Υ.Α. Α3/71537/10872/2015 (ΦΕΚ 2734/Β` 16.12.2015)
Σχετικό έγγραφο:
- Εγκ. Α3/2113/287/26.1.2016 «Διευκρινίσεις για το Σύνδρομο αποφρακτικής άπνοιας στον ύπνο»
Συνημμένο | Μέγεθος |
---|---|
ΦΕΚ 2734Β_2015 | 360.56 KB |
1. Τις διατάξεις:
α) του άρθρου 3 του ν. 1338/1983 (Α΄34) «Εφαρμογή του κοινοτικού δικαίου», όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 65 του ν. 1892/1990 (Α΄101) και του άρθρου 4 του ν. 1338/1983, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 παρ. 4 του ν. 1440/1984 (Α΄70) και τροποποιήθηκε με τα άρθρα 7 του ν. 1775/1988 (Α΄101), 31 του ν. 2076/1992 (Α΄130), 19 του ν. 2367/1995 (Α΄261), 22 του ν. 2789/2000 (Α΄21), 48 του ν. 3427/2005 (Α΄312) και 91 του ν. 3862/2010 (Α΄113),
β) του άρθρου δεύτερου του ν. 2077/1992 (Α΄136) «Κύρωση της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση και των σχετικών πρωτοκόλλων και δηλώσεων που περιλαμβάνεται στην Τελική πράξη»,
γ) της παραγράφου 8 του άρθρου 94 του ν. 2696/1999 (Α΄57) «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας», όπως ισχύει,
δ) του Π.δ. 51/2012 (Α΄101) «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία 2006/126/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Δεκεμβρίου 2006, όπως τροποποιήθηκε με τις Οδηγίες 2008/65/ΕΚ της Επιτροπής της 27ης Ιουνίου 2008, 2009/113/ΕΚ της Επιτροπής της 25ης Αυγούστου 2009 και 2011/94/ΕΕ της Επιτροπής της 28ης Νοεμβρίου 2011», όπως ισχύει,
ε) του άρθρου 90 του «Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα» που κωδικοποιήθηκε με το άρθρο πρώτο του Π.δ. 63/2005 (Α΄98),
στ) του Π.δ. 109/2014 (Α΄176) «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων»,
ζ) του άρθρου 3 του Π.δ. 70/2015 (Α΄114) «Ανασύσταση των Υπουργείων Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και μετονομασία του σε Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Μετονομασία του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων σε Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού σε Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταφορά Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού»,
η) του Π.δ. 73/2015 (Α΄116) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών»,
θ) Του Π.δ. 75/2015 (Α΄ 117) «Διορισμός Υφυπουργών» και
ι) Της υπ’ αριθμ. οικ.68225/1135/9−11 −2015 (Β΄2405) απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων «Καθορισμός αρμοδιοτήτων Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Παναγιώτη Σγουρίδη».
2. Το με αριθ. Γ1α/Γ.Π.22790/08.05.2015 έγγραφο της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
3. Το με αριθ. Γ1α/Γ.Π.49439/08.07.2015 έγγραφο της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
4. Το από 20.11.2015 ηλεκτρονικό μήνυμα της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
5. Την ανάγκη συμμόρφωσης της Ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της οδηγίας 2014/85/ΕΕ της Επιτροπής της 1ης Ιουλίου 2014 για την τροποποίηση της οδηγίας 2006/126/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την άδεια οδήγησης.
6. Την ανάγκη συμμόρφωσης της Ελληνικής νομοθεσίας προς την προειδοποιητική επιστολή με αριθ. 2015/2111, C(2015) 7110 final/22.10.2015.
7. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Το σημείο 5.1.3., του Κεφαλαίου Β του Παραρτήματος II του Π.δ. 51/2012 (Α΄101), αντικαθίσταται ως εξής: «5.1.3. Ειδικές διατάξεις για τα οχήματα των κατηγοριών C, CE, D και DE Για τα οχήματα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, δεν σημειώνεται περιορισμός στην άδεια οδήγησης οχήματος των κατηγοριών C, CE, D ή DE κατά το σημείο 5.1.2, εφόσον ο υποψήφιος είναι ήδη κάτοχος άδειας οδήγησης οχήματος με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων τουλάχιστον των εξής κατηγοριών: B, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 ή D1E, και έχει εκτελέσει τις ενέργειες που περιγράφονται στο σημείο 8.4 κατά τη διάρκεια της εξέτασης προσόντων και συμπεριφοράς.».
1. Το σημείο α) της υποπαραγράφου 1.1 (Εξέταση) της παραγράφου 1 (Πρωτοβάθμια Ιατρική Εξέταση) του Κεφαλαίου Α του Παραρτήματος III του Π.δ. 51/2012 (Α΄101), αντικαθίσταται ως εξής:
«α) Παθολόγου και των συναφών ειδικοτήτων, του γενικού γιατρού, αιματολόγου, γαστρεντερολόγου, ενδοκρινολόγου, ρευματολόγου, ή καρδιολόγου ή πνευμονολόγου. Η παθολογική εξέταση μπορεί να γίνει και από γιατρούς χωρίς ειδικότητα, οι οποίοι έχουν άδεια άσκησης επαγγέλματος πέντε (5) τουλάχιστον χρόνια.»
2. Στην υποπαράγραφο 2.1 (Σύσταση Δ.Ι.Ε.) της παραγράφου 2 (Δευτεροβάθμια Ιατρική Εξέταση (Δ.Ι.Ε.) του Κεφαλαίου Α του Παραρτήματος III του Π.δ. 51/2012 (Α΄101), η τρίτη (3) παράγραφος
«Κάθε Δ.Ι.Ε….Επικοινωνιών» αντικαθίσταται ως εξής: «Κάθε Δ.Ι.Ε. συγκροτείται από πέντε γιατρούς των ειδικοτήτων οφθαλμιάτρου, παθολόγου (και των συναφών ειδικοτήτων, του γενικού γιατρού, αιματολόγου, γαστρεντερολόγου, ενδοκρινολόγου, ρευματολόγου ή καρδιολόγου ή πνευμονολόγου), ωτορινολαρυγγολόγου, νευροψυχιάτρου και ορθοπεδικού. Αν δεν υπάρχει νευροψυχίατρος, τότε μπορεί, αντί αυτού, να μετέχει νευρολόγος ή ψυχίατρος, ανάλογα με την πάθηση του εξεταζόμενου. Ο αρχαιότερος από αυτούς ασκεί καθήκοντα Προέδρου της Επιτροπής. Καθήκοντα γραμματέως της Δ.Ι.Ε. ανατίθενται σε υπάλληλο της οικείας Υπηρεσίας Μεταφορών και Επικοινωνιών.»
3. Στην παράγραφο 2 του Κεφαλαίου Β του Παραρτήματος III του Π.δ. 51/2012 (Α΄101), το σημείο των Ομάδων 1 και 2
«ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ η χορήγηση ή ανανέωση άδειας οδήγησης ….», αντικαθίσταται ως εξής:
ΟΜΑΔΑ 1
«ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ η χορήγηση ή ανανέωση άδειας:
1. Ειδικά για τους βαρήκοους στους οποίους το ποσοστό βαρηκοΐας υπερβαίνει το 45%, επιβάλλεται χρήση ηλεκτροακουστικής συσκευής ή κοχλιακού εμφυτεύματος και κατά τη κρίση της Δ.Ι.Ε., ανεξάρτητα από το βαθμό και την αιτιολογία της βαρηκοΐας.
2. Στους κωφάλαλους, με την προϋπόθεση ότι η ιατρική εξέταση θα διενεργείται από τη Δ.Ι.Ε.
3. Άτομα άνω των 65 ετών για να αποκτήσουν για πρώτη φορά στη ζωή τους άδεια οδήγησης, χρειάζονται απαραίτητα ακουομετρικό διάγραμμα, που πρέπει να εκδίδεται από ειδικό γιατρό και πρέπει να περιλαμβάνει την αέρινη και οστέινη καμπύλη. Σε άτομα με μεγάλη βαρηκοΐα που έχουν ξεπεράσει το 75° έτος της ηλικίας, η χορήγηση ή ανανέωση της άδειας κρίνεται και σύμφωνα με τη γενική κατάσταση του ενδιαφερόμενου.
Η ανανέωση της άδειας οδήγησης εναπόκειται στην κρίση της Δ. Ι. Ε. που θα λάβει υπόψη της το βαθμό και τη μορφή της βαρηκοΐας και τη δυνατότητα χρησιμοποίησης ηλεκτροακουστικής συσκευής ή κοχλιακού εμφυτεύματος.
4. Στην παράγραφο 3 της «ΟΜΑΔΑΣ 1 (ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ A, A1, A2, AM)» του Κεφαλαίου Β του Παραρτήματος III του Π.δ. 51/2012 (Α΄101), αντικαθίστανται τα σημεία 1 και 2 ως εξής:
«1. Σε παθήσεις οποιασδήποτε αιτιολογίας που προκαλούν γενικευμένη ελάττωση της μυϊκής ισχύος των άκρων.
2. Σε παθήσεις οποιασδήποτε αιτιολογίας που προκαλούν αστάθεια της σπονδυλικής στήλης που δύναται να προκαλέσει νευρολογική βλάβη, πόνο ή παραμόρφωση.»
5. Στην παράγραφο 3 της «ΟΜΑΔΑΣ 2» του Κεφαλαίου Β του Παραρτήματος III του Π.δ. 51/2012 (Α΄101), αντικαθίστανται τα σημεία 4 και 8 ως εξής:
«4. Σε δισκοκήλες εφόσον προκαλούν έκπτωση της μυϊκής ισχύος, συνεχή πόνο ή παραμόρφωση μετά την αποτυχία της θεραπευτικής ή χειρουργικής αγωγής.
8. Σε περίπτωση ακρωτηριασμού του αντίχειρα του ενός ή και των δύο χεριών. Επιτρέπεται η οδήγηση στις περιπτώσεις ακρωτηριασμού ενός δακτύλου ή τριών φαλάγγων διαφόρων δακτύλων εκτός του αντίχειρα σε ένα χέρι. Σε ακρωτηριασμούς περισσοτέρων από ένα δάκτυλο ή τριών φαλάγγων ή ενός αντίχειρα σε ένα μόνο χέρι, το κινητικό έλλειμμα εκτιμάται από τη Δ.Ι.Ε. ή από ισότιμο με αυτήν όργανο το οποίο έχει εξουσιοδοτηθεί για τον σκοπό αυτό από τις οικείες διατάξεις.»
6. Στο τέλος της παραγράφου 6 του Κεφαλαίου Β του Παραρτήματος III του Π.δ. 51/2012 (Α΄101), προστίθεται σημείο 6, ως εξής:
«6. ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΑΠΟΦΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΠΝΟΙΑΣ ΣΤΟΝ ΥΠΝΟ
Το μέτριο σύνδρομο αποφρακτικής άπνοιας στον ύπνο αντιστοιχεί σε 15−29 άπνοιες και υπόπνοιες ανά ώρα (δείκτης απνοιών − υποπνοιών) και το σοβαρό σύνδρομο αποφρακτικής άπνοιας στον ύπνο αντιστοιχεί σε δείκτη απνοιών − υποπνοιών 30 και άνω. Οι δύο προαναφερόμενοι τύποι του συνδρόμου συνδέονται με υπερβολική ημερήσια υπνηλία.
6.1 Οι υποψήφιοι οδηγοί ή οδηγοί για τους οποίους είναι πιθανή διάγνωση μέτριου ή σοβαρού συνδρόμου αποφρακτικής άπνοιας στον ύπνο παραπέμπονται για περαιτέρω έγκυρη ιατρική γνωμάτευση πριν τη χορήγηση ή την ανανέωση άδειας οδήγησης. Μπορεί να συστηθεί στους υποψηφίους ή στους οδηγούς να μην οδηγούν έως ότου επιβεβαιωθεί η διάγνωση.
6.2 Η άδεια οδήγησης επιτρέπεται να χορηγείται στους υποψηφίους οδηγούς ή οδηγούς που πάσχουν από μέτριο ή σοβαρό σύνδρομο αποφρακτικής άπνοιας στον ύπνο εφόσον παρουσιάζουν επαρκή έλεγχο της κατάστασής τους, ακολουθούν την ενδεδειγμένη θεραπεία και παρουσιάζουν, βάσει έγκυρης ιατρικής γνωμάτευσης, βελτίωση τυχόν συμπτωμάτων υπνηλίας.
6.3 Οι υποψήφιοι οδηγοί ή οδηγοί με μέτριο ή σοβαρό σύνδρομο αποφρακτικής άπνοιας στον ύπνο οι οποίοι ακολουθούν θεραπεία υποβάλλονται σε τακτικές ιατρικές εξετάσεις ανά διαστήματα που δεν υπερβαίνουν τα τρία (3) έτη, ούτως ώστε να εκτιμάται κατά πόσον ακολουθούν τη θεραπεία, η ανάγκη συνέχισης της θεραπείας και η συνεχής επαγρύπνηση.
6.4 Προκειμένου να εκτιμηθεί αν υποψήφιος οδηγός ή οδηγός πάσχει από το σύνδρομο αυτό, σε κάθε ιατρική εξέταση συμπληρώνει υποχρεωτικά το υπόδειγμα που ακολουθεί και το οποίο είναι αναπόσπαστο τμήμα του σημείου αυτού.
ΟΜΑΔΑ 2
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ η χορήγηση ή ανανέωση της άδειας:
Στους βαρήκοους στους οποίους το ποσοστό βαρηκοΐας υπερβαίνει το 45%. Επιβάλλεται η χρήση ηλεκτροακουστικής συσκευής ή κοχλιακού εμφυτεύματος και κατά τη κρίση της Δ.Ι.Ε., ανεξάρτητα από το βαθμό και την αιτιολογία της βαρηκοΐας.»
6.1 Οι υποψήφιοι οδηγοί ή οδηγοί για τους οποίους είναι πιθανή διάγνωση μέτριου ή σοβαρού συνδρόμου αποφρακτικής άπνοιας στον ύπνο παραπέμπονται για περαιτέρω έγκυρη ιατρική γνωμάτευση πριν τη χορήγηση ή την ανανέωση άδειας οδήγησης. Μπορεί να συστηθεί στους υποψηφίους ή στους οδηγούς να μην οδηγούν έως ότου επιβεβαιωθεί η διάγνωση.
6.2 Η άδεια οδήγησης επιτρέπεται να χορηγείται στους υποψηφίους οδηγούς ή οδηγούς που πάσχουν από μέτριο ή σοβαρό σύνδρομο αποφρακτικής άπνοιας στον ύπνο εφόσον παρουσιάζουν επαρκή έλεγχο της κατάστασής τους, ακολουθούν την ενδεδειγμένη θεραπεία και παρουσιάζουν, βάσει έγκυρης ιατρικής γνωμάτευσης, βελτίωση τυχόν συμπτωμάτων υπνηλίας.
6.3 Οι υποψήφιοι οδηγοί ή οδηγοί με μέτριο ή σοβαρό σύνδρομο αποφρακτικής άπνοιας στον ύπνο οι οποίοι ακολουθούν θεραπεία υποβάλλονται σε τακτικές ιατρικές εξετάσεις ανά διαστήματα που δεν υπερβαίνει το ένα (1) έτος, ούτως ώστε να εκτιμάται κατά πόσον ακολουθούν τη θεραπεία, η ανάγκη συνέχισης της θεραπείας και η συνεχής επαγρύπνηση.
6.4 Προκειμένου να εκτιμηθεί αν υποψήφιος οδηγός ή οδηγός πάσχει από το σύνδρομο αυτό, σε κάθε ιατρική εξέταση συμπληρώνει υποχρεωτικά το υπόδειγμα που ακολουθεί και το οποίο είναι αναπόσπαστο τμήμα του σημείου αυτού.
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τις 31 Δεκεμβρίου 2015.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Παπάγου, 9 Δεκεμβρίου 2015
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ |
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΓΟΥΡΙΔΗΣ |