Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 2177Β_2023 | 470.97 KB |
1. Τις διατάξεις:
α) Της περ. στ της παρ. 1 και της παρ. 2 του άρθρου 4Β του ν. 3446/2006 «Οργάνωση και λειτουργία αρχών ελέγχου κυκλοφορίας των οχημάτων - Ρυθμίσεις για τις επιβατικές μεταφορές και άλλες διατάξεις» (Α’ 49), όπως αυτό αντικαταστάθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 30 του ν. 4663/2020 (Α’ 30).
β) Του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/403 της Επιτροπής της 18ης Μαρτίου 2016 για τη συμπλήρωση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1071/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όσον αφορά την κατάταξη των σοβαρών παραβάσεων των κανόνων της Ένωσης, οι οποίες ενδέχεται να οδηγούν στην απώλεια της υπόληψης του οδικού μεταφορέα και για τροποποίηση του παραρτήματος ΙΙΙ της οδηγίας 2006/22/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (L 074).
γ) Της υπ’ αρ. οικ. 39804/2812/2017 απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Οικονομικών, Υποδομών και Μεταφορών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία 2014/47/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 3ης Απριλίου 2014 σχετικά με την τεχνική οδική επιθεώρηση της καλής τεχνικής κατάστασης των οχημάτων επαγγελματικής χρήσεως που κυκλοφορούν στην Ένωση και την κατάργηση της Οδηγίας 2000/30/ΕΚ» (Β’ 2918).
δ) Του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
ε) Του π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α’ 151).
στ) Του π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).
ζ) Του άρθρου 4 του π.δ. 123/2016 «Ανασύσταση και μετονομασία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, ανασύσταση του Υπουργείου Τουρισμού, σύσταση Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, μετονομασία Υπουργείων Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων» (Α’ 208).
η) Του π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119).
θ) Του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121 και Α’ 126 για διόρθωση σφάλματος).
ι) Του π.δ. 68/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρώτριας Υπουργού και Υφυπουργών» (Α’ 155).
ια) Της υπό στοιχεία Υ1/2-3-2023 απόφασης του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υπουργό Επικρατείας, Γεώργιο Γεραπετρίτη» (Β’ 1181).
ιβ) Της υπ’ αρ. 102555/2-4-2023 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Επικρατείας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Μιχαήλ Παπαδόπουλο» (Β’ 2133).
ιγ) Της υπ’ αρ. 68261/2021 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Διορισμός μετακλητού Γενικού Γραμματέα Μεταφορών, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Υ.Ο.Δ.Δ. 204).
ιδ) Της υπ’ αρ. 339/18.07.2019 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών Απόστολο Βεσυρόπουλο» (Β’ 3051).
2. Την υπ’ αρ. 355532/11-11-2022 Εισηγητική Έκθεση Δημοσιονομικών Επιπτώσεων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
3. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι ο καθορισμός των παραβάσεων, η κατάταξή τους σε κατηγορίες ανάλογα με τη σοβαρότητά τους και ο καθορισμός των διοικητικών κυρώσεων και διοικητικών μέτρων για παραβάσεις της νομοθεσίας του οδικού τεχνικού ελέγχου των οχημάτων επαγγελματικής χρήσης για τη διαπίστωση της τεχνικής τους καταλληλότητας. Επίσης, καθορίζονται οι διοικητικές κυρώσεις που καταλογίζονται σε περίπτωση συρροής παραβάσεων και τα πρόσωπα που είναι υπόχρεα για την καταβολή των διοικητικών προστίμων.
Για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης νοούνται ως:
α) «Μισθωτής»: η επιχείρηση που πραγματοποιεί οδικές εμπορευματικές μεταφορές με όχημα που έχει τεθεί στη διάθεσή της χωρίς οδηγό δυνάμει σύμβασης μίσθωσης ή χρηματοδοτικής μίσθωσης.
β) «Υπεύθυνος φόρτωσης»: το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που αναφέρεται ως φορτωτής ή αποστολέας στα συνοδευτικά έγγραφα της μεταφοράς. Σε περίπτωση περισσοτέρων φορτωτών ή αποστολέων, ως υπεύθυνος φόρτωσης για την εφαρμογή της παρούσας νοείται ο ιδιοκτήτης ή ο μισθωτής του οχήματος με το οποίο πραγματοποιείται η μεταφορά. Σε περίπτωση έλξης ρυμουλκουμένου άλλης επιχείρησης, ως υπεύθυνος φόρτωσης νοείται ο ιδιοκτήτης/μισθωτής του ρυμουλκουμένου.
Κατά τα λοιπά ισχύουν οι ορισμοί του άρθρου 3 της υπ’ αρ. οικ. 39804/2812/2017 κοινής υπουργικής απόφασης «Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία 2014/47/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 3ης Απριλίου 2014 σχετικά με την τεχνική οδική επιθεώρηση της καλής τεχνικής κατάστασης των οχημάτων επαγγελματικής χρήσεως που κυκλοφορούν στην Ένωση και την κατάργηση της Οδηγίας 2000/30/ΕΚ» (Β’ 2918), όπως εκάστοτε ισχύει.
1. Στα Παραρτήματα Ι, ΙΙ και ΙΙΙ της παρούσας αποτυπώνεται η κατάταξη των παραβάσεων που αφορούν στις ελλείψεις που διαπιστώνονται κατά τη διενέργεια των οδικών τεχνικών ελέγχων των οχημάτων επαγγελματικής χρήσης που κυκλοφορούν στη χώρα μας για τη διαπίστωση της τεχνικής τους καταλληλότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις της υπ’ αρ. οικ. 39804/2812/2017 κ.υ.α.
Οι έλεγχοι διενεργούνται αποκλειστικά από τα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου (Μ.Κ.Ε.), τα οποία συγκροτούνται και λειτουργούν σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 1 του ν. 3446/2006 (Α’ 49), όπως αυτό αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 30 του ν. 4663/2020 (Α’ 30), σε επαγγελματικά οχήματα που κυκλοφορούν στην ελληνική επικράτεια και είναι ταξινομημένα στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε τρίτη χώρα εκτός της Ένωσης. Οι κατηγορίες των οχημάτων που ελέγχονται, όπως αυτές καθορίζονται στο άρθρο 2 της υπ’ αρ. οικ. 39804/2812/2017 κ.υ.α., είναι τα φορτηγά και ρυμουλκούμενα με μέγιστη μάζα που υπερβαίνει τους 3,5 τόνους και τα λεωφορεία.
2. Οι παραβάσεις κατατάσσονται σε τέσσερις κατηγορίες, ανάλογα με τη σοβαρότητά τους και σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 4Α του ν. 3446/2006, όπως αυτό αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 30 του ν. 4663/2020, ως εξής:
ΙΣΠ: Ιδιαζόντως Σοβαρή Παράβαση
ΠΣΠ: Πολύ Σοβαρή Παράβαση
ΣΠ: Σοβαρή Παράβαση
ΕΠ: Ελαφρά Παράβαση
3. Ανάλογα με την κατηγορία παράβασης, καθορίζεται το διοικητικό πρόστιμο που επιβάλλεται στον Ιδιοκτήτη (Ι), τον Οδηγό (Ο) και τον Υπεύθυνο Φόρτωσης (ΥΦ), κατά περίπτωση.
1. Τα πρόστιμα καταλογίζονται στα πρόσωπα που αναφέρονται στη στήλη «ΥΠΟΧΡΕΟΣ ΚΑΤΑΒΟΛΗΣ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ» στους πίνακες των Παραρτημάτων της παρούσας.
2. Ο ιδιοκτήτης του οχήματος είναι υπεύθυνος για τις παραβάσεις που διαπράττονται από τον οδηγό που χρησιμοποιεί για την πραγματοποίηση της μεταφοράς. Σε περίπτωση μισθωμένου οχήματος χωρίς οδηγό, υπεύθυνος για τις παραβάσεις του οδηγού είναι ο μισθωτής.
3. Στους ιδιοκτήτες ή τους μισθωτές που είναι και οδηγοί των οχημάτων τους καταλογίζεται μόνο το πρόστιμο που αφορά στον ιδιοκτήτη. Σε περίπτωση μισθωμένου οχήματος, το πρόστιμο για τον ιδιοκτήτη καταλογίζεται στον μισθωτή. Στους ιδιοκτήτες ή τους μισθωτές που είναι και υπεύθυνοι φόρτωσης καταλογίζονται και τα δύο πρόστιμα.
4. Όταν η παράβαση διαπράττεται με συνδυασμό οχημάτων (αρθρωτό ή συρμό) διαφορετικού ιδιοκτήτη, το διοικητικό πρόστιμο που προβλέπεται για τον ιδιοκτήτη καταλογίζεται στον ιδιοκτήτη ή τον μισθωτή του μηχανοκίνητου οχήματος.
5. Σε περίπτωση συρροής παραβάσεων καταλογίζεται ένα συνολικό διοικητικό πρόστιμο που αποτελείται από το άθροισμα των προστίμων για όλες τις παραβάσεις που συρρέουν.
6. Οι προβλεπόμενες στην παρούσα απόφαση διοικητικές κυρώσεις επιβάλλονται ανεξάρτητα από ποινικές ή διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από άλλες διατάξεις.
1. Ο ιδιοκτήτης ή ο μισθωτής, σε περίπτωση μισθωμένου οχήματος, είναι συνυπεύθυνος εις ολόκληρον με τον οδηγό για την καταβολή των διοικητικών προστίμων που επιβάλλονται στον οδηγό.
2. Όταν ο υπεύθυνος φόρτωσης στον οποίο έχει επιβληθεί πρόστιμο σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας είναι επιχείρηση εγκατεστημένη στην αλλοδαπή, ο ιδιοκτήτης του μηχανοκίνητου οχήματος είναι συνυπεύθυνος εις ολόκληρον για την καταβολή των διοικητικών προστίμων που επιβάλλονται στον υπεύθυνο φόρτωσης.
1. Κατά τη διενέργεια ελέγχου ο οδηγός και ο ιδιοκτήτης/μισθωτής είναι υποχρεωμένοι:
α) να συνεργάζονται με τα όργανα ελέγχου, παρέχοντας πρόσβαση στο όχημα και
β) να επιδεικνύουν στις αρχές ελέγχου τα έγγραφα, δημόσια ή ιδιωτικά, που αποδεικνύουν τη νομιμότητα της κυκλοφορίας και της μεταφοράς (έγγραφα μεταφοράς).
2. Σε περίπτωση άρνησης συνεργασίας στον έλεγχο βεβαιώνεται στον ιδιοκτήτη/μισθωτή πρόστιμο τριών χιλιάδων (3000) ευρώ και στον οδηγό πρόστιμο χιλίων (1000) ευρώ, επιπλέον των παραβάσεων που τυχόν διαπιστωθούν εφόσον καταστεί δυνατός ο έλεγχος και ανεξαρτήτως τυχόν ποινικής ευθύνης.
1. Για την διασφάλιση της καταβολής των προστίμων της παρούσας απόφασης εφαρμόζεται η διαδικασία της παρ. 7 του άρθρου 1 του ν. 3446/2006.
2. Όπου στα Παραρτήματα Ι, ΙΙ και ΙΙΙ αναφέρεται ότι επιβάλλεται το μέτρο της ακινητοποίησης, το όχημα ακινητοποιείται επιτόπου μέχρι την εφαρμογή κατάλληλων μέτρων (αφαίρεση επιπλέον φορτίου, στερέωση του φορτίου κ.λπ.), ώστε να συμμορφώνεται με τις σχετικές σε κάθε περίπτωση διατάξεις και να εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις ασφαλούς κυκλοφορίας του. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε αφαιρούνται τα στοιχεία κυκλοφορίας του οχήματος μέχρι να αποκατασταθούν οι ελλείψεις που θέτουν σε άμεσο κίνδυνο την οδική ασφάλεια και να εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις ασφαλούς κυκλοφορίας του. Η χρήση του οχήματος επιτρέπεται μόνο για τη μετάβαση σε ένα από τα πλησιέστερα συνεργεία όπου είναι δυνατόν να επισκευαστούν οι βλάβες του, με την προϋπόθεση ότι οι διαπιστωμένες επικίνδυνες ελλείψεις του αποκαταστάθηκαν κατά τρόπο που επιτρέπει στο όχημα να φτάσει στο συνεργείο χωρίς να υφίσταται άμεσος κίνδυνος ασφάλειας για τους επιβαίνοντες ή άλλους χρήστες του οδικού δικτύου. Στην αντίθετη περίπτωση, επιτρέπεται η μεταφορά του οχήματος με γερανοφόρο όχημα σε συνεργείο επισκευής αυτοκινήτων ή σε διαθέσιμο χώρο φύλαξης έως και την επισκευή του. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 46 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α’ 57), και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτού υπουργικών αποφάσεων.
3. Ειδικά στην περίπτωση που διαπιστώνεται ότι το επαγγελματικό όχημα δεν διαθέτει ισχύον πιστοποιητικό τεχνικού ελέγχου, επιβάλλεται αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος μέχρι την απόκτηση ισχύοντος πιστοποιητικού.
Οι διοικητικές κυρώσεις της παρούσας απόφασης επιβάλλονται και για τις παραβάσεις που διαπράχθηκαν πριν την έναρξη ισχύος της, εφόσον:
α) δεν έχουν επιβληθεί έως τότε διοικητικές κυρώσεις
και
β) οι κυρώσεις της παρούσας είναι ευνοϊκότερες έναντι των αντίστοιχων προγενέστερων.
Προσαρτώνται τα Παραρτήματα Ι, ΙΙ και ΙΙΙ που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας:
Παράρτημα Ι: Παραβάσεις σχετικές με την κατοχή ΔΤΕ και ΚΕΚ των οχημάτων επαγγελματικής χρήσης.
Παράρτημα ΙΙ: Παραβάσεις σχετικές με την τεχνική καταλληλότητα των οχημάτων επαγγελματικής χρήσης.
Παράρτημα ΙII: Παραβάσεις σχετικές με την ασφαλή στοιβασία του φορτίου των οχημάτων επαγγελματικής χρήσης.
(Ακολουθούν πίνακες, βλέπε PDF)
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει δύο (2) μήνες από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 3 Απριλίου 2023
Οι Υπουργοί
Οικονομικών ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ |
Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών ΜΙΧΑΗΛ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ |