Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
FEK 1686B_2025 | 3.58 MB |
1. Τις διατάξεις:
α. Των άρθρων 127-157 του ν. 4512/2018 «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις» (Α’ 5) και ιδίως της παρ. 8 του άρθρου 151 και του άρθρου 132 αυτού,
β. της περ. ε της παρ. 1 του άρθρου 75, της παρ. 4 του άρθρου 92 και των παρ. 1 και 2 του άρθρου 167 του ν. 4662/2020 «Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, Αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, Αναβάθμιση Εθελοντισμού Πολιτικής Προστασίας, Αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος και άλλες διατάξεις» (Α’ 27),
γ. του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133),
δ. του ν. 3850/2010 «Κύρωση του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων» (Α’ 84),
ε. του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α’ 45),
στ. του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ.63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133),
ζ. του ν. 4624/2019 «Προστασία Προσωπικών Δεδομένων» (Α’ 137),
η. του π.δ. 70/2021 «Σύσταση Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 161),
θ. του π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων Σύσταση κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130),
ι. του π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131),
ια. του π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργών και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α’ 44),
ιβ. της υπό στοιχεία ΥΠ 513/10-07-2023 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Ευάγγελο Τουρνά» (Β’ 4438),
ιγ. της υπ’ αρ. 22421/18.03.2025 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης, Λάζαρο Τσαβδαρίδη» (Β’ 1315).
2. Την υπ’ αρ. 65917 οικ. 708.4/13.12.2024 απόφαση Αρχηγού Πυροσβεστικού Σώματος «Μοντέλο Ενεργειών Συμμόρφωσης (ΜΕΣ) στις περιπτώσεις παραβάσεων ως αποτέλεσμα των ελέγχων των οικονομικών φορέων και εγκαταστάσεων που υπάγονται στις διατάξεις πυροπροστασίας αρμοδιότητας Πυροσβεστικού Σώματος» (Β’ 7069).
3. Την υπό στοιχεία 53905 οικ. Φ.708.3/18.10.2024 απόφαση Αρχηγού Πυροσβεστικού Σώματος «Καθορισμός στοιχείων Φύλλου Ελέγχου για τη διενέργεια ελέγχων των οικονομικών φορέων και εγκαταστάσεων που υπάγονται στις κανονιστικές διατάξεις πυροπροστασίας αρμοδιότητας του Πυροσβεστικού Σώματος» (Β’ 5967).
4. Την υπ’ αρ. 8484 οικ. 708.2/20.3.2024 απόφαση των Υφυπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Ανάπτυξης «Αξιολόγηση Κινδύνου και Κατάταξη των Οικονομικών δραστηριοτήτων/εγκαταστάσεων σε επίπεδα επικινδυνότητας - μεθοδολογία σχεδιασμού, προγραμματισμού και συχνότητα ελέγχων στο πλαίσιο της εποπτείας οικονομικών δραστηριοτήτων/εγκαταστάσεων στις διατάξεις πυροπροστασίας αρμοδιότητας Πυροσβεστικού Σώματος» (Β’ 1902).
5. Την υπό στοιχεία οικ. 22888 Φ.700.19/2024/30.04.2024 απόφαση των Υφυπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Οικονομικών Έγκριση της υπ’ αρ. 19/2024 Πυροσβεστικής Διάταξης με θέμα «Καθορισμός του τρόπου, του τύπου και της διαδικασίας επιβολής και είσπραξης του διοικητικού προστίμου, της διαδικασίας ένστασης επί αυτού, καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας για την εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 167 του ν.4662/2020 (Α’ 27), περί των παραβάσεων των κανονιστικών διατάξεων πυροπροστασίας αρμοδιότητας του Πυροσβεστικού Σώματος» (Β’ 2550).
6. Την υπό στοιχεία 69019 οικ. Φ.700.13/29.11.2021 απόφαση του Υφυπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας με θέμα: «Έγκριση της υπ’ αρ. 13/2021 Πυροσβεστικής Διάταξης με θέμα: «Καθορισμός της διαδικασίας υποβολής των απαιτούμενων δικαιολογητικών, ελέγχου και έκδοσης των διοικητικών πράξεων πυροπροστασίας σε επιχειρήσεις - εγκαταστάσεις, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 167 του ν. 4662/2020» (Β’ 5519).
7. Τις κανονιστικές διατάξεις πυροπροστασίας κτιρίων, οικονομικών φορέων και εγκαταστάσεων, όπως αυτές αποτυπώνονται στο διάγραμμα της ισχύουσας νομοθεσίας πυρασφάλειας, όπως κάθε φορά ισχύει, το οποίο είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Πυροσβεστικού Σώματος και στη Διαύγεια.
8. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με το υπ’ αρ. Α.Π. 12439/04.03.2025 έγγραφο της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.
9. Το γεγονός ότι η απόφαση αυτή δεν αφορά σε διοικητική διαδικασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρησης στο ΕΜΔΔ - ΜΙΤΟΣ, αποφασίζουμε: Καθορίζουμε τα διοικητικά μέτρα και κυρώσεις, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του άρθρου 151 του ν. 4512/2018 (Α’ 5), τα οποία θα εφαρμόζουν οι πυροσβεστικές αρχές στις περιπτώσεις παραβάσεων των οικονομικών φορέων και εγκαταστάσεων στις κανονιστικές διατάξεις πυροπροστασίας, αρμοδιότητας του Πυροσβεστικού Σώματος.
1. Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι ο καθορισμός και η διαδικασία επιβολής των διοικητικών μέτρων και κυρώσεων για παραβάσεις των οικονομικών φορέων και εγκαταστάσεων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του άρθρου 151 του ν. 4512/2018 (Α’ 5), στις διατάξεις πυροπροστασίας, αρμοδιότητας του Πυροσβεστικού Σώματος στο πλαίσιο των ελέγχων που διενεργούνται από τις πυροσβεστικές αρχές.
2. Ο καθορισμός και η απόφαση επιβολής δέσμης διοικητικών μέτρων και κυρώσεων ανάλογης αυστηρότητας και κλιμάκωσης από τους ελεγκτές στηρίζεται στο τελικό συμπέρασμα του Μοντέλου Ενεργειών Συμμόρφωσης (ΜΕΣ) του άρθρου 149 του ν. 4512/2018, σύμφωνα με το αποτέλεσμα του Φύλλου Ελέγχου, τα έγγραφα που εξετάσθηκαν και την ανάλυση που έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια και μετά τη διενέργεια του ελέγχου, όπου συνεκτιμώνται και οι επιχειρηματικοί παράγοντες.
3. Η παρούσα δεν εφαρμόζεται στην κατηγορία χρήσης κτιρίων «Κατοικία», όπου δεν υφίσταται οικονομική δραστηριότητα, καθώς και στις κάτωθι διατάξεις προληπτικής πυροπροστασίας:
3.1. Την υπό στοιχεία οικ. ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/55904/2019/24.05.2023 απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Κανονισμός Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων» (Β’ 3475).
3.2. Την υπό στοιχεία 21545 οικ. Φ.700.9/2024/19.4.2024 απόφαση του Υφυπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Έγκριση της υπ’ αρ. 9/2024 Πυροσβεστικής Διάταξης με θέμα «Καθορισμός μέτρων και μέσων για την πρόληψη και αποφυγή εκδήλωσης πυρκαγιών σε δάση, δασικές, χορτολιβαδικές και αγροτικές εκτάσεις, πάρκα και άλση πόλεων και οικιστικών περιοχών, περιοχές με ειδικό καθεστώς προστασίας, λοιπούς χώρους που βρίσκονται πλησίον των εκτάσεων αυτών καθώς και σε οικοπεδικούς χώρους» (Β’ 2387).
3.3. Την υπό στοιχεία 21837 οικ.Φ.700.20/2024/23.4.2024 απόφαση του Υφυπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Έγκριση της υπ’ αρ. 20/2024 Πυροσβεστικής Διάταξης με θέμα: «Καθορισμός προληπτικών μέτρων πυροπροστασίας οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων που βρίσκονται σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων, εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, σε εκτάσεις που βρίσκονται εντός ακτίνας 100 μ. από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και σε εκτός σχεδίου γήπεδα με κτίσμα» (Β’ 2695).
4. Διοικητικά μέτρα και κυρώσεις που προβλέπονται από λοιπές κανονιστικές διατάξεις και αποτελούν αρμοδιότητες του στενού ή ευρύτερου δημοσίου τομέα, αναφορικά με τους κανόνες λειτουργίας κτιρίων, οικονομικών φορέων, δραστηριοτήτων ή/και εγκαταστάσεων, όπως πολεοδομικές, περιβαλλοντικές, υγειονομικές ή άλλες διατάξεις, δε θίγονται από την εφαρμογή της παρούσας και δεν εξετάζονται από τους ελεγκτές των πυροσβεστικών αρχών.
1. Τα διοικητικά μέτρα και οι κυρώσεις που εφαρμόζονται από τις πυροσβεστικές αρχές στους οικονομικούς φορείς/δραστηριότητες ή εγκαταστάσεις είναι τα ακόλουθα:
α. Παροχή κατευθυντήριων οδηγιών και συμβουλών.
β. Γραπτή σύσταση/προθεσμία.
γ. Επιβολή διοικητικού προστίμου.
δ. Ανάκληση διοικητικής πράξης πυροπροστασίας.
ε. Διαβίβαση Υπεύθυνων Δηλώσεων στην Εισαγγελική Αρχή.
στ. Επιβολή διοικητικού προστίμου υποτροπής.
ζ. Προσωρινή αναστολή λειτουργίας μέσω σφράγισης.
η. Αναφορά στην Εισαγγελική Αρχή.
2. Στις περιπτώσεις μη τήρησης από τον υπό έλεγχο οικονομικό φορέα/εγκατάσταση των νομικών υποχρεώσεων που δε σχετίζονται με τον κίνδυνο και δεν επηρεάζουν τη συμμόρφωση, όπως των απαιτούμενων από την ισχύουσα νομοθεσία διοικητικών πράξεων πυροπροστασίας, διαδικασιών ή/και εγγράφων, όπως αποτυπώνονται και εξετάζονται στο Κεφάλαιο Ε του Μέρους ΙΙ της υπό στοιχεία 53905 οικ. Φ.708.3/18.10.2024 απόφασης Αρχηγού Πυροσβεστικού Σώματος «Καθορισμός στοιχείων Φύλλου Ελέγχου [...] αρμοδιότητας του Πυροσβεστικού Σώματος» (Β’ 5967), ακολουθείται η αντίστοιχη ενέργεια ή μέτρο συμμόρφωσης σύμφωνα με το τελικό αποτέλεσμα του Μοντέλου Ενεργειών Συμμόρφωσης (Μ.Ε.Σ.) και τα οριζόμενα στην παρούσα.
3. Η επιβολή των διοικητικών μέτρων και κυρώσεων συνοδεύεται με έγγραφο (πράξη) που συντάσσεται και εκδίδεται από την πυροσβεστική αρχή, με αναλυτική περιγραφή των διαπιστωμένων ελλείψεων/παραβάσεων της κείμενης νομοθεσίας πυρασφάλειας, όπου περιλαμβάνεται και αναλυτικό πλάνο διορθωτικών ενεργειών συμμόρφωσης (ΠΔΕ), το οποίο κοινοποιείται/ αποστέλλεται στον ενδιαφερόμενο με κάθε πρόσφορο μέσο. Από την ως άνω υποχρέωση εξαιρείται το μέτρο της παροχής κατευθυντήριων οδηγιών και συμβουλών. Επιπροσθέτως, η πυροσβεστική αρχή κοινοποιεί το ως άνω έγγραφο με κάθε πρόσφορο μέσο στην αρμόδια κατά περίπτωση αδειοδοτούσα ή εποπτεύουσα Αρχή για τυχόν δικές της περαιτέρω ενέργειες στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της.
4. Για την επαλήθευση της συμμόρφωσης, σύμφωνα και με το πλάνο διορθωτικών ενεργειών (ΠΔΕ) υποβάλλεται από το φορέα της ελεγχόμενης οικονομικής δραστηριότητας/εγκατάστασης Δήλωση Συμμόρφωσης. Η επαλήθευση της συμμόρφωσης πραγματοποιείται με επανέλεγχο (διενέργεια νέου ελέγχου) είτε με την προσκόμιση εγγράφων, παραστατικών, φωτογραφικού και λοιπού υλικού αντί επανελέγχου, υπό την προϋπόθεση της αποδοχής της επάρκειας αυτών από την πυροσβεστική αρχή, για την τεκμηρίωση της συμμόρφωσης.
5. Ο προσδιορισμός του χρονικού διαστήματος υλοποίησης των διορθωτικών ενεργειών καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους όπως:
α. τη βαρύτητα της παράβασης,
β. την πολυπλοκότητα των απαιτούμενων διορθωτικών ενεργειών και το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την υλοποίησή τους και
γ. τις πραγματικές συνθήκες του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης, όπως κλάδος της δραστηριότητας, επιπτώσεις στο ευρύ κοινό, κ.λπ.
Το μέτρο της παροχής των κατευθυντήριων οδηγιών και συμβουλών εφαρμόζεται, λαμβάνοντας υπόψη το τελικό συμπέρασμα του Μοντέλου Ενεργειών Συμμόρφωσης, σε ενέργειες που ορίζονται και απαιτούνται για τη τήρηση των όρων και απαιτήσεων της κείμενης νομοθεσίας πυρασφάλειας και υφίσταται η δυνατότητα άμεσης και εύκολης υλοποίησης διορθωτικών ενεργειών από τους οικονομικούς φορείς/εγκαταστάσεις.
1. Το μέτρο της γραπτής σύστασης εφαρμόζεται για παραβάσεις της ισχύουσας νομοθεσίας πυρασφάλειας, λαμβάνοντας υπόψη το τελικό συμπέρασμα του Μοντέλου Ενεργειών Συμμόρφωσης, προκειμένου ο οικονομικός φορέας/εγκατάσταση να προβεί σε συγκεκριμένες ενέργειες συμμόρφωσης εντός ταχθείσας προθεσμίας για άρση αυτών, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τριάντα (30) ημέρες, και να ενημερωθεί για την επιβολή αυστηρότερων κυρώσεων σε περίπτωση μη διόρθωσης των παραβάσεων/ελλείψεων.
2. Κατά τη διενέργεια του ελέγχου ο ελεγκτής δύναται να ζητήσει από τον ελεγχόμενο και τυχόν πρόσθετα στοιχεία σε σχέση με τον έλεγχο, τα οποία θα πρέπει να προσκομισθούν εντός αποκλειστικής προθεσμίας πέντε (5) ημερών. Το διάστημα αυτό μπορεί να παραταθεί μετά από αίτημα του ελεγχόμενου φορέα. Το χρονικό διάστημα για την προσκόμιση των πρόσθετων αυτών στοιχείων, καθώς και για την προσκόμιση τυχόν λοιπών στοιχείων και εγγράφων από συναρμόδιες υπηρεσίες (όπως Υπηρεσία Δόμησης, αδειοδοτούσα ή εποπτεύουσα αρχή), δεν προσμετράται στην άνω τεθείσα προθεσμία της παρ. 1.
3. Στις περιπτώσεις μη υποβολής Δήλωσης Συμμόρφωσης από τον οικονομικό φορέα/εγκατάσταση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παρ. 4 και 5 του άρθρου 2, εντός της τασσόμενης προθεσμίας, διενεργείται επανέλεγχος και λαμβάνονται τα αντίστοιχα μέτρα και κυρώσεις, όπως προκύπτουν εκ νέου από το Μοντέλο Ενεργειών Συμμόρφωσης και την παρούσα.
1. Το μέτρο του διοικητικού προστίμου εφαρμόζεται για παραβάσεις της ισχύουσας νομοθεσίας πυρασφάλειας, λαμβάνοντας υπόψη το τελικό συμπέρασμα του Μοντέλου Ενεργειών Συμμόρφωσης, προκειμένου ο οικονομικός φορέας/εγκατάσταση να προβεί σε συγκεκριμένες ενέργειες συμμόρφωσης εντός ταχθείσας προθεσμίας για άρση αυτών, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα (1) έτος, και να ενημερωθεί για την επιβολή αυστηρότερων κυρώσεων σε περίπτωση μη διόρθωσης των παραβάσεων/ελλείψεων.
2. Στις περιπτώσεις μη υποβολής Δήλωσης Συμμόρφωσης από τον οικονομικό φορέα/εγκατάσταση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παρ. 4 και 5 του άρθρου 2, εντός της τασσόμενης προθεσμίας, διενεργείται επανέλεγχος προς επαλήθευση της συμμόρφωσης σε συνέχεια προηγούμενου ελέγχου που επέφερε το μέτρο της γραπτής σύστασης/προθεσμίας, χωρίς ο οικονομικός φορέας/εγκατάσταση να έχει συμμορφωθεί με το πλάνο διορθωτικών ενεργειών και λαμβάνονται τα αντίστοιχα μέτρα και κυρώσεις, όπως προκύπτουν εκ νέου από το Μοντέλο Ενεργειών Συμμόρφωσης και την παρούσα.
3. Διοικητικό πρόστιμο επιβάλλεται και στις περιπτώσεις που ο οικονομικός φορέας/εγκατάσταση, ενώ έχει συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις του φύλλου ελέγχου, ήτοι τα στοιχεία του κινδύνου, δε συμμορφώνεται σε νομικές απαιτήσεις ή/και υποχρεώσεις που δε σχετίζονται με τον κίνδυνο και δεν επηρεάζουν τη συμμόρφωση, όπως η μη τήρηση των απαιτούμενων από την ισχύουσα νομοθεσία διοικητικών πράξεων πυροπροστασίας, διαδικασιών ή/και εγγράφων από τον υπό έλεγχο οικονομικό φορέα/εγκατάσταση, όπως καταγράφονται στο Κεφάλαιο Ε του Μέρους ΙΙ της υπό στοιχεία 53905 οικ. Φ.708.3/18.10.2024 απόφασης Αρχηγού Πυροσβεστικού Σώματος «Καθορισμός στοιχείων Φύλλου Ελέγχου […] αρμοδιότητας του Πυροσβεστικού Σώματος» (Β’ 5967), και έχει παρέλθει η ορισθείσα προθεσμία μετά από γραπτή σύσταση για τις ως άνω ελλείψεις.
4. Το ύψος και η διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης του διοικητικού προστίμου, η κατηγορία και το είδος της παράβασης, οι συντελεστές βαρύτητας, καθώς και το δικαίωμα ένστασης επί του επιβαλλόμενου διοικητικού προστίμου καθορίζονται στην υπ’ αρ. 19/2024 Πυροσβεστική Διάταξη (Β’ 2550), όπως κάθε φορά ισχύει.
Το μέτρο της ανάκλησης διοικητικών πράξεων πυροπροστασίας, όπως αυτές ορίζονται στην υπ’ αρ. 13/2021 Πυροσβεστική Διάταξη (Β’ 5519) εφαρμόζεται στις περιπτώσεις:
1. Του πιστοποιητικού (ενεργητικής) πυροπροστασίας, εφόσον μετά από τη διενέργεια ελέγχου διαπιστώνονται παραβάσεις που επιφέρουν την επιβολή διοικητικού προστίμου.
2. Της εγκεκριμένης, αρχειοθετημένης, αναρτημένης μελέτης (ενεργητικής) πυροπροστασίας ή της Έκθεσης Επιθεώρησης (υπόδειξη μέτρων), εφόσον διαπιστώνεται από διενέργεια ελέγχου αναντιστοιχία της μελέτης με την υφιστάμενη κατάσταση του οικονομικού φορέα/ εγκατάστασης και είναι αδύνατη η επαναφορά αυτής στην πρότερη κατάσταση της μελέτης ή/και η μη τήρηση των ελάχιστων όρων και απαιτήσεων της κείμενης νομοθεσίας πυρασφάλειας.
3. Της αρχειοθετημένης μελέτης (ενεργητικής) πυροπροστασίας, εφόσον κατά το στάδιο του ελέγχου στον ηλεκτρονικό φάκελο πυρασφάλειας του οικονομικού φορέα/εγκατάσταση διαπιστώνεται η μη τήρηση είτε των απαιτήσεων του άρθρου 4, παρ. 1 την υπ’ αρ. 13/2021 Πυροσβεστικής Διάταξης (Β’ 5519) είτε των όρων και απαιτήσεων της κείμενης νομοθεσίας πυρασφάλειας.
Η Πυροσβεστική Αρχή στις περιπτώσεις ανάκλησης του πιστοποιητικού (ενεργητικής) πυροπροστασίας (άρθρο 6 της παρούσας) διαβιβάζει με έγγραφό της στην οικεία Εισαγγελία, αντίγραφο των Υπεύθυνων Δηλώσεων του ν. 1599/1986 του μελετητή ή επιβλέποντα μηχανικού, καθώς και του ιδιοκτήτη, εκμεταλλευτή ή νόμιμου εκπροσώπου του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης, οι οποίες αποτελούν υποχρεωτικά δικαιολογητικά για την έκδοση του ως άνω πιστοποιητικού (ενεργητικής) πυροπροστασίας, προκειμένου να ασκηθεί ποινική δίωξη σύμφωνα με το άρθρο 22 του ν. 1599/1986 «περί ψευδούς υπεύθυνης δήλωσης». Επιπροσθέτως, κοινοποιεί την ως άνω διαδικασία και το αντίγραφο της υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/1986 του μελετητή ή επιβλέποντα μηχανικού και στην αρμόδια Αρχή χορήγησης άδειας ασκήσεως επαγγέλματος.
1. Το μέτρο του διοικητικού προστίμου υποτροπής εφαρμόζεται για παραβάσεις της ισχύουσας νομοθεσίας πυρασφάλειας, λαμβάνοντας υπόψη το τελικό συμπέρασμα του Μοντέλου Ενεργειών Συμμόρφωσης, προκειμένου ο οικονομικός φορέας/εγκατάσταση να προβεί σε συγκεκριμένες ενέργειες συμμόρφωσης εντός ταχθείσας προθεσμίας για άρση αυτών, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα (1) έτος, και να ενημερωθεί για την επιβολή αυστηρότερων κυρώσεων σε περίπτωση μη διόρθωσης των παραβάσεων/ελλείψεων.
2. Στις περιπτώσεις μη υποβολής Δήλωσης Συμμόρφωσης από τον οικονομικό φορέα/εγκατάσταση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παρ. 4 και 5 του άρθρου 2, εντός της τασσόμενης προθεσμίας, διενεργείται επανέλεγχος προς επαλήθευση της συμμόρφωσης σε συνέχεια προηγούμενου ελέγχου που επέφερε το μέτρο του διοικητικού προστίμου, χωρίς ο οικονομικός φορέας/εγκατάσταση να έχει συμμορφωθεί με το πλάνο διορθωτικών ενεργειών και λαμβάνονται τα αντίστοιχα μέτρα και κυρώσεις, όπως προκύπτουν εκ νέου από το Μοντέλο Ενεργειών Συμμόρφωσης και την παρούσα.
3. Το ύψος και η διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης του διοικητικού προστίμου υποτροπής, η κατηγορία και το είδος της παράβασης, οι συντελεστές βαρύτητας και υποτροπής, καθώς και το δικαίωμα ένστασης επί του επιβαλλόμενου διοικητικού προστίμου υποτροπής καθορίζονται στην υπ’ αρ. 19/2024 Πυροσβεστική Διάταξη (Β’ 2550).
9.1. Εφαρμογή μέτρου προσωρινής αναστολής λειτουργίας μέσω σφράγισης
1. Η επιβολή του μέτρου προσωρινής αναστολής λειτουργίας εφαρμόζεται μέσω σφράγισης του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης ή τμήμα αυτού, λαμβάνοντας υπόψη το τελικό συμπέρασμα του Μοντέλου Ενεργειών Συμμόρφωσης. Για την επιβολή του ως άνω μέτρου η πυροσβεστική αρχή θα πρέπει να έχει διαπιστώσει παραβάσεις και μη συμμορφώσεις στον οικονομικό φορέα/ εγκατάσταση εντός διαστήματος ενός (1) έτους από τον προηγούμενο έλεγχο, το οποίο καθορίζεται σύμφωνα με τα αντίστοιχα κριτήρια της παρ. 5 του άρθρου 2, και έχει επιβληθεί το μέτρο του διοικητικού προστίμου υποτροπής.
2. Το χρονικό διάστημα προσωρινής αναστολής λειτουργίας ορίζεται στις δέκα (10) ημερολογιακές ημέρες.
3. Το μέτρο της προσωρινής αναστολής λειτουργίας δεν εφαρμόζεται στους Δημόσιους φορείς, για τους οποίους ως μέτρα και κυρώσεις από τις αρμόδιες πυροσβεστικές αρχές επιβάλλονται οι αντίστοιχες κυρώσεις μέχρι και το μέτρο του διοικητικού προστίμου υποτροπής. Αντί επιβολής του μέτρου της προσωρινής αναστολής λειτουργίας η αρμόδια πυροσβεστική αρχή συντάσσει αιτιολογημένη έκθεση με εισήγηση επιβολής του προβλεπόμενου μέτρου, συνοδευόμενη από πλήρη φάκελο της υπόθεσης, τα οποία υποβάλλει στον οικείο Υπουργό, τον Υπουργό Εσωτερικών και τα κοινοποιεί στον Προϊστάμενο της αρμόδιας Υπηρεσίας.
9.2. Απόφαση προσωρινής αναστολής λειτουργίας μέσω σφράγισης
1. Ο αρμόδιος Διοικητής Διοίκησης Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Νομού (ΔΙ.Π.Υ.Ν./ΔΙ.Π.Υ.), αφού λάβει υπόψη του τα οριζόμενα του εδ. (1) της παρ. 9.1., εκδίδει απόφαση προσωρινής αναστολής λειτουργίας μέσω σφράγισης του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης σύμφωνα με το Υπόδειγμα Α του άρθρου 11 σε τρία (3) αντίτυπα. Από τα αντίτυπα αυτά το ένα επιδίδεται στον ιδιοκτήτη ή στο νόμιμο εκπρόσωπο ή σε εργαζόμενο του φορέα/εγκατάστασης με αποδεικτικό παραλαβής ή θυροκολλείται σε περίπτωση απουσίας του ή άρνησης παραλαβής της απόφασης, το δεύτερο κοινοποιείται αυθημερόν στην αρμόδια αδειοδοτούσα ή εποπτεύουσα της εγκατάστασης αρχή, εφόσον υφίσταται, και το τρίτο παραμένει στο αρχείο της οικείας πυροσβεστικής αρχής.
2. Η ημερομηνία και ώρα εκτέλεσης της σφράγισης του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης προσδιορίζεται στη σχετική απόφαση και σε κάθε περίπτωση η χρονική προθεσμία ορίζεται στις είκοσι (20) ημέρες. Σε περίπτωση που η λειτουργία του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης έχει διακοπεί για οιονδήποτε πραγματικό ή νομικό λόγο κατά την ταχθείσα ημερομηνία, η σφράγιση πραγματοποιείται άμεσα με την επαναλειτουργία του.
3. Ο οικονομικός φορέας/εγκατάσταση δύναται να υποβάλει στην αρμόδια πυροσβεστική αρχή τυχόν έγγραφες αντιρρήσεις εντός αποκλειστικής προθεσμίας πέντε (5) ημερολογιακών ημερών από την επίδοση ή θυροκόλληση της απόφασης.
4. Οι έγγραφες αντιρρήσεις του οικονομικού φορέα/ εγκατάστασης αφορούν στο χρόνο εκτέλεσης του μέτρου της προσωρινής παύσης λειτουργίας (σφράγιση), προκειμένου να γίνει δυνατή η απομάκρυνση από τον οικονομικό φορέα/εγκατάσταση τυχόν ευπαθών και ευαλλοίωτων προϊόντων εφόσον υπάρχουν ή/και τακτοποίηση τυχόν εκκρεμοτήτων του οικονομικού φορέα/ εγκατάστασης, καθώς σε τυπικούς και ουσιαστικούς λόγους.
5. Σε περίπτωση που η αρμόδια πυροσβεστική αρχή κάνει αποδεκτές τις έγγραφες αντιρρήσεις του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης για το χρόνο εκτέλεσης του μέτρου της προσωρινής παύσης λειτουργίας (σφράγιση), η σφράγιση πραγματοποιείται σε μεταγενέστερο χρόνο, ο οποίος καθορίζεται με την έκδοση σχετικής απόφασης.
6. Σε περίπτωση που η αρμόδια πυροσβεστική αρχή κάνει αποδεκτές τις έγγραφες αντιρρήσεις επί της απόφασης που αφορούν σε τυπικούς ή και ουσιαστικούς λόγους εκδίδει απόφαση αναστολής σφράγισης.
9.3. Διαδικασία σφράγισης
1. Για τη σφράγιση συντάσσεται έκθεση, σύμφωνα με το Υπόδειγμα Β του άρθρου 11, της οποίας το περιεχόμενο έχει προηγουμένως αναγνωσθεί, υπογράφεται από τουλάχιστον δύο (2) υπαλλήλους της αρμόδιας πυροσβεστικής αρχής που την εκτέλεσε και τον ιδιοκτήτη ή το νόμιμο εκπρόσωπο ή εργαζόμενο του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης ή ελλείψει αυτών από μάρτυρα που παρευρίσκεται. Σε περίπτωση μη ανεύρεσης των ανωτέρω προσώπων ή άρνησης υπογραφής της έκθεσης, γίνεται ειδική μνεία σ’ αυτήν χωρίς να κωλύεται η διαδικασία της σφράγισης.
2. Η έκθεση σφράγισης συντάσσεται σε τρία (3) αντίτυπα. Από τα αντίτυπα αυτά, το ένα θυροκολλείται στον οικονομικό φορέα/εγκατάσταση, το δεύτερο αντίτυπο, κοινοποιείται αυθημερόν στην καθ’ ύλην και κατά τόπον αρμόδια, αδειοδοτούσα ή εποπτεύουσα αρχή του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης και το τρίτο αντίτυπο παραμένει στο αρχείο της πυροσβεστικής αρχής που εξέδωσε την απόφαση.
3. Κατά τη διαδικασία της σφράγισης σφραγίζεται η κύρια είσοδος των εγκαταστάσεων του οικονομικού φορέα/ εγκατάστασης. Ως σφράγιση νοείται η θυροκόλληση της έκθεσης σφράγισης και η ανάρτηση πινακίδας (μεταλλικής ή πλαστικής) σε εμφανές σημείο της κεντρικής εισόδου, για τη σφράγιση της επιχείρησης, με τρόπο που να καθιστά αδύνατη την πρόσβαση στις εγκαταστάσεις χωρίς την παραβίαση της θυροκόλλησης. Συμπληρωματικά, είναι δυνατή κατά περίπτωση και η χρήση κάθε άλλου πρόσφορου μέσου και τρόπου για τη διενέργεια της σφράγισης, έτσι ώστε να μη μπορεί να προκύπτει παραβίαση αυτής.
4. Σφράγιση δύναται να πραγματοποιηθεί όλες τις ημέρες της εβδομάδας και καθ’ όλη τη διάρκεια του εικοσιτετραώρου. Η απουσία του ιδιοκτήτη ή του νόμιμου εκπροσώπου του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης, κατά την πραγματοποίηση της σφράγισης δεν αναστέλλει τη διαδικασία.
5. Ο ιδιοκτήτης ή ο νόμιμος εκπρόσωπος του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης ή οποιοδήποτε άλλο εξουσιοδοτημένο πρόσωπο δύναται να εισέρχεται στη σφραγισθείσα εγκατάσταση για τη λήψη των αναγκαίων διορθωτικών μέτρων συμμόρφωσης με την ισχύουσα νομοθεσία πυρασφάλειας και για την αντιμετώπιση ειδικών αναγκών ή έκτακτων περιστατικών (π.χ. συντήρηση κτιρίων, πλημμυρών) χωρίς να παραβιάζεται η θυροκόλληση της έκθεσης σφράγισης.
6. Σε περίπτωση που μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας σφράγισης ο οικονομικός φορέας/επιχείρηση υποβάλλει Δήλωση Συμμόρφωσης με το Πλάνο Διορθωτικών Ενεργειών, η αρμόδια πυροσβεστική αρχή αποφαίνεται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 9.4 για την αποσφράγιση ή μη της εγκατάστασης πριν τη λήξη της επιβληθείσας προσωρινής αναστολής λειτουργίας.
9.4. Απόφαση και διαδικασία Αποσφράγισης
1. Η αποσφράγιση οικονομικού φορέα/εγκατάστασης που έχει σφραγιστεί σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας διενεργείται με έκδοση σχετικής Απόφασης (Υπόδειγμα Γ) μετά τη λήξη της επιβληθείσας προσωρινής αναστολής λειτουργίας ή σε περίπτωση αποδοχής της Δήλωσης Συμμόρφωσης ή σε περίπτωση υποβολής από τον ιδιοκτήτη ή το νόμιμο εκπρόσωπο του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης απαλλακτικού βουλεύματος ή αθωωτικής απόφασης ποινικού δικαστηρίου.
2. Για την αποσφράγιση συντάσσεται Έκθεση Αποσφράγισης σύμφωνα με το Υπόδειγμα Δ του άρθρου 11 σε τρία (3) αντίτυπα, στην οποία αναγράφεται και ο λόγος της αποσφράγισης, η οποία επιδίδεται και κοινοποιείται στα πρόσωπα και τις αρχές, κατ’ ανάλογη εφαρμογή της προβλεπόμενης στην παρούσα διαδικασίας της σφράγισής του (παρ. 9.3.).
3. Η αποσφράγιση του οικονομικού φορέα/εγκατάσταση πραγματοποιείται από τουλάχιστον δύο (2) υπαλλήλους της οικείας πυροσβεστικής αρχής, παρουσία του ιδιοκτήτη ή του νόμιμου εκπρόσωπου ή εργαζόμενου του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης ή ελλείψει αυτών από παριστάμενο μάρτυρα. Αν στο σημείο της αποσφράγισης δε βρεθούν οι ανωτέρω ή αν αυτοί αρνηθούν να υπογράψουν την έκθεση αποσφράγισης, γίνεται ειδική μνεία σ’ αυτήν χωρίς να κωλύεται η περαιτέρω διαδικασία.
Σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται η παραβίαση με οποιονδήποτε τρόπο και μέσο της σφράγισης (αφαίρεση, βλάβη, παραμόρφωση) κατά την επιβολή του μέτρου προσωρινής αναστολής οικονομικού φορέα/εγκατάστασης, διαβιβάζεται από την αρμόδια πυροσβεστική αρχή προς την οικεία εισαγγελική αρχή ο φάκελος της υπόθεσης για αναζήτηση τυχόν περαιτέρω κυρώσεων σύμφωνα με τον ισχύοντα Ποινικό Κώδικα (ν. 4619/2019).
Για τη διαδικασία σφράγισης - αποσφράγισης οικονομικού φορέα/εγκατάστασης, χρησιμοποιούνται από τα όργανα της αρμόδιας πυροσβεστικής αρχής τα εξής Υποδείγματα:
α. Υπόδειγμα Α: Απόφαση προσωρινής αναστολής λειτουργίας μέσω σφράγισης.
β. Υπόδειγμα Β: Έκθεση Σφράγισης.
γ. Υπόδειγμα Γ: Απόφαση Αποσφράγισης.
δ. Υπόδειγμα Δ: Έκθεση Αποσφράγισης.
Από την έναρξη ισχύος της παρούσας, ως προς την επιβολή των κυρώσεων, καταργείται το άρθρο 13 της υπ’ αρ. 13/2021 (Β’ 5519) Πυροσβεστικής Διάταξης.
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 19 Μαρτίου 2025
Οι Υφυπουργοί
Ανάπτυξης ΛΑΖΑΡΟΣ ΤΣΑΒΔΑΡΙΔΗΣ |
Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΤΟΥΡΝΑΣ |