠ τα οποία εφαρμόζονται σε μη διαπερατές επιφάνειες και σιδηροδρομικές γραμμές, ο υπολογισμός των προβλεπόμενων περιβαλλοντικών συγκεντρώσεων γίνεται με το υπολογιστικό μοντέλο HardSPEC.
ε) Η Συντονιστική Εθνική Αρχή (ΣΕΑ) της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 4036/2012 μετά από εισήγηση της Αρμόδιας Αρχής Αξιολόγησης (ΑΑΑ) της παρ. 4 του άρθρου
3 του ίδιου νόμου, προτείνει την ένταξη εγκεκριμένων δραστικών ουσιών που παρουσιάζουν αυξημένη πιθανότητα έκπλυσης στα υπόγεια ύδατα (αυξημένης κινητικότητας στο έδαφος, υψηλός χρόνος ημιζωής στο έδαφος) και εφαρμόζονται σε ευπαθή εδάφη, στα εθνικά προγράμματα παρακολούθησης (monitoring programs) ποιότητας υπογείων/επιφανειακών υδάτων και εδάφους.
2. Οικοτοξικολογία: Κατά την αξιολόγηση μίας αίτησης άδειας διάθεσης ενός ΦΠΠ στην αγορά της χώρας, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) 1107/2009., όσον αφορά στην ταξινόμηση των δ.ο. σχετικά με τις επιδράσεις στο περιβάλλον λαμβάνεται υπόψη η πιο πρόσφατη αξιολόγηση/πρόταση ταξινόμησης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Όταν δεν υπάρχει εναρμονισμένη ταξινόμηση για μια δ.ο., ή υπάρχει αλλά δεν είναι αποτέλεσμα συζήτησης σε επίπεδο Επιτροπής Αξιολόγησης Κινδύνων (Committee for Risk Assessment, RAC) στον ECHA για όλες τις τάξεις κινδύνου, για την ταξινόμηση του ΦΠΠ λαμβάνεται υπόψη η πιο πρόσφατη αξιολόγηση/πρόταση ταξινόμησης της δ.ο. που αποτυπώνεται στα συμπεράσματα της EFSA.
α) Πτηνά και θηλαστικά:
αα) Όταν γίνονται περισσότερες από μία (1) εφαρμογές, ο παράγοντας πολλαπλών εφαρμογών (multiple application factor, MAF) μπορεί να πάρει την τιμή «1» (ενδιαίτημα: σπόροι, αρθρόποδα, φυτά) όταν το μεσοδιάστημα των εφαρμογών είναι σχετικά μεγάλο. Η εφαρμογή της συγκεκριμένης τιμής εξετάζεται ανά περίπτωση και εφόσον υπάρχει επιστημονική τεκμηρίωση.
αβ) To σενάριο των αρουραίων (μικρόωτοι αρουραίοι) (“Vole scenario”): Προτεραιότητα είναι η απόδειξη της χαμηλής επικινδυνότητας για τα μικρά θηλαστικά (π.χ. ποντίκια) και τα λαγόμορφα θηλαστικά για τις σχετικές κλίμακες των βλαστικών σταδίων των φυτών (κλίμακες BBCH). Όσον αφορά στους αρουραίους, η εκτίμηση επικινδυνότητας καλύπτεται από άλλα μικρά θηλαστικά λόγω:
i) της υψηλής ικανότητας αναπαραγωγής και ανάκτησης του πληθυσμού,
ii) του πρωτεύοντος ενδιαιτήματος εκτός των καλλιεργειών,
iii) της ενεργοποίησης μέτρων ελέγχου σε περίοδο υψηλού πληθυσμού επειδή καθίσταται εχθρός των καλλιεργειών,
iv) των διάφορων καλλιεργητικών τεχνικών (όπως άρδευση, όργωμα) που συμβάλουν σημαντικά στη μείωση των πληθυσμών τους.
αγ) Σε περίπτωση αναθεώρησης της εκτίμησης επικινδυνότητας για την οξεία τοξικότητα [μελέτες υπολειμμάτων, μελέτες προσδιορισμού του ποσοστού χρόνου που περνά το κάθε είδος στην καλλιέργεια που έγινε εφαρμογή του σκευάσματος (proportion of time, ΡΤ)] και μόνο όταν ο τρόπος πειραματισμού και τα αποτελέσματα θεωρούνται αξιόπιστα, επιλέγεται η τιμή που αντιστοιχεί στο 90ο εκατοστημόριο. Όταν η μεθοδολογία πειραματισμού παρεκκλίνει σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, η τιμή που επιλέγεται αξιολογείται ανά περίπτωση.
αδ) Σε περίπτωση αναθεώρησης της εκτίμησης επικινδυνότητας για τη χρόνια τοξικότητα (όπως μελέτες υπολειμμάτων, προσδιορισμού του ΡΤ) και μόνο όταν ο τρόπος πειραματισμού και τα αποτελέσματα θεωρούνται αξιόπιστα, επιλέγεται η τιμή που αντιστοιχεί στο
50ο εκατοστημόριο (μέση τιμή). Όταν η μεθοδολογία πειραματισμού παρεκκλίνει σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, η τιμή που επιλέγεται αντιστοιχεί στο 90ο εκατοστημόριο ή αξιολογείται ανά περίπτωση.
αε) Για την χρόνια τοξικότητα, τιμές PT <1 αλλά >0,5 είναι γενικά αποδεκτές για όλες τις καλλιέργειες.
αστ) Σε περίπτωση αναθεώρησης της εκτίμησης επικινδυνότητας με «εστιακά είδη»(focal species), πρέπει να δικαιολογείται η αντιπροσωπευτικότητά τους για τις συνθήκες της χώρας σύμφωνα με τις προτάσεις/απαιτήσεις της σχετικής κατευθυντήριας οδηγίας της EFSA (EFSA, 2009 §6.1.3.2) (για την περίοδο χρήσης και τις καλλιέργειες για τις οποίες αιτείται την άδεια διάθεσης
στην αγορά του προϊόντος).
Στον πίνακα 1 του παραρτήματος ΙΙ παρατίθενται τα «εστιακά είδη» πτηνών και θηλαστικών που δεν είναι αποδεκτά σε διάφορες καλλιέργειες σε εθνικό επίπεδο (για την περίοδο της άνοιξης και του καλοκαιριού).
Ωστόσο, αν ο αιτών διαθέτει επιπλέον στοιχεία, μπορεί να τα προσκομίσει για να αξιολογηθούν. Στον πίνακα 2 του παραρτήματος ΙΙ παρατίθενται τα «εστιακά είδη» πτηνών και θηλαστικών που είναι αποδεκτά σε διάφορες καλλιέργειες σε εθνικό επίπεδο.
β) Υδρόβιοι οργανισμοί: Προστατεύονται όλα τα νερά εκτός αυτών που στερεύουν για μεγάλες χρονικές περιόδους. Η εκτίμηση της επικινδυνότητας πρέπει να γίνεται σε όλα τα σενάρια FOCUS SW STEP 3 και 4 μέχρι την ταυτοποίηση ασφαλούς χρήσης. Ωστόσο, για την τελική απόφαση για τις συνθήκες της χώρας μας ορίζονται ως αντιπροσωπευτικά τα σενάρια R2, R3, R4, D4, D6.
γ) Μέλισσες: Σε ΦΠΠ που χρησιμοποιούνται ως επικαλυπτικά σπόρων πρέπει να γίνεται και εκτίμηση επικινδυνότητας από τη σκόνη που παράγεται από την εφαρμογή του επικαλυμμένου σπόρου.
δ) Αρθρόποδα μη-στόχοι και φυτά μη-στόχοι: Για την αξιολόγηση της επικινδυνότητας σε ερασιτεχνικά προϊόντα γίνονται αποδεκτές οι τιμές διασποράς του ψεκαστικού νέφους για χρήσεις σε οικίες και κήπους (home and garden), όπως προτάθηκαν από το Federal Research Centre for Agriculture and Forestry (ΒBA), με την προϋπόθεση ότι η εφαρμογή πραγματοποιείται με φορητό εξοπλισμό.
Για την χορήγηση άδειας διάθεσης ενός ΦΠΠ στην αγορά της χώρας γίνονται αποδεκτά τα παρακάτω μέτρα άμβλυνσης του κινδύνου:
α) Για τα επιφανειακά ύδατα:
αα) Χρήση ζωνών ασφαλείας από τα επιφανειακά νερά.
Ως ζώνη ασφαλείας ορίζεται η απόσταση από το όριο του καλλιεργούμενου αγρού/οπωρώνα μέχρι τις υδάτινες επιφάνειες. Μέγιστη αποδεκτή ζώνη ασφαλείας από τα επιφανειακά ύδατα ορίζονται τα είκοσι (20) μέτρα για τα φυτά μεγάλης καλλιέργειας (σιτηρά, ψυχανθή και βιομηχανικά φυτά), τις χορτολιβαδικές και τις ακαλλιέργητες εκτάσεις και τα πενήντα (50) μέτρα για όλες τις υπόλοιπες καλλιέργειες στον αγρό.
αβ) Χρήση φυτικών ζωνών ανάσχεσης με μέγιστο αποδεκτό όριο πλάτους τα είκοσι (20) μέτρα. Οι φυτικές ζώνες ανάσχεσης περιλαμβάνουν είτε αυτοφυή βλάστηση είτε τεχνητή βλάστηση ή συνδυασμό αυτών, η οποία συντηρείται καθ’ όλη τη διάρκεια της προστατευόμενης καλλιέργειας.
αγ) Χρήση ακροφυσίων μείωσης της διασποράς του ψεκαστικού νέφους
Τα μέτρα άμβλυνσης του κινδύνου των περ. αα’, αβ’ και αγ’ μπορεί να χρησιμοποιηθούν είτε μεμονωμένα είτε σε συνδυασμό.
β) Για τα αρθρόποδα μη στόχους, χρήση αψέκαστων ζωνών ασφαλείας. Ως ζώνη ασφαλείας ορίζεται η απόσταση από το όριο του καλλιεργούμενου αγρού και προς το εσωτερικό μέρος του καλλιεργούμενου αγρού/οπωρώνα. Mέγιστη αποδεκτή ζώνη ασφαλείας προς το εσωτερικό του αγρού ορίζονται τα δέκα (10) μέτρα για όλες τις καλλιέργειες. Για την επίτευξη της αποδεκτής ζώνης ασφαλείας μπορεί να χρησιμοποιηθούν για τον ψεκασμό και ακροφύσια μείωσης της διασποράς του ψεκαστικού νέφους.
γ) Για τα φυτά μη στόχους, χρήση αψέκαστων ζωνών ασφαλείας. Ως ζώνη ασφαλείας ορίζεται η απόσταση από το όριο του καλλιεργούμενου αγρού και προς το εσωτερικό μέρος του καλλιεργούμενου αγρού/οπωρώνα. Mέγιστη αποδεκτή ζώνη ασφαλείας προς το εσωτερικό του αγρού ορίζονται τα δέκα (10) μέτρα για όλες τις καλλιέργειες. Για την επίτευξη της αποδεκτής ζώνης
ασφαλείας μπορεί να χρησιμοποιηθούν για τον ψεκασμό και ακροφύσια μείωσης της διασποράς του ψεκαστικού νέφους:
1. Σε κάθε απόφαση χορήγησης άδειας διάθεσης ενός ΦΠΠ στην αγορά της χώρας καταγράφονται, σύμφωνα με το άρθρο 31 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1107/2009, οι χρήσεις για τις οποίες αδειοδοτείται το ΦΠΠ (αδειοδοτημένες χρήσεις). Κάθε αδειοδοτημένη χρήση που αναφέρεται στα κύρια προϊόντα του μέρους Β’ του παραρτήματος Ι του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 396/2005 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Φεβρουαρίου 2005 (L 70), όπως το παράρτημα Ι αντικαταστάθηκε από το παράρτημα του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2018/62 της Επιτροπής της 17ης Ιανουαρίου 2018 (L 18) αναφέρεται επιπλέον και στα προϊόντα τα οποία ανήκουν στην ίδια ομάδα ή υποομάδα με τα κύρια προϊόντα, σύμφωνα με το ίδιο μέρος του ανωτέρω παραρτήματος (δευτερεύουσες χρήσεις). Κάθε δευτερεύουσα χρήση έχει τον ίδιο επταψήφιο κωδικό αριθμό με την αδειοδοτημένη χρήση του ΦΠΠ ακολουθούμενο από τρία επιπλέον ψηφία, όπως οι κωδικοί αυτοί αναφέρονται στο ανωτέρω μέρος Β’ του παραρτήματος Ι του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 396/2005.
2. Το ΦΠΠ μπορεί να εφαρμοστεί στις δευτερεύουσες χρήσεις χωρίς αυτές να αναγράφονται στην απόφαση χορήγησης άδειας διάθεσής του στην αγορά ή την ετικέτα του.
3. Οι κάτοχοι των αδειών διάθεσης στην αγορά μπορεί να αναγράφουν τις δευτερεύουσες χρήσεις στην ετικέτα των ΦΠΠ μόνο ως παρατήρηση στο φάσμα δράσης, εφόσον οι χρήσεις αυτές αναφέρονται στην αίτηση για χορήγηση άδειας διάθεσης του ΦΠΠ στην αγορά και συμπεριλαμβάνονται στη σχετική απόφαση άδειας διάθεσης, αρχική ή εκδοθείσα μετά από αίτηση για τροποποίησή της χωρίς αξιολόγηση.
Από την δημοσίευση της παρούσας καταργείται η υπ’ αρ. 14309/162816/22.12.2014 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Β’ 3621).
Η παρούσα απόφαση αρχίζει να ισχύει από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 5 Αυγούστου 2021
Ο Υπουργός
ΣΠΥΡΙΔΩΝ - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΙΒΑΝΟΣ