Attachment | Size |
---|---|
ΦΕΚ 336Α_1981 | 466.18 KB |
1. Τα άρθρα 32 παραγ. 1 και 2, 36 παραγ. 2 και 41 παραγ. 2 του υπ’ αριθ. 187/1973 Ν. ∆ιατάγµατος «περί Κώδικος ∆ηµοσίου Ναυτικού ∆ικαίου».
2. Την από 6.3.1981 γνωµοδότησιν του Συµβουλίου Εµπορικού Ναυτικού.
3. Την υπ’ αριθ. 791/23.6.1981 γνωµοδότησιν του Συµβουλίου της Επικρατείας, προτάσει του επί της Εµπορικής Ναυτιλίας Υπουργού, απεφασίσαµεν:
Εγκρίνεται και τίθεται εις εφαρµογήν Κανονισµός περί προλήψεως εργατικών ατυχηµάτων εις τα πλοία, έχων ούτως:
1. Ο παρών Κανονισµός εφαρµόζεται:
α) Εις τα υπό Ελληνικήν σηµαίαν πλοία ολικής χωρητικότητος άνω των 200 κόρων ανεξαρτήτως περιοχής πλου.
β) Εις τα υπό ξένην σηµαίαν πλοία ολικής χωρητικότητος άνω των 200 κόρων τα οποία καταπλέουν εις τους Ελληνικούς λιµένας.
2. Αρµόδιαι δια την εφαρµογήν του παρόντος Κανονισµού είναι εν Ελλάδι, η Επιθεώρησις Εµπορικών Πλοίων και αι Λιµενικαί Αρχαί, και εν τη αλλοδαπή, προκειµένω περί πλοίων υπό Ελληνικήν σηµαίαν, οι ασκούντες διοικητικά καθήκοντα Ναυτιλίας Αξιωµατικοί Λιµενικού Σώµατος και εν ελλείψει αυτών αι Ελληνικαί Προξενικαί Αρχαί.
Οι παραβάται πλοιοκτήται, πλοίαρχοι και πλήρωµα του παρόντος Κανονισµού, ανεξαρτήτως συντρεχουσών ποινών προβλεποµένων υπό ετέρων ∆ιατάξεων, υπόκεινται εις τας κυρώσεις του άρθρου 45 του κυρωθέντος δια του Ν.∆. 187/1973 Κώδικος ∆ηµοσίου Ναυτικού ∆ικαίου.
1. Η πρόσβασις εις το πλοίον επιτυγχάνεται δι’ ασφαλούς κλίµακος η διαβάθρας προσπελάσεως καταλλήλου κλίσεως και αντοχής, φερούσης πλευρικά κιγκλιδώµατα, άτινα παρέχουν από πλευράς ύψους και αντοχής επαρκή ασφάλειαν και φωτίζονται ικανοποιητικώς καθ’ όλον το µήκος αυτών κατά την διάρκειαν του σκότους.
2. Κάτωθεν της κλίµακος ή της διαβάθρας προσβάσεως, εφ’ όσον αύτη δεν εφάπτεται κατά την διάστασιν του µήκους εις την πλευράν του πλοίου, τοποθετείται προστατευτικόν δίκτυον δια την αποτροπήν πτώσεως προσώπων εφ’ όσον το ύψος του άνω µέρους της κλίµακος ή της διαβάθρας υπερβαίνει τα δύο µέτρα από του κρηπιδώµατος ή της επιφανείας της θαλάσσης.
1. Τα µόνιµα ανοίγµατα ως ανθρωποθυρίδες, φρεάτια αποστραγγίσσεως, στόµα κυτών και λοιπά έτερα ανοίγµατα καλύπτονται δι’ ασφαλών και υδατοστεγών καλυµµάτων.
2. Οσάκις τα ανωτέρω καλύµµατα αφαιρεθούν δι’ εκτέλεσιν εργασιών επιθεωρήσεως ή δι’ οιανδήποτε άλλην αιτίαν, λαµβάνονται τα κατάλληλα µέτρα προς αποφυγήν ατυχηµάτων.
3. Τα καλύµµατα των κυτών και τα ζυγά στηρίξεως αυτών διατηρούνται εις καλήν κατάστασιν και διατίθενται µέσα δια την αποτελεσµατικήν ασφάλισιν αυτών.
Εις τους επί του καταστρώµατος διαδρόµους των δεξαµενοπλοίων και πλοίων ξηρών φορτίων έχοντας µήκος άνω των 210 ποδών τοποθετούνται αναλόγως του µήκους αυτών στέγαστρα ανά 30 µέτρα δια την προστασίαν των διερχοµένων εις περιπτώσεως θαλασσοταραχής.
1. Τα καταστρώµατα, κύτη, διάδροµοι και προσβάσεις εις τα κύτη, όπου εργάζονται ή διέρχονται άνθρωποι φωτίζονται επαρκώς και διατηρούνται καθαροί και ελεύθεροι αντικειµένων δυναµένων να προκαλέσουν ολίσθησιν ή πτώσιν. Τα µόνιµα εµπόδια χρωµατίζονται δι’ ευδιακρίτων χρωµάτων.
2. Άπαντες οι χώροι του πλοίου εις τους οποίους είναι δυνατόν να εργασθούν ή διέλθουν άνθρωποι, αερίζονται και φωτίζονται επαρκώς.
3. Απαγορεύεται η είσοδος µέλους του πληρώµατος εντός δεξαµενών δι’ οιανδήποτε αιτίαν έστω και δι’ ειδικής συσκευής οξυγόνου εφ’ όσον προηγουµένως δεν έχουν εξαερισθή αύται επαρκώς και χαρακτηρισθή ως ελεύθεραι αερίων, εκρηκτικών ή τοξικών
∆ια την πρόσβασιν εις τα κύτη ή ετέρους παροµοίους χώρους του πλοίου όπου το βάθος υπερβαίνει το εν και ήµισυ µέτρον διατίθεται µία τουλάχιστον µόνιµος κλίµαξ. Η οδός προσπελάσεως προς τας κλίµακας είναι επαρκούς πλάτους και ελευθέρα εµποδίων. Όπου εν κύτος χωρίζεται πλήρως δια προσωρινών χωρισµάτων ή µονίµων διαφραγµάτων διατίθεται µία µόνιµος τουλάχιστον κλίµαξ εις εκάστην πλευράν των χωρισµάτων ή διαφραγµάτων.
1. Τα κιγκλιδώµατα ή τα προστατευτικά διαφράγµατα εις τα στόµια κυτών ή εις ετέρα ανοίγµατα και τα κιγκλιδώµατα των καταστρωµάτων είναι καταλλήλου ύψους και ασφαλούς κατασκευής και αντοχής.
2. Οσάκις εργάζονται άτοµα εντός δεξαµενών ή άλλων κλειστών χώρων εις τας εισόδους τούτων τοποθετούνται προστατευτικά κιγκλιδώµατα και πινακίδες ενδεικτικαί της εκτελέσεως εργασιών.
Πέριξ των επικινδύνων µερών των διαφόρων µηχανηµάτων, διατίθενται προστατευτικά µέσα ή διαφράγµατα δια την πρόληψιν ατυχηµάτων.
Οι ατµαγωγοί σωλήνες, σωλήνες επιστροφής και εξαγωγής, ως και λοιποί σωλήνες λόγω θέσεως και θερµοκρασίας παρουσιάζουν κινδύνους είναι επαρκώς µονωµένοι ή κατ’ άλλον τρόπον προστατευµένοι.
1. Ο ηλεκτρικός εξοπλισµός προστατεύεται και συντηρείται κατά τρόπον αποτρέποντα κινδύνους ατυχηµάτων εις τους εργαζοµένους επί του πλοίου.
2. Εις την περιοχήν των πινάκων διανοµής ηλεκτρικού ρεύµατος υπάρχουν οδηγίαι προλήψεως ατυχηµάτων και παροχής πρώτων βοηθειών.
3. έµπροσθεν των πινάκων διανοµής του ηλεκτρικού ρεύµατος υπάρχει ελαστικός διάδροµος.
1. Χρησιµοποίησις γυµνών φώτων εις τα κύτη απαγορεύεται.
2. Τα φορητά φώτα φέρουν επαρκή και κατάλληλον προστασίαν, ίνα αποφεύγηται η θραύσις των λαµπτήρων ή η επαφή αυτών µετ’ ευφλέκτων υλικών.
1. Εις απάσας τας επικινδύνους περιοχάς υπάρχουν µονίµως τοποθετηµένα κατάλληλα σήµατα ασφαλείας. Τα σήµατα είναι απολύτως ορατά και ευδιάκριτα, φωτίζονται δε επαρκώς χρησιµοποιούµενου και καταλλήλου φωτισµού, όταν και όπου απαιτείται τοιούτος. Ωσαύτως δια καλυτέραν ορατότητα κατά τας νυκτερινάς ώρας, εις την σύνθεσιν των χρωµάτων χρησιµοποιούνται κατάλληλοι φθορίζουσαι ή φωσφορίζουσαι ουσίαι.
2. Τα σήµατα ασφαλείας, δεόντως χρωµατισµένα και µετ’ επισηµάνσεως της σηµασίας εκάστου, καταχωρίζονται, εν µικρογραφία, εις συγκεντρωτικούς πίνακας.
Οι πίνακες ούτοι ευρίσκονται ανηρτηµένοι εις κατάλληλα και εµφανή σηµεία, ίνα λαµβάνουν γνώσιν του περιεχοµένου των οι επιβαίνοντες του πλοίου.
3. Τα κατωτέρω σήµατα ασφαλείας αφορούν εις την επισήµανσιν επικίνδυνων καταστάσεων και αντικειµένων, συνδεοµένων µε την ασφάλειαν της εργασίας.
(1) Σήµατα απαγορεύσεως.
4. Οι χώροι όπου υφίσταται µόνιµος κίνδυνος σηµατοδοτούνται δια του συνδυασµού των χρωµάτων κιτρίνου-µαύρου. Περιπτώσεις τοιούτων χώρων είναι µεταξύ άλλων, χώροι παρουσιάζοντες κίνδυνον πτώσεων ή ολισθήσεων προσώπων ή κίνδυνον εκ πτώσεως υλικών, κλίµακες, οπαί εις το δάπεδον κλπ.
Εις πλοία µεταφοράς ευφλέκτων φορτίων απαγορεύεται το κάπνισµα εκτός των ειδικών προς τούτο οριζοµένων χώρων και γενικώς η χρήσις γυµνής φλογός.
Εις τα µέλη του πληρώµατος τα οποία πρόκειται να χειρισθούν φορτίον επικινδύνων ουσιών, εφιστάται η προσοχή των εις την φύσιν των ουσιών και τας ειδικάς προφυλάξεις.
1. Εις τα πλοία υπάρχουν, εις επαρκή αριθµόν, µέσα δια την προσωπικήν προστασίαν του πληρώµατος, εις τα οποία περιλαµβάνονται οµµατοϋάλια ή προσωπίδες δια την προστασίαν των οφθαλµών, κράνη, χειρόκτια, υποδήµατα εξ ελαστικού, ωτοασπίδες δια την προστασίαν εξ υψηλών θορύβων, αναπνευστήρες δια την προστασίαν εκ κονιορτού και αναπνευστικαί συσκευαί.
2. Άπαντα τα µέλη του πληρώµατος καταστρώµατος φέρουν προστατευτικόν κράνος κατά την φορτοεκφόρτωσιν του πλοίου, τα δε µέλη του πληρώµατος µηχανοστασίου καθ’ όλην την διάρκειαν της εργασίας των εις το µηχναοστάσιον ή κατά την εργασίαν εις το κατάστρωµα, εφ’ όσον διενεργείται φορτοεκφόρτωσις.
Εις περίπτωσιν µεταφοράς ειδικών φορτίων ή επικινδύνων εµπορευµάτων διατίθενται εις τα µέλη του πληρώµατος τα απασχολούµενα εις την διακίνησιν, στοιβασίαν και µεταφοράν των επιπροσθέτος προστατευτικός ιµατισµός, εις τον οποίον περιλαµβάνεται επαρκής αριθµός µακρών περιζωµάτων (ποδιές), ειδικών µακρών χειροκτίων, καταλλήλων υποδηµάτων και ενδυµασιών εξ υλικών ανθεκτικών εις χηµικάς αντιδράσεις.
Άπας ο εξοπλισµός δια την προσωπικήν προστασίαν του πληρώµατος, διατηρείται καθαρός, συντηρείται καταλλήλως και φυλάσσεται εις ειδικήν ιµατιοθήκην του πλοίου.
1. Εις το πλοίον διατίθενται µέσα δια την ανίχνευσιν βλαβερών ή δηλητηριωδών αερίων ή την έλλειψιν οξυγόνου εις τας δεξαµενάς ή τα διαµερίσµατα ένθα πρόκειται να εισέλθη µέλος πληρώµατος.
2. Κατά την εκτέλεσιν εργασιών ελαιοχρωµατισµού διαµερισµάτων δια ψεκασµού λαµβάνεται µέριµνα προς αποφυγήν συγκεντρώσεως εκρηκτικών αερίων.
Εις το πλοίον υπάρχουν λεπτοµερείς και σαφείς έντυποι οδηγίαι δια τον τρόπον χρήσεως των µέσων ατοµικής προστασίας και εν γένει προλήψεως των ατυχηµάτων.
Η ισχύς του παρόντος Κανονισµού άρχεται µετά εξ µήνας από της δηµοσιεύσεως αυτού δια της Εφηµερίδος της Κυβερνήσεως.
Εις τον Υπουργόν Εµπορικής Ναυτιλίας ανατίθεµεν την δηµοσίευσιν και εκτέλεσιν του παρόντος.
Εν Αθήναις τη 26 Νοεµβρίου 1981
Ο ΠΡΟΕ∆ΡΟΣ ΤΗΣ ∆ΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Γ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΓΙΩΤΑΣ
The social partners body for health and safety at work
2025 © EL.IN.Y.A.E.