Καταργήθηκε από :
Τροποποιήθηκε από :
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 6Α_1976 | 134.46 KB |
1. Τας διατάξεις του Νόµου 6422/1934 «περί ασκήσεως επαγγέλµατος του Μηχανολόγου κ.λπ.» και ιδία των άρθρων 3, 5 και 6 τούτου, ως αύται ετροποιήθησαν και συνεπληρώθησαν δια του υπ’ αριθ. 1150/1949 Ν. ∆/τος και ιδία δια του άρθρου 1 παράγρ. 2-4.
2. Το από 4/5 Οκτωβρίου 1951 Β. ∆/γµα περί επιβλέψεως της λειτουργίας, χειρισµού και συντηρήσεως µηχανηµάτων εκτελέσεως τεχνικών έργων.
3. Την υπ’ αριθ. 358 από 25.9.1975 σύµφωνον γνωµοδότησιν του παρά τω Υπουργείω Βιοµηχανίας τεχνικού Συµβουλίου και
4. Τας υπ’ αρ. 464/1974, 791/1975 γνωµοδοτήσεις του Συµβουλίου Επικρατείας, προτάσει του Ηµετέρου επί της Βιοµηχανίας Υπουργού, απεφασίσαµεν και διατάσσοµεν:
Τα πάσης φύσεως κινητά και µεταθετά µηχανήµατα εκτελέσεως τεχνικών έργων, λειτουργούντα δια κινητηρίου θερµικής µηχανής ή ηλεκτροκινητήρος, δια την εφαρµογήν του άρθρου 3 του Νόµου 6422/34, θεωρούνται απλαί µηχανολογικαί εγκαταστάσεις.
α) Ως προς την επίβλεψιν της λειτουργίας και την συντήρησιν, εφ’ όσον η κινητήριος δύναµις τούτων, δεν υπερβαίνει τους 800ΗΡ.
β) Ως προς τον χειρισµόν, ανεξαρτήτως της κινητηρίου δυνάµεως αυτών.
1. Τα κατά το ανωτέρω άρθρον 1 κινητά και µεταθετά µηχανήµατα διακρίνονται εις τας κάτωθι επτά οµάδας:
α) Εις την Α΄ οµάδα περιλαµβάνονται οι εκσκαφείς, αι βυθοκόροι, τα µηχανήµατα εκτελέσεως πασσαλώσεων δι’ εγχύτων πασσάλων, οι γερανοί και τα παρεµφερή µηχανήµατα.
β) Εις την Β΄ οµάδα, οι διαµορφωταί γαιών, χανδάκων και ορυγµάτων.
γ) Εις την Γ΄ οµάδα, τα µηχανήµατα αποξέσεως, εναποθηκεύσεως επ’ αυτών και µεταφοράς γαιών (ΣΚΡΕΥ-ΠΕΡ-ΤΟΡΝΕΜΠΟΥΛ), οι προωθητήρες γαιών και οι φορτωταί, των οποίων ο χειρισµός οµοιάζει προς τον χειρισµόν των προωθητήρων γαιών, και ουχί προς τον τοιούτον των µηχανηµάτων της ως άνω Α΄ οµάδος οι περονοφόροι ανυψωτήρες µεταφορείς (ΚΛΑΡΚ), τα µηχανήµατα φορτώσεως αεροσκαφών επί αυτοκινήτων µετά ανυψουµένου δαπέδου, τα οχήµατα-µηχανήµατα καθαρισµού και σηµάνσεως οδών, τα µηχανικά σάρωθρα, τα εκχιονιστικά µηχανήµατα, ως και τα, ισχύος ανωτέρας των 50 ΗΡ, µηχανήµατα φορτώσεως και εκσκαφής εις υπόγεια έργα μεταλλείων.
δ) Εις την ∆΄ οµάδα, οι ελκυστήρες και οι αυτοκινούµενοι αεροσυµπιεσταί.
ε) Εις την Ε΄ οµάδα, τα γεωτρύπανα.
στ) Εις την ΣΤ΄ οµάδα, οι οδοστρωτήρες παντός τύπου, τα πισσωτικά µηχανήµατα, τα δονητικά µηχανήµατα και λοιπά µηχανήµατα οδοστρωσίας.
ζ) Εις την Ζ΄ οµάδα τα µικρά εκσκαπτικά και λοιπά µηχανήµατα υπογείων έργων µεταλλείων, ισχύον κινητηρίου µηχανής µέχρι 50 ΗΡ.
2. Τα µεταθετά µηχανήµατα επεξεργασίας υλικών ως σκυροθραύσται, τριβεία, αναµικτήρες, αεροσυµπιεσταί, εγκαταστάσεις παραγωγής ψυχράς ασφάλτου (ΜΠΑΡΜΠΕΡ ΓΚΡΙΝ) και κονιαµάτων ασφάλτου κλπ. υπάγονται εις τας διατάξεις του από 16/17 Μαρτίου 1950 Β. ∆/τος, περί διαιρέσεως, κατατάξεως κλπ., ως ετροποποιήθη δια του από 24 Νοεμβρίου 1953 Β. ∆/τος.
Τα µηχανήµατα εκτελέσεως τεχνικών έργων υποδιαιρούνται εις δύο (2) κατηγορίας:
α) Μηχανήµατα, ων η ισχύς της κινητηρίου µηχανής είναι µεγαλυτέρα των 20 και µέχρι 200 ΗΡ.
β) Μηχανήµατα, ων η ως άνω ισχύς είναι ανωτέρω των 200 ΗΡ.
1. Ουδείς δύναται να ασκή υπεύθυνον επίβλεψιν λειτουργίας, ουδέ να χειρίζεται ή να ενεργή την συντήρησιν παντός κινητού ή µεταθετού µηχανήµατος ή µηχανήµατος επί αυτοκινήτου, µετά κινητηρίου µηχανής ισχύος άνω των 20 ΗΡ, των εν άρθρω 2 οµάδων, εάν δεν είναι εφωδιασµένος δι’ αντιστοίχου αδείας µηχανοδηγού – χειριστού, εκδιδοµένης κατά τας διατάξεις του παρόντος διατάγµατος.
2. Προκειµένου περί µηχανήµατος ή συγκροτήµατος µηχανηµάτων, ισχύος άνω των 800 ΗΡ, την υπεύθυνον επίβλεψιν της λειτουργίας και την συντήρησιν τούτων ασκούν οι εν τω άρθρω 1 του Νόµου 6422/1934 αναφερόµενοι διπλωµατούχοι µηχανικοί.
3.Προκειµένου περί µηχανήµατος ισχύος άνω των 300 ΗΡ, εκτός του µηχανοδηγούχειριστού, απαιτείται, δια την επίβλεψιν της λειτουργίας της κινητηρίου θερµικής µηχανής και µηχανοδηγός κινητηρίου µηχανής αντιστοίχου ειδικότητος.
4. Προκειµένου περί µηχανήµατος ηλεκτροκινήτου, εν όλω ή εν µέρει, δια την επίβλεψιν της λειτουργίας και την συντήρησιν τούτου, δέον να χρησιµοποιήται προσωπικόν εφωδιασµένον δι’ αναλόγου αδείας ειδικότητος ηλεκτρολόγου, εκδιδοµένης υπό της αρµοδίας υπηρεσίας του Υπουργείου Βιοµηχανίας, εφ’ όσον δια την εγκατάστασιν ταύτην απαιτείται,
κατά τας κειµένας διατάξεις, τοιαύτη άδεια.
1. Αι ως άνω άδειαι µηχανοδηγού-χειριστού των εν άρθρω 2 επτά οµάδων µηχανηµάτων, εκδίδονται υπό των αρµοδίων Υπηρεσιών του Υπουργείου Βιοµηχανίας κατόπιν εξετάσεων, ενώπιον της εν τω άρθρω 9 του παρόντος Επιτροπής και διακρίνονται, εις δύο τάξεις δι’ εκάστην των εν αυτώ διαλαµβανοµένων οµάδων, ως ακολούθως:
α) Άδεια µηχανοδηγού – χειριστού Β΄ τάξεως δια µηχανήµατα ισχύος από 20 µέχρι 200 ΗΡ.
β) Άδεια µηχανοδηγού – χειριστού Α΄ τάξεως δια µηχανήµατα ισχύος άνω των 200 ΗΡ.
1. Οι κάτοχοι αδείας Γ΄ τάξεως, χορηγηθείσης δυνάµει της µέχρι τούδε ισχυούσης νοµοθεσίας, δύνανται να χειρίζωνται τα αντίστοιχα προς την Β΄ τάξιν του παρόντος µηχανήµατα, οι δε κάτοχοι αδείας Β΄ ή Α΄ τάξεως, τα αντίστοιχα προς την Α΄ τάξιν του παρόντος µηχανήµατα.
Όσον αφορά εις το είδος των µηχανηµάτων αι µέχρι τούδε χορηγησθείσαι άδειαι ισχύουν δια τον χειρισµόν, την επίβλεψιν της λειτουργίας και στην συντήρησιν των µηχανηµάτων, δια τα οποία εξεδόθησαν.
2. Ο κάτοχος παλαιάς, ως άνω, αδείας δικαιούται όπως εφοδιασθή, υπό της αρµοδίας Υπηρεσίας του Υπουργείου Βιοµηχανίας, δι' αδείας Μηχανοδηγού-Χειριστού, χορηγουµένης κατά τας διατάξεις του παρόντος, εις αντικατάστασιν της παλαιάς αδείας.
Η αντικατάστασις αύτη χωρεί, αιτήσει του ενδιαφεροµένου άνευ εξετάσεων και κατόπιν συµφώνου γνώµης της Επιτροπής του άρθρου 9 του παρόντος, ήτις, συνεκτιµώσα τα κεκτηµένα δικαιώµατα του αδειούχου, εν συνδυασµώ προς τας νυν ισχυούσας διατάξεις, ορίζει την Οµάδα µηχανηµάτων και την Τάξιν της αδείας, κατά τα άρθρα 2 και 4 του παρόντος, δι' α ισχύει, του λοιπού, αύτη.
3. Περαιτέρω επέκτασις της αδείας Μηχανοδηγού-Χειριστού, δι' ετέραν Οµάδα ή Τάξιν διέπεται υπό των διατάξεων του παρόντος.
Ο ενδιαφερόµενος προς απόκτησιν αδείας µηχανοδηγού-χειριστού, πέραν των ειδικών δι' εκάστην κατηγορίαν απαιτουµένων προσόντων, δέον να έχη συµπληρώσει το 22ον έτος της ηλικίας του και να µη στερήται των πολιτικών του δικαιωµάτων, κατά τα εν άρθρω 59 και 66 του Ποινικού Κώδικος οριζόµενα, ως και να κέκτηται την ακόλουθον προϋπηρεσίαν :
1. ∆ια τεχνίτας πείρας απαιτείται :
α) ∆ι' άδειαν µηχανοδηγού-χειριστού Β΄ τάξεως, ωρισµένης οµάδος, προϋπηρεσία 3000 ωρών εις συνεργείον επισκευής µηχανηµάτων εκτελέσεως τεχνικών έργων και 2800 ωρών, ως βοηθού χειριστού επί µηχανήµατος της οµάδος ταύτης, ισχύος άνω των 20 ΗΡ.
β) ∆ι' άδειαν µηχανοδηγού-χειριστού Α΄ τάξεως, ωρισµένης οµάδος, προϋπηρεσία 3000 ωρών εις συνεργείον επισκευής µηχανηµάτων εκτελέσεως τεχνικών έργων και 5500 ωρών, ως χειριστού ή βοηθού χειριστού επί µηχανήµατος της οµάδος ταύτης, ισχύος άνω των 100 ΗΡ, είτε προϋπηρεσία 2000 ωρών, ως αδειούχου µηχανοδηγού-χειριστού Β΄ τάξεως, της αυτής οµάδος.
Κάτοχος αδείας µιας των εν άρθρω 2 οµάδων, πλην της Ζ΄ δύναται να αποκτήση άδειαν ετέρας οµάδος. Έχων προϋπηρεσίαν τουλάχιστον 2400 ωρών επί µηχανήµατος της οµάδος ταύτης.
2. ∆ια τους πτυχιούχους της µέσης Τεχνικής Σχολής, ειδικότητος Μηχανολόγους, η ως άνω απαιτουµένη προϋπηρεσία µειούται εις το πέµπτον, προκειµένου δε περί πτυχιούχων κατωτέρων Τεχνικών Σχολών, ειδικότητος Μηχανολόγου ή αδειούχου Πρακτικού κινητηρίων µηχανών, αύτη µειούται εις το ήµισυ.
3. Η κατά τα ανωτέρω προϋπηρεσία συνεργείου δύναται να αντικατασταθή εν όλω ή εν µέρει δι' ισοχρόνου προϋπηρεσίας επί µηχανήµατος.
4. Προϋπηρεσία εις συνεργείον επισκευής µηχανηµάτων εκτελέσεως τεχνικών έργων, διανυθείσα εις ηλικίαν µέχρι και του 16ου έτους συµπεπληρωµένου, ή επί µηχανήµατος µέχρι και του 17ου έτους συµπεπληρωµένου, δεν λαµβάνεται υπ' όψιν.
5. Προϋπηρεσία, αναφεροµένη εις έτη ή µήνας, µετατρέπεται εις ώρας εργασίας, δια της παραδοχής ότι εις (1) µήν αντιστοιχεί εις 8 Χ 25 = 200 ώρας εργασίας.
6. Πάσα συναφής προϋπηρεσία µη προβλεποµένη ρητώς υπό των διατάξεων του παρόντος αναγνωρίζεται υπό της, συµφώνως τω άρθρω 9, εξεταστικής Επιτροπής εν τω πνεύµατι και κατ' αναλογίαν προς τας περιπτώσεις των διατάξεων τούτων, δια της υπογραφής του πρακτικού, αιτιολογούντος την απόφασιν ταύτης.
7. Προκειµένου περί των µικρών εκσκαπτικών κ.λ.π. µηχανηµάτων υπογείων έργων µεταλλείων, ο χειρισµός τούτων δύναται να εκτελήται, πλην των αδειούχων χειριστών της Ζ΄ οµάδος και υπό αδειούχου των Α΄, Β΄, Γ΄ και Ε΄ οµάδων.
8. Προς απόκτησιν αδείας μηχανοδηγού-χειριστού Β΄ τάξεως της Ζ΄ οµάδος, απαιτείται προϋπηρεσία 1200 ωρών εις πάσης φύσεως υπογείους µεταλλευτικάς εργασίας και τριακοσίων (300) ωρών τουλάχιστον, επί µηχανήµατος της οµάδος ταύτης.
1. Οι ενδιαφερόµενοι δια την απόκτησιν αδείας Μηχανοδηγού-χειριστού, κατά τας διατάξεις του παρόντος οφείλουν να υποβάλουν εις τας αρµοδίας Υπηρεσίας του Υπουργείου Βιοµηχανίας τα ακόλουθα δικαιολογητικά :
α) Αίτησιν µετά δύο φωτογραφιών.
β) Πιστοποιητικόν ∆ήµου ή Κοινότητος ή στοιχεία προκύπτοντα εκ της αστυνοµικής ταυτότητος περί του τόπου γεννήσεως και της ηλικίας του υποψηφίου, ή, εφ' όσον πρόκειται περί αλλοδαπού, πιστοποιητικόν της αρµοδίας Προξενικής Αρχής, συνοδευόµενον και υπό αδείας εργασίας του Υπουργείου Απασχολήσεως.
γ) Απόσπασµα Ποινικού Μητρώου, εξ ου να προκύπτη ότι ο υποψήφιος δεν στερείται των πολιτικών του δικαιωµάτων.
δ) Βεβαίωσιν µονίµου διαµονής, εκδιδοµένην παρά της οικείας Αστυνοµικής Αρχής και
ε) Τα, κατά περίπτωσιν, απαιτούµενα πιστοποιητικά προϋπηρεσίας, εις α δέον να αναγράφωνται λεπτοµερώς τα στοιχεία του συνεργείου επισκευής µηχανηµάτων εκτελέσεως τεχνικών έργων, τα στοιχεία του µηχανήµατος, ο τόπος εργασίας τούτου και το είδος της υπηρεσίας, ην εξετέλει επ αυτού ο υποψήφιος, ως και η ακριβής χρονολογία της υπηρεσίας ταύτης. Τα πιστοποιητικά ταύτα δέον να είχαν τεθεωρηµένα, δια την ακρίβειαν του περιεχοµένου, υπό του οικείου Επόπτου εργασίας και ελλείψει τοιούτα, υπό της, κατά τόπον, αρµοδίας, Αστυνοµικής Αρχής, κατόπιν γνωµατεύσεως των κατά τόπους επαγγελµατικών οργανώσεων.
1. Η άδεια µηχανοδηγού-χειριστού παρέχεται εις τους έχοντας τα νόµιµα προσόντα, κατά τας διατάξεις του παρόντος, κατόπιν επιτυχούς εξετάσεως τούτων ενώπιον Επιτροπής οριζοµένης αρµοδίως υπό του Υπουργείου Βιοµηχανίας, κατά τας διατάξεις του άρθρ. 2 παράγρ. 3 του Ν.∆. 1150/49.
2. Η εξέτασις των υποψηφίων διεξάγεται θεωρητικώς και πρακτικώς.
Η θεωρητική εξέτασις περιλαµβάνει ανάγνωσιν, γραφήν, αριθµητικάς πράξεις, γνώσεις µηχανολογίας, αναγοµένας εις την λειτουργίαν της κινητηρίου µηχανής και των µηχανισµών του αντιστοίχου µηχανήµατος, µετά των ασφαλιστικών διατάξεων τούτων, ως και περιγραφήν των, συνηθέστερον, εµφανιζοµένων, ως εκ της λειτουργίας του µηχανήµατος, βλαβών και του τρόπου θεραπείας τούτων.
Η πρακτική εξέτασις περιλαµβάνει εξέτασιν του υποψηφίου εις συνεργείον επισκευής µηχανηµάτων εκτελέσεως τεχνικών έργων ή επί του µηχανήµατος, κατά την κρίσιν της Επιτροπής και αναλόγως των υφισταµένων δυνατοτήτων.
3. Παρά των αρµοδίων Υπηρεσιών του Υπουργείου Βιοµηχανίας τηρείται Μητρώον των εκδιδοµένων ως άνω, αδειών.
4. Οι απορριπτόµενοι, κατά τας εξετάσεις, υποψήφιοι δύνανται να επανέλθουν προς εξέτασιν, µετά πάροδον δύο (2) µηνών τουλάχιστον, από της απορρίψεως τούτων.
Μετά πάροδον εξ µηνών, από της ισχύος του παρόντος, ουδείς δύναται να διακινή µηχάνηµα εκτελέσεως τεχνικών έργων, δια του οδικού δικτύου της χώρας, εάν δεν είναι προηγουµένως εφωδιασµένος δι' αδείας οδηγού αυτοκινήτων, εκδιδοµένης, κατά τας εν ισχύϊ διατάξεις, υπό των Υπηρεσιών του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.
1. Πάσα προγενεστέρα διάταξις, πραγµατευοµένη θέµατα ρυθµιζόµενα υπό του παρόντος Π.Δ. καταργείται.
2. Μετά πάροδον 3 ετών από της ισχύος του παρόντος Π∆ οι εν άρθρω 7 του παρόντος χρόνοι προϋπηρεσίας, δια πάσας τας οµάδας µηχανηµάτων, πλην της οµάδος Ζ΄, ως και τας αδείας Μηχανοδηγού-Χειριστού Α΄ ή Β΄ τάξεως, τας χορηγουµένας εις τους τεχνίτας πείρας ή τους αποφοίτους επαγγελµατικών Σχολών, περιορίζονται εις τα 4/5 αυτών.
3. Η ισχύς του παρόντος άρχεται από της δηµοσιεύσεώς του δια της Εφηµερίδος της Κυβερνήσεως.
Εις τον αυτόν, επί της Βιοµηχανίας Υπουργόν, ανατίθεµεν την δηµοσίευσιν και εκτέλεσιν του παρόντος Πρ. Διατάγµατος.
Εν Αθήναις τη 9 Ιανουαρίου 1976
Ο ΠΡΟΕ∆ΡΟΣ ΤΗΣ ∆ΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ∆. ΤΣΑΤΣΟΣ
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΝΟΦΑΓΟΣ